ol
door olda May 18, 2011 om 14:48
Geldzaken & recht

Banksparen voor uitvaart BESTAAT NIET

Ik heb geen vraag, maar een opmerking.
Kortgeleden stond er een artikel van kassa on line, (die ik ontvang per mail) een artikel dat banksparen een grote vlucht neemt. Al lezend zie ik dat kassa ook schreef dat dat gold voor banksparen voor je uitvaart, maar daar gingen zij de fout in, want het product mag wettelijk door banken gevoerd cq op de markt gebracht worden, sinds 01-01-2010, maar ze doen het niet, want het is niet rendabel. Daar kwam ik dus achter , toen ik dat produsct wilde hebben, nadat men (banken) mij andere producten probeerde aan te smeren. Kassa had dit op zijn beurt van de website van het nibud, maar die durft mij na 3x bellen niet terug te bellen, want zij kunnen een kritische consument, die hen op een fout betrapt, niet waarderen. Kassa kon dit wel, petje af voor hen, want het is uit het artikel geschrapt.

allerlei begrafenisverzekeringen, zoals dela, monuta enz. proberen nu op een slimme manier te pretenderen, dat je bij hen kan banksparen voor je uitvaart, HOE IS DAT MOGELIJK, zij zijn geen bank en verzekeringsmaatschappijen zijn niet te vertrouwen (woekerpolis), er zitten altijd addertjes onder het gras..
Ik heb de nederlandsche bank gebeld, nou daar heb je ook niet veel aan, wie weet een goede oplossing of suggestie om de overheid duidelijk te maken dat ze een product in het leven roepen, die vervolgens niet te krijgen is.

Googelend naar dit onderwerp vond ik uit dat meer mensen net als ik bijna bedonderd, op het verkeerde been gezet door o.a. de Rabobank, die beweerde dat hun doelsparen het product was, dus echt niet, want dat moeten je nabestaanden boete betalen bij opname na overlijden (kennelijk heeft de RABO weer geld nodig voor een nieuw would be gebouw of inrichting).

8286 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 18, 2011 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon zelf sparen is het voordeligst. Maar je loopt wel het risico dat je komt te overlijden voordat het spaarpotje voldoende gevuld is. En daar heb je weer verzekeringen voor....

ve
door verwijderd - May 18, 2011 om 16:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Olda.
Je kunt je lichaam ook nog ter beschikking stellen van de wetenschap, oftewel op de snijtafel van medische opleidingen.
Niet iets om vrolijk van te worden maar wel nuttig..... en "voordelig".

Ex-Haagsche Harrie

ve
door verwijderd - May 18, 2011 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sparen kunt u wel bij de PC (begrafenisonderneming op socialistische grondslag en zo genoemd omdat deze in het verleden in die P.C.Hoofdstraat Amsterdam zat).
Leverde nog een betere rente op dan banksparen.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - May 20, 2011 om 11:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn wel degelijk spaarrekeningen waarop gespaard kan worden met belastingvoordeel (uitvaartsparen). De grote banken willen de inderdaad niet aan, maar de rekeningen bestaan al langer.
DELA, Monuta, NUVEMA en PC Hooft bieden een zogeheten uitvaartdeposito. Je kunt er op sparen en als je voldoet aan de voorwaarden is je spaarbedrag tot 6.744 vrijgesteld van vermogensrendementsbelasting.
Zie ook Uitvaartsparen

ve
door verwijderd - May 20, 2011 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste flawless
Als je vermogensrendementbelasting betaald heb je dus zo'n uitvaartdeposito helemaal niet nodig.....
Duidelijk dat de uitvaartindustrie hier erg goed op verdient.
Gewoon een deposito spaarrekening bij een bank openen, dat levert meer op ondanks de 1,2% belasting.
Bij overlijden zijn deze normaliter op te heffen zonder boete......

P.S. ik betaal liever belasting dan dat ik door bedrijven wordt geplukt ;-))

Ex-Haagsche Harrie

ve
door verwijderd - May 20, 2011 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

flawless schreef op vrijdag 20 mei 2011, 11:44: Er zijn wel degelijk spaarrekeningen waarop gespaard kan worden met belastingvoordeel (uitvaartsparen). De grote banken willen de inderdaad niet aan, maar de rekeningen bestaan al langer.
DELA, Monuta, NUVEMA en PC Hooft bieden een zogeheten uitvaartdeposito. Je kunt er op sparen en als je voldoet aan de voorwaarden is je spaarbedrag tot 6.744 vrijgesteld van vermogensrendementsbelasting.
Zie ook Uitvaartsparen

En dat is dus precies wat ik bedoel (DUS NIET), want uitvaartverzekering mogen niet pretenderen, dat je bij hun kunt banksparen voor je uitvaart. verzekeringsmij is altijd uit op winst, er staat dus ook niet voor niets allemaal verbindingsstreepjes tussen het woord banksparen., het is een verkapte reclame, en lees maar op diverse forums de ellende van de uitvaartverzekeringsmaatschappijen, ze kleden je altijd uiteindelijk uit, of je moet weer bijstorten, of je nabestaanden krijgen nog een rekening ondanks dat je dacht alles geregeld te hebben. Dus mijnheer bent u soms van een uitvaartverzekering????

Wat ikdus graag zou willen is mijn woekerpolis van aegon voor een pensioen (geen klap meer waard maar net teveel om gunstig af te mogen kopen), in een banksparenpolis voor de uitvaart over te zetten.

Ik ben een minimumlijdster, (medelijden is niet nodig), die probeert om zelf alle financiele consequenties te nemen en niet haar kinderen op te laten draaien voor kosten na haar dood.

ve
door verwijderd - May 20, 2011 om 14:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

harrie schreef op vrijdag 20 mei 2011, 13:16: Beste flawless
Als je vermogensrendementbelasting betaald heb je dus zo'n uitvaartdeposito helemaal niet nodig.....
Duidelijk dat de uitvaartindustrie hier erg goed op verdient.
Gewoon een deposito spaarrekening bij een bank openen, dat levert meer op ondanks de 1,2% belasting.
Bij overlijden zijn deze normaliter op te heffen zonder boete......

P.S. ik betaal liever belasting dan dat ik door bedrijven wordt geplukt ;-))

Ex-Haagsche Harrie

Dank je wel Haginees, eindelijk een zinnig antwoord. Ik vrees dat ik inderdaad maar een deposito neem, (even voor de goede orde, ik val dus absoluut niet in box 3. dus de vrijstelling schiet ik niets mee op, maar aan een verzekeringsmij wens ik nooit meer wat te besteden gezien het debacle van mijn woekerpolis bij aegon, geen pensioen dus, dat geld had ik dus mooi voor een uitvaart weg kunnen zetten, dan had mijn spaargeld iets meer dan een simpele begrafenis zonder volgautos er nog geweest voor een kleingheidje voor de kleinkinderen zo af en toe. Je probeert nergens je hand op te houden en overal zelf voor te zorgen, maar het maakt me wel eens lichtelijk verbitterd, als ik zie dat er personeel bij banken wegmoet, maar de bonussen, salarissen...... vul maar in, welbekend

olda