Il
door Ilonavs Aug 1, 2017 om 14:31
Computers & telefonie

Telecomaanbieder Pretium ophefkosten betalen na overlijden

Eind mei 2017 is onze moeder overleden, zij had een telefoon abonnement van Pretium.

Wij hebben Pretium via een overlijdensbericht (met een kopie van de overlijdensakte) op de hoogte gebracht.

Het abonnement willen wij als nabestaanden laten stoppen.

De laatste gesprekskosten hebben wij betaald, evenals de abonnementskosten van de gehele maand juni.

Nu wil Pretium dat wij ophefkosten gaan betalen.

Wij hebben telefonisch contact gehad met de klantenservice en debiteurenadministratie van Pretium en komen geen stap verder.

Digitaal bezwaar ingediend, aangezien er nergens in de voorwaarden van Pretium iets te vinden is als het betalen van ophefkosten door nabestaanden. Het enige punt is artikel 14.10:

Indien de Contractant de Aansluiting opheft, is de Contractant verplicht tot betaling van de administratieve ophefkosten.

Naar ons inziens is de contractant overleden en wij als nabestaanden handelen lopende abonnementen af op naam van de contractant, onze moeder.

De reactie van Pretium op het bezwaar: het opheffen van een telefoonlijn brengt voor ons als telecomaanbieder administratieve kosten met zich mee.

Wij vinden het onbegrijpelijk en respectloos om deze kosten aan nabestaanden te vragen.

Alsof je als nabestaanden al niet genoeg te regelen hebt, zeer vervelend dat Pretium ons ook extra administratiewerk bezorgd.

Op dit forum heb ik al eerdere soortgelijke berichten langs zien komen.
Hoe moeten wij nu verder handelen?

2670 11 Rapporteer

ne
door neodutchio - Aug 1, 2017 om 14:37
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Als eerste gecondoleert met het verlies. Hoe vervelend ook, een bedrijf mag dit vragen. Het abonnement wordt stopgezet en de reden daartoe maakt eigenlijk niet uit.
Als ik u was zou ik gewoon betalen en overal rondbazuinen wat voor rare manier van werken dit is.

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2017 om 14:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Pretium is ronduit een smerig bedrijf.

Volgens mij zijn over die ophef kosten na een overlijden al heel wat toestanden geweest, zelfs in een tv programma.

Persoonlijk zou ik zeker niet betalen.

Neem eens contact op met Consuwijzer hierover.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Aug 1, 2017 om 14:49
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo IlonaVs ,

Allereerst gecondoleerd met het verlies van uw moeder .

Ik zie bij veel klachten dat de opheffingskosten automatisch van de rekening word afgeschreven .

Opheffingskosten Pretium Telecom 25 euro!

Als het u lukt om Pretium de aansluiting te laten opheffen, weet Pretium u alsnog geld af te troggelen, ook als er sprake is van opheffen in verband met overlijden. Door Pretium wordt het contract beëindigd en de eindnota opgemaakt, zonder dat de kosten worden gespecificeerd. Pretium schrijft automatisch het verschuldigde bedrag van de rekening af.

Pretium rekent daarbij niet minder dan 25 euro aan opheffingskosten. Deze kosten zijn onrechtmatig om de volgende redenen:

  • De genoemde bepaling in de algemene voorwaarden is onvoldoende concreet (er wordt geen bedrag genoemd) en is bovendien aan te merken als onredelijk bezwarend als bedoeld in Burgerlijk Wetboek artikel 6:237 onder i .
  • De kosten die aan de opzegging verbonden zouden zijn, zijn niet gespecificeerd.
  • De kosten zijn niet redelijk en ook niet in redelijkheid gemaakt.

U heeft 56 dagen de tijd om de laatste betaling te storneren en het bedrag minus 25 euro weer over te maken. U kunt dit toelichten middels een mail aan Pretium Webcare (pretium.webcare@pretium.nl).

