corkoo
door corkoo Jan 7, 2015 om 17:12
Computers & telefonie

Muziek titels aanpassen voor Mediaplayer

Ik heb een grote hoeveelheid muziekbestanden. Die wil ik invoeren in een Mediaplayer, in mijn geval Winamp.
Veel van deze titels hebben vooraf een Tracknummer. Dan is het lastig om per kolom Artiest-Titel alfabetisch te kunnen rangschikken. Nu wil ik met het programma Tagscanner deze omschrijvingen in 1x aanpassen door te Tracknummers te verwijderen. Dat moet mogelijk zijn maar het lukt mij niet. De helpfunctie van dit programma geeft dit als volgt aan:

Select the file(s) to rename by using the mouse or the keyboard. Click Rename button and enjoy result or Preview to make sure your new file names are just the way you want them.

Example - Simple renaming
Format string: %track% - %artist% - %title%
Result: 01 - Artist - Title

Hier is in de string %track% nog geselecteerd, maar als ik dat weg laat en de rest laat staan, dan moet dat tracknummer 01 toch onzichtbaar of gegewist zijn, zodat ik alleen Artiest en Titel over houdt. Maar wat ik ook probeer, het werkt bij mij niet.

Wie heeft ervaring met Tagscanner of kan mij de stappen noemen hoe ik het wel moet doen.
Dit zou mij een hoop werk schelen.
Ik ben zeer benieuwd naar de oplossing.

5995 27 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 7, 2015 om 17:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo corkoo,

Wellicht heb je iets aan de workshop download die je hier kunt vinden.

Suc6

aurora1
door aurora1 - Jan 7, 2015 om 17:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Die had ik ook zojuist gevonden, en ik kwam klik hier ook nog tegen.
Kunt u niet via (contact met) internet de juiste namen vinden en downloaden?

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 7, 2015 om 18:53
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Persoonlijk zou ik Total Commander aanraden. Zeer eenvoudig om hiermee bestanden te hernoemen.
Enkel wat jij wilt zal niet in één stap lukken, maar wel in 11 stapjes, maximaal 2 minuten werk.

gompy2
door gompy2 - Jan 7, 2015 om 19:00
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=corkoo schreef op woensdag 7 jan 2015, 17:12]Ik heb een grote hoeveelheid muziekbestanden. Die wil ik invoeren in een Mediaplayer, in mijn geval Winamp.
Veel van deze titels hebben vooraf een Tracknummer. Dan is het lastig om per kolom Artiest-Titel alfabetisch te kunnen rangschikken. Nu wil ik met het programma Tagscanner deze omschrijvingen in 1x aanpassen door te Tracknummers te verwijderen. Dat moet mogelijk zijn maar het lukt mij niet. De helpfunctie van dit programma geeft dit als volgt aan:

Ik ken je probleem, maar ik kan je helaas niet helpen met Tagscanner omdat ik (klik) Mp3Tag gebruik, maar wellicht dat er commando's parallel zijn aan beide programma's.

Ik weet niet hoe de tracks genummerd zijn, gewoon met een eerste cijfer of met een voorloop 0 (nul).
Zijn ze genummerd zonder voorloop 0 (nul), dus met 1,2,3,4 enz dan valt de alfabetisering boven de 9 in duigen.
Zet je overal een 0 (nul) voor, dan gaat de alfabetisering kloppen.
Mits dat het probleem is.

Wil je écht de tracknummers weghalen dan het volgende, zoals ik het dus doe , of kan doen, in Mp3Tag.
Meestal zijn de titels van de tags niet genummerd, alleen de bestandsnamen met
1 - titel
2 - titel
3 - titel
enz, enz.
In Mp3tag heb je dan de mogelijkheid om dan alle titels in de lijst te selecteren, en dan de opdracht: "Tag -> Bestandsnaam" te geven.
Dan wordt de vorm van de Tag-naam omgezet naar de bestandsnaam.
Echter....
Is dat voor het alfabetiseren óók niet handig want alle titels in jouw programma gaan nu door elkaar lopen omdat de titels meestal met een verschillende letter begint en wat jij dan te zien krijgt in je programma klopt dan niet meer met de werkelijke index van een CD-LP of what so over, kun je me zo ver volgen?

