to
door ton079 Jan 12, 2008 om 17:54
Computers & telefonie

Lege cartridges minder waard

Als bestuurslid van de Zoetermeerse Honkbalclub dacht ik 2.5 jaar geleden een prima oplossing gevonden te hebben om wat extra inkomsten voor de club te maken i.v.m. een wens voor een electronisch scorebord.

Via www.fundit.com werd ons € 0.22 per punt aangeboden, waarbij we lege cartridges, toners en GSM's konden inleveren en waar we dus punten voor ontvingen (afhankelijk van de toner/cartridge tussen de 3 en 14 punten per leeg produkt).
Dozen om de toners in te verpakken werd keurig door Fundit gratis bezorgd.

De eerste inlevering, na enkele maanden, leverde ons al het equivalent op van zo'n € 175, dus iedereen enthousiast. Punten lieten we bij Fundit oplopen en op onze website www.birds-zoetermeer.nl hielden we de stand bij (nog steeds).

Inmiddels zijn we (ik meen) twee overnames verder en is Fundit in handen van Ecoplan (http://www.cartridgeecoplan.nl/) waarvan AVR eigenaar is, heb ik begrepen.

De Fundit-site, alhoewel al tijden niet bijgewerkt, blijkt "stiekum" op 1 punt wel bijgewerkt.

In 2.5 jaar hebben wij n.l. 3365 punten verzameld, hetgeen een bedrag van zo'n € 740,= zou moeten zijn. Bij mijn zoektocht op de Fundit-site afgelopen week, bleek men - zonder de deelnemers in te lichten - plotseling de waarde van de punten te hebben teruggebracht van € 0.22 naar € 0.05, hetgeen ons saldo terug zou brengen naar zo'n € 160,= (dus nog minder als onze eerste inlevering).

Vanzelfsprekend heb ik Ecoplan gebeld en kreeg iemand van de helpdesk, die mijn situatie wel begreep, maar mij niet kon adviseren hoe ik mijn 350 leden hierover zou kunnen informeren na al hun harde inzamelakties, waarin uren en uren gestoken zijn.

Omdat er meerdere klachten waren, zei hij, adviseerde hij mij een brief aan de direktie te sturen, hetgeen ik gedaan heb, maar ik ben bang dat ik geen antwoord krijg of eentje, waar ik niet op zit te wachten.

Ik voel mij bedot, opgelicht zelfs en overweeg bij een nietszeggend antwoord of een antwoord, waarmee wij ons ingezamelde geld niet terugkrijgen, aangifte te doen. Wat denken jullie, sta ik in mijn recht?

905 9 Rapporteer

door 4711 - Jan 12, 2008 om 19:17
885 Antwoorden / 2 Vragen

Als U tijdig het geld had opgehaald dus regelmatig uitbetalen en nog op een spaarrekening als Argenta of andere die meer bied als gemiddeld was het geld al binnen geweest, en had U nog extra rente gehad.

Omdat de immitatie steeds goedkoper worden en er meer zelf word nagevuld en de kosten van schoonmaken en hervullen erg duur zijn, en de namaak vaak betaalbaar is en voldoende aanbod dalen de prijzen, als U oud papier had gehad was bij niet inleveren de prijs gestegen, dus bij het opsparen tot meerdere jaren loop je het risico...

Helaas maar zo is het nu eenmaal, dus stoppen vele en zouden de prijzen hierdoor wel eens kunnen stijgen!

Wegens klachten van nagevulde, je weet niet wat je koopt, eerste of 20 ste keer bijgevuld koop ik orgineel en vul zelf tussen de 5 en 40 keer... zie streepjes en bij weinig gebruik dus 5x wegens indrogen... maar de massa printer doet het meestal rond de 40X en wekelijks bijvullen...

Helaas te lang gewacht, en bij overname altijd extra risico....

to
door ton079 - Jan 12, 2008 om 19:57
27 Antwoorden / 2 Vragen

Wel, wat ik HAD kunnen doen weet ik wel; daar vroeg ik geen advies over. Waar ik tussentijds opgenomen geld had kunnen parkeren, weet ik ook wel. Ook daar vroeg ik geen advies over.

Ik vroeg advies over de te nemen maatregelen.
Ik ben een overeenkomst aangegaan, incl. de waarde van de toners. Ik verwacht dan niet dat even later die afspraak geschonden wordt door - zonder kennisgeving - die waarde met 78% (is dat redelijk ?) te laten dalen.
Misschien was mijn vraag niet helemaal duidelijk. Concreet dan: is hier sprake van een strafbaar feit?

door 4711 - Jan 12, 2008 om 22:57
885 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens de wet mogen ze alle ooit ingeleverde op de uitbetaal dag geldende dagprijs geven!
Dit vooral omdat bij oud papier en lompen dit ook gebruikelijk is!

