pe
door petram Jan 6, 2012 om 17:02
Computers & telefonie

Wat zijn mijn rechten als consument

Ik -heb al ruim anderhalve maand problemen met het kijkshopfiliaal en ik word van kastje naar de muur gestuurd.Helaas weet ik niet wat mijn rechten zijn en wat ik kan doen tegen hun slechte service.Op 26-07-2011 kochten we bij de kijkshop de samsung move deze werd in de kijkshop toeganklelijk gemaakt dus alle toebehoren die erbij zaten zijn met de telefoon meegeleverd.Op 24-10-2011 brachten we de mobiel ter reperatie omdat de telefoon niet goed doorlade en dus heel snel leeg.Na enkele weken kregen we een kaart in de bus dat de telefoon onherstelbaar was dit was door menselijke fout en viel niet onder de garantie.We konden de telefoon vernietigen dan koste dit niets we konden hem ook ongerepareerd terug bezorgt krijgen maar dit koste ons 37.50 voor het nakijken van de telefoon.Natuurlijk was ik het er niet mee eens en ging naar de kijkshop om te vragen wat de menselijke fout was?er zou een breuk in de printplaat zijn ontstaan of door een verkeerde adapter? ofwel door een stroompiek? geen van beide is natuurlijk het geval geweest.De filliaalmanager van de fransicusromanusweg in maastricht adviseerde me een klacht naar het hoofdfilliaal te sturen dit heb ik dus gedaan.
Vervolgens krijg ik een hele brief van kijkshop zie onderstaande?

Hiermee bevestigen wij uw schrijven, d.d. 28 december jl., en berichten u als volgt. Wij vinden het zeer vervelend te moeten vernemen dat u problemen heeft met een door u bij Kijkshop gekocht artikel

U heeft uw GSM ingeleverd in ons filiaal in Maastricht met als klacht: Batt. is na ongeveer 20 min. leeg.

Wij hebben uw GSM voor u naar een door de fabrikant/provider aangewezen reparateur gestuurd, dit is een bedrijf wat gespecialiseerd is in GSM reparaties. Uw toestel is daar gecontroleerd en men heeft als oorzaak een gebroken printplaatje aangetroffen zoals u op onderstaand reparatierapport kunt zien.

Uw reparatie

Uw referentie

KYK103401003843

Solid-Vision referentie

GSR08702742

Opdrachtnummer

KYK_20111102

Klantgegevens

Naam

Kijkshop

Adres

De Hootkamp

Postcode

5321 JT

Plaats

HEDEL

E-mail

RMA@kijkshop.nl

Telefoonnummer

-

Productgegevens

Mobiel

Alcatel - OT-908

Imei in

Imei uit

-

Aankoopdatum

Meegeleverd

Batterij, Lader, Memory Card, Telefoon, Datakabel

Logistieke gegevens

Datum in

Datum uit

-

Status

U heeft een prijsopgave ontvangen, wij wachten op antwoord

Status datum

Garantiegegevens

Garantie

Nee

Reden garantie afwijzing

Schade door verkeerd gebruik

Reparatiegegevens

Klacht omschrijving van de klant

Batt. is na ongeveer 20 min. leeg

Opmerking naar klant

-

Soort reparatie

-

Reden niet gerepareerd

BER (b.v. printplaat onherstelbaar, totaal onderdelen en arbeid duurder dan toestel etc)

Breuk valt helaas niet binnen de garantie. Indien u uw GSM retour wil ontvangen kan dit tegen betaling van de onderzoekskosten. Wilt u het toestel laten vernietigen dan is dit kosteloos.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Kijkshop B.V.

Afdeling Klantenservice

er is niks vreemds met de gsm gebeurt op 2 plaatsen een breuk in de printplaat onherstelbaar meer is niet gemaakt hoe kan die dan onherstelbaar zijn.

