th
door theikens Jun 7, 2009 om 14:34
Computers & telefonie

Uitvallen laptop

Mijn zoon heeft een anderhalf jaar oude laptop, merk Acer. Wat hem de laatste tijd regelmatig overkomt, is dat op een gegeven moment zijn laptop spontaan uit gaat. Zo speelt hij er op en zo gaat hij uit. Zelfs als hij zijn adaptor er aan heeft hangen, dus het is geen accu probleem.

Wat zou het kunnen zijn?

4776 21 Rapporteer

he
door herzon - Jun 7, 2009 om 14:39
28 Antwoorden / 0 Vragen

Wordt de laptop niet te warm? Heb het zelf namelijk ook gehad, spontane uitval. Laptop geopend, bleek het hele koelgebeuren dicht te zitten met stof. Schoongemaakt en probleem opgelost.

th
door thjheikens - Jun 7, 2009 om 15:22
4 Antwoorden / 6 Vragen

Geen idee. Niet opgelet. Ga ik proberen

la
door laptop - Jun 7, 2009 om 15:52
92 Antwoorden / 14 Vragen

onderplaat er afschroeven(geen 3 jaar garantie!)
dan zijkant koelblokje verwijderen(sommige types niet)
dan goed doorblazen met perslucht!~! anders krijg je het er niet uit. (stof en aangekoekt vuil)
ook waaier bekijken en die met oor wattip met lauw water voorzichtig!! schoonmaken. ook andere openingen controleren.  succes!

th
door thjheikens - Jun 7, 2009 om 15:56
4 Antwoorden / 6 Vragen

ik heb net het deksel eraf gehaald en de stofzuiger er over heen gehaald. Overigens zag ik bijna geen stof.

he
door herzon - Jun 7, 2009 om 17:31
28 Antwoorden / 0 Vragen

Een teken dat hij te warm wordt is dat de ventilator al heel snel op volle toeren draait, terwijl het nu niet echt warm is. Er kan ook nog vuil in de koelribjes zitten, voorzichtig schoonmaken met een tandenborsteltje of zo iets.

spleetoog
door spleetoog - Jun 7, 2009 om 18:45
130 Antwoorden / 0 Vragen

Mogelijk dat er te veel restspanning aanwezig is. U kunt het beste de laptop uitzetten en vervolgens de adapter afkoppelen. Verwijder de accu uit de laptop. Wanneer u dit gedaan heeft druk dan 10 tot 20 keer op de aan/uit knop van de laptop met een tussentijd van ongeveer 1 seconde. Wanneer u dit gedaan heeft kunt u de accu terug plaatsen en de adapter weer aansluiten.

Daarna start u de laptop opnieuw op of zet de laptop aan. In het begin komt de melding “Press F1 or Del to enter setup” of een soortgelijke melding in beeld. U kunt dan met F1, F2 of Del in de bios komen. In de bios kiest u voor de optie “Load optimized defaults” en kiest Y van Yes om dit te bevestigen. Vervolgens drukt u op F10 en bevestigt u “Save to CMOS and exit”.

ho
door hortensia - Jun 8, 2009 om 13:15
16 Antwoorden / 2 Vragen

Je hoort dan een seintje te krijgen als die te warm word, dat had ik bij mijn vorige laptop die maar.....2,5 jaar mee is gegaan. Met deze laptop heb ik al verschillende malen gehad dat ik hem aandrukte en dan ging die meteen vanzelf weer uit. Dan is die toch nog niet te warm! Wat doe je hier dan aan? Ik wil er nog mee naar de winkel waar ik best terecht kan, alleen dat moet je weer zo plennen want ik wil het niet met andere boodschappen combineren. Je weet nooit wie het in de gaten heeft. Dus als iemand hier ook ervaring in heeft dan graag. Het is een Asus. Nog even voor diegene je hebt als het goed is 2 jaar garantie dus... ga naar de winkel, heb je het niet in een winkel gekocht ja ik doe dat niet want bij problemen zit je dan altijd te kijken.

bestespellen
door bestespellen - Jun 8, 2009 om 13:40
46 Antwoorden / 13 Vragen

Dat heb ik ook gehad, de enige oplossing is om hem op te sturen naar acer. mijn acer had het ook, moederbord, beeldscherm en nog veel meer was vervangen en nu heb ik geen enkel probleem meer.

pi
door pietebal - Jun 8, 2009 om 15:30
14 Antwoorden / 7 Vragen

Hoi, bij mijn dochter hetzelfde probleem. Ook als de oplader erin zat, viel de laptop spontaan uit. Alles geprobeerd, acer gebeld, monteur enz. Uiteindelijk een nieuwe accu erin en probleem opgelost. Hopelijk heb je hier iets aan.

