bon-vivant
door bon-vivant Feb 5, 2014 om 20:04
Computers & telefonie

Wat betekenen M_IMEI en S_IMEI

Ik heb laatst een Simlock-vrije Android smartphone gekocht (bij de ALDI) van Ambiance Technology. Nu heeft elke mobiele telefoon een zogenaamd IMEI-nummer ( International Mobile Equipment Identifier). Dit is een 15-cijferige code die je telefoon identificeert.
Nu zit er bij deze telefoon een sticker met twee IMEI-nummers, een M_IMEI en een S_IMEI code. Beide codes lijken erg op elkaar, de eerst 9 cijfers zijn hetzelfde. Ook als ik *#06# intoets op mijn telefoon krijg ik twee IMEI codes te zien.
Weet iemand wat M_IMEI en S_IMEI betekenen?

10586 10 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 5, 2014 om 20:33
11590 Antwoorden / 51 Vragen

MEID en IMEI worden gebruikt om uw telefoon te identificeren met andere telefoon. Het is een unieke fysieke identifier van uw apparaat. Het belangrijkste verschil tussen MEID en IMEI is dat de MEID toelaat hexadecimale cijfers terwijl IMEI staat alleen decimale cijfers - "IMEI bestaat uit decimale cijfers (0 tot 9) alleen". Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_serial_number . Voor je iPhone te gebruiken in een prepaid plan, moet u uw telefoon ontgrendelen. U zult uw serviceprovider nodig om u de unlock code. Eenmaal gedaan, kunt u nu gebruik maken van elke simkaarten / netwerk provider op uw telefoon. Proost!

edrick3
door edrick3 - Feb 5, 2014 om 20:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo bon-vivant,

De term International Mobile Equipment Identity, meestal afgekort tot IMEI staat voor het (meestal 15-cijferige) nummer dat een gsm-toestel identificeert. Het kan worden gebruikt om het toestel te laten blokkeren bij verlies of diefstal. De provider heeft het nummer ook nodig om een mobiele telefoon te unlocken.

Sommige apparaten geven na het controlecijfer nog een tweecijferig Software Version Number SVN dat de softwareversie aanduidt. De 16-cijferige combinatie van IMEI plus SVN wordt International Mobile station Equipment Identity and Software Version Number (IMEISV) genoemd. Het is op te roepen door op de mobiele telefoon *#06# in te toetsen, waarna het nummer op het display verschijnt.
(Bron:Wikipedia)

Met vr.gr.

bon-vivant
door bon-vivant - Feb 5, 2014 om 23:16
9 Antwoorden / 4 Vragen

Beste mahadma en edrick3,
Bedankt voor jullie reacties, maar wat IMEI betekent en waarvoor je het kan gebruiken is mij wel bekend. Mijn vraag blijft echter, waarom er twee verschillende IMEI codes getoond worden als ik *#06# intoets.
Beide codes komen ook voor op de sticker die bij de telefoon zit. Op deze sticker wordt een zogenaamde M_IMEI-code genoemd en een S_IMEI-code. Wat betekent dit? En welke van deze twee nummers zou ik moeten gebruiken om het toestel bij diefstal te laten blokkeren?

mahadma
door mahadma - Feb 5, 2014 om 23:30
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Na wat zoekwerk:

"De IMEI-code is het serienummer dat toelaat uw gsm te identificeren. U hebt deze 15-cijferige code nodig om uw gsm te blokkeren in geval van diefstal of verlies. Er zijn verschillende manieren om uw IMEI-code (International Mobile Equipment Identity) terug te vinden:

Typ *#06# op uw gsm en druk op Verzenden.
Of raadpleeg het aanloopbewijs of garantiebewijs van uw gsm.
Of haal uw batterij eruit: op de achterzijde vindt het serienummer van uw toestel
."

Ik verwacht dus dat de 15 cijferige code de goede is.

bon-vivant
door bon-vivant - Feb 5, 2014 om 23:42
9 Antwoorden / 4 Vragen

Beste mahadma,

Lezen is blijkbaar niet jouw sterkste kant. Zoals ik al twee keer geschreven heb, weet ik wat IMEI betekent en waarvoor ik het kan gebruiken. Zowel de M_IMEI als de S_IMEI zijn 15-cijferige codes.
Voor de rest verwijs ik naar mijn oorspronkelijke vraag en naar mijn reactie van 23.16 uur.

mahadma
door mahadma - Feb 5, 2014 om 23:49
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Noteer beide code's.

ni
door niempje - Feb 5, 2014 om 23:52
14 Antwoorden / 0 Vragen

Beste bon-vivant,

U heeft waarschijnlijk een dual sim telefoon, vandaar de 2 IMEI nummers.

mahadma
door mahadma - Feb 6, 2014 om 00:04
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Gezien op een dual sim (nokia) IMEI1 en IMEI2 + cijfers.
Gezien op Samsung galaxy S advance: één 15 cijferig getal

Dus noteer wat je ziet, heb je zeker alles.

Overigens ik hoop niet dat je ze nodig hebt.

bon-vivant
door bon-vivant - Feb 6, 2014 om 00:13
9 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb inderdaad een dual-sim telefoon (heb er alleen één sim in).
M_IMEI zou dan Main IMEI kunnen betekenen en S_IMEI betekent dan Second IMEI. Ik denk dat dit de verklaring is.

ni
door niempje - Feb 6, 2014 om 00:20
14 Antwoorden / 0 Vragen

Het maakt niet uit of u 1 of 2 simkaarten in de telefoon doet, de beide IMEI nummers blijven gewoon bestaan.