bo
door boemer10 Mar 22, 2012 om 12:06
Computers & telefonie

Oude floppy disk

Hoi,

Ik heb op zolder een groot aantal oude floppy's met oude onderzoeken gevonden in WP.(14 jr. oud)
Ik wil deze wel weer eens lezen, mogelijk houden zij wat vergeten zaken in.
Ik ben nu in het bezit van een i-Mack, dus dat werkt niet.
Zijn er mogelijkheden voor de Mac, of zijn er nog oude PC's te koop waar ik die floppy's op kan draaien? Een nieuwe PC mag ook.
Ik ben niet goed op de pc, dus moeilijke oplossingen zullen mij niet lukken.

groetjes

Boemer10

7831 16 Rapporteer

zw
door zwaardvis - Mar 22, 2012 om 12:11
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Bedoel je echt floppys? 5,25 inch flexibele schijven of bedoel je diskettes van 3,5 inch. Die laatste waren in 1998 heel normaal terwijl de echte floppys toen al waren uitgestorven...

mahadma
door mahadma - Mar 22, 2012 om 12:19
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Heeft u wellicht een pc club of een hulp bij pc problemen toko in de omgeving, die u wil en kan helpen? Google eens of u iets kunt vinden, dat moet toch zeker wel lukken. Ga als het lukt met een usb stickje en de floppy's naar ze toe, moet te doen zijn!

jo
door jorisw - Mar 22, 2012 om 13:00
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 22 mrt 2012, 12:19]Heeft u wellicht een pc club of een hulp bij pc problemen toko in de omgeving, die u wil en kan helpen? Google eens of u iets kunt vinden, dat moet toch zeker wel lukken. Ga als het lukt met een usb stickje en de floppy's naar ze toe, moet te doen zijn!

En hopen dat de 14 jaar oude data nog in goede staat op de schijfjes staat....

pa
door paul27 - Mar 22, 2012 om 13:19
13 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk eens bij een kringloopwinkel, ik zie daar regelmatig oude PC's staan met floppy-disk stations

pi
door pimonline - Mar 22, 2012 om 14:17
44 Antwoorden / 2 Vragen

Als je deze floppy's bedoeld. wikipediafoto dus de 3.5 inch daarvoor kun je voor ~25 euro een USB drive kopen. Is misschien niet de goedkoopste oplossing wel de makkelijkste.

varabas
door varabas - Mar 22, 2012 om 14:24
450 Antwoorden / 35 Vragen

boemer,

Zoals pimonline al meldt, je kunt inderdaad voor ong. 25 euro een USB floppy drive kopen, ik weet alleen niet of dit werkt op een Mac computer.
Dus even "googelen"

Bassie

edrick3
door edrick3 - Mar 22, 2012 om 14:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo boemer10,

Kijk eens hier voor een goedkope (?) oplossing.

Suc6

aurora1
door aurora1 - Mar 22, 2012 om 14:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag fred,

Met verwijzing naar pimonline :Klik hier... Blijft de vraag of e.e.a. nog wel te lezen valt van WP/windows en op je i-Mac. Ik heb alweer een tijd geleden oude floppy's (van ik meen Windows 96, ik weet niet meer of er ook WP tussen zat) op een computer met xp overgezet en op een aantal floppy's vond ik alleen nog tekens e.d. Ik kan ze openen met Word Pad en de stukken leesbare tekst selecteren, kopiëren en die plakken in een leeg Word Pad document en opslaan als bijv. Rich Document, maar niet alle vreemde tekens zijn dan weg. Als er een buurthuis is of Kringloper met werkende pc die in de verkoop staat zou ik daar eerst met een paar floppy's eens proberen of je leesbare tekst boven water kunt halen (openen met WordPad bijv.) en het op een (meegenomen) usb-stick kunt zetten, dus eerst kijken of het wel zin heeft
om daarvoor allerhande aan te schaffen.

vr.gr.

bo
door boemer10 - Mar 23, 2012 om 17:23
31 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op donderdag 22 mrt 2012, 12:11]Bedoel je echt floppys? 5,25 inch flexibele schijven of bedoel je diskettes van 3,5 inch. Die laatste waren in 1998 heel normaal terwijl de echte floppys toen al waren uitgestorven...

Sorry, ik bedoel 3.5 diskettes.
Stom van mij, maar ben al oud.

in ieder geval bedankt voor je reactie

boemer10

bo
door boemer10 - Mar 23, 2012 om 17:30
31 Antwoorden / 14 Vragen

Aan allen die mij geantwoord hebben.

Ik heb nooit geweten, dat de tekst verdwijnt van de diskettes 3.5 inch.
Het zou jammer zijn, want op mijn diskettes staat veel informatie.
Maar wil een ieder bedanken voor de reacties

boemer 10 (fred)

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 23, 2012 om 17:32
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Het grootste probleem is vaak net zo als de Video banden....
De laag op het plastic laat los.
Dit metaal poeder die mijn video het zelfde probleem geeft, na 10 minuten kijken koppen schoon maken en deze floppy drive is hetzelfde.

Snel overzetten op USB stick maar het kan enkele keren schoonmaken worden.

ro
door ron530 - Mar 23, 2012 om 19:43
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Hoi ben even gaan googlen maar het programma hoeft geen probleem te zijn. Coreldraw en Wordperfect zijn volop te downloaden. Het enigste probleem is dat floppy drives uit de tijd zijn. Wellicht een externe aanschaffen. Wat betreft die floppy's de data staat en echt nog wel op.

freya
door freya - Mar 23, 2012 om 21:29
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo boemer10,

Gewoon even in je kennissenkring of bij collega's rondvragen. Er is vast nog wel iemand die een oude computer heeft staan waar zo'n diskettestation nog in zit. Even er uitsleutelen, verbindingskabeltje (flatcable) ook meenemen en vervolgens in je eigen computer monteren. Veel moederborden hebben nog zo'n aansluiting voor een diskettestation aan boord. Tenslotte nog een voedingskabeltje aansluiten (eventueel met een verloopstukje naar een 'gewone' molex). Wellicht nog even in het BIOS inschakelen en je kunt diskettes lezen.

m.vr.gr. Freya

pi
door pimonline - Mar 23, 2012 om 21:33
44 Antwoorden / 2 Vragen

@Freya
In dat geval zou ik de floppy's terplekke ff kopieren naar een usb stik en de PC laten zoals hij is.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Mar 23, 2012 om 21:37
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 22 mrt 2012, 14:27]Hallo boemer10,

Kijk eens hier voor een goedkope (?) oplossing.

Suc6

Inderdaad goedkoop met een vraagteken, als er iets mis gaat en je moet gaan bellen wordt het alsnog duur..

freya
door freya - Mar 23, 2012 om 21:40
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pimonline schreef op vrijdag 23 mrt 2012, 21:33]@Freya
In dat geval zou ik de floppy's terplekke ff kopieren naar een usb stik en de PC laten zoals hij is.
Dan moet die computer niet 'te' oud zijn, want dan heeft die misschien geen USB-poorten...... Maar als dat wel het geval is en die oude computer doet het nog, dan is direct kopiëren uiteraard het handigst.

Freya