ve
door verwijderd Mar 17, 2004 om 23:20
Computers & telefonie

Omgevingsvariabelen

Weet iemand ook wat omgevingsvariabelen zijn? En wat de nut ervan is? Bij voorbaat dank

3680 12 Rapporteer

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - Apr 16, 2004 om 13:03
763 Antwoorden / 1 Vragen

rare vraag, ik denk dat je het meer in de electronische hoek moet zoeken invloeden van piekspanningen in het electranet, statische onderdelen, temperatuur etc het heeft geen nut wel invloed op je pc

tetter
door tetter - Apr 16, 2004 om 13:03
174 Antwoorden / 14 Vragen

Om de vraag: wat zijn omgevingsvariabelen te kunnen beantwoorden moet je wel een beetje kennis hebben van programmeren.
Een programma wordt meestal aangeroepen met een extensie .exe (.bat of .com komt ook wel eens voor). Als voorbeeld het msdos kopieer kommando xcopy. Dit wordt aangeroepen met xcopy.exe
De .exe kan trouwens bij de aanroep achterwege gelaten worden, dus om het programma te starten typ je XCOPY
Als je het programma nog wat extra dingen moet laten doen (zoals het daadwerkelijk copieren van een bestand) moet de aanroep uitgebreid worden met omgevingsvariabelen.
Dus bijvoorbeeld XCOPY bestanda.doc bestandb.doc (hiermee kopieer je bestanda naar bestandb).
Zo zijn er nog een hele lijst met omgevingsvariabelen voor XCOPY.
Elk programma heeft dus z'n eigen omgevingsvariabelen.
Ik hoop dat dit antwoord een beetje duidelijk is!

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - Apr 16, 2004 om 13:03
763 Antwoorden / 1 Vragen

ik bedank je in ieder geval voor je uitleg weer wat geleerd

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - Apr 16, 2004 om 13:03
763 Antwoorden / 1 Vragen

in principe wel een beetje alles is natuurlijk omgeving als je het letterlijk neemt en afstemd op je eigen kennis, maar ik zat ook bij deze vraagsteller ten opzichte van zijn eerdere vragen in dubio bedoelt hij buiten ook buiten de pc heb je natuurlijk invloeden, of binnen loopt je software niet goed dan creeer je immers in windows een nieuwe omgeving of c.q. grijp je terug naar een eerdere versie dan komen we wel weer terug bij het batje en de exe natuurlijk je zou hier eigenlijk een hele discusie over kunnen voeren. groeten

ps
door pss0ft - Apr 16, 2004 om 13:03
3 Antwoorden / 2 Vragen

Een voorbeeld van omgevingsvariabelene zijn de SET instructies in de MS-DOS tijd. Deze instructies werden in de AUTOEXEC,BAT gezet (het bestand dat automatisch werd aangeroepen bij het opstarten van MS-DOS na de CONFIG.SYS).

Sommige programma's werkten alleen als een bepaalde omgevingsvariabele werd ingesteld. Je kon een SET instructie natuurlijk ook gewoon intypen op de opdrachtprompt.

Laat U niet bedotten, maar ook het hedendaagse Windows maakt nog steeds gebruik van omgevingsvariablen. Windows 95, Windows 98 (elke versie) en Windows ME gebruikten zelfs al of niet verborgen dezelfde 2 opstartbestanden). Windows XP gebruikt zelfs nog deze omgevingsvariabelen. Hetzij iets meer verborgen voor de gebruiker.

