la
door laurina2 Jul 30, 2016 om 18:35
Computers & telefonie

P.C.

Beste helpers kun je straffeloos van een externe schijf Back-up files bijvoorbeeld 199MB 2013 verwijderen.
Hier zijn hele ritsen van.
Deze schijf is behoorlijk vol.
Ik hoor het graag voor dat ik dit experement op eigen houtje ga uitvoeren.
Ik zou dat doen met cleaner piriform dubbele bestanden zoeker.
Best veel werk want alles wat weg moet ,moet worden aangevinkt.

met groet Laurina

3486 15 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 30, 2016 om 18:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Als het (oude) back-up files zijn die je niet meer gebruikt kun je die inderdaad gewoon verwijderen.

Je kunt een overbodige file ook verwijderen door rechtermuisklik en kiezen voor verwijderen/delete.

la
door laurina2 - Jul 30, 2016 om 19:00
142 Antwoorden / 70 Vragen

Beste Edrick3,

deze digibeet weet niet of deze back-ups ergens voor dienen.
In de trits staan er back-ups van 2011.

groet laurina

la
door laurina2 - Jul 30, 2016 om 19:07
142 Antwoorden / 70 Vragen

aanvulling: als ik zo'n bestand wil bekijken krijg ik de melding dat ik geen toegang heb.
Ik heb dus geen idee wat zo'n bestand in zich verbergt.

tijger1
door tijger1 - Jul 30, 2016 om 19:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar iemand moet die back-up files op die externe schijf gezet hebben. Vraag daar eens waar die files over gaan.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 31, 2016 om 09:39
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Laurina2,
klik eens met de rechtermuisknop op zo'n bestand en mocht er op het uitrolmenu "als administrator uitvoeren" voorkomen dan daarop klikken.
Misschien komt u dan meer te weten.

la
door laurina2 - Jul 31, 2016 om 09:55
142 Antwoorden / 70 Vragen

Beste helpers,

ik heb besloten hiervan af te blijven.
Dit is voor mij zoeken in het pikkedonker en durf het niet aan.
Ik moet er niet aan denken dingen weg te gooien die absoluut bewaard moeten blijven.
Deze schijf gaat als hij echt helemaal vol is, de kast in voor het nageslacht :>)
Ik koop een nieuwe harde externe schijf die ik weer vol kan maken.

Heel veel dank voor het meedenken,

met groet Laurina

costnix
door costnix Aug 1, 2016 om 15:18
2874 Antwoorden / 1 Vragen

U koopt ook een nieuwe auto als de banden versleten zijn?

ja
door janf43 - Jul 31, 2016 om 10:41
733 Antwoorden / 0 Vragen

Als u zeker weet dat de bestanden en programma's op uw computer goed zijn en werken, kunt u alle backups verwijderen en gewoon opnieuw beginnen door een volledige nieuwe Back-up te maken. Dagelijks zal uw computer dan weer wijzigingen gaan toevoegen.
U kunt de Back-up bestanden niet individueel benaderen; wel via uw Back-up programma terugzetten op uw computer.

edrick3
door edrick3 - Jul 31, 2016 om 12:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Deze schijf gaat als hij echt helemaal vol is, de kast in voor het nageslacht :>)
Onzin en zonde.
Ik koop een nieuwe harde externe schijf die ik weer vol kan maken
En hoe doe je dat dan?
Staat de externe harde schijf permanent aangesloten en maakt je computer automatisch een back-up?
Of sla je ook andere bestanden (foto's bv.) op die externe schijf op?
Als de schijf alleen voor back-ups gebruikt wordt zou ik alles verwijderen en een nieuwe back-up maken.

la
door laurina2 - Jul 31, 2016 om 12:59
142 Antwoorden / 70 Vragen

Edrick3,

inderdaad heb ik op deze schijf uitsluitend veel prive, boeken en foto's staan.
Dit is dus een schijf die echt bewaard moet worden.
Ik dacht dat je de joke voor het nageslacht wel had begrepen.
En nee ik heb deze schijf nooit aangesloten staan ,uiteraard behalve als ik wat nieuws wil toevoegen.
Omdat er na 5 jaar nog maar weinig bij kan geschreven worden dacht ik,misschien wat overbodige dingen te verwijderen.
O.a . die back-up files,maar ik laat alles zoals het is en koop een nieuwe schijf als die nodig is.
Dank voor je reactie,

met groet,Laurina

edrick3
door edrick3 Jul 31, 2016 om 13:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

OK. Dan is het me duidelijk geworden.