1075 3 Rapporteer

pe
door petram - Jan 6, 2012 om 17:07
33 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=petram schreef op vrijdag 6 jan 2012, 17:02]Ik -heb al ruim anderhalve maand problemen met het kijkshopfiliaal en ik word van kastje naar de muur gestuurd.Helaas weet ik niet wat mijn rechten zijn en wat ik kan doen tegen hun slechte service.Op 26-07-2011 kochten we bij de kijkshop de samsung move deze werd in de kijkshop toeganklelijk gemaakt dus alle toebehoren die erbij zaten zijn met de telefoon meegeleverd.Op 24-10-2011 brachten we de mobiel ter reperatie omdat de telefoon niet goed doorlade en dus heel snel leeg.Na enkele weken kregen we een kaart in de bus dat de telefoon onherstelbaar was dit was door menselijke fout en viel niet onder de garantie.We konden de telefoon vernietigen dan koste dit niets we konden hem ook ongerepareerd terug bezorgt krijgen maar dit koste ons 37.50 voor het nakijken van de telefoon.Natuurlijk was ik het er niet mee eens en ging naar de kijkshop om te vragen wat de menselijke fout was?er zou een breuk in de printplaat zijn ontstaan of door een verkeerde adapter? ofwel door een stroompiek? geen van beide is natuurlijk het geval geweest.De filliaalmanager van de fransicusromanusweg in maastricht adviseerde me een klacht naar het hoofdfilliaal te sturen dit heb ik dus gedaan.
Vervolgens krijg ik een hele brief van kijkshop zie onderstaande?

Hiermee bevestigen wij uw schrijven, d.d. 28 december jl., en berichten u als volgt. Wij vinden het zeer vervelend te moeten vernemen dat u problemen heeft met een door u bij Kijkshop gekocht artikel

U heeft uw GSM ingeleverd in ons filiaal in Maastricht met als klacht: Batt. is na ongeveer 20 min. leeg.

Wij hebben uw GSM voor u naar een door de fabrikant/provider aangewezen reparateur gestuurd, dit is een bedrijf wat gespecialiseerd is in GSM reparaties. Uw toestel is daar gecontroleerd en men heeft als oorzaak een gebroken printplaatje aangetroffen zoals u op onderstaand reparatierapport kunt zien.

Uw reparatie

Uw referentie

KYK103401003843

Solid-Vision referentie

GSR08702742

Opdrachtnummer

KYK_20111102

Klantgegevens

Naam

Kijkshop

Adres

De Hootkamp

Postcode

5321 JT

Plaats

HEDEL

E-mail

RMA@kijkshop.nl

Telefoonnummer

-

Productgegevens

Mobiel

Alcatel - OT-908

Imei in

Imei uit

-

Aankoopdatum

Meegeleverd

Batterij, Lader, Memory Card, Telefoon, Datakabel

Logistieke gegevens

Datum in

Datum uit

-

Status

U heeft een prijsopgave ontvangen, wij wachten op antwoord

Status datum

Garantiegegevens

Garantie

Nee

Reden garantie afwijzing

Schade door verkeerd gebruik

Reparatiegegevens

Klacht omschrijving van de klant

Batt. is na ongeveer 20 min. leeg

Opmerking naar klant

-

Soort reparatie

-

Reden niet gerepareerd

BER (b.v. printplaat onherstelbaar, totaal onderdelen en arbeid duurder dan toestel etc)

Breuk valt helaas niet binnen de garantie. Indien u uw GSM retour wil ontvangen kan dit tegen betaling van de onderzoekskosten. Wilt u het toestel laten vernietigen dan is dit kosteloos.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Kijkshop B.V.

Afdeling Klantenservice

er is niks vreemds met de gsm gebeurt op 2 plaatsen een breuk in de printplaat onherstelbaar meer is niet gemaakt hoe kan die dan onherstelbaar zijn.

vervolg is antwoord 2 kijkshopklantenservice?

