bu
door busby Aug 17, 2010 om 17:59
Computers & telefonie

Zeer langzame computer

Het opstarten/gebruik van mijn PC is plotseling zeer langzaam geworden.
Het openen van een website, exel of wordbestand en E-mail gaat tergend langzaam. Ook begint regelmatig het scherm of bureaublad opnieuw op te bouwen.
Tevens rammelt de PC er driftig op los alsof hij met een heleboel dingen bezig is, terwijl er niemand achter de PC zit.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn ?

9195 22 Rapporteer

tappie
door tappie - Aug 17, 2010 om 18:22
289 Antwoorden / 82 Vragen

Hallo, mijn ervaring, maar dat is persoonlijk nu 3x meegemaakt, als er erg veel herrie van de pc komt kan het zijn dat je harde schijf op het punt staat het te begeven,verder denk ik dat er teveel processen op de achtergrond lopen die het opstarten langzamer maken, google eens op pc start traag op en je vind stap voor stap uitlegjes wat je kunt doen om tijdens de start onnodige processen uit te schakelen, verder denk ik ook dat een scan tegen spywhere enzo ook geen kwaad kan,groet en succes

lottesanne
door lottesanne - Aug 17, 2010 om 18:54
438 Antwoorden / 47 Vragen

Wellicht is er malware is binnengeslopen in je computer. Via het gratis programma Malwarebytes Anti Malware kun je de computer scannen op deze malware. Meestal is het probleem dan opgelost. Ook moet je regelmatig bestanden opruimen via schijfopruiming en daarna een schijfdefragmentatie doen. Je vindt deze programma's via start - alle programma's - bureau accessoires - systeemwerkset.

kiran
door kiran - Aug 17, 2010 om 20:10
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@busby

Misschien is het tijd voor een grote schoonmaak ...
Zou ook inderdaad MBAM eens draaien. MBAM is een extraatje om het één en ander op te sporen, vervangt dus niet je virusscanner.

Klik hier: MBAM
En hier: opruimen/ccleaner.
Succes!

dirck
door dirck - Aug 17, 2010 om 20:37
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Als dit sinds kort is en je had de nieuwste Windows updates van 13 augustus nog niet binnengehaald, dan zou dit het probleem kunnen verklaren.
Tijdens het installeren van de updates zie je namelijk ook constant het Bureaublad opnieuw verversen, ook is de computer dan tergend langzaam.

Blijft dit probleem bestaan, kijk dan eens in Taakbeheer (ctrl-alt-del) bij Processen (onder het kopje CPU) welk proces niet op 0 blijft staan.

Groet, Dirck

edrick3
door edrick3 - Aug 17, 2010 om 21:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo busby,

Lees ook even hier (met dank aan kiran ;-) )

kiran
door kiran - Aug 17, 2010 om 21:57
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@edrick3

Nou ... ? Met dank aan ... ? Heb hem ooit vorig jaar zelf van iemand gehad hoor. Die mbam, da's een ander verhaal [doordenkertje] :)
Maar die link komt de laatste dagen wel van pas he.

... jouw link en de mijne? Herman zou zeggen: dubbel genaaid houdt beter. [sorry, haha, kon het niet laten]

re
door rene3d - Aug 18, 2010 om 10:59
9 Antwoorden / 19 Vragen

Koop het volgende programma
http://www.iobit.com/

Slechts nog geen 20 € en echt super voor je PC onderhoud en beveiliging
Ik gebruik het al 2 jaar

Er is geloof ik ook een gratis probeer versie beschikbaar

Dit lost al je pc problemen in een razend tempo voor je op en maakt ook je pc weer super snel.

Ook het gratsi CC cleaner is een gratis optie maar is minder geavanceerd en grondig dan het eerste progje

Zorg ook voor een goede virusbescherming bijv MC Afee internet security.

Succes

tucker
door tucker - Aug 20, 2010 om 12:35
136 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=rene3d schreef op woensdag 18 aug 2010, 10:59]Koop het volgende programma
http://www.iobit.com/

Slechts nog geen 20 € en echt super voor je PC onderhoud en beveiliging
Ik gebruik het al 2 jaar

Er is geloof ik ook een gratis probeer versie beschikbaar

Dit lost al je pc problemen in een razend tempo voor je op en maakt ook je pc weer super snel.

Ook het gratsi CC cleaner is een gratis optie maar is minder geavanceerd en grondig dan het eerste progje

Zorg ook voor een goede virusbescherming bijv MC Afee internet security.