pe
door peterhuits - Jun 8, 2009 om 17:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf een keer zo'n probleem gehad met mijn laptop. Dat bleek toen te maken te hebben met de temperatuur. In mijn geval liep de temperatuur binnenin te hoog op, waardoor de laptop meteen werd uitgeschakeld. Het is volgens mij een van twee: of de temperatuur wordt echt te hoog, of de software "denkt" dat de temperatuur te hoog oploopt. In beide gevallen wordt de computer meteen uitgeschakeld om oververhitting te voorkomen. Als dit het probleem is dan moet de laptop na een tijdje (als hij voldoende is afgekoeld) weer aangezet kunnen worden. Het is wel aan te raden er een expert naar te laten kijken om te zien wat het probleem precies is en het te laten verhelpen.

le
door lelici - Jun 8, 2009 om 17:23
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ooit al eens aan een virus gedacht? Welke virusscanner staat erop?

th
door thjheikens - Jun 8, 2009 om 17:27
4 Antwoorden / 6 Vragen

Virus denk ik niet, ik draai Norman. Ik denk ook dat het met warmte te maken heeft en/of accu.

Garantie heb ik niet meer, dus het vervangen van moedewrbord etc. is geen optie.

le
door lelici - Jun 8, 2009 om 17:35
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou het toch even checken bij een online virusscanner, want de
beschreven symptomen komen mij bekend voor. Er is een tijd terug een
virus geweest dat je pc/laptop na zo'n 60 sec. uitschakelde(Sasser en
Blaster virus).
Kleine moeite, alvorens te gaan sleutelen.!!

th
door thjheikens - Jun 8, 2009 om 17:38
4 Antwoorden / 6 Vragen

Maar het uitvallen gebeurt pas na een uur of zo. En het gebeurt niet altijd!

spleetoog
door spleetoog - Jun 8, 2009 om 17:59
130 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je dit al  geprobeerd ????

Want het kan aan teveel restspanning liggen , hebben we zelf vorige week ook gehad en we hebben dit als antwoord gekregen .

Meteen geprobeerd en het is opgelost .

Mogelijk dat er te veel restspanning aanwezig is. U kunt het beste de laptop uitzetten en vervolgens de adapter afkoppelen. Verwijder de accu uit de laptop. Wanneer u dit gedaan heeft druk dan 10 tot 20 keer op de aan/uit knop van de laptop met een tussentijd van ongeveer 1 seconde. Wanneer u dit gedaan heeft kunt u de accu terug plaatsen en de adapter weer aansluiten.

Daarna start u de laptop opnieuw op of zet de laptop aan. In het begin komt de melding “Press F1 or Del to enter setup” of een soortgelijke melding in beeld. U kunt dan met F1, F2 of Del in de bios komen. In de bios kiest u voor de optie “Load optimized defaults” en kiest Y van Yes om dit te bevestigen. Vervolgens drukt u op F10 en bevestigt u “Save to CMOS and exit”.

m1
door m1 - Jun 8, 2009 om 18:21
39 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi

Welke type Notebook is het eigenlijk?

Probeer eens wat oorzaken te elimineren:

Met gratis AIDA32 kun je zien (als je moederbord de juiste sensoren heeft) of de processor te heet wordt en het systeem laat crashen.

Link Aida32:

http://www.zdnet.nl/downloads/34460/aida32-3-93/

Met gratis HD Tune kun je kijken of de harde schijf te warm wordt en er daardoor een fout ontstaat. Boven de 50 graden heb je kans op problemen.

Link HD tune:

http://www.zdnet.nl/downloads/38280/hd-tune-2-00/

m1
door m1 - Jun 8, 2009 om 18:22
39 Antwoorden / 0 Vragen

Laat ook eens het gratis CCleaner de boel schoonmaken.

http://www.filehippo.com/download_ccleaner/

Link CCleaner:

Helpt dit ook niet; probeer dan eens een gratis online scan.

1 virusscanner kan heel makkelijk een virus missen.

http://support.f-secure.com/enu/home/ols.shtml

Succes

mi
door mickey40 - Jun 8, 2009 om 21:10
5 Antwoorden / 2 Vragen

Valt de laptop altijd na een vaste tijd uit? Dan kan het zijn dat je de slaapstand moet wijzigen of uitvinken. Mijn zoon had hetzelfde probleem steeds als hij spelletjes speelde viel na 30-45 minuten de pc uit. De slaapstand uitgevinkt en sindsdien geen problemen meer.

zw
door zwangertje - Jun 8, 2009 om 21:24
1 Antwoorden / 4 Vragen

mijn schoonzus had uitval van haar laptop doordat ze magnetische armbanden droeg. Wellicht dat er door iets magnetisch in de buurt de laptop spontaan uitvalt.

gr

ra
door ralph69 - Jun 9, 2009 om 10:39
14 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hadden ook iets dergelijks, ook met een Acer. Plotseling uitvallen na enige tijd gebruiken, hierna moest de laptop eerst afkoelen, dan werkte hij weer even. Het probleem bleek te liggen in de contacten van interne geheugen (DIMM), door temperatuurwisselingen maakten ze soms niet meer goed contact. Even de geheugenkaart eruit, de contacten schoonmaken en terugstoppen verhielp het probleem.

mi
door mickey40 - Jun 9, 2009 om 14:34
5 Antwoorden / 2 Vragen

[edit-redactie: dubbel post]