Beter is dan de titels te laten voorlopen met een 01 (nul-één) cijfer, dan blijft alles op de werkelijke plaats staan zoals het hoor.
Dus:
01 - A (beginletter titel)
02 - Z (beginletter titel)
03 - B (beginletter titel)
04 - E (beginletter titel)
05 - Y (beginletter titel)

Enz, enz.

Ik lees het wel verder van je

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 7, 2015 om 19:09
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=gompy2 schreef op woensdag 7 jan 2015, 19:00]Beter is dan de titels te laten voorlopen met een 01 (nul-één) cijfer, dan blijft alles op de werkelijke plaats staan zoals het hoor.
Tot en met 99 wel ;-).

gompy2
door gompy2 - Jan 7, 2015 om 19:11
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@corkoo
verder moet je maar omschrijven hoe je het precies wilt hebben want de "format strings" zullen in beide programma's wel gelijk lopen, dat kijkt men meestal wel bij elkaar af ;-).
bijvoorbeeld:

Format string

The format string describes the filename scheme for the rename operation based on the tag and file information.
You can use the following placeholders:
%album% Album
%artist% Artist
%comment% Comment
%genre% Genre
%title% Title
%track% Track-Number
%_total% Total number of tracks from xx/xx track-number field
%year% Year
%fieldname% Any other tag field not listed here with the name 'fieldname'. Please have a look at 'View > Extended Tags...' for an overview of all available tag fields in your file.

gompy2
door gompy2 - Jan 7, 2015 om 19:13
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op woensdag 7 jan 2015, 19:09][quote=gompy2 schreef op woensdag 7 jan 2015, 19:00]Beter is dan de titels te laten voorlopen met een 01 (nul-één) cijfer, dan blijft alles op de werkelijke plaats staan zoals het hoor.
Tot en met 99 wel ;-).
Tjaa, en dan?
Dan misschien 2 00 (nullen als voorloop, of misschien wel 3 als je meer als duizend tracks in een map hebt...

(ZwUcht....)

diumenge
door diumenge - Jan 7, 2015 om 19:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Bedoel je nu eigenlijk dat je de ID3 gegevens in de MP3 wilt aanpassen of de bestandsnaam van de MP3?

pi
door pieterwolters - Jan 7, 2015 om 19:45
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is inderdaad een hele relevante vraag. Als het om de ID3 gegevens gaat, dan helpen tooltjes om de filenaam aan te passen niets.

corkoo
door corkoo - Jan 7, 2015 om 19:50
51 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=corkoo schreef op woensdag 7 jan 2015, 17:12]Ik heb een grote hoeveelheid muziekbestanden. Die wil ik invoeren in een Mediaplayer, in mijn geval Winamp.
Veel van deze titels hebben vooraf een Tracknummer. Dan is het lastig om per kolom Artiest-Titel alfabetisch te kunnen rangschikken. Nu wil ik met het programma Tagscanner deze omschrijvingen in 1x aanpassen door te Tracknummers te verwijderen. Dat moet mogelijk zijn maar het lukt mij niet. De helpfunctie van dit programma geeft dit als volgt aan:

Select the file(s) to rename by using the mouse or the keyboard. Click Rename button and enjoy result or Preview to make sure your new file names are just the way you want them.

Example - Simple renaming
Format string: %track% - %artist% - %title%
Result: 01 - Artist - Title

Hier is in de string %track% nog geselecteerd, maar als ik dat weg laat en de rest laat staan, dan moet dat tracknummer 01 toch onzichtbaar of gegewist zijn, zodat ik alleen Artiest en Titel over houdt. Maar wat ik ook probeer, het werkt bij mij niet.

Wie heeft ervaring met Tagscanner of kan mij de stappen noemen hoe ik het wel moet doen.
Dit zou mij een hoop werk schelen.
Ik ben zeer benieuwd naar de oplossing.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 7, 2015 om 19:54
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Reageren kan onderaan de pagina in dat grijze vak (voor het verzenden adviseer ik de tekst even te kopiëren, voor het geval het mis gaat) en dan op Reageer klikken.

