he
door henryz Jan 22, 2005 om 00:15
Computers & telefonie

Ongewenst informatie verzenden vanuit mijn pc

Hallo,

Ik heb sinds een jaar ADSL, met een snelheid van 1,1 mbps. Ik heb gemerkt, dat als ik enige tijd de internetlijn heb open staan,er een forse hoeveelheid MB's verzonden wordt vanuit mijn pc, dit, terwijl ik alleen sites bekeken of mijn email heb gelezen en niets zelf heb verzonden. Ik heb en spywareprogramma, dat regelematig mijn pc controleerd en deze geeft aan dat er geen lekken zijn, maar het geeft mij toch wel een onprettig gevoel.  Hebben meer mensen deze ervaring en hoe is het mogelijk dat er zonder opdracht gegevens naar buiten gaan?

350 6 Rapporteer

btalman
door btalman - Jan 22, 2005 om 00:28
280 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft U uw viorusscanner geupdate en een volledige scan uitgevoerd, de
data kan ook data zijn die binnenkomt en verstuurd wordt, omdat iemand
via een 'backdoor' gebruik van Uw pc maakt.

Een andere mogelijke oorzaak is dat er een download/shareprogramma
aanstaat. zoals kazaa, shareazaa, limewire, bittorrent enzovoorts. De
meeste van deze programmaatjes worden geladen bij het opstarten van de
pc en worden dan 'verborgen' in de statusbalk rechtsonder (naast het
windowsklokje) kijk eens welke programma's daar aanstaan. Als
automatischv erbergen van pictogrammen aanstaat kan het zijn dat u op
het witte pijltje dat naar links wijst (op die statusbalk) moet drukken
om alle draaiende programma's te zien, ziet u dit pijltje niet, dan
ziet U alle programma's.

Bram

he
door henryz - Jan 22, 2005 om 18:56
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik maak wel gebruik van Kazaa, maar dit programma start pas ná aanklikken. Ik heb er op gelet, dat er geen verborgen programma's openstaan en toch verdwijnen er gegevens. Het spyware programma heb ik recent gedownload. (spybot search and distroy) dus zal het wel up to date zijn. Kan je in de pc nagaan in een soort logboek vanuit welke bestanden er precies informatie is verzonden?

Henry

tigertje
door tigertje - Jan 22, 2005 om 19:20
402 Antwoorden / 0 Vragen

In de eerste plaats volstaat het gebruik van een anti spyware programma tegenwoordig niet meer. Het is verstandiger om er meer te gebruiken. Hitman Pro is een prima programma hiervoor. U kunt het makkelijk vinden via Google.

Verder kunt u controleren of uw pc wordt gebruikt voor het verzenden van ongewenste informatie door het programma Zonealarm te gebruiken. Dit houdt alles tegen behalve de dingen die u toestemming geeft.

Tot slot kan ik nog zeggen dat ik me geregeld verbaas over hoeveel data ik maandelijks verzendt. Ook als ik geen grote dingen download. Ik weet natuurlijk niet wat u bedoelt met "forse hoeveelheden".

beileveld
door beileveld - Jan 22, 2005 om 20:47
122 Antwoorden / 16 Vragen

Installeer Zonealarm firewall, die is gratis, die beheert het verkeer dat in en uit de computer gaat, dus dan kan je alles zelf beheren. er zit ook een internet lok op die je aan kunt zetten als je het internet tijdleijk niet gebruikt.

die firewall beschermt je dus ook tegen hackers

a2i
door a2i - Jan 23, 2005 om 00:14
407 Antwoorden / 14 Vragen

Het is misschien niet een antwoord op uw vraag maar voor advanced use check even op ethereal.

Dan weet je wat er aan communicatie echt plaats vind.

aenigma
door aenigma - Feb 6, 2005 om 14:35
260 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik wil nog even twee dingen hieraan toevoegen.

Om data zoals email te kunnen bekijken zoekt de computer eerst naar het
adres van uw emailserver. Als de server is gevonden, dan moeten de twee
systemen (de server en uw pc) met elkaar communiceren en data
uitwisselen. Dit gaat in kleine pakketjes. Een email bestaat uit vele
pakketjes data die allemaal in de juiste volgorde ontvangen moeten
worden. De server send een pakketje en vraagt om ontvangstbevestiging,
die uw pc weer terugstuurt en daarmee aangeeft dat hij klaar is voor de
volgende. Dit levert dus veel dataverkeer op, zowel ontvangen als
verzonden. Meestal is het aantal pakketjes dat u verstuurt nagenoeg
hetzelfde als het aantal dat u ontvangt, de ontvangen pakketten zijn
alleen veel groter als u uw email ophaalt,

Surfen werkt op een iets andere manier maar geeft ook een tweerichtingsverkeer aan pakketjes.

Daarnaast hebben veel moderne programma's een auto-update feature, wat
inhoudt dat zij controleren op nieuwere versies zodra u contact heeft
met internet, dus als u ADSL heeft, zodra u uw pc opstrart. Standaard
staan deze auto-update functies aangevinkt.

Ook dit geeft veel dataverkeer, vooral in het begin van uw sessie.