Succes

Ik dacht: 20 euro is niet veel, dus ik ga het aanschaffen. Maar dan blijkt dat die 20 euro slechts voor 1 jaar is. Toch maar niet dus...

oldyeller
door oldyeller - Aug 20, 2010 om 12:51
54 Antwoorden / 0 Vragen

Dit kan meerdere oorzaken hebben.

Opruimen/defragmenteren van de harde schijf kan al veel oplossen.

Voor ongewenste software en cookies gebruik ik al jaren het gratis programma AdAware.

http://www.lavasoft.com/single/trialpay.php
Download de free-versie.
Moeite met Engels?
Geen probleem.....hij is er ook in het Nederlands.

Dit simpele programmaatje is altijd up to date.
Hij scant je hele systeem en verwijdert de ongewenste software.

Heb nog nooit problemen gehad met AdAware.
Het heeft meer dan eens voorkomen, dat ik mijn pc uit het raam ging gooien. :)

ho
door hobbyman - Aug 20, 2010 om 13:00
1 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf gebruik ik het programma Advanced System Care, even zoeken met Google, het is van IObit er is een freeware versie en eenmaal geinstalleerd klik je op openen en als het programma verschijnt klik je op start, het haalt alle spyware, systeemfouten e.d eruit daarbij kan je ook via utilities de gratis versie van smart defragment downloaden, werkt beter als Windows eigen defragmentatie-programma.

siepel_1
door siepel_1 - Aug 20, 2010 om 13:16
3 Antwoorden / 0 Vragen

Je Prullebak regelmatig leeggooien, kan ook helpen !

erik9472
door erik9472 - Aug 20, 2010 om 13:44
50 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik jou was zou ik een computerforum opzoeken op het internet b.v. www.nationaalcomputerforum.nl of www.helpmij.nl . En daar je probleem deponeren.
Waarschijnlijk heb je last van spy/malware. En deze jongens kunnen zoiets meestal "probleemloos" oplossen.
succes

aragon
door aragon - Aug 20, 2010 om 14:52
106 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=siepel schreef op vrijdag 20 aug 2010, 13:16]Je Prullebak regelmatig leeggooien, kan ook helpen !

Het legen van de prullenbak biedt geen oplossing; alle z.g.n. verwijderde bestanden blijven op de schijf staan, en zijn met speciale software terug te lezen.

Wil je de prullenbak echt opruimen, dan moet je het progje Eraser 5.8 instaleren, waarmee je de prullenbak bestanden ook echt verwijderd; dit progje overschrijft de verwijderde programma's met enen en nullen, waardoor er weer ruimte op de hdd gewonnen wordt.
Let op!!, eenmaal met Eraser overschreven programma's kunnen NOOIT meer terug gevonden worden.

Lees ook even wat Kirian hier over te vertellen heeft; en niet te vergeten een diepe virusscan uitvoeren.
Ook andere oorzaken zoals te veel programma's die mee opstarten en op de achtergrond draaien kunnen een oorzaak zijn.
Hiervoor kun je o.a. Startup Manager of Autoruns gerbruiken, om dit te controleren.

Succes busby,

li
door lieske54 - Aug 20, 2010 om 22:49
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=busby schreef op dinsdag 17 aug 2010, 17:59]Het opstarten/gebruik van mijn PC is plotseling zeer langzaam geworden.
Het openen van een website, exel of wordbestand en E-mail gaat tergend langzaam. Ook begint regelmatig het scherm of bureaublad opnieuw op te bouwen.
Tevens rammelt de PC er driftig op los alsof hij met een heleboel dingen bezig is, terwijl er niemand achter de PC zit.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn ?
Hallo Busby, mijn PC is sinds woensdag 18 augustus ontzettend traag, met opstarten, googlelen,internet-sites, eigenlijk met alles van buiten mijn eigen PC.. Ik heb een verdenking (weet niet zeker of deze terecht is) dat mijn provider Ziggo hieraan debet is. Werd dinsdag 17 augustus telefonisch benaderd of ik niet nog sneller internet, telefoon en uitgebreider pakket TV-zenders wilde. Ik sta geregistreerd bij het Bel-Me -Niet Register. Toch wilde een medewerker van Ziggo mij een en ander telefonisch aansmeren. Ik heb de medewerker beleefd doch nadrukkelijk verteld dat ik geen prijs stelde op al deze aanbiedingen, dat ik tevreden was over de snelheid van mijn PC, internet-download-upload enz. . Ik heb geen zin om €10,00 per maand meer te betalen, en bovendien kan ik dit niet, voor nog sneller internet. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat ik voor dit antwoord nu gestraft wordt, mijn PC is sinds dat telefoongesprek beduidend langzamer geworden wanneer ik internet gebruik. Dus niet met programma's als Word en Exel, dat gaat als vanouds

birdies
door birdies - Aug 21, 2010 om 00:06
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@lieske54: zoveel onzin heb ik nog nooit gelezen! Ziggo zit echt op jouw tientje te wachten, ja.

