marcvhulst
door marcvhulst Jul 10, 2009 om 11:13
Computers & telefonie

Marktplaats

L.S.

Al enige tijd verkoop ik diverse zaken via www.marktplaats.nl en ben daar zelfs geregistreerd verkoper. Het valt me de laatste tijd erg vaak op dat fraudeurs gewoon kunnen/mogen reageren/bieden op Marktplaats terwijl ze weten dat dit niet is toegestaan (zie de algemene voorwaarde op Marktplaats) en dat de beheerders/eigenaars weinig tot niets doen aan deze fraudeurs (meestal afkomstig uit Nigeria en met de meest gladde praatjes over een zieke dochter of oudste zoon die net naar de universiteit gaat).

Wanneer je weer een mail naar ze (Marktplaats) stuurt met de header van de mail of de link naar het bod op je advertentie dan duurt het in eerste instantie 4 werkdagen voor ze antwoorden willen geven, ten tweede krijg je een standaard mail van een van de helpdesk medewerkers die iedere keer weer het zelfde is en daar baal ik zeer van en ten derde gaan ze alleen het account blokkeren en zo denken ze dat de fraudeur niet meer terug komt terwijl iedere normale internetter weet dat ze wel weer terug komen met een nieuw account en dat is mij al meningmaal gebeurd zelfs zo opvallend dat de fraudeur de zelfde naam aanhield alleen er cijfers als 001 en 002 achter zette en Marktplaats niets scheen door te hebben.

Ik heb Marktplaats diverse malen verzocht om maatregelen te nemen maar het schijt niet te willen vorderen want ze geven compleet geen antwoord op je vraag want wanneer je reageerd op een mail dan krijg je steeds van een ander een antwoord die en niet kan lezen en niet het probleem snapt. Ik vraag me soms wel eens af of de mensen achter Marktplaats wel enig idee hebben wat het probleem is.

Nu is mijn vraag aan jullie of jullie misschien ideeen hebben hoe deze praktijken op Marktplaats gestopt moeten worden en hoe Marktplaats wakker geschud kan worden zodat zij naar deze problemen gaan kijken?

Misschien als de redactie van Kassa mee leest dat zij misschien weer eens een onderwerp in het nieuwe seizoen van Kassa hier aan kan besteden.

Greetz,

Marc

567 8 Rapporteer

stacey
door stacey - Jul 10, 2009 om 11:57
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Marktplaats kan niet alles onder controle houden, en ziet ook niet zomaar wie wel of niet een fraudeur is, je bent er toch zelf bij als verkoper en je moet zelf de nodige voorzorgmaatregelen treffen om niet opgelicht te worden, daarvoor geven ze ook tips uit.

Als je wilt vragen of kassa dit eens aan de orde wil stellen moet je even een mail sturen naar de Redactie zelf via de knop Contact hier Links in het menu.

Succes,

marcvhulst
door marcvhulst - Jul 10, 2009 om 12:01
23 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Stacy,

Dank voor je antwoord.

Op zich heb je gelijk alleen zeggen ze zelf dat ze graag willen weten wanneer er fraudeurs bekend zijn op Marktplaats alleen de acties die ze uitvoeren om deze te bannen zijn volgens mij niet toereikend.

Greetz,

Marc

stacey
door stacey - Jul 10, 2009 om 12:13
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ik denk dat ze wel hun best doen maar zoals je zelf zegt is het makkelijk te omzeilen en dan is het vechten tegen de bierkaai......van zulke figuren raak je toch ook nooit echt verlost, ze verzinnen dan toch wel weer een andere manier ;-(

freya
door freya - Jul 10, 2009 om 12:20
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Marc,

Fraudeurs bestrijden blijft natuurlijk wel erg moeilijk. Ze kunnen bij
marktplaats zo iemand wel 'bannen', maar als die persoon zich onder een
nieuwe naam aanmeldt en wellicht ook nog vanaf een andere computer
(lees: IP-adres), dan blijf je als 'marktplaats' natuurlijk wel achter
de feiten aanlopen.
Marktplaats is openbaar en voor iedereen toegangkelijk en dan is het niet te voorkomen dat daar ook fraudeurs tussen zitten.

Zoals al gezegd, zelf goed op blijven letten......

m.vr.gr. Freya

marcvhulst
door marcvhulst - Jul 10, 2009 om 12:25
23 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Freya,

Naar mijn weten (maar daar kan ik me in vegissen) schijnt het zo te zijn dat er sommige maatregelen mogelijk zijn om deze fraudeurs te blokkeren d.m.v. een virtuele fuik te plaatsen zodat je ze op de een of andere manier definitief kan uitsluiten. Maar nogmaals of Marktplaats dit kan doen geen idee?

Maar wanneer ik iets verkoop dan doe ik dit alleen volgens voorwaarde die ik er zelf aan stel en als ze dit niet kunnen accepteren? Dan helaas pindakaas.

Greetz,

Marc

birdies
door birdies - Jul 10, 2009 om 12:26
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Tegen dit soort praktijken kan MP nauwelijks wat doen. Ze geven meer dan voldoende tips en waarschuwingen naar de verkoper. Als (koper)/verkoper heb je je gezonde verstand te gebruiken; ik koop/verkoop al jaren op MP en nog nooit problemen ondervonden.

Als je bij AH een kaartje op hangt voor verkoop v.e. artikel en er komt een oplichter op af, is AH dan verantwoordelijk??

marcvhulst
door marcvhulst - Jul 10, 2009 om 12:27
23 Antwoorden / 2 Vragen

.....of AH dan verantwoordelijk is...........dacht het niet maar daar draait mijn vraag ook niet om.

birdies
door birdies - Jul 10, 2009 om 12:30
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......maar daar draait mijn vraag ook niet om.......

Dacht het wel! Jij vindt dat MP verantwoordelijk is om oplichters te stoppen; maar MP is niet meer dan zo'n bord bij AH.