brego
door brego Aug 14, 2009 om 19:58
Computers & telefonie

Oude configuratie herstellen

Ik heb op een oudere PC windows XP laten installeren. Nu blijkt dat het systeem van XP toch te zwaar is voor het oudere PC'tje. Nu wil ik de orginele configuratie van HP terugzetten, het gaat om 3 herstel cd's waarop Windows en andere software op aanwezig is. De windows die op de cd's staan is ME. Er zit nog een diskette station in en toen ook al 2 usb aansluitingen. Ik ben niet zo begaan met het formatteren in DOS, maar het lukt mij niet om met een opstart diskette om opnieuw het orginele HP ME windows er weer op te krijgen. Via internet een hoop gelezen maar hoe krijg ik nu dat XP eraf. Graag jullie suggesties

Alvast bedankt

749 11 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Aug 15, 2009 om 16:27
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Je zult de partitie moeten verwijderen en/of formatteren. Als de setup diskettes dat weigeren (bijv. omdat XP op een NTFS partitie is gezet) kun je o.a. met een Linux cd of met Gparted of met BartPE de partitie verwijderen, daarna zou het moeten lukken.

brego
door brego - Aug 15, 2009 om 16:29
13 Antwoorden / 8 Vragen

Helaas Gparted gebruikt en Bartpe. Allebei geen resultaat.

Wat nu

he
door henk1951 - Aug 15, 2009 om 16:52
256 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk hier eens op

http://www.schoonepc.nl/instal/format.html

of kijk eens op of stel je vraag bij www.startpagina.nl Hardware discussie daar zitten de experts voor dit soort vragen

gr  Henk

edwardus
door edwardus - Aug 15, 2009 om 18:35
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Kun je even uitleggen wat je precies geprobeerd hebt en hoe dat niet lukte, ik kan me slecht voorstellen dat het niet lukt namelijk.

brego
door brego - Aug 16, 2009 om 09:24
13 Antwoorden / 8 Vragen

Beste Edwardus,

Ik heb Gparted gedownload en op schijf gebrand. Ik ga ervan uit dat je de cd in je pc stopt en daarna opnieuw op moet starten. De cd deed dit niet. Ik heb toen geprobeerd de cd handmatig op te starten maar eigenlijk waren alle icoontjes niet te gebruiken je krijgt dan een melding dat windows het bij behorende programma gaat opsporen via internet of je moet zelf een programma kiezen vanuit een lijst.

Trouwens er waren 2 versies te dowloaden bij Gparted welke is de juiste. Misschien heb ik de verkeerde. Is er op internet een duidelijke beschrijving hoe je Gparted gebruikt.

Alvast bedankt

edwardus
door edwardus - Aug 16, 2009 om 11:27
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ja dat was inderdaad de bedoeling om ermee op te starten. Als je het over deze download pagina hebt dan moet je gewoon de Stable version kiezen. Het kan zijn dat je pc niet is ingesteld om van cd op te starten, dit kun je in de BIOS instellen (tijdens het opstarten F2 of Del of andere tots die hij aangeeft).

edwardus
door edwardus - Aug 16, 2009 om 11:29
6844 Antwoorden / 14 Vragen

P.S. de cd opstarten vanuit Windows is niet mogelijk.
Hier is een Gparted uitleg.

brego
door brego - Aug 16, 2009 om 20:59
13 Antwoorden / 8 Vragen

Beste Edwardus,

Via een programma op usb stick naar diskette de C schijf kunnen wissen. Overigens was er ook nog een 2e partitie D aanwezig.

C schijf is gewoon gewist, en via diskette kan ik zien dat de S drive aanwezig is. Na het plaatsen van de herstelschijf van HP waarop ME aanwezig is reageert de S drive niet. Wel herkent hij de recovery HP cd dus de S drive werkt wel. Hoe nu verder welke stappen moet ik nemen om de S drive in werking te krijgen. Het kan ook een beveiliging zijn op de HP recovery cd. Hoe kan ik deze dan omzeilen of zou ik bij hp een juiste diskette of programma moeten aanvragen?

Groet

dirck
door dirck - Aug 16, 2009 om 22:15
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Heb je via de opstartdiskette al een Primaire partitie aangemaakt? En daarna geformatteerd?

brego
door brego - Aug 16, 2009 om 22:50
13 Antwoorden / 8 Vragen

Beste Edwardus,

Partitie aangemaakt en is geformatteerd tot zover was ik dus gekomen. Op een gegeven moment heb ik de F1 ingedrukt, voor mij was dit een Dos uitelijke indruk waar allerlei info stond over drives ed. Ik heb dit afgesloten en eigenlijk niets in veranderd aan de instellingen. Mijn verbazing was groot toen ik nog één keer probeerde op te starten om te kijken wat er gebeurde. De diskette was niet aanwezig in de drive, maar hoe het ook gebeurde de cd startte ineens op en heb nu inmiddels mijn orginele configuratie terug.

Langs deze weg hartelijk dank voor je geduld en je info naar mij

dirck
door dirck - Aug 16, 2009 om 23:27
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Hoezo verbazing?

Na het Partioneren en Formatteren is het gebruikelijk dat je de computer daarna eerst opnieuw opstart (door de Reset knop in te drukken) met de Windows CD in de drive, zodat je de Setup kunt gaan doen van Windows.

Dit heb je waarschijnlijk niet gedaan als ik het zo lees.

Maar gelukkig is het toch goed gekomen met het installeren van ME.