edrick3
door edrick3 - Jan 7, 2015 om 20:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=corkoo schreef op woensdag 7 jan 2015, 19:50][quote=corkoo schreef op woensdag 7 jan 2015, 17:12]Ik heb een grote hoeveelheid muziekbestanden. Die wil ik invoeren in een Mediaplayer, in mijn geval Winamp.
Veel van deze titels hebben vooraf een Tracknummer. Dan is het lastig om per kolom Artiest-Titel alfabetisch te kunnen rangschikken. Nu wil ik met het programma Tagscanner deze omschrijvingen in 1x aanpassen door te Tracknummers te verwijderen. Dat moet mogelijk zijn maar het lukt mij niet. De helpfunctie van dit programma geeft dit als volgt aan:

Select the file(s) to rename by using the mouse or the keyboard. Click Rename button and enjoy result or Preview to make sure your new file names are just the way you want them.

Example - Simple renaming
Format string: %track% - %artist% - %title%
Result: 01 - Artist - Title

Hier is in de string %track% nog geselecteerd, maar als ik dat weg laat en de rest laat staan, dan moet dat tracknummer 01 toch onzichtbaar of gegewist zijn, zodat ik alleen Artiest en Titel over houdt. Maar wat ik ook probeer, het werkt bij mij niet.

Wie heeft ervaring met Tagscanner of kan mij de stappen noemen hoe ik het wel moet doen.
Dit zou mij een hoop werk schelen.
Ik ben zeer benieuwd naar de oplossing.

We wisten al wat je geschreven had. ;-)

gompy2
door gompy2 - Jan 7, 2015 om 20:37
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op woensdag 7 jan 2015, 19:45]Dat is inderdaad een hele relevante vraag. Als het om de ID3 gegevens gaat, dan helpen tooltjes om de filenaam aan te passen niets.
Kan wel, maar dan moet de bestandsnaam weer niet genummerd zijn. ;-)
Dan kun je van de bestandsnaam de Tag-naam maken, alles is mogelijk in die tooltjes.
Maar in de meeste gevallen is het zo dan men de titel van de Tag-naam wel origineel laat zonder voorloopnummer, en de bestandsnaam wel gaan nummeren omdat men dan met de alfabetisering in de gebruikte afspeel-programma's te maken krijgt.
En anders wordt het kloppen op de toetsen.

ph
door philip36 - Jan 7, 2015 om 20:41
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Misschien is het programma A.F.5 rename your files iets.
Wat de mogelijkheden zijn:

http://www.fauland.com/af5.htm

ph
door philip36 - Jan 7, 2015 om 20:53
2275 Antwoorden / 4 Vragen

A.F.5 werkt in ieder geval ook onder Windows 7.

corkoo
door corkoo - Jan 7, 2015 om 21:44
51 Antwoorden / 25 Vragen

=corkoo schreef op woensdag 7 jan 2015, 17:12: Ik heb een grote hoeveelheid muziekbestanden. Die wil ik invoeren in een Mediaplayer, in mijn geval Winamp.
Veel van deze titels hebben vooraf een Tracknummer. Dan is het lastig om per kolom Artiest-Titel alfabetisch te kunnen rangschikken. Nu wil ik met het programma Tagscanner deze omschrijvingen in 1x aanpassen door te Tracknummers te verwijderen. Dat moet mogelijk zijn maar het lukt mij niet. De helpfunctie van dit programma geeft dit als volgt aan:

Select the file(s) to rename by using the mouse or the keyboard. Click Rename button and enjoy result or Preview to make sure your new file names are just the way you want them.

Example - Simple renaming
Format string: %track% - %artist% - %title%
Result: 01 - Artist - Title

Hier is in de string %track% nog geselecteerd, maar als ik dat weg laat en de rest laat staan, dan moet dat tracknummer 01 toch onzichtbaar of gegewist zijn, zodat ik alleen Artiest en Titel over houdt. Maar wat ik ook probeer, het werkt bij mij niet.

Wie heeft ervaring met Tagscanner of kan mij de stappen noemen hoe ik het wel moet doen.
Dit zou mij een hoop werk schelen.
Ik ben zeer benieuwd naar de oplossing.

