vliegenderob
door vliegenderob Oct 19, 2009 om 17:53
Computers & telefonie

Trage pc

Hallo, ik heb een oude pc, een compaq presario en Windows 98. Af en toe heeft hij als ik met internet bezig ben, met interne spelletjes heeft hij dat nooit, het vervelende dat hij niet onmiddelijk reageert op toetsaanslagen of "klikken op een knop". Het ingetypte komt dan 10 á 40 seconden later in beeld, soms langzaam letter voor letter, soms ineens alle ingetypte woorden. Scroll ik (enkele malen) of klik ik op een knop of minimaliseren dan doet hij dat weer enige later, bij scrollen voert hij dan de scrollopdrachten ineens achter elkaar uit. Als ik opstart lomt bij "startpagina"eerst de linker rij, dan het midden en dan weer later de rechterkant in beeld, duurt ook lang. Vaak reageert hij helemaal niet, na "ctrl+alt+ delete" te hebben ingedrukt verschijnt er (meestal) een scherm in het midde  waarin staat dat'ie het niet doet en daarna linksboven een schermpje waarin staat dat het programma niet reageert of wacht op een opdracht, soms wel drie keert per uur. Ik moet dan koud opstarten . Wie weet wat dat kan zijn?

453 15 Rapporteer

ba
door bachanaal - Oct 19, 2009 om 18:24
248 Antwoorden / 7 Vragen

ps ik heb nog een gebruikte compaq presario te koop met windows xp moet wel wat geheugen bijgeplaatst worden

birdies
door birdies - Oct 19, 2009 om 20:19
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@bachanaal: als je oud spul kwijt moet, dan is daar Marktplaats voor. Deze site is daarvoor niet bestemd.

kiran
door kiran - Oct 19, 2009 om 20:27
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@vliegenderob

Denk dat je peeceetje aan het aftakelen is, en internet niet meer bij kan houden.

Te trage processor / Te weinig geheugen.

holpen
door holpen - Oct 19, 2009 om 20:35
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Windows 98... welke browser gebruik je voor je internet-surfen?

Als dat een redelijk recente browser is, dan is dat programma waarschijnlijk gewoon "te zwaar" voor je oude beestje.
Verder kan het ook nog zijn dat er in de achtergrond iets meedraait als je het internet op gaat. Het kan zelfs een virus zijn of spyware. Overigens is Windows 98 zelfs dermate onveilig, dat het heel verstandig zou zijn om nu toch langzamerhand te gaan denken aan een upgrade.

Het kan ook een simpeler oorzaak hebben: gewoon te weinig geheugen, of de harde schijf zit te vol.

Persoonlijk denk ik dat het tijd wordt om een ander systeem aan te schaffen. Het is in ieder geval het eigenlijk niet meer waard om aan deze computer ook nog maar één cent te besteden.

@bachanaal:
Ga je gebruikte rommel ergens anders aanbieden; dat is hier niet toegestaan.

gsm
door gsm - Oct 19, 2009 om 22:06
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Kijk een op onderstaande links. Misschien staat de oplossing erbij:

http://www.outlook-tips.net/archives/2007/20070619.htm

edwardus
door edwardus - Oct 19, 2009 om 23:54
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Doet-ie dat sinds kort, of is het altijd al zo geweest?

ba
door bachanaal - Oct 20, 2009 om 12:25
248 Antwoorden / 7 Vragen

al eens schijfopruiming en schijfdefragmentatie gedaan?? wat rigoreuzer is de schijf formatteren en windows opnieuw installeren. het kan ook zijn dat de schijf op raakt dan helpt niets meer (nieuwe schijf).als het lukt om HDD Health te installeren is te zien hoe de staat van de schijf is (gratis download van internet)

vliegenderob
door vliegenderob - Oct 20, 2009 om 12:35
292 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt allemaal, Bachanaal: hij is ook meestal bij het aanzetten, gewoon snel. Ik heb HDD health geladen maar dan krijg ik :  '?' is not a valid integer value  op het scherm. Ik heb hem toen "uninstalled" en opnieuw geladen, zelfde resultaat. Hoe moet ik defragmenteren? Dat je in dit specifieke geval mij probeert te helpen door een soortgelijke pc aan te bieden, lijkt mij geen overtreding van de regels, wel ben ik aan het sparen voor een andere maar van mijn AOW houd ik niet veel over, vooral omdat ik ook vaak voor medicijnen moet bijbetalen ondanks mijn hoge maandelijke ziekenfondspremie.

vliegenderob
door vliegenderob - Oct 20, 2009 om 12:40
292 Antwoorden / 1 Vragen

Kiran, hoe doe je dat, bovenaan @ en mijn naam?  bedankt voor de reactie! Zoals ik al schreef aan Bachanaal, bij het starten is hij haast altijd normaal snel. Voor zover ik weet raakt de harde schijf, in tegenstelling tot ik, niet vermoeid na een tijdje hard te hebben gedraaid.(grapje) Wél hoor ik de harde schijf haast konstant "reutelen" als hij zo traag is, nu werkt alles goed en hoor ik de schaijf niet en brandt ook dat lampje van "schijf actief" niet.

vliegenderob
door vliegenderob - Oct 20, 2009 om 12:47
292 Antwoorden / 1 Vragen

ook bedankt voor de ractie. Van de 11,2 Gigabyte heb ik nog geen 4 gebruikt dus zal die wel niet vol zijn. Ik weet niet waarom maar ik denk ook dat er iets anders "meedraait" omdat als ik op "control/alt/del" druk, op een venster meedelingen in die richting verschijnen.

