edwardus
door edwardus Apr 6, 2008 om 14:27
Computers & telefonie

Opgelost: ene pc kan andere niet zien

Een van de meest voorkomende klachten bij een Windows thuisnetwerk is dat een van beide pc's of allebei elkaar niet kunnen "zien". Sinds enige tijd hebhad ik daar zelf ook last van, met IP adres lukte het wel, maar niet op hostname ("U heeft niet de juiste machtiginen voor deze netwerkbron. enz.") en dit vond ik toch wel irritant worden.

Normaal gesproken weet ik mezelf en anderen vrij aardig te helpen, maar ditmaal kwam ik er zelfs na een nachtje ploeteren ook niet uit. Netbios over TCP/IP aan, DhcpNodeType op 8 gezet, nada. Wat ik ook deed en ingesteld heb, ik kreeg niet eens een ping pc2 voor elkaar op pc1 en omgekeerd. DNS denk je dan.

Nou, uiteindelijk is het gelukt en dat wil ik hierbij even delen met iedereen die nog steeds hetzelfde probleem heeft. Wat bleek? Nadat ik op beide pc's het door mij vaak geprezen ZoneAlarm Free had vervangen door het eveneens gratis Comodo Firewall lukte het ineens wel. DUS TOCH! Ik geloof dat ik om ben.

(Terzijde: in Comodo is ook een virus- en malware scanner ingebouwd en die heb ik uit belangstelling laten scannen. Hij vond ten onrechte 2 besmettingen (False Positives) die bij www.virustotal.com niks uitwezen. Met andere woorden: de scanner van Comodo neem ik met een korrel zout, maar toch een aardige feature.)

542 13 Rapporteer

poltol
door poltol - Apr 6, 2008 om 14:55
3885 Antwoorden / 22 Vragen

@Edwardus,

Gefeliciteerd.

Poltol

gsm
door gsm - Apr 6, 2008 om 16:38
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Hoi Edwardus,

Had je met ZA ook een trusted zone ingesteld voor de ip-nummers van de PC's?

Een andere goede gratis firewall (NL-interface) is de PC-tools
firewall, echter met iets minder instellingen dan bij Comodo mogelijk
is.

Comodo is wel eens verdacht van spyware achtige activiteiten. Ik weet
niet of het programma (of de makers er van) nu voor 100% te vertrouwen
is.

GSM

edwardus
door edwardus - Apr 6, 2008 om 16:50
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Tuurlijk had ik Trusted zones ingesteld. Ook daar heb ik nog tevergeefs verschillende opties uitgeprobeerd.

Je kunt bij Comodo ook nog de Defense+ optie uitschakelen om een "gewone" firewall te krijgen mocht het te ingewikkeld klinken.

Comodo en spyware? Lijkt me stug, ze leven daar van certificaten uitdelen voor SSL, dat gaat wat moeilijk als je verdacht wordt van foute activiteiten. Elke scanner kan zich verslikken in een signature. Het spreekt voor ze dat ook de 2 echte trojans werden gevonden die Avira ook al kende. No worries, ik ben zelf niet geïnfecteerd, het staat slechts op schijf geparkeerd.

Dit topic ging me er trouwens niet om een vergelijking te maken tussen de verschillende firewall programma's, enkel maar het bieden van een mogelijke oplossing bij een heel veel voorkomend probleem.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 6, 2008 om 17:57
16885 Antwoorden / 202 Vragen

edwardus@ de forum mogelijkheid wel eens gezien? Dit lijkt mij geen vraag en u "loopt toch ook al een tijdje mee".

edwardus
door edwardus - Apr 6, 2008 om 18:00
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nee, ik kom zelden op het Forum gedeelte, omdat het daar altijd binnen 3 reacties verzandt in oeverloos geouweh**r en geklaag van jewelste. Waar ik het over heb is een vraag die velen hebben en ik zelf ook had en gelukkig weet ik nu ook een nieuw antwoord.

Hopelijk heeft iemand met hetzelfde probleem iets aan mijn bevinding.

edwardus
door edwardus - Apr 6, 2008 om 18:03
6844 Antwoorden / 14 Vragen

OK, vooruit dan, ik zal er een vraag van maken:

Wist je dat dit de oplossing kan zijn voor het aloude probleem dat 2 pc's elkaar niet kunnen benaderen op een thuisnetwerk?

edwardus
door edwardus - Apr 6, 2008 om 21:31
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Da's ook interessante kost, dankjewel.

De workstation service stond wel aan en de werkgroep naam is bij mij al jaren hetzelfde, maar toch goed om te weten.

In mijn geval was er geen correcte dns resolutie v.w.b. de lokale pc's, wan-adressen werden wel correct geresolved.

edwardus
door edwardus - Apr 6, 2008 om 21:39
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Overigens vind ik die Comodo best indrukwekkend. Je hebt veel meer zicht op en controle over wat er zich echt afspeelt: welke programma's/dll's hebben welk verkeer op welke poort(en), er is ook een gedetailleerde proces-viewer aanwezig en als je die Defense+ meldingen bekijkt, dan zie je wat er zoal achter de schermen plaatsvindt. En dat voor zo'n snelle firewall.

gsm
door gsm - Apr 6, 2008 om 21:41
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Voor het gebruik van een thuisnetwerk heb je de Workstation service nodig. Pas wel op dat je niet internet delen (ICS) hebt geïnstalleerd.
Zonodig weer uit de Software verwijderen!

