bi
door birgitta Nov 30, 2016 om 12:12
Computers & telefonie

Phishing mail?

Heb gister een mail van de "klantenservice van C&A" ontvangen met de mededeling dat ik geselecteerd ben als mysteryshopper en bij hun mag komen shoppen voor E450,00 als ik mijn mening geef over mijn shop ervaring. Heb naar de klantenservice gebeld om te controleren of dit mailtje bonafide is ja of nee maar krijg niemand te spreken. De medewerkers zijn vrijwel continu bezet. Ik vraag mij nu af hoe ik kan controleren of dit nu een zogenaamd phshing mailtje is of niet. Klinkt wel aanlokkelijk maar ik vertrouw het niet. Wil het voor de zekerheid weten zodat ik in de toekomst alert kan zijn voor dit soort mailtjes van C&A

3336 14 Rapporteer

simon55
door simon55 - Nov 30, 2016 om 12:20
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Als u in de winkel van C en A iets gekocht heeft , krijgt  U n kaartje met daarop n korting van € 10,00 bij besteding vanaf € 50,00. Tevens staat erop dat kaartje n site die van C en A is om U klant ervaring te delen en Uw mening te geven over desbetreffende winkel waar u aankopen heeft gedaan. Tevens is hierbij de MOGELIJKHEID om € 450,00 shop tegoed te winnen maar NIET gewaarborgd.Maar zei sturen u geen mail zomaar zonder dat u hieraan heeft voldaan. Dus de mail die U heeft in de parullen bakkie,lees prullenbak en wieberen ermee.

jo
door jorisw - Nov 30, 2016 om 12:21
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De kans dat het serieus is is minimaal. Voor mysteryshopping schakelen winkels professionele bedrijven in waarvan de medewerkers strict geinstrueerd worden over hoe en wat (vaak ook met een vast aankoopscript). Zeker een grote zaak als C&A zal het niet op de manier doen zoals je beschrijft.

gerbera
door gerbera - Nov 30, 2016 om 12:22
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft u eerder eens iets besteld via de webshop. Staat mij iets van bij dat dit een actie was, ook in de winkel, dat u kans maakt op € 450,- gratis winkelen. Met gelet op het woordje kans. Deze actie is volgens mij al weer afgelopen.

simon55
door simon55 Nov 30, 2016 om 12:38
1556 Antwoorden / 5 Vragen

@gerbea

Kijkt u mijn antwoord wat ik omschrijf

gerbera
door gerbera Nov 30, 2016 om 21:34
7372 Antwoorden / 14 Vragen

@simon55, kijk naar de tijd dat ik mijn reactie schreef, zit net aan 2 minuten tussen dus u heeft iets sneller geplaatst dan ik.

getty
door getty - Nov 30, 2016 om 12:23
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Klik op mail beantwoorden, wat komt er dan voor een adres te staan?

tenormin
door tenormin Nov 30, 2016 om 12:50
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Dat klikken op die mail zou ik dan maar niet doen, zie de onderstaande link van @carola.83

edrick3
door edrick3 - Nov 30, 2016 om 12:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

ik vertrouw het niet.
Lijkt me héél verstandig!

tijger1
door tijger1 - Nov 30, 2016 om 12:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hebt u dan weleens uw mailadres gegeven aan C & A? Ga er maar van uit dat dit nep is.

Cookies
door Cookies - Nov 30, 2016 om 12:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen
akkerdistel
door akkerdistel - Nov 30, 2016 om 13:03
1790 Antwoorden / 3 Vragen

"Ik vraag mij nu af hoe ik kan controleren of dit nu een zogenaamd phshing mailtje is of niet."

Dat is vrij simpel; stel je zelf de vraag of het te mooi voor woorden is.

Gebruik overal een ander (sub)emailadres, zo weet je of de mail ook echt afkomstig is van dat bedrijf. Bijvoorbeeld bij Gmail is dat heel eenvoudig; jouwgmailgebruikersnaam+naamshop(eventueel nog wat getalletjes ter controle)(@)gmail(.)com (de + (plus) letterlijk gebruiken).

