ma
door matray Feb 17, 2022 om 14:28
Geldzaken & recht

Advocaat [edit]

ontvang regelmatig emails van een zekere [edit - naam verwijderd i.v.m. forumregels] een advocaat uit Ierland die beweert dat er iemand is overleden en misschien iets uit een erfenis ontvangt. Vertrouw ik niet, als ik een mogelijke erfenis ontvang dan doe je  dit schriftelijk met een handtekening van de advocaat.

Heb ook geen familie in Ierland, heeft iemand ook soort emails ontvangen?

Gaarne reactie svp.

7923 12 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 17, 2022 om 14:31
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lijkjt frauduleus en doe melding bij www.fraudehelpdesk.nl en meld dit ook bij https://www.maxmeldpunt.nl/meld-uw-klacht/ waar men morgen in hun TV uitzending om 20:10 uur aandacht besteed aan dit soort oplichting.

Ps. mogelijk is het ook zinnig om dit te melden resp. navraag te doen bij: https://www.advocatenorde.nl/contact ook al bewert de verzender in Ierland gevestigd te zijn.
Men kan naar ik aanneem wel nagaan of het werkelijk een advocaat is.

tenormin
door tenormin - Feb 17, 2022 om 14:33
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Ik denk dat u zelf al weet dat u nergens op in moet gaan. Zeker, zoals u schrijft: "regelmatig emails van" te ontvangen. Ja, ik heb ook dit soort emails ontvangen, d.w.z. iets anders van opstelling: iemand ging dood: had geen familie meer en wilde dit geld aan mij vermaken. Leuk bedacht. Maar sprookjes bestaan niet.

Thecla58
door Thecla58 - Feb 17, 2022 om 14:39
870 Antwoorden / 3 Vragen

Inderdaad melden.

Tip
ga op de betreffende mail staan, klik rechts en kies dan voor ongewenste e mail dan verdwijnt hij uit je inbox naar je spam.

Tip II
Klik je mail een keer aan, dan krijg je een preview scherm. Klik je vervolgens weer rechts op het het berichtje in je inbos, dan kies je voor opties voor ongewenste e-mail. Er opent zich een nieuwe scherm en daar kies je geblokkeerde afzenders, dan kies toevoegen en daar tik je dan alles is vanaf het @ (@abcdefg.com) dan krijg je nooit meer e-mail vanaf dat domein.
Je ziet het dan soms wel binnenkomen maar het gaat dan rechtstreeks naar de spam.

Oh ja nog even dit: Dit is hoe het in MS outlook werkt.

marita5
door marita5 - Feb 17, 2022 om 14:45
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Matray ,

Heb ook geen familie in Ierland, heeft iemand ook soort emails ontvangen?

Deze emails zijn al zo oud als Methusalem , niks nieuws onder de horizon , klik op de rode regel .

https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude/ik-heb-een-erfenis-gekregen/

Franske1958
door Franske1958 - Feb 17, 2022 om 16:20
435 Antwoorden / 2 Vragen

Als U echt een erfenis zou krijgen van een ver familielid dan krijgt U daarvan een BRIEF van een notaris en zeker geen mail
van een advocaat. Ook staat daarin onder andere de naam van de overledene en de familierelatie van de overledene met U.
Een paar jaar geleden kreeg mijn buurvrouw namelijk een dergelijk soort brief met de post thuisgestuurd afkomstig van een notaris
uit de andere kant van het land.  Daarmee is zij naar een gratis spreekuur gegaan van de plaatselijke notaris hier en die bevestigde
dat  die brief wel degelijk echt was.  Aangezien zij dat nooit gehuwde verre familielid nooit gekend heeft, heeft zij die erfenis beneficair
aanvaard.  Heeft  haar toch nog een leuk bedrag opgeleverd.

rj
door rjw Jul 8, 2022 om 17:21
3293 Antwoorden / 5 Vragen

In sommige landen worden dit soort dingen door advocaten (lawyers) gedaan, dus dat is op zich niet vreemd. Voor zover ik weet is dat in Ierland gebruikelijk.

sira
door sira - Feb 17, 2022 om 16:56
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Ik krijg deze mailtjes wekelijks en al jarenlang. Inmiddels had ik 3-voudig miljardair "kunnen zijn".

De eerstvolgende keer als ik er wel op reageer en ik het geld werkelijk uitgekeerd krijg, geef ik u de helft. Akkoord?

ne
door neodutchio - Feb 17, 2022 om 17:01
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe komt deze advocaat aan uw mailadres? Zou er daadwerkelijk een vreemde zijn die u wat nalaat en uw mailadres heeft doorgegeven? Die kans is kleiner als de gemiddelde temperatuur in de winter op de Noordpool.

sw
door swat1500 - Feb 17, 2022 om 17:20
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Iemand die u niet kent en gewoond zou hebben in Ierland zou wel uw email adres hebben. Een Ierse Advocaat met een Nederlandse naam.
Voorheen kwamen dit soort e-mails uit Ghana, vele miljoenen kon je erven mits je eerst maar vele duizenden euro's voorschoot.
Duidelijk geval van phising dus.

ju
door juliomariner Feb 17, 2022 om 18:42
1339 Antwoorden / 2 Vragen

kleine correctie: uit Nigeria. Het wordt 419 fraude genoemd naar het 419e artikel uit de Nigeriaanse wetgeving.
Het is daar een enorme illegale industrie.

mi
door miennaamishaaz - Feb 17, 2022 om 17:47
725 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is een scam, net zoals de Nigeriaanse prins scam, of de loterij winnaars scam, waarbij de winners een miljoen willen geven aan ""JOU""

am
door amelissen - Feb 18, 2022 om 01:03
77 Antwoorden / 1 Vragen

Als u hierop reageert, moet u op een gegeven moment die persoon betalen om uw erfenis te claimen. Dat is de hele bedoeling van al die e-mails. Zodra je geld hebt overgemaakt hoor je nooit meer iets (of dat je nog meer geld over moet maken).

jmdebruijn
door jmdebruijn - Jul 8, 2022 om 15:13
1 Antwoorden / Vragen

Haha,

Alle undisclosed reciepiens hebben die naam van de mogelijke erfgenaam.    Nogal doorzichtig.
en met een blauwe link in de trant van "Klik hier"

Weggooien!

Marion

pe
door pebk Jul 8, 2022 om 16:08
590 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is deze maaltijd al lang op. Het is gemeld op 17 februari j.l.

A.u.b. geen mosterd meer aan spenderen.

(Of eigenlijk. Graag niet reageren op oude posts. Het voegt niets toe maar komt nu wel weer voor iedereen bovenaan te staan.)

rj
door rjw - Jul 8, 2022 om 17:25
3293 Antwoorden / 5 Vragen

Email is ook schriftelijk. De tijd dat alles via papier ging ligt al lang achter ons. Het verdachte is niet het feit dat het via email komt maar dat een vreemde jouw email adres kent.

Maar als (in Nederland) een notaris toevallig jouw emailadres heeft kan de communicatie prima op die manier gaan. Bij ons in de familie gaan we allemaal naar dezelfde notaris en toen er een keer een erfenissituatie was, benaderde ze mij via email.