Alleen Coulance vragen met een berekening,
meer mogelijkheden zie ik niet en ik vermoed dat U verder gaat zoeken of er nu nog iemand is die nu meer betaalde?

js
door jsn - Jan 12, 2008 om 23:10
10 Antwoorden / 0 Vragen

@4711:
Ik zie de link eventjes niet tussen wat 'gebruikelijk' is en de wet.
Gebruikelijk is om je klanten op de hoogte te brengen van wijzigingen in de overeenkomst.

Al met al zijn het nog steeds geen antwoorden op de vraag en
wordt het gevoel van bestolen te zijn door Fundit en Ecoplan er niet minder om.

to
door ton079 - Jan 12, 2008 om 23:15
27 Antwoorden / 2 Vragen

Ik weet niet of je cartridges, toners en gsm's moet/kan vergelijken met papier en lompen. Wellicht een identiek ophaalprogramma, maar zoals gezegd: als er wijzigingen in de overeenkomst gaan komen, is het dan niet netjes om je klanten op de hoogte te brengen?
Ecoplan heeft bij de overname wel gepubliceerd, dat ze alle verplichtingen van Fundit overneemt. Ik vraag mij dat dus sterk af.

Uiteraard heb ik verder gezocht en gelukkig bestaan die bedrijven ook
nog, maar mijn prioriteit ligt eerst in het terugvorderen, waar ik m.i.
rechtens aanspraak op kan maken.

Ik ben een overeenkomst aangegaan voor 22 ct per punt, niet voor 5: dan was ik die overeenkomst niet aangegaan.

Overigens betaalt Ecocartridge 4 maal zoveel als Fundit, nota bene het bedrijf wat zij hebben overgenomen. Is dat niet raar?

Maar met uw beredenering kan je dus zelfs op de dag dat je je lading inlevert voor verrassingen
komen te staan. De wet van vraag en aanbod gaan hier niet op, aangezien ik via internet geconstateerd heb, dat andere bedrijven (nu) soms wel 10 maal zoveel uitbetalen als voornoemde bedrijven. Keuze wordt dan dus niet moeilijk.

door 4711 - Jan 12, 2008 om 23:18
885 Antwoorden / 2 Vragen

€580,- verschil is enorm maar of dit genoeg is voor een rechtszaak, dan moet je andere slachtoffers vinden en dat is lastiger....

via Jurofoon zou je kunnen informeren of het zo mag wettelijk,
maar elders gelden dagprijzen die  altijd aangepast kunnen worden,
dus pas bij inleveren word dit bedrag bekend en als het een matige maand was zijn er die het iets langer bewaren zodat het weer ophoog gaat, oud papier is lastiger maar metalen gaan ook zo vaak, na elke prijsdaling stort de aanvoer in.... en bij stijging kreeg je meer, het is misschien niet leuk maar het is handel en zo gaat dat nu eenmaal!
Bij ieder redelijke hoeveelheid gelijk afrekenen is beter, want het is tenslotte geen bank.

to
door ton079 - Jan 12, 2008 om 23:29
27 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, daar leer je natuurlijk wel van. Bij andere bedrijven wordt helemaal niet met punten gewerkt, maar boter bij de vis: meteen overmaken op de bankrekening.

Bij Fundit kreeg je de gelegenheid je punten te sparen om op die manier via hen leuke (sport-) artikelen aan te schaffen en als je als sportclub ergens je oog op had laten vallen (b.v. een beamer) spaarde je bij hen. De punten waren dan zelfs 24 ct waard. Dat was de reden, waarom niet meteen uitbetaling gevraagd werd. Beetje misleidend dus wel, want de prijzen van de artikelen bleven gelijk!!

Bij deze recycling-bedrijven gaat het overigens niet om dagprijzen. Bij Fundit werd de vergoedingenlijst maandelijks bijgesteld, bij andere bedrijven zelfs voor langere perioden.

door 4711 - Jan 12, 2008 om 23:33
885 Antwoorden / 2 Vragen

Als ik alles na lees, U ging dus van 22 naar 24 cent in 2½ jaar en zij ontvingen de rente als er geen prijsdaling was?

Als ik goed reken dus nog geen 4% per jaar.... en deze bank is dus niet zo betrouwbaar.....
Een Beamer is elders goedkoper te krijgen in aanbieding en die loop je dan ook nog mis als ze wel dezelfde prijzen zouden geven, kijk eens op www.bestsellers.nl en vergelijk dit.

to
door ton079 - Jan 12, 2008 om 23:37
27 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, als je contant geld verlangde, kreeg je per punt 22 ct uitgekeerd. Als je er produkten voor bij Fundit wilde kopen, waren de punten 24 ct waard.
Nu zijn ze slechts 5 ct waard.

Fundit had een overeenkomst met buyitdirect en ik heb geen idee hoe de prijzen daar lagen t.o.v. andere internetbedrijven, maar het was het principe: daar sparen voor een goedkopere beamer voor de sportclub of, in ons geval, een electronisch scorebord. Dat plan hebben we nu met 2 jaar uit moeten stellen.