Zoveel reacties in zo'n korte tijd had ik niet verwacht.
Het kost me enige tijd om alle suggesties uit te proberen.
Ik zal nog even verduidelijken dat ik over meer dan 100.000 titels beschik en die wil ik allemaal in Winamp of een goeie opvolger inladen. Dat doe ik nu ook al voor hele series om gemakkelijk de nummers, die ik niet mooi vindt en die ik dubbel heb te verwijderen. Ik sla ze op onder de Hoofdletters van het Alfabet en in submappen op Artiesten-naam.
Als ik van 1 artiest alles open in Winamp dan wil ik de nummers alfabetisch selecteren op Titel.
Alle andere selecties zijn ook mogelijk. Maar heel veel Titels hebben een nummer voor de titel staan. Dit kan heel erg varieren. van de nrs. 1 tot een paar duizend. Maar ik heb niks aan die nummers, dus ze kunnen wel gewist worden, zodat ik alfabetisch kan selecteren om een bepaald nummer te vinden.
Soms staan artiest en titel in 1 bestandsnaam, die ik dan moet splitsen. Het is maar net waar je het vandaan haalt. Ook komen er veel titels voor met diverse _ streepjes er tussen. Dit lost Winamp zelf wel op.
Met Tagscanner heb ik wel eens gewerkt, maar dit probleem is mij nog niet gelukt.
Ik ga nu eerst de workshop Tagscanner, die ik van Edrick3 kreeg, bestuderen.
Iedereen hartelijk bedankt voor alle reacties.

diumenge
door diumenge - Jan 7, 2015 om 22:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Om grote hoeveelheden bestanden eenvoudig te hernoemen is het al eerder gesuggereerde Total Commander zeer geschikt (Bestand/Uitgebreid Hernoemen...).

gompy2
door gompy2 - Jan 7, 2015 om 23:03
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=corkoo schreef op woensdag 7 jan 2015, 17:12]

Example - Simple renaming
Format string: %track% - %artist% - %title%
Result: 01 - Artist - Title

Hier is in de string %track% nog geselecteerd, maar als ik dat weg laat en de rest laat staan, dan moet dat tracknummer 01 toch onzichtbaar of gegewist zijn, zodat ik alleen Artiest en Titel over houdt. Maar wat ik ook probeer, het werkt bij mij niet.

Zoals ik al schreef heb ik geen ervaring met Tagscanner.
In Mp3Tag heb je een %dummy% string.
In jouw voorbeeld:
Result: 01 - Artist - Title
Geef je dan in: %dummy% %artist% %title%
Dan hou je over: Artist - Title
Doe je: %dummy% %artist% %dummy%
Hou je alleen de naam van de Artist over, enz enz.
Misschien moet je eens kijken of een dergelijke optie ook in Tagscanner zit.

Ik heb de mogelijkheden van het hernoemen in Total Commander nog nooit uitgeprobeerd, anders moet lekkerisdat of diumenge eens een voorbeeld geven hoe dat het beste te doen, het is altijd makkelijk om te weten.

corkoo
door corkoo - Jan 7, 2015 om 23:29
51 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=gompy2 schreef op woensdag 7 jan 2015, 19:13][quote=lekkerisdat schreef op woensdag 7 jan 2015, 19:09][quote=gompy2 schreef op woensdag 7 jan 2015, 19:00]Beter is dan de titels te laten voorlopen met een 01 (nul-één) cijfer, dan blijft alles op de werkelijke plaats staan zoals het hoor.
Tot en met 99 wel ;-).
Tjaa, en dan?
Dan misschien 2 00 (nullen als voorloop, of misschien wel 3 als je meer als duizend tracks in een map hebt...

(ZwUcht....)

corkoo
door corkoo - Jan 7, 2015 om 23:41
51 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=gompy2 schreef op woensdag 7 jan 2015, 23:03][quote=corkoo schreef op woensdag 7 jan 2015, 17:12]

Example - Simple renaming
Format string: %track% - %artist% - %title%
Result: 01 - Artist - Title

Hier is in de string %track% nog geselecteerd, maar als ik dat weg laat en de rest laat staan, dan moet dat tracknummer 01 toch onzichtbaar of gegewist zijn, zodat ik alleen Artiest en Titel over houdt. Maar wat ik ook probeer, het werkt bij mij niet.

Zoals ik al schreef heb ik geen ervaring met Tagscanner.
In Mp3Tag heb je een %dummy% string.
In jouw voorbeeld:
Result: 01 - Artist - Title
Geef je dan in: %dummy% %artist% %title%
Dan hou je over: Artist - Title
Doe je: %dummy% %artist% %dummy%
Hou je alleen de naam van de Artist over, enz enz.
Misschien moet je eens kijken of een dergelijke optie ook in Tagscanner zit.