En het bel-me-niet-register telt niet voor bedrijven waar je klant bij bent. Die mogen je gewoon benaderen.

ma
door majrim_1 - Aug 22, 2010 om 15:12
11 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,
Ook onze computer is traag. Nu staat er bij Dirck dat je je CPU lijst kan controleren of alles op 0 (nul) blijft staan.
Vraag van een leek: wat moet je doen als er een regel staat:
niet actieve syst. SYSTEM Sessie-id ) CPU varieert van 94 t/m 98 Geheugen 16 KB.
kan het proces wel beëindigen, maar ik weet dan niet wat ik de computer aandoe.

Heb inmiddels ook al een dieptescan gedaan, maar CPU blijft hoog.
Kan iemand mij daarbij helpen?

Voorvast bedankt!

dirck
door dirck - Aug 22, 2010 om 15:54
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Majrim,

Met die "Niet actieve systeemprocessen" gaan heel veel mensen de fout mee in.
Die hoort juist zo hoog mogelijk te staan.

Als 'Niet actieve systeemprocessen' op 98 staat, dan betekent dit dat het CPU gebruik heel laag is. (dit is dus goed)

Kijk maar eens bij de beschrijving wat erbij staat:
Percentage tijd dat de processor niet actief is.

Met andere woorden: hoe hoger dat getal, hoe minder de CPU aan het werk is.
Klik ook maar eens op het tabblad 'Prestaties', dan zie je aan het grafiekje dat de CPU bijna op 0 staat.

Groet, Dirck

ma
door mario47 - Aug 27, 2010 om 23:37
56 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zit bij KPN ben niet benaderd en mijn PC is ook in staking

sc
door scrabby48 - Aug 29, 2010 om 19:21
2 Antwoorden / 0 Vragen

hallo.

kreeg via nieuwsbrief seniorweb te lezen
dat er veel vragen waren over plotseling zeer traag reagerende en werkende
computers. Dit betreft computers die draaien op XP. Seniorweb heeft Microsoft
gevraagd naar oorzaak. Zodra dit bekend wordt zetten ze dit op de website van Seniorweb.

ma
door majrim_1 - Sep 3, 2010 om 23:07
11 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Dirck,

Excuses voor mijn late reactie, maar stel het antwoord erg op prijs. Heb weer wat geleerd. Zal zeker van deze regel afblijven.
Nogmaals dank voor je duidelijke antwoord!!!

Gr.
Majrim

spooky01
door spooky01 - Sep 3, 2010 om 23:11
418 Antwoorden / 56 Vragen

[quote=scrabby48 schreef op zondag 29 aug 2010, 19:21]hallo.

kreeg via nieuwsbrief seniorweb te lezen
dat er veel vragen waren over plotseling zeer traag reagerende en werkende
computers. Dit betreft computers die draaien op XP. Seniorweb heeft Microsoft
gevraagd naar oorzaak. Zodra dit bekend wordt zetten ze dit op de website van Seniorweb.

Meld het ook hier als je wilt, mijn buurvrouw heeft ook xp en last van een trage computer

oldyeller
door oldyeller - Sep 5, 2010 om 13:45
54 Antwoorden / 0 Vragen

Scrabby48 ,
.
Ook ik had een pc ën een laptop, beiden XP, die opeens kuren kregen.
Ben er toen achter gekomen, dat het met de Adobe Flashplayer 10 te maken heeft.
Heb op de laptop inmiddels Windows 7 en op de pc nog steeds XP, maar met Flashplayer 9.
Problemen opgelost.

.

=scrabby48 schreef op zondag 29 aug 2010, 19:21: hallo.

kreeg via nieuwsbrief seniorweb te lezen
dat er veel vragen waren over plotseling zeer traag reagerende en werkende
computers. Dit betreft computers die draaien op XP. Seniorweb heeft Microsoft
gevraagd naar oorzaak. Zodra dit bekend wordt zetten ze dit op de website van Seniorweb.