li
door lieske54 Aug 13, 2010 om 21:41
Computers & telefonie

Volume varieert sterk bij televisie kijken

Beste lezers,
Heb altijd gedacht dat ik met de volumetoets op mijn tv-afstandbediening het door mij gewenste volume kon instellen en dat dit dan ook zo bleef. Toch staat het geluid bij de ene uitzending goed, vervolgens veel te luid, mn bij reclamespots, of intro's van programma's, dan weer te zacht, zodat ik het geluid weer harder moet zetten om te kunnen verstaan. Heb dit bij mijn beide toestellen. Na navraag bij familie en vrienden: ook zij kennen dit en ergeren zich hieraan. Vooral vervelend als je boven- of onderburen hebt, schakel je over naar een andere zender schrik je van veel te hard geluid ofwel je hoort nauwelijks iets. Is hier iets aan te doen?

7614 21 Rapporteer

kiran
door kiran - Aug 13, 2010 om 21:56
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@lieske54

"Is hier iets aan te doen".
Ja, vooral iedereen in Nederland klagen bij de Omroepen!
Dit euvel komt elke dag/avond in iedere huiskamer voor.

Heel irritant! Ook ik zit als een programma is afgelopen al klaar met de afstandsbediening ... reklame - keihard - dus zachter. Programma begint weer - weer harder.

Misschien eens een landelijke petitie houden ....

gsm
door gsm - Aug 13, 2010 om 22:02
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Alleen de politiek zou hier misschien iets aan kunnen doen, tenzij ze dusdanig onder invloed staan van commerciele belangen, dat ze er nooit aan zullen (kunnen) beginnen.

Zelf kun je de producten, waarvoor de reclame veel te hard staat, op een persoonlijke zwarte lijst zetten. Als iedereen dat deed, dan was het snel afgelopen met deze zeer grote ergernis, waar bijna iedereen mee te maken heeft.

Lsk520
door Lsk520 - Aug 13, 2010 om 22:53
827 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=gsm schreef op vrijdag 13 aug 2010, 22:02]Alleen de politiek zou hier misschien iets aan kunnen doen, tenzij ze dusdanig onder invloed staan van commerciele belangen, dat ze er nooit aan zullen (kunnen) beginnen.

Zelf kun je de producten, waarvoor de reclame veel te hard staat, op een persoonlijke zwarte lijst zetten. Als iedereen dat deed, dan was het snel afgelopen met deze zeer grote ergernis, waar bijna iedereen mee te maken heeft.

Sorry hoor, maar denk je werkelijk dat de politoek zich druk makt over het volume van tv-programma''s/
Ik dacht toch echt dat ze wel wat belangrijkers te doen hebben...volgens mij moeten ze ergens 18 miljard euro vandaan halen. Dat kan wel even wachten, dit is echt prio 1.....

Lsk520
door Lsk520 - Aug 14, 2010 om 00:34
827 Antwoorden / 2 Vragen

Lees even door de typefoutjes heen....politoek is politiek en er hoort een vraagteken achter tv programma's...

Editknop?

knoop4x9
door knoop4x9 - Aug 14, 2010 om 06:39
533 Antwoorden / 0 Vragen

Mischien de ster of ip massaal mailen ? de regering doet er toch niets aan.
Mischien de medische wereld? Gelukkig heeft mijn tv een soort een dinamiek compressor in zich en heb ik ingeschakeld, maar als we massal kunnen protesteren wil ik daar best aan mee doen hoor.

genius
door genius - Aug 14, 2010 om 08:31
886 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo lieske54,

Een hele kleine kans:
Sommige TV's hebben een optie ingebouwd om dit probleem (grotendeels) te onderscheppen. Je kan het volume via het menu dusdanig configureren, zodat op het moment dat de signaalsterkte qua volume verandert (o.a. met reclame) de TV dit opvangt. Let wel: die optie heeft mijn TV! Merk=Philips (type weet ik even niet uit het hoofd) , LCD en 1 mnd oud! Kijk hiervoor even de handleiding na.

Succes!

G.

P.s. het gaat niet altijd goed, maar meestel wel!

invalide
door invalide - Aug 14, 2010 om 10:15
787 Antwoorden / 5 Vragen

Een goedkope AKAI TV van 81 cm heeft automatische correctie van geluiden.
Helaas nog nergens anders deze gevonden, maar het Journaal begin en reclame is nu duidelijk minder hard dan rest.
Dus een TV heeft het, de AKAI AL3280FBK.

Ik wist het ook niet bij aankoop en pas bij doorlezen instructie boekje kwam ik dit tegen.
Of de andere maten en types van dit merk het ook hebben weet ik dus niet.

Lsk520
door Lsk520 - Aug 14, 2010 om 13:12
827 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=knoop4x9 schreef op zaterdag 14 aug 2010, 06:39]Mischien de ster of ip massaal mailen ? de regering doet er toch niets aan.
Mischien de medische wereld? ..., maar als we massal kunnen protesteren wil ik daar best aan mee doen hoor.

Tuurlijk, wij zijn nogal een volk van protesteren....zelfs als benzineprijzen de pan uitrijzen blijven we doorrijden.