Ik heb de mogelijkheden van het hernoemen in Total Commander nog nooit uitgeprobeerd, anders moet lekkerisdat of diumenge eens een voorbeeld geven hoe dat het beste te doen, het is altijd makkelijk om te weten.

Reactie:
Dit heb ik geprobeerd, maar werkt ook niet.
Jullie moeten begrijpen dat die nummers onderdeel van de bestandsnaam zijn.
Voorbeeld:
543 Eurythmics - There must be an angel (playing with my he
57 Zucchero - Il volo
0293 Toni Braxton - Unbreak My Heart

Je kunt ze in Winamp wel per regel wijzigen, maar als het om grote aantallen gaat is dat lastig.
Het moet toch mogelijk zijn om alleen die getallen weg te laten. Als ze in een aparte kolom staan is het geen enkel probleem.

De namen moeten natuurlijk ongewijzigd blijven, ik wil alleen de tracknummers, die onderdeel hiervan uitmaken, verwijderen, zodat de bestandsnamen alfabetisch gerangschikt kunnen worden.

gompy2
door gompy2 - Jan 8, 2015 om 14:42
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=corkoo schreef op woensdag 7 jan 2015, 23:41]
Het moet toch mogelijk zijn om alleen die getallen weg te laten. Als ze in een aparte kolom staan is het geen enkel probleem.

De namen moeten natuurlijk ongewijzigd blijven, ik wil alleen de tracknummers, die onderdeel hiervan uitmaken, verwijderen, zodat de bestandsnamen alfabetisch gerangschikt kunnen worden.
Het is wel degelijk mogelijk Corkoo, maar ik denk niet in Tagscanner (laat de Tagscanner-deskundige even antwoorden svp)
Ik zal je een filmpje laten zien hoe het werkt in Mp3tag als voorbeeld.
Ik werk al vele jaren met Mp3Tag en heb een flink aantal duizenden tracks op de manier hernoemd zoals ik het wil hebben en voor mijn afspeelapparatuur in de loop der jaren het beste was voor mij.

Om het te laten zien heb ik speciaal de bestandsnamen zo veranderd zoals jij ze in een folder hebt staan denk ik.
We gaan er dus van uit dat er ID3 tags in de muziekbestanden verwerkt zijn en in 95 van de 100 gevallen doet iemand die een klein beetje kennis van rippen heeft dat ook.
Is dat niet het geval, en zijn er alleen bestandsnamen bekend dan volgen er weer andere procedure's maar dat is voor later.

Je begint dus alle bestanden in een hele map te selecteren.
Hoeveel daar in zitten maakt niet uit, het gaat er om dat je de bestandsnamen van een complete map in 1 keer omzet.
Door middel van de strings heb je een ruime keuze aan mogelijkheden.
In jouw geval wil je dus " Artiestenaam - Titelnaam" zonder nummer er voor.

Bekijk mijn videootje hier-> Bestandsnaam hernoemen.
Even het scherm een beetje groter maken voor de duidelijkheid.

In het volgende videootje laat ik zien hoe ik de muziekmap binnenkreeg en hoe ik die hernoem zoals ik het wil.

Klik-> Mijn hernoemen.

En zo kun je door middel van de strings allerlei namen aan de bestandsnamen en ID3 tags geven of veranderen.
Dus wil het niet in Tagscanner, in Mp3Tag wel degelijk.

diumenge
door diumenge - Jan 8, 2015 om 22:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=corkoo schreef op woensdag 7 jan 2015, 23:41]
Reactie:
Dit heb ik geprobeerd, maar werkt ook niet.
Jullie moeten begrijpen dat die nummers onderdeel van de bestandsnaam zijn.
Voorbeeld:
543 Eurythmics - There must be an angel (playing with my he
57 Zucchero - Il volo
0293 Toni Braxton - Unbreak My Heart

Je kunt ze in Winamp wel per regel wijzigen, maar als het om grote aantallen gaat is dat lastig.
Het moet toch mogelijk zijn om alleen die getallen weg te laten. Als ze in een aparte kolom staan is het geen enkel probleem.

