cats
door cats Oct 21, 2006 om 15:15
Computers & telefonie

Waarom geeft mijn printer gekleurde strepen?

Gisteren wilde ik een brief uitprinten, maar de printer gaf (en geeft nog steeds) alleen maar gekleurde strepen.
Ik heb een aantal weken niets geprint, en weet dus totaal niet wat er mis zou zijn.
Ik heb alle mogelijke instellingen bekeken, maar kom er niet uit.
Het enige wat er intussen is gebeurd is, is dat ik ik vlak voor 10 oktober SP 2 hebben moeten installeren. Maar dat kan het toch niet zijn! (denk ik)
Als tekstverwerker gebruik is Word.

Weet iemand raad??
Mijn dank
Cats

9734 39 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 21, 2006 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

heeft u de printer opnieuw uitgelijnd ?

probeerd dat eens

ve
door verwijderd - Oct 21, 2006 om 15:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Klink eenvoudig, maar geen idee hoe of wat te doen.
Kan ik iets meer uitleg krijgen?

ve
door verwijderd - Oct 21, 2006 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

klik op configuratiescherm en daarna op printers en faxaparaten

hier zal uw printer staan. klik op icoontje en kijk of er iets staat van printer uitlijnen oid

het is printer afhankelijk dus u moet zelf wat puzzellen

ve
door verwijderd - Oct 21, 2006 om 15:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je al geprobeert een testpagina af te drukken? Zo ja gaf deze ook strepen of foutmeldingen? Zit er nog wel voldoende inkt in de cartridge (zwart)? Het kan ook zijn dat na een paar weken de printer niet gebruikt te hebben dat de cartridgeprintkop uitgedroogd is, dit kan je controleren door een nieuwe cartridge te plaatsen en een printopdracht te geven. Werkt alles dan ok?  Ik denk niet dat het aan de installatie van SP2 ligt. Ik hoop je hier wat mee kunt.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2006 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Printerkop gereinigd, testpagina (heet geloof ik voorbeeld pagina) afgedrukt, maar ik krijg per woord gele/rode/  soorten  zwart per woord onder elkaar afgedruk.Zo krijg je overigens wel je cartridges snel leeg!
Zijn er nog andere mogelijkheden of ideeën?

ve
door verwijderd - Oct 21, 2006 om 16:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja uitlijnen pagina

!

ve
door verwijderd - Oct 21, 2006 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

het kan ook kalibreren heten van uw printer

ve
door verwijderd - Oct 21, 2006 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo cats,

Om te beginnen zou ik je toch willen adviseren om minstens één keer in de week iets te printen. De inktkanaaltjes in de printerkop verstoppen nu eenmaal als je niet af en toe iets print.

Vlotte kans dus dat dat het geval is en dan werkt de standaard onderhoudsfunktie 'printerkop reinigen' van de printer gewoon niet voldoende. Mijn ervaring is dat je het beste de printerkop uit de printer kunt halen om te reinigen. Neem een stuk keukenrol, vouw het een aantal keer dubbel en maak deze vevolgens vochtig met wasbenzine. (géén terpentine of thinner gebruiken) Vervolgens de printerkop een aantal malen deppen met het stuk vochtige keukenrolpapier. Dit lost de ingedroogde inkt goed op maakt de printerkop weer mooi schoon.

Printerkop terugplaatsen, eventueel opnieuw uitlijnen en printen maar weer.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Oct 21, 2006 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom antwoorden wanneer er niet eens bekend is welke printer het is.
Dus...... geef eerst aan welke printer.
Ik heb namelijk het idee dat het in dit geval gaat om verouderde drivers voor deze printer.
In mijn geval had ik een probleem met een HP-scanner die ook niet meer werkte na de nieuwste Windows-versie (Live) te hebben geïnstalleerd.
Dus, via google eerst kijken naar de nieuwste drivers voor u printer.
Dan (indien softwarematig aanwezig) "reinigen"kiezen.
Is uw printer plug&play dan de standaardprocedure dus. printer afkoppelen (stroom en USB kabel) - PC uitzetten, daarna weer aanzetten - USB kabel weer aansluiten en dat de stroom aansluiten.
Uw printer moet dan worden herkend als nieuwe hardware.
Naar de juiste printer gaan en daarna de nieuwste software voor uw printer binnen halen.

