de
door dehenky Oct 24, 2016 om 09:31
Computers & telefonie

Waar zit "Schijfdefragmentatie" achter bij Windows 8.1?

Toen ik nog een XP desktop gebruikte, kon ik Schijfdefragmentatie gebruiken om bestanden die ver op mijn schijf stonden naar voren te halen, zodat mijn computer sneller kon werken. Nu gebruik ik een Windows 8.1 laptop en wil dit hier ook doen, maar wanneer ik zoek op schijfdefragmentatie, dan krijg ik nul resultaten. Weet iemand waar ik Schijfdefragmentatie kan vinden? Of heeft het bij Windows 8.1 een nieuwe naam heeft gekregen? Alvast bedankt.

18581 13 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 24, 2016 om 09:41
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Het defragmenteren van de interne schijf (Windows 8.1 noemt het optimaliseren) is alleen nuttig in geval van een traditionele ‘harde’ schijf, SSD-schijven hoeven dus niet gedefragmenteerd te worden. Schijfopruiming en -defragmentatie kunnen de systeemprestaties bevorderen, maar verwacht geen wonderen!
link:  https://www.schoonepc.nl/windows8/schijfopruiming-schijfdefragmentatie.html

ka
door kaakje - Oct 24, 2016 om 09:42
109 Antwoorden / 0 Vragen

Configuratiescherm - systeembeheer. Voila

marita5
door marita5 - Oct 24, 2016 om 09:46
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Edit

dirck
door dirck - Oct 24, 2016 om 09:48
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Vanaf Windows Vista gaat het defragmenteren automatisch, dus dit hoef je niet meer zelf te doen.

edrick3
door edrick3 - Oct 24, 2016 om 10:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Defragmenteren in Windows 8

Windows 8.1 voert wekelijks automatisch schijfdefragmentatie uit. Het kan geen kwaad dit zelf een keer extra te doen wanneer u handmatig veel software en bestanden hebt verwijderd.

  • Klik op de toetscombinatie Windowstoets + X
  • Klik op Configuratiescherm
  • Klik op Systeem en beveiliging. Ziet u dit niet, klik dan rechtsboven achter 'Weergeven op' op Categorie
  • In het rechterdeel staat onder het kopje 'Systeembeheer' een aantal opties.
  • Klik op De stations defragmenteren en optimaliseren
  • Klik indien van toepassing op de schijf die u wilt defragmenteren
  • Klik op Optimaliseren

(bron)

TS
door TSD87 - Oct 24, 2016 om 10:38
5 Antwoorden / 1 Vragen

Belangrijke vraag: Heeft u een HDD of een SSD?
Bij het laatste wordt het namelijk sterk afgeraden om de degragmenteren.

Rechter muisknop op C: (of andere letter), dan eigenschappen.
Onder Tools (mijn Windows is engels vandaar) heb je Optimize and defragment drive.

simon55
door simon55 Oct 24, 2016 om 14:34
1556 Antwoorden / 5 Vragen

En waarom wordt t afgeraden dan om SSD niet te defragmenteren

Cookies
door Cookies Oct 24, 2016 om 15:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Kortom: mag je een SSD defragmenteren? Alles mag natuurlijk, maar het is waarschijnlijk niet eens zo nuttig en kan de levensduur van de SSD beperken. Bron: Computerworld.nl

ja
door jank Oct 24, 2016 om 16:27
168 Antwoorden / 8 Vragen

Door de vele schrijf- en leesacties neemt de levensduur af. Daarbij wordt de SSD er ook niet sneller van. Mogelijk is WIN 8 al automatisch zo ingesteld, dat de SSD niet wordt gedefragmenteerd. Windpows herkent namelijk de SSD en past zich hier automatisch op aan.
Hoewel de levensduur van een SSD beperkt is, zal deze toch nog wel de levensduur van de PC overtreffen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 24, 2016 om 11:35
16848 Antwoorden / 202 Vragen

enige aanmerkingen: defragmeteren gaat alleen automatisch als dat ook zo is ingesteld bij windows, hoger dan xp.
Instellingen via systeembeheer. Er zijn ook virusscanners zoals bijv. Norton die met regelmaat een defrag uitvoeren.
Daarnaast zijn er ook gratis defragmenyteerder maar let dan op dat u geen ongewenste 'bij artikelen' krijgt.

Meestal is opruimen van onnodig geworden bestanden met bijv. ccscan al voldoende om meer snelheid te verkrijgen.

ji
door jingle - Oct 24, 2016 om 14:43
36 Antwoorden / 0 Vragen

Het automatische defragmenteren in Windows noemen we prefetch en is er al sinds Windows XP...