De namen moeten natuurlijk ongewijzigd blijven, ik wil alleen de tracknummers, die onderdeel hiervan uitmaken, verwijderen, zodat de bestandsnamen alfabetisch gerangschikt kunnen worden.
Zoals al eerder aangegeven, gebruik Total Commander: Bestand/Uitgebreid Hernoemen...

Zoek naar: 0|1|2|3|4|5|6|7|8|9

Dus de cijfers 0 t/m 9, gescheiden door een verticale lijn (ALT + 124) en vervang die voor < WISSEN >: VOORBEELD (KLIK)

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 9, 2015 om 17:14
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=diumenge schreef op donderdag 8 jan 2015, 22:04]
Zoals al eerder aangegeven, gebruik Total Commander: Bestand/Uitgebreid Hernoemen...

Zoek naar: 0|1|2|3|4|5|6|7|8|9

Dus de cijfers 0 t/m 9, gescheiden door een verticale lijn (ALT + 124) en vervang die voor < WISSEN >: VOORBEELD (KLIK)
Geweldig! Bedankt! Voor de tip dat het met 'n scheidingsteken wel in één keer kan, wist ik nog niet (toch eens de handleiding gaan lezen :-)).

Total Commander is echt geweldig, blij dat ik dat al ruim 15 jaar gebruik. Scheelt zeeën van tijd. Ben ook trots dat ik niet weet hoe de 'verkenner' werkt.

En de FTP-tool is helemaal top, bestand selecteren F4 klikken, direct je site aanpassen en daarna direct uploaden.
Ook rars uitpakken is handig.

corkoo
door corkoo - Jan 9, 2015 om 23:36
51 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=gompy2 schreef op woensdag 7 jan 2015, 19:00][quote=corkoo schreef op woensdag 7 jan 2015, 17:12]Ik heb een grote hoeveelheid muziekbestanden. Die wil ik invoeren in een Mediaplayer, in mijn geval Winamp.
Veel van deze titels hebben vooraf een Tracknummer. Dan is het lastig om per kolom Artiest-Titel alfabetisch te kunnen rangschikken. Nu wil ik met het programma Tagscanner deze omschrijvingen in 1x aanpassen door te Tracknummers te verwijderen. Dat moet mogelijk zijn maar het lukt mij niet. De helpfunctie van dit programma geeft dit als volgt aan:

Ik ken je probleem, maar ik kan je helaas niet helpen met Tagscanner omdat ik (klik) Mp3Tag gebruik, maar wellicht dat er commando's parallel zijn aan beide programma's.

Ik weet niet hoe de tracks genummerd zijn, gewoon met een eerste cijfer of met een voorloop 0 (nul).
Zijn ze genummerd zonder voorloop 0 (nul), dus met 1,2,3,4 enz dan valt de alfabetisering boven de 9 in duigen.
Zet je overal een 0 (nul) voor, dan gaat de alfabetisering kloppen.
Mits dat het probleem is.

Wil je écht de tracknummers weghalen dan het volgende, zoals ik het dus doe , of kan doen, in Mp3Tag.
Meestal zijn de titels van de tags niet genummerd, alleen de bestandsnamen met
1 - titel
2 - titel
3 - titel
enz, enz.
In Mp3tag heb je dan de mogelijkheid om dan alle titels in de lijst te selecteren, en dan de opdracht: "Tag -> Bestandsnaam" te geven.
Dan wordt de vorm van de Tag-naam omgezet naar de bestandsnaam.
Echter....
Is dat voor het alfabetiseren óók niet handig want alle titels in jouw programma gaan nu door elkaar lopen omdat de titels meestal met een verschillende letter begint en wat jij dan te zien krijgt in je programma klopt dan niet meer met de werkelijke index van een CD-LP of what so over, kun je me zo ver volgen?

Beter is dan de titels te laten voorlopen met een 01 (nul-één) cijfer, dan blijft alles op de werkelijke plaats staan zoals het hoor.
Dus:
01 - A (beginletter titel)
02 - Z (beginletter titel)
03 - B (beginletter titel)
04 - E (beginletter titel)
05 - Y (beginletter titel)

Enz, enz.