gsm
door gsm - Jul 31, 2016 om 16:38
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Een compleet stel back-upbestanden op een externe schijf heeft alleen nut als de originelen van al die bestanden ook nog op de harde schijf in de PC zelf staan. De externe schijf kan het immers ook laten afweten. Het zijn heel kwetsbare apparaten.
Nog beter is om twee externe schijven te gebruiken. Je bestanden zijn meestal veel kostbaarder dan een extra externe harde schijf.
Het is dus helemaal geen slecht idee om er een groot exemplaar bij te kopen en op die schijf ook een volledige back-up te zetten.
I.v.m. mogelijke calamiteiten kun je de eerste externe schijf ook nog elders op een veilige plek bewaren.

la
door laurina2 - Aug 1, 2016 om 11:49
142 Antwoorden / 70 Vragen

Beste GSM,

alles wat op de externe schijf staat heb ik van de p.c. gewist inverband met ruimte.
Ik vind het een heel goed idee een extra schijf aan te schaffen en alles voor zekerheid over te zetten.
Niet aan gedacht ,juist omdat de externe schijf niet vaak tevoorschijn komt heb ik het kwetsbare daarvan uit het oog verloren.

Nu een vraag extra: zou een stick hiervoor niet geschikter zijn en minder kwetsbaar dan zo'n grote bak.
Het gaat niet om de prijs hiervan .

met groet,

laurina

gsm
door gsm Aug 2, 2016 om 12:08
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Een harde schijf is ook prima, maar je moet die natuurlijk niet (te) hard laten vallen. Ook een stick kan defect raken, niet door vallen, maar door degeneratie, vooral wanneer hij vaak beschreven wordt en van slechte kwaliteit is. Koop dus nooit de goedkoopste stick, maar eentje van een goed bekend staand merk, die groot genoeg is en ook voldoende snel is met schrijven en lezen. Een dergelijke stick moet de data minstens 10 jaar vast kunnen houden.

edrick3
door edrick3 - Aug 1, 2016 om 12:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je moet dan natuurlijk wel naar de opslagcapaciteit kijken.
En naar de USB-poort op je compu (USB-3?)
Ter info (en niet bedoeld als reclame) lees eens hier.

la
door laurina2 - Aug 1, 2016 om 12:28
142 Antwoorden / 70 Vragen

Beste Edrick3,

ik zie je antwoord niet als reclame:>)integendeel ik weet nu dat voor mij een stick niet zo'n goede keus zou zijn.
Ik schaf een grote schijf aan die ik nu heb is T1? als ik dat goed onthouden heb.
Met nog zo een denk ik wel weer een poosje vooruit te kunnen,die ik heb is nog niet helemaal vol.Wat daar dan nog op komt zet ik weer over bij alles op de nieuwe schijf.
Ik mag wel oppassen ik ga het nog allemaal snappen ook :>))))
Wat het antwoord van GSM betreft ik kan mijn bestanden van de externe schijf gewoon bekijken op de p.c.
Waaruit ik concludeer dat de back-up bestanden daarop staan.
Ik ben niet zo weg gooierig en blijf meestal van wat ik niet snap gewoon er vanaf.
Iedereen hartelijk dank ,voor mij zijn mijn vragen voor nu beantwoord,

met groet,Laurina

ph
door philip36 - Aug 1, 2016 om 12:58
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Je kunt het veiligstellen van je belangrijke gegevens wel heel erg ver doorvoeren.
Backups op meerdere externe schijven en i.v.m. brand of diefstal, eentje ervan op een ander adres bewaren.
Externe HD zijn nu ook weer niet zo kwetsbaar dat u bang moet zijn om ze te gebruiken.
Meestal is het de electronica welke de HD aanstuurt die voor problemen zorgt.
De harde schijf kan dan uit de behuizing gehaald worden en in een losse HD behuizing gemonteerd worden.
Ik heb toch al heel wat computers gehad maar in al die jaren nog nooit een kapotte HD gehad.
Daarbij gebruik ik al heel wat jaren zonder problemen 3 externe HD's.

Nog niet zolang geleden werkte een externe HD van een kennis niet meer.
De harde schijf uit de behuizing gehaald en in een nieuwe USB3 behuizing gezet en het werkt weer.

Als u zorgt dat de externe HD gewoon zijn warmte kwijt kan zijn het echt geen kwetsbare apparaten.
En natuurlijk de externe HD beter laten staan als deze aan het lezen of schrijven is.

akkerdistel
door akkerdistel - Aug 1, 2016 om 18:29
1790 Antwoorden / 3 Vragen

tl;dr

'Hele ritsen' klinkt als rar-bestanden en wanneer je control + a nog niet onder de knie hebt, worden die uitpakken denk ik vrij lastig (enkel 'n constatering).