Kortom, de hele procedure.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Oct 21, 2006 om 17:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Heb de printerkop gereinigd, weliswaar zonder wasbenzine (niet aanwezig) Er zat wel veel inkt op. Resultaat:  Duidelijker strepen.
Mooi onder elkaar:  geel; rood; blauw; zwart geen overloop meer.
Maar dus ook geen tekst.
Overigens de printer is een Canpn bjc 4300. Met de instellingen is dus voor zover ik weet, niets veranderd. Ben even afwezig geweest!

Zijn er nog andere tips voor  terugkomst van:  tekst??

ve
door verwijderd - Oct 21, 2006 om 17:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er echt helemaal geen leesbare tekst meer uit komt en er alleen maar gekleurde strepen verschijnen, vrees ik dat er gewoon iets defekt is in de printer.

Herinstallatie van printerdrivers of eventueel de printer op een andere PC proberen kan natuurlijk altijd, maar ik denk dat je naar iets nieuws moet uitkijken.

Freya

ve
door verwijderd - Oct 21, 2006 om 20:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Zou dit echt het

ve
door verwijderd - Oct 21, 2006 om 20:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Er ging iets mis.

Zou er echt niets anders opzitten dan een nieuwe printer aan te schaffen?

ve
door verwijderd - Oct 21, 2006 om 20:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien een rare vraag,  maar is de printer misschien permanent op de 220/230 Volt netspanning aangesloten?
Haal in dat geval eens de stekker uit het "stopcontact" en doe de stekker er een minuut later weer in.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2006 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Staan je voorkeursinstellingen van de printer nog wel goed? Hoezo de kop gereinigd met wasbenzine? Dat gaat via het onderhoudsmenu, liefst een keer of 10 a 15 herhalen. En drukt hij met de grote zwarte cartridge wel goed af?

Laat maar eens horen; ik heb ook (nog steeds) dezelfde canon 4300 en hij doet het al jaren prima.

Groet, Hendrik

ve
door verwijderd - Oct 21, 2006 om 21:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Stekker zit natuurlijk wel in stopcontact, maar printer staat meestal uit.
Voor alle zkerheid toch maar een paar minuutjes de stekker er uit.
Resultaat toch nog steeds strepen.
Kan er toch iets met instelling niet goed zijn??

ve
door verwijderd - Oct 21, 2006 om 21:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Hallo Henson,

Volgens mij staan de voorkeursinstellingen goed.
Ik heb de kleurcartridge er uitgehaald en de zwarte laten zitten.
Een woordje geprint, en nu staat er een blauw streepje!

Was inderdaad altijd een betrouwbare printer, maar nu?

ve
door verwijderd - Oct 21, 2006 om 21:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Cats,

Heb nog even een toevoeging; ik vraag me namelijk af waarom je een brief uitprint met de kleurencartridge. Het is veel goedkoper om brieven e.d. te printen met de dikke zwart/wit cartridge BC-20, deze is welliswaar in aanschaf veel duurder dan de kleur/zwart tankjes,omdat dit een cartridge is met geintergreede kop; bovendien is dit tankje makkelijk bij te vullen met losse inkt omdat er een vuldopje bovenop zit; je kunt echt honderden pagina's afdrukken voor een paar euro. Drie tankjes van 40 ml waren onlangs nog bij de Aldi voor 5 euro te koop; 30 ml. tankjes voor hetzelfde bedragnog steeds bij de Blokker te koop en voordat je al die inkt op hebt...........

Groetjes, Hendrik

ve
door verwijderd - Oct 21, 2006 om 21:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het probleem van jou Canon is de printkop..

deze is vast, en de cartridge schoonmaken helpt dan niet...

Het enige is een navulset te kopen, met reinigingsvloeistof... vul een lege cartridge met deze print een foto en tekst,  en als het waterig afdrukt weer inkt erin....

Tussen de cartrdge(inktpot) en printkop is ruimte met ingedroogde inkt.. dus die oplossen met schoonmaakmiddel, speciaal voor printers dus geen wasbenzine of zo...  en dan hopen dat de kop weer goed word...  soms kun je de printkop demonteren met enkele schroeven en schoonmaken met wattenstaafje, maar je moet dan wel weten wat je doet....

een Lexmark met scanner koste maar E59,- en die heb ik nu al 3 maanden en 15 keer bijgevuld, en dus binnenkort nieuwe cartridge met printkoppen nodig, maar voorlopig junk ik met naalden heel voordelig, en een printer van E 59 is iets duurder dan de losse cartridge's maar het scheelt niet veel....(19+23=E42,-)

ve
door verwijderd - Oct 21, 2006 om 21:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Cats,

Met de grote zwarrte cartridge bedoel ik dus niet het kleine zwarte tankje (BCI-21 Black) maar één grote dikke tank met printkop de BC -20.