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - Apr 16, 2004 om 13:03
763 Antwoorden / 1 Vragen

In Windows XP is dit verhaal mij bekend, doch niet dat hieraan de naam omgevingsvariabele wordt gekoppeld. dank voor u toelichting jammer dat sommige mensen een fout antwoord met een nog foutere beantwoorden

tetter
door tetter - Apr 16, 2004 om 13:03
174 Antwoorden / 14 Vragen

je hebt helemaal gelijk. Wat is uitgelegd heb zijn eigenlijk de parameters van een programma. Maar zijn omgevinsvariabelen eigenlijk dan ook geen parameters?

jo
door johan911 - Apr 16, 2004 om 13:03
35 Antwoorden / 1 Vragen

Pffew, wat een antwoorden over een betrekkelijk "simple" vraag. Omgeving zegt iets over waar het zich in bevind en een parameter zegt iets over hoe iets moet worden uitgevoerd. Een omgevingsvariabele is een setting zoals bv "PATH" die het systeem verteld waar het ook moet zoeken op de harde schijf als je een commando/programa wil opstarten en je niet in de directory staat waar het commando of programma staat. Door PATH word het bestand toch gevonden en opgestart. De parameters geven aan hoe het bestand moet worden gestart anders dan DEFAULT. Kijk maar naar de eigenschappen van je diverse iconen op je desktop. Rechts klikken en eigenschappen opvragen. Kijk dan bij werkdirectory (omgevingsvariabele) en daarboven hoe het programma (vaak een .exe) wordt opgestart met eventuele parameters.
Type "set" in een DOS box en zie hoeveel omgevingsvariabelen er zijn.

jo
door johan911 - Apr 16, 2004 om 13:03
35 Antwoorden / 1 Vragen

Dus: NEE omgevingsvariabelen zijn niet hetzelfde als parameters. Parameters staan achter opstartbestanden zoals .com .exe .bat etc.

qa
door qanato - Apr 16, 2004 om 13:03
3 Antwoorden / 1 Vragen

Een beetje jammer dat iedereen het probeert uit te leggen maar niet vertelt waar je het in windows kan vinden zodat men zelf kan experimenteren in de dosprompt en/of adresbalk met bepaalde path verwijzingen dus bij deze :

Deze Computer -> Rechtermuisknop -> Eigenschappen -> Tabblad geavanceerd -> Omgevingsvariabelen

En als men dan gaat bekijken bestaan er twee verschillende GEBRUIKERS en SYSTEEM-variabelen. Hierin kan men eigenlijk vanalles in opslaan wat men wil gebruiken. Zo is er bijvoorbeeld de variabele TEMP voor de temporary files, die kan men bijv. gebruiken door in een windows in de adresbalk %TEMP% in te tikken en op enter te drukken. Zoals je nu gezien hebt moet je de variabelen gebruiken door %-tekentjes te gebruiken.

BELANGRIJK : Verander niet zomaar iets zonder dat je zeker weet dat het geen kwaad kan mbt. geinstalleerde programma's maak liever eentje aan dan eentje wijzigen die je niet meer kan herstellen.

Suc6

jo
door johan911 - Apr 16, 2004 om 13:03
35 Antwoorden / 1 Vragen

Als mensen willen weten waar je het kan vinden en hoe te wijzigen kunnen ze deze vragen gewoon stellen en krijgen ze antwoord, heel simpel. Als je overigens iedereen gaat vertellen hoe zaken als: "MSCONFIG, REGEDIT, wijzigen van instellingen en variabelen etc etc" werken, dan gaan mensen er ook mee spelen. Als je er dan geen verstand (genoeg) van hebt dan heb je grote kans dat je computer slecht, verkeerd of gewoon niet meer gaat werken. Op de gestelde vraag wat het is en het nut ervan kreeg hij gewoon antwoord.
Als men toch gaat experimenteren dan wel opschrijven wat je hebt gedaan zodat als het fout gaat je het weer terug kan veranderen naar de originele instellingen.

qa
door qanato - Apr 16, 2004 om 13:03
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is dus niet waar wat je zegt als men iets wilt weten dan zal men altijd gaan wroeten, en er is niets zo erg als een gebruiker die iets zoekt en daardoor vanalles anders in de war schopt. Dus je kan ze beter helpen en ze de juiste weg laten kiezen, en daarbij wat tips geven zodat je ze niet in de sloot laat belanden.