Geachte heer/mevrouw

Hiermee bevestigen wij uw schrijven, d.d. 4 januari jl., en berichten u als volgt. Wij begrijpen dat u teleurgesteld bent in de door de reparateur gestelde conclusie. Om die reden hebben wij contact gezocht met de reparateur om e.e.a. toe te lichten. De reparateur heeft aangegeven alleen in het bezit te zijn van de reeds aan u toegestuurde foto. De breukjes die u daarop kunt zien zijn ontstaan door grotere kracht uit te oefenen op de connector.

Als gevolg hiervan valt de schade niet onder een technisch mankement maar een gebruikersfout en valt dus buiten de garantie van de fabrikant. Wij zullen het toestel ongerepareerd naar ons filiaal te Maastricht (Franciscus Romanusweg 2) terug laten komen. U wordt geïnformeerd als uw GSM aldaar aangekomen is. De kosten van het onderzoek zullen wij voor onze rekening nemen.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Waar zijn mijn rechten als consument kan dit zomaar. ps foto van breuk aanwezig maar weet niet goed hoe te plaatsen ,vg P

mahadma
door mahadma - Jan 6, 2012 om 17:52
11569 Antwoorden / 51 Vragen

De kijkshop is nogal gemakkelijk met retournemen van artikelen. Was uw artikel verzegeld bij aankoop? Zo nee, dan heeft u m.i. een poot om op te staan. Zo ja, heeft u zelf het toestel volledig 24/7 onder controle gehad zodat u kunt zeggen dat er echt niets mee gebeurd is? Het kàn zo zijn dat "iemand anders" de schade veroorzaakt heeft in een onbewaakt ogenblik. In de drie maanden die u het toestel gebrukte, was het defect al direct in het begin al zo, of is dit langzamerhand ontstaan?

pavoordf
door pavoordf - Jan 6, 2012 om 19:57
519 Antwoorden / 73 Vragen

Ik heb een aantal opmerkingen

Allereerst is het apparaat niet ouder dan 6 maanden. Er kan geen sprake zijn van garantie wanneer er sprake is van een gebruikersfout. De bewijslast ligt hiervoor bij de leverancier. Een foto van printbreuk is nogal mager. Printplaatjes van mob. telefoons zijn nogal fragiel en er kunnen door allerlei oorzaken scheurtjes ontstaan. Kracht uitoefenen op een connector is er daar een van (daarover later). Mechanische spanning op de printplaat door verkeerde montage is bijvoorbeeld ook een mogelijkheid. Door warmtewisselingen kan dit ook leiden tot printbreuk.

In je eerste bijdrage geef je 2 mogelijke oorzaken aan (verkeerde adapter en stroompiek). Zijn die ook beiden genoemd? Ik vind ze verder niet terug in de correspondentie met kijkshop. Indien er daadwerkelijk meerdere mogelijkheden zijn genoemd, dan hebben ze sowieso een probleem, want dan is kennelijk de oorzaak niet eenduidig vast te stellen.

Dan het verhaal over de te grote kracht op de connector. Het is bekend dat er mechanische krachten uitgeoefend worden op de connector. Bij het ontwerp van het apparaat moet daarmee rekening gehouden worden. Krachten mogen nooit uitwerken op de printplaat maar moeten door de behuizing opgevangen worden. Bijvoorbeeld door de connector in te klemmen in de behuizing of de printplaat bij de connector voldoende te fixeren aan de behuizing. Door aan te geven dat het probleem is ontstaan door een te grote kracht op de connector, geeft men mijns inziens aan dat er sprake is van een gebrekkige constructie, dan wel constructiefout. Dit zou ook na 6 maanden zeker nog reden zijn voor een gratis reparatie of vervanging.

Tot slot, geef Kijkshop niet de kans om zich te verschuilen achter de importeur of het reparatiebedrijf, zij zijn verantwoordelijk