Ik heb gemerkt dat het opnieuw toevoegen van een PC in een werkgroep (of domein) vaak een oplossing is voor moeilijk contact tussen PC's of tussen een PC en een domeinserver.

Wanneer je een PC-naam veranderd hebt, dan is het verstandig om tegelijk ook de werkgroepnaam willekeurig te veranderen en na de reboot weer terug te veranderen in de oorspronkelijke werkgroepnaam.
Werkstations die onderdeel zijn van een domein moeten na een naamsverandering opnieuw in het domein geplaatst worden.

Bij het terugplaatsen in werkgroep of domein krijg je de gewenste machtigingen voor de communicatie onderling door de PC's, doordat de PC's op dat moment een wachtwoord onderling afspreken.
Zorg wel dat de PC op dat moment aangesloten is op het lokale netwerk en contact kan zoeken met de andere computers.

De PC of werkstationnaam fungeert als een soort gebruikersnaam en onderling gebruiken de PC's een afgesproken wachtwoord dat elke week vernieuwd wordt met een backup van nog een week.
Terugzetten van een backup-image die ouder is dan twee weken kan dus al communicatie problemen opleveren, waarbij de oplossing is om de PC opnieuw in de werkgroep (of in het domein) te plaatsen.
De combinatie van PC-naam en Wachtwoord vormt een "Secure channel" tussen de PC's.

Wie slechts één PC, aansluiting alleen op internet en voor e-mail, in gebruik heeft, kan het interessant zijn om de Workstation service uit te schakelen. Vooral bij Vista start de PC dan vaak veel sneller op.

GSM

akkefiet
door akkefiet - Apr 6, 2008 om 22:12
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Eigenlijk een reactie om dit verhaal te documenteren...
Toch ook een tip:
Als je Comodo gebruikt en je moet een programma installeren met veel modules dan bij de eerste melding van Comodo kiezen voor de optie Installatie modus

Anders blijf je klikken tot je een ons weegt van de meldingen en muisklikken.

Vrgr. AF

gsm
door gsm - Apr 7, 2008 om 12:20
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik zal Comodo ook weer eens uitproberen. Ik heb hem namelijk een jaar geleden al eens uitgeprobeerd en toen weer verwijderd om redenen die ik niet precies meer kan herinneren. Het lijkt me typisch een firewall voor gevorderde gebruikers.

In de Vista firewall (geavanceerde versie) kun je trouwens ook heel veel zelf instellen. Je kunt het Vista Startmenu aanpassen zodat de (geavanceerde) firewall instellingen direct toegankelijk worden in het Startmenu.

Ik meen trouwens dat ZA ergens in de firewall settings een of twee geavanceerde opties heeft voor het doorlaten van het DNS/DHCP protocol in de trusted zones. Misschien dat daar dan nog een vinkje miste??

GSM

edwardus
door edwardus - Apr 7, 2008 om 19:22
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Geen idee, ik heb wel alle hoekjes en gaatjes bekeken van ZA en niet gevonden, ik kan het ook niet meer nagaan. Nou ja, kan niet is niet helemaal waar, ik zou een backup kunnen terugplaatsen. Ik denk eigenlijk dat die optie voor al dan niet doorlaten naar untrusted zone was. Daarbij hoor ik al her en der geluiden over mindere prestaties in firewall leaktests, en ook al die updates elke keer ... waar is dat goed voor in een firewall ..., dus ik vond het wel tijd om een ander te proberen.

In elk geval bedankt voor het meeenken.

gsm
door gsm - Apr 9, 2008 om 22:46
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Test Comodo op notebook met Vista.
Leuke firewall voor gevorderden!

Echter,,,  één grote bug gevonden!
Als je Comodo wil verwijderen dan moet eerst zowel Defense als de Firewall zelf op disabled ingesteld worden.
Dan pas Comodo afsluiten (Exit).
Dan de Windows firewall weer inschakelen.
Als laatste Comodo verwijderen en dan rebooten.

Ik had eerder een uninstall gedaan van Comodo zonder eerst de firewall uit te zetten. Dan heb je daarna hetzelfde probleem als met de verwijdering van NIS (wat tegenwoordig op veel te veel hardware is meegeleverd als proefversie voor 3 maanden).
De Repository onthoudt ook na de verwijdering van Comodo (of NIS) dat deze firewall actief was. Het Windows Vista "Security" center meldt dat ook doodleuk.
Het kan dan gebeuren dat je helemaal geen firewall meer hebt en toch niet gewaarschuwd wordt omdat Vista denkt dat de verwijderde firewall nog actief is.
Ook kun je problemen krijgen met de automatische start van de Windows firewall.

Ik heb een en ander gecorrigeerd door Comodo opnieuw te installeren en daarna op de boven beschreven wijze te verwijderen.

GSM