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 30, 2016 om 14:39
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Als C&A en ook anderen dienst willen maken van een organisatie voor mystery shopping onderzoek doen zij dat niet zelf maar laten dat doen door gerenommerde bureaus zoals TNS-Nipo.
Dit is een phishing bericht en het lijkt mij goed om dit te melden aan valse-email@fraudehelpdesk.nl

Ik weet dat iemand anders in mijn omgeving dat al heeft gedaan en hoe meer meldingen hoe beter. (Er zijn dus heel veel mensen benaderd lijkt het).

de
door dehenky - Nov 30, 2016 om 15:05
15 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi Birgitta,

Voor zover ik weet is dit een phishingmail. De tekst komt mij ook bekend voor van eenzelfde phishing van Intertoys mbt Sinterklaas. Ik zou er maar niet op ingaan als ik jou was.

Het is trouwens handig om als je nog een keer zo'n mail krijgt deze door te sturen naar de redactie van Kassa zelf met de vraag dat je niet zeker weet of dit echt of nep is. Je krijgt dan in de meeste gevallen ook een net antwoord van ja het is phishing of nee je kan er op klikken.

tenormin
door tenormin Nov 30, 2016 om 16:05
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Waarom zo'n nep mail doorsturen naar Kassa? Die kunnen er niets mee; sterker, die doen er helemaal niets mee. Waarom zouden ze? Doorsturen naar C&A lijkt mij een veel betere optie.

Cookies
door Cookies Nov 30, 2016 om 16:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tenormin, ben het met je eens. Kassa doet er niks meer mee dan een verzameloverzicht van dit mails geven. Zijn al meer dan genoeg van die sites, sterker nog veel te veel. Door die meldingen over ik weet niet hoeveel 'tig' sites te verspreiden, versnipperd het alleen maar. Eén site waar ALLE phishingmails vermeld staan (fraudehelpdesk) is veel handiger.

diumenge
door diumenge - Nov 30, 2016 om 15:08
11969 Antwoorden / 15 Vragen

"Wil het voor de zekerheid weten zodat ik in de toekomst alert kan zijn voor dit soort mailtjes van C&A"

Die mail komt helemaal niet van C&A.

marita5
door marita5 - Nov 30, 2016 om 16:18
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin,

DOOR TENORMIN 30 NOV. 2016 OM 16:05
11349 ANTWOORDEN / 68 VRAGEN

Waarom zo'n nep mail doorsturen naar Kassa? Die kunnen er niets mee; sterker, die doen er helemaal niets mee. Waarom zouden ze? Doorsturen naar C&A lijkt mij een veel betere optie.

Deze mail kan wel degelijk doorgestuurd worden naar kassa : Een nieuwe phishingmail ontvangen? Stuur 'm door naar ons mailadres kassa-online@vara.nl

@Birgitta ,

Lees ook hier welke phishing mails in omloop zijn , klik op de rode regel .

http://kassa.vara.nl/dossiers/phishingmails

costnix
door costnix - Nov 30, 2016 om 17:42
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Opgelicht?!, conculega van VARA Kassa heeft een app waar alle gemelde phising/oplichting/.... staat:
http://opgelicht.avrotros.nl/over/opgelicht-app/

bi
door birgitta - Dec 6, 2016 om 15:31
5 Antwoorden / 9 Vragen

Sinds eind vorige week wordt ik bijna iedere dag gebeld met de mededeling dat er een sms bericht verzonden via de KPN voor mij is. Er wordt razendsnel een 06 nummer genoemd waarna een zeer korte bijna onhoorbare boodschap heel snel door een zachte vrouwenstem door gegeven word. Ik wordt op alle tijden gebeld zelfs om 12:15 s'nachts. Iemand zei tegen mij vooral niet op te nemen want iedere keer dat je je telefoon beantwoord kost het je veel geld. Met de klantenservice van de KPN is nagenoeg geen contact te krijgen. Ik heb het geprobeerd om dit nader uit zoeken maar kan er met mijn vraag niet terecht.  Weet iemand of het ook inderdaad klopt dat het je geld kost als je opneemt?