Het blijft een non-issue!

spooky01
door spooky01 - Aug 14, 2010 om 13:39
418 Antwoorden / 56 Vragen

[quote=genius schreef op zaterdag 14 aug 2010, 08:31]Hallo lieske54,

Een hele kleine kans:
Sommige TV's hebben een optie ingebouwd om dit probleem (grotendeels) te onderscheppen. Je kan het volume via het menu dusdanig configureren, zodat op het moment dat de signaalsterkte qua volume verandert (o.a. met reclame) de TV dit opvangt. Let wel: die optie heeft mijn TV! Merk=Philips (type weet ik even niet uit het hoofd) , LCD en 1 mnd oud! Kijk hiervoor even de handleiding na.

Mijn televisie heeft die optie ook (een samsung ue 32c 6700 led tv) ik ben er erg blij mee. Het scheelt echt een hele hoop, eerst was het verschil tussen een analoge en hd zender gigantisch nu is het maar een heel klein beetje geluidsverschil.

edwardus
door edwardus - Aug 14, 2010 om 14:19
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Er zijn 2 verschillende zaken aan de hand: allereerst de dynamiek verschillen binnen 1 zender (reclame hard, uitzending normaal). Er zijn hoe langer hoe meer tv's die dit geintje kunnen voorkomen door dynamic volume limit of hoe ze 't ook hebben genoemd in te schakelen. Dit zorgt ervoor dat een reclameblok op het normale geluidsniveau wordt doorgegeven i.p.v. extra hard.

Daarnaast heb je nog volume verschillen tussen de zenders. Er zijn tv's (Sony weet ik het van) waarbij je bij elk kanaal een extra versterking of verzwakking kunt instellen. Dit heeft tegenwoordig echter alleen nog zin bij analoge kabel-tv ontvangst, bij overige ontvangers kun je even kijken of er in de (digitale) ontvanger zo'n optie is ingebouwd.

spooky01
door spooky01 - Aug 14, 2010 om 14:38
418 Antwoorden / 56 Vragen

Hoi Edwardus, bij mijn tv werkt het in beide gevallen. Ik kan het instellen bij de instellingen van het geluid, ik hoef het niet in te stellen bij elk kanaal.

Groeten Ingrid

li
door lieske54 - Aug 14, 2010 om 19:18
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dank jullie allemaal voor de reacties. Ik begrijp dat er (behalve massaal mailen, wat m.i. zinloos is vanwege commerciele belangen ) niets aan te doen is. Om van deze ergernis af te komen ga ik sparen voor een nieuwe TV met de mogelijkheid om het geluid daadwerkelijk in te stellen. Een toestel zonder die mogelijkheid wil ik dus absoluut nooit meer.
Groeten, Lieske54

di
door digenie - Oct 12, 2010 om 14:45
4 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Lieske,

Je hoeft wat mij betreft niet voor een nieuwe tv te gaan sparen.
D.w.z. niet als je via een Satelliet ontvanger of HD (kabel) Settopbox kijkt.
Van het merk Cyp komt er binnenkort een 'SRS TruVolume Control Processor' op de markt. Dat ding heet: AU-D8S.
Dit kastje zet je gewoon tussen de HDMI uitgang van je Settopbox en de HDMi ingang van de Televisie. Vervolgens stel je eenmalig je volume in en dat ingestelde volume blijft dan ook gehandhaafd. bijkomend voordeel is dat ook eigenlijk te lage volumes hoorbaar worden, dat is heel goed voor de verstaanbaarheid.
Geen HDMi en géén HD? Niet getreurd er komt ook een Scart uitvoering: AU-D11S
De AU-D8S gaat ~ € 159,- kosten en de de AU-D11S ~ € 109,-
[edit -redactie]

genius
door genius - Oct 12, 2010 om 14:55
886 Antwoorden / 4 Vragen

@digenie,

Gezien de reactie van ts is dit topic als "gesloten" te beschouwen!

G.

di
door digenie - Oct 13, 2010 om 14:00
4 Antwoorden / 0 Vragen

Wie of wat is ts ?

genius
door genius - Oct 13, 2010 om 15:33
886 Antwoorden / 4 Vragen

@digenie,

ts = TopicStarter, ofwel diegenen die de vraag heeft gesteld.

G.

edwardus
door edwardus - Oct 13, 2010 om 15:47
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Topic Starter

edwardus
door edwardus - Oct 13, 2010 om 15:48
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Oeps, niet gezien dat er al een pag.2 was.

genius
door genius - Oct 13, 2010 om 15:54
886 Antwoorden / 4 Vragen

@edwardus . . . . . ;-)

di
door digenie - Oct 13, 2010 om 19:47
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ah! tuurlijk bedankt.

van leyden
door van leyden - Oct 13, 2010 om 20:03
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=kiran schreef op vrijdag 13 aug 2010, 21:56]@lieske54

"Is hier iets aan te doen".
Ja, vooral iedereen in Nederland klagen bij de Omroepen!
Dit euvel komt elke dag/avond in iedere huiskamer voor.

Heel irritant! Ook ik zit als een programma is afgelopen al klaar met de afstandsbediening ... reklame - keihard - dus zachter. Programma begint weer - weer harder.

Misschien eens een landelijke petitie houden ....

Prima idee.
Mijn ervaring is dat het volumeverschil op internet tussen reclame en reguliere filmpjes/programma s absurd groot is.
Heel irritant is dat vooral in de avonduren.
Technici zullen ongetwijfeld kunnen uitleggen dat het iets met invullen van de dynamiek te maken heeft en er weinig aan te doen is, maar in mijn ogen is dat nonsens...een klein beetje harmonisatie in het geluidsvolume zou makkelijk kunnen.