En drukt hij het raster wel goed af?

ve
door verwijderd - Oct 21, 2006 om 21:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

sorry, raster heet in het menu: spuitstukcontrole (bij het tabblad onderhoud)

ve
door verwijderd - Oct 21, 2006 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik hoor nog steeds niet dat de printer is gekalibreerd of uitgelijnd

is dit al gebeurd ?

en druk eens iets af in grijstinten als dat hetzelfde effect geeft van niet scherpe lijnen is printer zeker defect

ve
door verwijderd - Oct 21, 2006 om 21:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

@lapswans:

Volgens mij kent het instellingsmenu van de Canon 4300 geen callibratie of uitlijningsmogelijkheid; in welke tab kan men dat vinden?

groet, Hendrik

ve
door verwijderd - Oct 21, 2006 om 21:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

@labswans:

Volgens mij kun je een Canaon 4300 niet uitlijnen of calibreren. In welke tab staat die mogelijkheid?

groet, Hendrik

ve
door verwijderd - Oct 21, 2006 om 22:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, sorry voor het dubbele antwoord aan labswans, kreeg de reactie te laat binnen, vandaar nogmaals verstuurd.

Cats, je kunt het volgende eens proberen om de instellingen weer goed te krijgen; schakel in het tabblad papier/kwaliteit even van kleur naar zwart-wit (toepassen). Check voor de zekerheid even in het configuratiescherm of hij ook daadwerkelijk op zwart-wit staat. Schakel daarna weer over op kleur (toepassen aanklikken), wederom checken bij config.

Nu moeten de oude instellingen hersteld zijn. bij het raster proefafdrukken moet je nu een kleurenraster zien (drie kleuren dus} en een zwart-wit raster.  Indien dit het geval is dan is de printer in orde.

Indien je nu nog strepen krijgt ip.v. je brief dan is er met je software iets mis; je kunt dan nog proberen via systeemherstel (Start - help)  een vorige systeeminstelling (toen de printer het nog wel goed deed)  terug te halen.

Laat maar eens horen, groet, Hendrik

ve
door verwijderd - Oct 21, 2006 om 22:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aanvulling op het probeersel met het netsnoer uit het stopcontact:

Terwijl de printer niet aangesloten is op het stopcontact, een paar keer op de aan/uit knop drukken om zo restspanning uit het apparaat te verwijderen. Mogelijk wordt het apparaat dan wel gereset.
Daarna de stekker weer in het stopcontact en de printer opnieuw proberen.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2006 om 09:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

De klacht heb ik ook al eens gehad bij een klant.

De printplaat in de printer is defect.
Deze is niet te vervangen.

Dus je moet een nieuwe printer kopen.

Met alle respect, maar al het andere wat is voorgesteld hier heeft totaal géén enkele zin.
Dus het heeft totaal niets met de instellingen, drivers, wel of niet
de printer op het lichtnet aangesloten.

De besturingseenheid is defect.

Nogmaals, ik spreek puur uit ervaring.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2006 om 10:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Cats,

Indien de printplaat van de priter defect is, zoals ikbenik zegt, maar je bent nog steeds tevreden met dit type printer, dan kun je overwegen een andere, tweedehandse Canon 4300 via bijv. marktplaats te kopen. Vanaf €10,-- heb je al een andere, goedwerkende. Zoals ik al vertelde zijn de cartridges makkelijk bij te vullen en dat is bij een nieuwe up-to-date printer vaak niet zo. Bovendien zijn het tegenwoordig meestal 3-in-1 modellen (printer,scanner en fax) die nogal wat ruimte innemen en zijn navullingen razend duur. Voordeel van dezelfde printer weer kopen is bovendien dat je de software niet hoeft te istalleren en dat je wegwijs bent in de instellingsmogelijkheden.

Zelf heb ik op deze manier mijn Trust-scanner voor € 12,50 (incl. verzendkosten) vervangen! Bevalt me nog steeds prima.

Groeten, Hendrik

ve
door verwijderd - Oct 22, 2006 om 10:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

gevonden handleiding bjc4300

windows xp 4300 driver

het is een heel oud beesie volgens mij. Installeer eerst eens de goede driver zie 2e link.