Maak je mappen temp in de Windows directory en in C:\Users\uwnaam\AppData\Local ook leeg... dit scheelt...
Verder verwijder ik alle herstelpunten en maak ik één nieuw herstelpunt...

Opruiming via Ccleaner o.i.d. maakt niet alleen schoon, maar vernietigt ook...

dobby
door dobby Oct 24, 2016 om 19:23
749 Antwoorden / 1 Vragen

Erm... niet om het een of ander, maar prefetch is iets volledig anders dan defragmenteren (ok - ik snap waar je vandaan komt, van (hoofdzakelijk) veel gebruikte executables worden de segmenten inderdaad contiguous voor zover mogelijk in een pool gezet)..

Maar het gevraagde antwoord is inmiddels al voorbij gekomen, dus maakt het niet meer uit.

ke
door kerstdag - Oct 24, 2016 om 14:55
68 Antwoorden / 9 Vragen

Ga naar computerbeheer.
R muisknop.
Beheren.
Schijfbeheer.
R muisknop op C:
Eigenschappen.
Extra.
Optimaliseren.

Je kunt daar ook instellen dat hij dit wekelijks automatich doet.

Succes.

af
door afarensis - Oct 24, 2016 om 15:08
14 Antwoorden / 0 Vragen

Ik verbaas mij er toch er toch steeds weer over waarom mensen vragen stellen die ze op simpele wijze zelf kunnen vinden. Ik denk dat alle computergebruikers toch wel weten wat Google is en wat je ermee kunt. Neem nou deze vraag; als je in Google de zoekterm 'schijfdefragmentatie windows 8' invoert, wordt je bedolven onder allerlei prima tips.

Ik merk ook dat sommige antwoorden vaak ook voor verwarring zorgen; zo lees ik dat CCleaner zaken zou 'vernietigen'. Dat kan voor veel verwarring zorgen. Op zich is dat waar, maar zeg er dan ook bij dat dit de meest betrouwbare cleaner is die op dit moment beschikbaar is.

Maar goed, het is gevraagd. Ik zou dan zeggen, klik op de link  https://www.schoonepc.nl/windows8/schijfopruiming-schijfdefragmentatie.html in de eerste reactie en je vraag wordt zeer duidelijk benantwoord.

zw
door zwaardvis - Oct 24, 2016 om 16:32
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Of in de verkenner, Eigenschappen van een schijf (de C: schijf bijvoorbeeld). Tabblad Extra, daar staat Degragmenteren  (HDD) of Optimaliseren (SSD).  Je kunt een SSD niet defragmenteren. Windows maakt er automatisch Optimaliseren van. Dat mag je gerust uitvoeren..

tojoboy
door tojoboy - Oct 24, 2016 om 17:46
12 Antwoorden / 0 Vragen

L.S.
Bij mijn windowversie van 8.1, later werd dit 10. heb ik apart de AVG-beveiliging. Eéns in de zoveel tijd scant deze (betaalde) AVG-versie
de computer. Tot slot meldt hij dan de problemen en herstelt deze.
Daarbij maakt hij ook melding m.b.t. defragmentatie en of dit wel of niet noodzakelijk is om uit te voeren.
Tot nog toe zegt hij dat dit niet noodzakelijk is. Mocht ik er wel voor kiezen om defr. uit te voeren, dan hoef ik slechts te klikken.

AVG is niet zaligmakend maar een soortgelijke optie zit er zeker op andere virusscanners ook.

Succes met e.e.a.

Aat

de
door dehenky - Oct 25, 2016 om 12:30
15 Antwoorden / 3 Vragen

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ga kijken of de gegeven manieren het effect hebben dat ik hoop. Dit was nu vooral een vraag omdat ik nu veel bestanden naar een externe harde schijf had geplaatst dus dan zou, naar mijn mening, de snelheid moeten verbeteren. Niet dat ik last had van langzaam werkende programma's, alleen wat ongemakjes bij Chrome maar dat ligt meer aan de browser dan aan de laptop, maar het is altijd het proberen waard.

zw
door zwaardvis Oct 25, 2016 om 12:42
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Het nadeel van Chrome is dat die de prestaties van de PC nadeling kan beinvloeden omdat die vaak op de achtergrond nieuwe versies inlaadt. Veiligheid heeft zijn prijs zegt men dan. Zelf geef ik de voorkeur aan de Iron browser van SRWare, deze is hetzelfde als Chrome alleen laadt deze niet automatisch nieuwe versies binnen en is daardoor alleen al sneller. Nieuwe versies moet je nl. handmatig downloaden naar behoefte.