Bron : membershome.nl ,

Plaats een klacht op  Klachtenkompas / klachten.nl klik op de rode regels .

https://www.klacht.nl/pretium/

http://www.klachtenkompas.nl/pretium

Neem ook eens contact op met consuwijzer ,

https://www.consuwijzer.nl/contact

Il
door Ilonavs Sep 1, 2017 om 09:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank, mede door u is het probleem inmiddels opgelost.

marita5
door marita5 Sep 1, 2017 om 09:11
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan .

ge
door george321 - Aug 1, 2017 om 14:50
390 Antwoorden / 1 Vragen

Waaruit maar moge blijken hoe klantvriendelijk/klantonvriendelijk (kies maar) Pretium is.
Eerst veel senioren een abo in de maag splitsen en dan dit ..............

edrick3
door edrick3 - Aug 1, 2017 om 14:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Pretium .....BAH!
Gecondoleerd.
De contractant is overleden dus hoe kan die nu opzeggen.
Schrijf ze een brief en/of zet je klacht op www.klacht.nl (waar ze zo mee te koop lopen).

Adres

Pretium
Postbus 6128

2001 HC Haarlem

En: 15. Geschillenregeling
15.1 Geschillen tussen Contractant en Pretium over de totstandkoming of de uitvoering van de Overeenkomst met betrekking tot de door Pretium te leveren of geleverde Telefoondienst en de Aansluiting, kunnen zowel door de Contractant als door Pretium worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Telecommunicatie, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag.
15.2 a. Een geschil wordt door de geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de Contractant zijn klacht eerst schriftelijk aan Pretium heeft voorgelegd.

Ge
door Genee - Aug 1, 2017 om 14:57
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Maar gewoon betalen die €25, anders bent u er misschien een jaar mee bezig om ze op andere gedachten te brengen.
Even het overwegen waard.

tijger1
door tijger1 Aug 1, 2017 om 15:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gewoon negeren is veel beter.

tenormin
door tenormin Aug 1, 2017 om 16:37
16860 Antwoorden / 108 Vragen

@toonder, een jaar bezig om van ze af te komen? Vergeet het. Boeven zijn en blijven het. Blij dat ik eindelijk, Januari 2016, verlost was van dat schorriemorrie.

boppe1943
door boppe1943 - Aug 1, 2017 om 17:06
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Lees deze klacht (als voorbeeld) eens helemaal door:

https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/pretium/klachten/opzegkosten-%E2%82%AC25%2C--na-overlijden-ouders/details?complaintId=9e8410df-ae5e-454e-bc15-b9173b8a1c5d

Blijkbaar was er voor iemand met dezelfde klacht een oplossing.

gsm
door gsm - Aug 2, 2017 om 17:27
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het toont aan hoe ziek deze maatschappij is, dat dit soort louche 'bedrijfjes' gewoon hun gang kunnen blijven gaan.

Il
door Ilonavs - Sep 1, 2017 om 09:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

Allereerst bedankt iedereen voor jullie reactie. Inmiddels is het probleem met Pretium opgelost. Ik heb op advies van meerdere personen opnieuw bezwaar gemaakt en daarin verwezen naar het Burgelijk Wetboek artikel 6.237. Bijzonder genoeg was het toen ineens allemaal heel snel opgelost. Wij als nabestaanden zijn daar blij om. Blijkbaar als je met een artikel uit het BW in je bericht staat is het heeeeel snel opgelost. Ik wil deze oplossing met iedereen delen aangezien ik hoop dat een volgend persoon niet tegen hetzelfde probleem aanloopt, er is al genoeg te regelen.

marita5
door marita5 Sep 1, 2017 om 09:13
11545 Antwoorden / 15 Vragen

@Ilonavs , fijn om te horen dat het is opgelost , het zijn en blijven bandieten , bedankt voor het terugmelden .

tijger1
door tijger1 Sep 1, 2017 om 09:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ilonavs. Fijn dat het opgelost is. Helaas zullen veel nabestaanden door het verdriet en de ellende niet zo ver willen gaan en zal dat louche bedrijf blijven incasseren.

edrick3
door edrick3 Sep 1, 2017 om 11:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Mooi dat het alsnog geregeld is en bedankt voor het terugmelden.
Het zijn en blijven boeven!

ge
door george321 Sep 1, 2017 om 11:50
390 Antwoorden / 1 Vragen

Gecondoleerd als eerste, maar de werkwijze van dit bedrijf is niet echt wat je noemt tof. Opdringen van abo's en als iemand overleden is nog eens. Hebben ze wel gevoel? Ik vraag mij dit echt af. Dreigen met wetsartikelen is het enige dat helpt, zo blijkt.