Ik lees het wel verder van je

corkoo
door corkoo - Jan 9, 2015 om 23:46
51 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=gompy2 schreef op woensdag 7 jan 2015, 19:00][quote=corkoo schreef op woensdag 7 jan 2015, 17:12]Ik heb een grote hoeveelheid muziekbestanden. Die wil ik invoeren in een Mediaplayer, in mijn geval Winamp.
Veel van deze titels hebben vooraf een Tracknummer. Dan is het lastig om per kolom Artiest-Titel alfabetisch te kunnen rangschikken. Nu wil ik met het programma Tagscanner deze omschrijvingen in 1x aanpassen door te Tracknummers te verwijderen. Dat moet mogelijk zijn maar het lukt mij niet. De helpfunctie van dit programma geeft dit als volgt aan:

Ik ken je probleem, maar ik kan je helaas niet helpen met Tagscanner omdat ik (klik) Mp3Tag gebruik, maar wellicht dat er commando's parallel zijn aan beide programma's.

Ik weet niet hoe de tracks genummerd zijn, gewoon met een eerste cijfer of met een voorloop 0 (nul).
Zijn ze genummerd zonder voorloop 0 (nul), dus met 1,2,3,4 enz dan valt de alfabetisering boven de 9 in duigen.
Zet je overal een 0 (nul) voor, dan gaat de alfabetisering kloppen.
Mits dat het probleem is.

Wil je écht de tracknummers weghalen dan het volgende, zoals ik het dus doe , of kan doen, in Mp3Tag.
Meestal zijn de titels van de tags niet genummerd, alleen de bestandsnamen met
1 - titel
2 - titel
3 - titel
enz, enz.
In Mp3tag heb je dan de mogelijkheid om dan alle titels in de lijst te selecteren, en dan de opdracht: "Tag -> Bestandsnaam" te geven.
Dan wordt de vorm van de Tag-naam omgezet naar de bestandsnaam.
Echter....
Is dat voor het alfabetiseren óók niet handig want alle titels in jouw programma gaan nu door elkaar lopen omdat de titels meestal met een verschillende letter begint en wat jij dan te zien krijgt in je programma klopt dan niet meer met de werkelijke index van een CD-LP of what so over, kun je me zo ver volgen?

Beter is dan de titels te laten voorlopen met een 01 (nul-één) cijfer, dan blijft alles op de werkelijke plaats staan zoals het hoor.
Dus:
01 - A (beginletter titel)
02 - Z (beginletter titel)
03 - B (beginletter titel)
04 - E (beginletter titel)
05 - Y (beginletter titel)

Enz, enz.

Ik lees het wel verder van je

Ik ben een paar dagen druk geweest en leest nu alle reacties nog eens.
Ik ben heel blij met jullie ideeën en andere programma's zoals Total Commander en MP3Tag.
Heb het voorbeeldfilmpje gezien en uitgeprobeerd.
Dit is in 1 woord Geweldig. Zo simpel en zo snel uitgevoerd. Ben heel blij met deze oplossing in MP3Tag. Heb hem ook nog uitgeprobeerd in Tagscanner en die blijkt het ook te kunnen doen.
Ik maakte de fout dat ik in de string het woord %dummy% + spatie niet gebruikte. Met het platte streepje - tussen Artiest en Titel staat het precies zoals ik wil.
Als je dit allemaal invoegt in Winamp staat alles in aparte kolommen, zodat je per kolom alfabetisch kunt selecteren. Ik ben helemaal uit de brand en kan weer door met mijn meesterwerk van 50 jaar muziek verzamelen.
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties. Wat fijn dat we mekaar zo kunnen helpen.
Ik mag graag info opdoen op dit forum. Toen ik in 1964 begon te verzamelen met de bandrecorders was er helemaal niks voorhanden. Nu is alles te vinden en de pc is ook een hele mooie uitvinding voor dit soort verzamelingen.

gompy2
door gompy2 - Jan 10, 2015 om 10:43
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=corkoo schreef op vrijdag 9 jan 2015, 23:46]
Ik maakte de fout dat ik in de string het woord %dummy% + spatie niet gebruikte. Met het platte streepje - tussen Artiest en Titel staat het precies zoals ik wil.

Nou zie eens aan, alles opgelost.
Suc6

edrick3
door edrick3 - Jan 10, 2015 om 10:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@corkoo,

Fijn voor je dat het opgelost is.
Suc6 met je verzameling.

Met vr.gr.