ja
door jank May 15, 2006 om 22:57
Computers & telefonie

Rechten van de verkoper

Via Marktplaats.nl een bed aangeboden. Via de mail meldde zich een koper, die intresse had in het bed voor de gevraagde prijs. Dit is een dag later telefonisch bevestigd door de adspirant-koper. Toen ik later belde voor definitieve afspraak m.b.t. het ophalen van het bed, vertelde hij, opeens een ander bed te hebben gekregen.

Ik weet, dat bij koop op afstand de koper 7 dafebn bedenktijd heeft, maar hoe zit dat met de verkoper?

4469 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 15, 2006 om 23:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Jank,

in de zin van het Burgerlijk Wetboek (boek 7) bent u geen "verkoper" en is de adspirant-koper geen "koper". Klinkt misschien raar, maar leest u maar eens: artikel 5 (BW, boek 7).

Ook m.b.t. de door u genoemde 7 (werk)dagen bedenktijd gaat niet op in deze, zie artikel 46a (BW, boek7)

Leg u er bij neer dat dit kan gebeuren via deze wijze van particuliere verkoop.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - May 15, 2006 om 23:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij zijn deze regels alleen van toepassing op verkoop door bedrijven en niet door particulieren. Voor particulieren geldt daarom meestal:In goed overleg.

Het is dus inderdaad niet zo netjes van de aspirant-koper om jou dit niet
te melden. Jij gaat er immers van uit dat jouw bed verkocht is.

ve
door verwijderd - May 15, 2006 om 23:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de Gebruiksvoorwaarden en Beleidsregels en Voorwaarden van Marktplaats staat vermeld wat de rechten en plichten van koper en verkoper zijn bij Marktplaats. Bieden is in elk geval niet bindend. Het verbreken van een afspraak is niet erg netjes, maar niet tegen de regels.

ve
door verwijderd - May 16, 2006 om 22:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je probeert je recht te krijgen via de consumentenbescherming.
Deze is alleen van toepassing als de verkopende partij een proffesionele verkoper is.
In dit geval is dat niet.
Dus zoals ook al door andere gezegd is, kun je daar niet op beroepen.

Quote:
---------------------------------------------------------------------
Ik weet, dat bij koop op afstand de koper 7 dafebn bedenktijd heeft,
maar hoe zit dat met de verkoper?
---------------------------------------------------------------------

Dit is geheel onjuist. Je hebt geen bedenktijd. Dus zeker geen 7 dagen.
Dit is voor jou niet van toepassing. Hoe vervelend ook.
De regel waarop de doelt is alleen van toepassing als de verkopende partij
een proffesionele verkoper is.
Dus aangezien de verkopende partij een particulier is, kun je niet op deze
regel beroepen. Helaas.

Ik ben bang dat je niets anders kunt dan uithuilen en weer verder gaan.
Vergeet de hele zaak. Het is niet anders.

ve
door verwijderd - May 16, 2006 om 23:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Jank,

Helaas gebeuren die dingen vrij vaak op marktplaats. Er zijn mensen die
er een hobby van hebben gemaakt lijkt het. Bieden, afspraak maken en
dan afzeggen. Helaas is het zoals ook de anderen al geantwoord hebben
niet bindend.

Maar het hoeft ook niet altijd met slechte bedoelingen te gebeuren. Ik
heb ook wel eens ergens op geboden, kreeg een email dat het met de
prijs in orde was, maar toen ik goed naar de woonplaats keek, bleek dat
wel erg ver te zijn. Dit heb ik ook moeten annuleren.

Zie het ook een beetje als sport op marktplaats. Je hebt pas verkocht
als je het geld in handen hebt en het artikel afgeleverd cq opgestuurd.

Succes en misschien tot op marktplaats.

Groeten Gnarfje

ve
door verwijderd - May 28, 2006 om 18:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedenkelijk= de bedenker .Ik bedenk mij dat de verkoper dacht dat ben ik kwijt,en de koper dacht ik heb spijt.Maar wie heeft er nu gelijk de Koper of de verkoper

ve
door verwijderd - May 28, 2006 om 18:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

De verkoper heeft gelijk!!

Opvallend, dat een dag later ik een veel lager bod ontving van iemand met dezelfde opvallende achternaam. Navraag leerde mij, dat dit de neef was van de eerste adspirant koper. Omdat ik het bed toch kwijt moest, ben ik op dit lagere bod ingegaan. Verrassend genoeg kreeg ik kort daarop een bedankje per mail, dat we er toch uit waren gekomen, ondertekend door de beide neven!

Maar gelukkig leer ik snel en heb naderhand het bed voor een betere prijs daadwerkelijk verkocht aan een derde. Dat heb ik daags voordat de neven het bed op zouden komen halen per mail en telefonisch gemeld. Eind goed, al goed. Gelukkig heb ik met andere aangeboden spullen via Marktplaats geen problemen gehad.