So
door Social Jul 12, 2021 om 17:03
Computers & telefonie

Wijziging Whatsapp extra kans voor oplichters

Begin juli 21 benaderde ene L mij via Whatsapp met reactie op advertentie die ik op Marktplaats heb.Heel vriendelijk, maar niet concreet een bod doen. Ook niet toen ik ernaar vroeg. Nadat ik verzocht om bod via Marktpl. te doen, ontving ik een bericht over iban registratie om deal te voldoen en de welbekende link. Ik heb direct de chat verwijderd, wist toen wel zeker dat het niet safe was.
Voorheen kon je zonder uitnodiging niet in anders chat komen, nu blijkt dat wél te kunnen. Criminelen maken hier direct gebruik van, je tel.nr. staat namlijk bij je advertentie.
Hoe dit terug te laten draaien door Whatsapp, is er niet veiliger op geworden.
Social

2033 10 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 12, 2021 om 17:12
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Ik heb de indruk dat u de veelheid van waarschuwingen die er al zijn m.b.t. deze werkwijze heeft genist. Er is al geruime tijd 'huinder'van dit soort pogingen tot oplichting en het is een blijft een kwestie van goed opletten.  Via Whatsapp/facebook lijkt dit niet terug te draaien maar hoe dan ook: doe een melding bij https://www.consuwijzer.nl/nieuws/melden-bij-consuwijzer-loont  Hoe meer meldingen, des te meer kans dat er gehandhaaft gaat worden. Op zich liggen Facebook (valse boek) en ook Google al redelijk 'onder vuur' m.b.t. beveilligszaken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 12, 2021 om 18:18
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sociaal,

Niet iedereen heeft kwade bedoelingen om een verkoper te benaderen via WhatsApp.

Ik doe het vaak omdat de verkoper dan mijn foto ziet.

Ik heb ook wel eens een afspraak gemaakt via de mail en dan is de verkoper niet thuis.

Th
door Theawaalen Jul 12, 2021 om 19:28
113 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb 2 maal een afspraak met een koper gehad en die kwam NIET opdagen.

sira
door sira Jul 12, 2021 om 20:59
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb 2 maal een afspraak met een koper gehad en die kwam NIET opdagen.

Ook soms foto laten zien via WhatsApp? ;-))

diumenge
door diumenge Jul 12, 2021 om 21:08
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Sira, Lol GIFs | Tenor

Th
door Theawaalen Jul 12, 2021 om 22:04
113 Antwoorden / 5 Vragen

Nee ze hadden via marktplaats gereageerd

diumenge
door diumenge - Jul 12, 2021 om 18:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Gewoon je telefoonnummer niet vermelden op Marktplaats. Het leven kan zo simpel zijn.

justmeagain
door justmeagain Jul 13, 2021 om 23:52
623 Antwoorden / 8 Vragen

De enige juiste oplossing.

Th
door Theawaalen - Jul 12, 2021 om 19:30
113 Antwoorden / 5 Vragen

Door het telefoonnummer kunnen ze je rechtsstreeks benaderen, Bij mij wilde ze de vraagprijs betalen maar ik moest eerst via een link 1 cent overmaken. Heb ze gezegd dat doe ik niet want dat is oplichting.
Niets meer gehoord natuurlijk.

rj
door rjw - Jul 12, 2021 om 23:56
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Wat is er dan gewijzigd in Whatsapp? Je kon altijd al een whatsappbericht naar iemand sturen als je het mobiele nummer had van iemand. Daar is geen uitnodiging voor nodig.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jul 13, 2021 om 09:32
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Vele mensen werken en ik stuurde bij een 06 erbij vaak een WA berichtje.
Zelfden laten opsturen,  haalde liever zelf en vaak bleek de foto  ergens vandaan geplukt of van  jaren terug bij aankoop!

Een betaallink sturen mag  maar hoe betaal je dan met overschot Contant geld?

Verder is een 2e 06 in oude telefoon hebben ideaal....

Als een verkoper van Gas&Stoom dit misbruikte van de Marktplaats zooi,
Houd U van voetbal?

en dan het eind signaal geven!

Vooral niet je dagelijkse toestel hiervoor gebruiken en vooral niet als je internet Bank Klieren erop hebt staan!
Net als meerdere mail adressen ook een 2e prepaid simkaartje voor deze zooi gebruiken.

gerbera
door gerbera - Jul 13, 2021 om 13:24
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Wat is er dan gewijzigd dat het makkelijker is voor oplichters?.
Er had feitelijk een andere aanheft moeten staan.

Mensen die hun telefoonnummer maar overal kenbaar maken, geven oplichters een extra kans.

aurora1
door aurora1 - Jul 13, 2021 om 20:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En nu?
Stoppen met overal uw telefoonnummer rond te strooien?

rj
door rjw Jul 14, 2021 om 09:39
3268 Antwoorden / 5 Vragen

En zelfs het feit dat iemand je telefoonnummer weet is helemaal niet erg. Een oplichter kan niets met een telefoonnummer. Het gaat pas fout als er op in gaat. Maar mensen die zich via een whatsapp laten oplichten zijn waarschijnlijk ook op andere manieren makkelijk op te lichten. Vroeger had je van die busjes met "dure" pannen die snel verkocht moesten want ze mochten niet terug naar de zaak. Er waren altijd sukkels die daarin trapten. Analoog aan nu de schuld aan whatsapp geven zou je kunnen zeggen dat leveranciers van busjes de problemen veroorzaakte......

justmeagain
door justmeagain - Jul 13, 2021 om 23:54
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ter info, bij Whatsapp is niets veranderd wat dit mogelijk maakt. U maakt het zelf mogelijk door uw telefoonnummer te vermelden bij uw marktplaats advertenties. Staat helemaal los van Whatsapp.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jul 14, 2021 om 09:23
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je op Marktplaats  adverteerde met telefoon?

Ik heb die jaren terug al weggehaald.
Dit heeft niets met WA te maken... maar  gewoon  proberen of er een sukkel in trapt voor fraude.