cyberbabe
door cyberbabe Mar 30, 2009 om 15:28
Computers & telefonie

TMF Web ineens opgeheven

Sinds een jaar of 10 verzend en ontvang ik email via TMF Web. Gratis account, eigen domeinnaam, hartstikke handig.
In die 10 jaar heb ik nooit contact gehad met TMF Web. Af en toe deed de boel het niet, maar meestal was dat in een dag opgelost.
Tot afgelopen vrijdag, 26 maart jl. Sindsdien kan ik geen email meer ontvangen. Nu blijkt dat het bedrijf dat de gratis internet email verzorgde voor TMF, te weten EspritXP te Almere, dat niet meer te doen.
Op een vraag van mij kreeg ik het volgende antwoord:

TMF Fastweb heeft per 31 december 2008 haar dienstverlening
beëindigd.

Hier hebben wij alle gebruikers schriftelijk vorig jaar over
geïnformeerd.

Na deze datum zal het niet meer mogelijk zijn om, via TMF Fastweb,
toegang te krijgen tot het Internet, alsmede gebruik te blijven maken van
gerelateerde diensten.

Het is echter niet meer mogelijk om na afsluiting uw e-mail op te
halen, daar de servers offline zijn.

Nou is het zo dat ik, en met mij vele anderen, dat bericht nooit ontvangen heb. Ik weet dus van niets. Maar zit nu wel met de gebakken peren. Want ik gebruikte dat emailgebeuren dagelijks. En met name voor zakelijke email.

Op de pagina waar je je mail ophaalt heeft ook niets gestaan, geen mailtje gehad (lijkt me de meest logische manier om zoiets door te geven in dit geval), niets. Ja, die genoemde brief, maar waarschijnlijk op het adres waar ik 10 jaar geleden woonde. En daar woon ik niet meer. En heb ze ook geen verhuisbericht gestuurd, omdat alles per email gaat met TMF Web. Voor een gratis emailaccount lijkt me je huisadres irrelevant.

Is dit nu de juiste gang van zaken? Mogen ze zich er zo makkelijk vanaf maken?

5347 5 Rapporteer

holpen
door holpen - Mar 30, 2009 om 19:49
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat mag. Helaas voor u. Een bedrijf mag nu eenmaal de dienstverlening staken als men daartoe aanleiding ziet. Daarbij, het zijn gratis diensten, destijds als extra service geboden. Dat houdt natuurlijk ooit eens op.

Maar ik lees hier dat u voor zakelijk e-mailverkeer uw tmfweb-account gebruikt??? Tsja, dat is natuurlijk vragen om problemen! U zegt een gratis domeinnaam te hebben gekregen, dat is helaas niet helemaal waar: u heeft een zogenaamd subdomein gekregen. Het eigenlijke domein is tmfweb.nl. En als tmfweb.nl stopt, dan stopt automatisch ook uw subdomein.

Als u serieus zakelijk bezig bent, dan zult u toch echt beter kunnen investeren in een echte eigen domeinnaam, met daaraan gekoppeld uw eigen e-mailadressen. Dat hoeft echt niet duur te zijn: al rond de 25 euro per jaar heeft u een eigen domeinnaam, webruimte en e-mail. Dus voor de kosten hoeft u het echt niet te laten. En het ziet er ook meteen een stuk professioneler uit dan zo'n nep-domein van TMFweb.

cyberbabe
door cyberbabe - Mar 30, 2009 om 20:25
25 Antwoorden / 34 Vragen

Voor zover je als particulier zakelijk bezig bent. Ik gebruik mijn TMF Web account voor al mijn zakelijke, niet privé email. Privémail gaat via een ander adres. Dit om spam op mijn privé email adres te voorkomen.

aurora1
door aurora1 - Mar 30, 2009 om 20:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@cyberbabe, jammer maar helaas en dat mag... En... u heeft immers zelf geen adreswijzingen verstuurd toen u verhuisde? Maar het is dan toch wel mooi meegenomen: zo'n 10 jaar een gratis account... Ik zou maar heel vlug adreswijzingen versturen.

vr.gr.

holpen
door holpen - Mar 30, 2009 om 21:12
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp dat ik de term "zakelijk" iets te zwaar heb geïnterpreteerd. Maar dat doet verder niets af aan het feit dat een bedrijf mag besluiten de deuren te sluiten. En ja, dat betekent dat je dus geen gebruik van de betreffende diensten kunt maken.

Wees verstandig: neem nu zo snel mogelijk een e-mailadres bij bijvoorbeeld GMail. Het risico dat dit zomaar opgeheven wordt is vele malen kleiner dan bij TMFweb, een bedrijf dat als internet-/e-mailprovider eigenlijk helemaal niets in deze markt te zoeken had. Maar ook daar krijg je geen garanties: als Google morgen failliet gaat, bestaat ook de kans dat deze dienst "op zwart" gaat - en daar kun je niets aan doen.

cyberbabe
door cyberbabe - Mar 31, 2009 om 10:30
25 Antwoorden / 34 Vragen

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Toen ik verhuisde wist ik niet aan wie ik het moest versturen. Geen link op de homepage van webmail voor contact, geen naam niets. Wel via TMF Web zelf geprobeerd, maar ook dat is niet makkelijk.
Dus het was geen luiïgheid of onwil.

Het voordeel van z'n account bij TMF Web was dat je elk email adres aan kon maken wat je wilde. Je kon voor het apenstaartje elk woord of elke naam zetten. Als er naar gemaild werd, kwam het altijd aan op het officiële emailadres bij de administrator. Ik dus. Wilde ik contact met bijvoorbeeld vara kassa, dan ging dat via vara.kassa@......tmfweb.nl. En kreeg ik daar dan op een gegeven moment spam op, dan sprak ik daar degene op aan die dat emailadres van mij gekregen had. En liep het de spuigaten uit, dan sloot ik dat ene adres af. Liet email naar dat adres direct van de server verwijderen. Ideaal. Zo liep niet je hele emailbox vol met spam waarvan je geen idee had waar het vandaan kwam.

Maar goed, we gaan over op Gmail en live en hotmail. Jammer, het was zo'n makkelijk systeem.