el
door elpee69 Aug 13, 2013 om 16:24
Computers & telefonie

Phishing mails

Goedemiddag,

al geruime tijd krijg ik dagelijks, uit naam van UPC, mails waarin gevraagd wordt om accountgegevens, etc.
De mails zijn in zeer slecht Nederlands opgesteld. Al diverse keren met UPC hierover kontakt gehad, maar zij kunnen er weinig aan doen.
Advies UPC: niet openen en direct verwijderen. Natuurlijk doe ik dat. Maar is hiervoor echt geen oplossing te bedenken? Ik werk met outlook express.
Heeft iemand een tip?

Elpee

1112 14 Rapporteer

lekkerisdat
door lekkerisdat - Aug 13, 2013 om 16:28
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Uit hoeveel tekens bestaat jouw mail adres voor het apenstaartje?

Sowieso is het niet verstandig om je UPC adres voor belangrijke zaken te gebruiken, als je in de toekomst wilt overstappen maakt dat het wat lastiger.

ikbenik
door ikbenik - Aug 13, 2013 om 16:30
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=elpee69 schreef op dinsdag 13 aug 2013, 16:24]
Heeft iemand een tip?
Mail niet openen en weggooien.

el
door elpee69 - Aug 13, 2013 om 16:36
29 Antwoorden / 19 Vragen

Bedankt voor de snelle reactie. Het aantal tekens is 11 [elf].

En ja, ik open de mails niet meer en verwijder deze direkt.

hutch
door hutch - Aug 13, 2013 om 16:49
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Niet alleen verwijderen, maar ook blokkeren.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Aug 13, 2013 om 16:52
4299 Antwoorden / 5 Vragen

11 tekens is behoorlijk, die genereer je niet zomaar even (in de juiste volgorde dan).

Dan kan het haast niet anders dat op een andere wijze de spammers jouw mailadres verkregen hebben. Denk aan de door-stuur-mails, dat mensen niet even de moeite nemen om de mailadressen te verwijderen. Ergens bij 'n bedrijf/instelling/fora/goed doel (zwaait even naar WSPA) een server heeft staan lekken. En uiteraard dat mensen overal maar hun adres achterlaten, hiervoor kun je het beste 'n wegwerp mailadres gebruiken bijvoorbeeld 10minutemail.com (expres niet aanklikbaar).

Wat je nu kunt doen is 'n ander/nieuw UPC adres aanmaken en bovenstaande in acht nemen. Of de rest van de komende tips opvolgen.

zwemmer
door zwemmer - Aug 13, 2013 om 17:13
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik heb er dagelijks meerdere malen last van. Vaak met UPC hierover gecommuniceerd. Niets aan te doen, een haast onbestrijdbaar euvel. Je kunt de mails doorzetten naar :veiliginternet@upc.nl en het internet adres bv ook neerzetten onder het kopje "beveiliging" bij de webmail (onder het radertje bovenaan in de kolom van webmail.) UPC kan je hiertoe ook nstructies geven.

Zwemmer

ikbenik
door ikbenik - Aug 13, 2013 om 17:25
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=zwemmer schreef op dinsdag 13 aug 2013, 17:13]Vaak met UPC hierover gecommuniceerd. Niets aan te doen, een haast onbestrijdbaar euvel.
Klopt.

Het is namelijk zeer gemakkelijk om e-mails te versturen met willekeurige e-mail adressen. Zelfs met bestaande e-mail adressen.
UPC kan daar totaal niets aan doen.

Dus met UPC daarover communiceren heeft totaal geen enkele zin.

zwemmer
door zwemmer - Aug 13, 2013 om 17:30
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Niet zeuren, het heeft wél zin om je te laten informeren hoe onbestrijdbaar dit euvel is en waar je het internetadres van de afzender kunt neerzetten ter vermijding van herhaling. Zet negativiteit in advies en raad om.

diumenge
door diumenge - Aug 13, 2013 om 17:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op dinsdag 13 aug 2013, 16:52]11 tekens is behoorlijk, die genereer je niet zomaar even (in de juiste volgorde dan).

Dan kan het haast niet anders dat op een andere wijze de spammers jouw mailadres verkregen hebben. Denk aan de door-stuur-mails, dat mensen niet even de moeite nemen om de mailadressen te verwijderen. Ergens bij 'n bedrijf/instelling/fora/goed doel (zwaait even naar WSPA) een server heeft staan lekken. En uiteraard dat mensen overal maar hun adres achterlaten, hiervoor kun je het beste 'n wegwerp mailadres gebruiken bijvoorbeeld 10minutemail.com (expres niet aanklikbaar).

Wat je nu kunt doen is 'n ander/nieuw UPC adres aanmaken en bovenstaande in acht nemen. Of de rest van de komende tips opvolgen.
Ik lees nergens dat elpee69 de mail op een UPC adres ontvangt, wel dat de mail van UPC afkomstig lijkt te zijn. Niet dat het veel uitmaakt, maar het is net even wat anders.

Via welke provider ontvang je dus die mail?

dearagain
door dearagain - Aug 13, 2013 om 19:31
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*via bericht of extra het adres blokkeren lijkt me een goede oplossing (tenzij je daarmee het adres van UPC zelf blokkeert)

zwemmer
door zwemmer - Aug 13, 2013 om 20:54
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Je kunt in de webmail de aparte ongewenste adressen blokkeren/uitsluiten.

wendy-claire
door wendy-claire - Aug 13, 2013 om 21:32
619 Antwoorden / 29 Vragen

Niet op reageren.

Zet het ook eventueel als TIP bij TIPS?!

el
door elpee69 - Aug 14, 2013 om 14:41
29 Antwoorden / 19 Vragen

Goedemiddag,

hartelijk dank voor alle tips, suggesties en meedenken, die ik nog uitgebreid ga bekijken.
De provider is niet te herleiden van genoemde mails.
Voorlopig ga ik door met niet openmaken en verwijderen.
Al eerder heb ik mijn wachtwoord en gebruikersnaam bij UPC gewijzigd, ook dat heeft geen resultaat opgeleverd.

Vriendelijke groet, elpee

ro
door ron530 - Aug 14, 2013 om 15:18
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het is vrij simpel uit te leggen, de phising mails worden niet door upc gegenereerd maar willekeurig verzonden, ik had er ook één. Voor de grap heb ik die mail geopend en mijn veiligheid aan geklikt wat blijkt het internetadres is niet gekoppeld aan een .nl adres maar aan een vage site in Verweggistan. Wat me wel opviel is dat de site geen plaatje van de originele site was want alle links waren aanklikbaar. UPC mag wat mij betreft best wel een waarschuwing uit laten gaan dat er weer oplichters aan de gang zijn.