Edwardus: nee, vroeger was'tie goed en met spelletjes, via de cdrom schijf is er nooit een probleem, kennelijk heeft het dus met internet te maken.

birdies
door birdies - Oct 20, 2009 om 13:03
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......Dat je in dit specifieke geval mij probeert te helpen door een soortgelijke pc aan te bieden.....

Verkeerde interpretatie: hij probeert alleen zichzelf te helpen.

Op Marktplaats staan voor nog geen 100 euro voldoende p.c.'s te koop.
Neem dan wel iemand mee die voldoende kennis van zaken heeft, voordat
je besodemieterd wordt.

edwardus
door edwardus - Oct 20, 2009 om 13:32
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Even een voor de hand liggende vraag stellen:

Heb je een anti-virus pakket (welk?) en is deze up-to-date en, ook niet onbelangrijk, laat je deze ook regelmatig een scan doen?

Zelfde vraag voor anti-spyware.

kiran
door kiran - Oct 20, 2009 om 16:07
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo vliegenderob

Hoe je dat doet ... @ en de naam ... > links shift indrukken en vasthouden en het @ teken indrukken, de naam erachter zetten aan wie je je richt, dus aan de vraagsteller of medebeantwoorder > dan Enter. Bedoel je dat????

@vliegenderob

De problemen waar jij tegen op loopt, hadden zo'n 4 jaar geleden de mijne kunnen zijn. Exact hetzelfde .... mailen: hele zinnen tikken, pas seconde's later verscheen de tekst. Ook het ratelen ... bekend verschijnsel. Inderdaad voor spelletjes nog een prima peeceetje maar voor Internet te langzaam. Je pc staat als 't ware zich ongans te trekken. Heb er toen geheugen bij laten prikken, maar uiteindelijk voldeed dat ook niet. Hij was gewoon te langzaam.

Wat je nog wel kunt doen is zoveel mogelijk programma's die op de achtergrond meedraaien, Uit zetten. En zoals edwardus aangaf, een scan draaien. Misschien heeft de pc iets opgelopen, wat je beter kwijt dan rijk bent. Maar al met al? Je pc lijkt me oververmoeid te raken ;) Zal doorsparen worden ... en je bent weer een gelukkig mens. Of in ieder geval weer een stuk gelukkiger dan nu.

http://www.idealsoftware.nl/MBAM/

Groetjes,

holpen
door holpen - Oct 20, 2009 om 23:30
1416 Antwoorden / 0 Vragen

@kiran:
Op de website van MBAM staat vermeld: geschikt voor Windows 2000/XP en Vista. Dikke kans dat het niet (goed) werkt onder 98.

Dat is nu eenmaal de consequentie van software die al lang niet meer ondersteund wordt, helaas.

Ik blijf bij mijn advies: het wordt echt tijd voor een andere computer.

vliegenderob
door vliegenderob - Oct 21, 2009 om 12:43
292 Antwoorden / 1 Vragen

@kiran,

gelukt dus, maar ik dacht dat dit ergens automatisch ging als ik iemand beantwoordt maar zó gaat het dus ook, weer geleerd. Zo zie je maar je leert elke dag, jammer alleen dat tegen de tijd dat je eindelijk wat weet, je dood gaat en het is nog niet bewezen dat je de kennis mee kan nemen naar een volgend leven! Zojuist kreeg ik een maatschappelijk werkster op bezoek en toen ik haar terloops over de pc vertelde en zij constateerde dat dit ding zo oud was dat hij waarschijnlijk het eerste model was dat electrisch ging i.p.v.stoom bood zij aan te kijken naar een afdankertje die bij hun meestal hooguit twee jaar oud zijn en die meestal weggegeven worden dus, de toekomst ziet er weer een stukje beter uit. Allemaal weer bedankt voor de reacties. Overigens heb ik zojuist gehoord dat hier in dit huis (160 appartementen), vele kantoren met allemaal een adsl aansluiting op een ISDN 30 centrale, regelmatig soortgelijke problemen zijn vanwege de vele "kastjes" en aanpassingen die er tussen zitten vóórdat die kabel uiteindelijk in mijn PC terecht komt. Omdat er geen ethernet aansluiting op mijn PC zit en de kabel die ze aanlegden wél zo'n steker had moest er nog een "kastje" tussen (made in China).Het is nu ochtend en nu gaat het best wel goed dus in het vervolg maar niet meer na vijven internetten.