 De boosdoener is denk ik de sp2 die u denk verplicht te moeten installeren. Het moet niet het mag. sp2 is wel aan te raden maar niet verplicht. windows support sp1 niet meer na 10 oktober dat is zo maar de oplossing is niet dan sp2 maar te installeren.

hij heeft het gewoon altijd gedaan maar een handeling kan dat zo veroorzaakt hebben.

bij deze printer moet je dus niet uitlijnen en dat klopt wel want u had het nooit gezien. Er zit alleen een mogelijkheid om de printerkop zie pagina 62 van de handleiding die ik had gevonden. Die mogelijkheid zou u wel eerst gebruiken een paar keer , zo spoel je je printer goed door en zal het probleem wel verholpen zijn. Die knop heet clean ink head

dus mijn laatste advies luid dan : goede driver installeren, clean ink head gebruiken paar keer en iets uitprinten, als dat niet helpt dan sp2 er af gooien.

bij sp2 eraf gooien testen of printer het doet naar behoren

werkt deze dan ook nog steeds niet dan echt een nieuwe printer aan schaffen

ve
door verwijderd - Oct 22, 2006 om 10:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus als je een letter afdrukt en je ziet alleen maar gekleurde strepen, of je drukt een zin af of een woord
en je ziet alleen maar gekleurde strepen, dan is de printer zelf kapot.
Deze is ook niet te repareren.

En dit probleem heeft helemaal NIETS te maken met de drivers, soort papier, enz.
Als je het bovenstaande hebt, dan stop maar met het experimenteren met de drivers want het heeft totaal
géén enkele zin!

ve
door verwijderd - Oct 22, 2006 om 10:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hmm,

Iedereen geeft reacties, maar cats zelf is een weekendje weg?

HALLO CATS, KOM ER EENS IN!!!

ve
door verwijderd - Oct 22, 2006 om 11:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben Ik, leuk maar printplaat....?

Ik begrijp dat als je de printkop wilt vervangen een andere goedkoper is... maar printplaat, is dat waar alle onderdelen op zitten? dus niets met dit, vermoedelijk is de printkop gaan lekken en geeft vlekken, schoonmaken met wattenstaafje na demonteren kan bij vrijwel elke printer van Canon, type's leer ik nooit, maar vaak zit dezelfde kop in meerdere modellen, en door verkeerde drivers te installeren krijg je vaak een hogere resolutie en meer mogelijkheden, dus goedkopere printer die als dure werkt, en de onderdelen zijn ook vaak hetzelfde...

Mijn Lexmark van E59,- gebruikt nu ook de drivers van de E179,- versie, en werkt perfect, alleen kan deze de sleuven van de kaartlezers natuurlijk niet vinden... dus via pc moet...

Deze foutmelding vind ik erg leuk, een 1200 dpi kopen en op 4800 printen,,, en bij 600 extra gierig en wazig en bloedsnel...

dus sneller of beter met verkeerde prog... en dat kan bij meerdere merken en modellen...

Ook de ingebouwde scanner gaat van 600 naar 2400, dit werkte ook, maar 1200 in een keer, en 2400 dubbelscan,, en dan bewerken.. onder XP of Linux, onder ME komt hij niet verder dan 1200 dpi...

dus welke prog, en niet hoe duur, en deze is makkelijk bij te vullen en voor E19 of E23 koop je een nieuwe printkop/cartridge... dus voor slechts E42 weer als nieuw...

ve
door verwijderd - Oct 22, 2006 om 11:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Cats

Ik kan één ding niet begrijpen, en wel, Je verklaard dat je de kleurencardridge hebt verwijderd en alleen de zwarte cardridge er in heb laten zitten, daarna heb je een print uitgedraait, en je kreeg een toen een blauwe streep, dat kan normaal onmogelijk, met alleen een zwarte cardridge kan ik géén blauwe afdruk krijgen, volgens mij heb je de verkeerde cardridge eruit gehaald

Groetjes, Geert

ve
door verwijderd - Oct 22, 2006 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Ja, cats is er wel, alleen vanmorgen niet aanwezig.
Heb verschillende opties proberen uit te voeren, maar ben geen techneut.
Ik had wel degelijk de kleurversie verwijderd, maar vraag me niet waarom het een blauw streepje werd.
Als ikbenik gelijk heeft, dan is alle moeite voor niks en kan ik beter een nieuwe kopen.
Na mijn laatste pogingen zonet,  krijg ik helemaal niets meer, maar ik heb toch niet het idee, dat zowel kleur- als zwart- (cartridge) leeg zouden zijn.
SP verwijderen is geen optie meer, i.v.m. het niet meer updaten van SP 1 na 10 oktober.Dat was ook de reden, dat ik zolang met SP 2 heb gewacht. Niet iedereen is van mening, dat dit een oorzaak zou kunnen zijn.
Iedereen tot zover bedankt voor het meedenken en uitzoeken. Als er nog ideeën zijn houd ik me aanbevolen, anders allen bedankt
cats

ve
door verwijderd - Oct 22, 2006 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Zojuist krijg ik een folder in de bus waarin een
HP - - PSC - 1410 (all in one) voor 59.95  deze week wordt aangeboden.
Is er iemand die deze printer kent / of  een oordeel er over heeft??
Mijn dank
cats

ve
door verwijderd - Oct 22, 2006 om 18:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Cats,

Ik heb zelf de HP PSC-1315 (de 1410 is de opvolger van de 1315)
Mijn ouders hadden de 1315 al een jaar in gebruik, naar alle tevredenheid.
Toen mijn printer stuk ging, heb ik ook een 1315 aangeschaft (Januari 2006 voor €69.95 bij de MM)

Zwarte tekst print hij haarscherp af en kleur-afdrukken zien er ook uitstekend uit. Tevens maakt hij weinig lawaai.
Kopieen die je maakt met de scanner (zonder tussenkomst van de computer) zien er uit als het origineel.
Alleen foto's die je inscant met de scanner om te bewerken met de computer, zien er niet mooi uit, daar gebruik ik mijn oude vertrouwde (langzame) Trust scanner nog steeds voor.

Dus als je niet al teveel print, zou ik gewoon deze printer kopen.
Als je altijd veel tekst moet uitprinten, dan zou ik een laser printer adviseren. (heb je al voor ongeveer €70)

Groet, Dirck

ve
door verwijderd - Oct 22, 2006 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Hallo Dirck,

Bedankt voor je beoordeling.Ik print niet al te veel, en als ik zelf kan kopiëren hoef ik niet steeds naar de C1000.
Ik denk dat ik maar eens naar Scheer en Foppen ga om wat meer informatie.
De HP  van €89 voor € 59.95 ziet er niet al te duur uit.
Bedankt,
cats

ve
door verwijderd - Oct 22, 2006 om 21:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Quote:
--------------------------------------------------------------------------------------------
Ik begrijp dat als je de printkop wilt vervangen een andere goedkoper is... maar printplaat,
 is dat waar alle onderdelen op zitten? dus niets met dit, vermoedelijk is de printkop gaan
lekken en geeft vlekken, schoonmaken met wattenstaafje na demonteren kan bij vrijwel elke
printer van Canon, type's leer ik nooit, maar vaak zit dezelfde kop in meerdere modellen,
en door verkeerde drivers te installeren krijg je vaak een hogere resolutie en meer
mogelijkheden, dus goedkopere printer die als dure werkt, en de onderdelen zijn ook vaak
hetzelfde...
--------------------------------------------------------------------------------------------

Op de printplaat zitten alle besturingsonderdelen.
Dus de communicatielijnen naar de computer, de printprocesunit en de aansturing van de printkoppen.
Als die kapot gaat heb je een probleem, want een nieuwe printplaat is niet te bestellen.
Ik ben er zelf ook een tijd mee bezig geweest en ik kwam tot de ontdekking dat er niets aan te
doen was.

Twijfel je of het aan de printer ligt of niet, dan moet de de datakabel naar de computer uit de printer
halen en de printer een zelftestpagina laten afdrukken.
Meestal is dat de papierdoorvoerknop een paar seconden ingedrukt houden, totdat de printer gaat printen.

Zoals ik de klacht gezien heb, kom ik tot de conclusie dat de printplaat kapot is (eigen ervaring)
en je kunt beter een nieuwe printer kopen.

Ik repareer zelf ook printers, zodoende dat ik het weet.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2006 om 22:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Cats,

Jammer dat je de fout in de printer niet kunt herstellen. Een nieuwe printer is goedkoop in aanschaf en dat is nu net de bedoeling van de fabrikant......., want net als bij sommige andere zaken gaat het erom dat men de grote winsten maakt op de verkoop van cartridges. Vraag maar eens wat een navulling kost. En ook al print je niet veel, juist daardoor kan de inkt opdrogen en moet je toch een nieuwe cartridge kopen en die is vaak bijna net zo duur als een compleet nieuwe printer.

Als je een nieuwe printer hebt dan wel eens per week de kop reinigen en een proefrasterje afdrukken (geen proefpagina, dat kost teveel inkt). Dat voorkomt een hoop narigheid.

Succes, Hendrik