ar
door arie.brouwerlive.nl Sep 30, 2017 om 20:39
Geldzaken & recht

Betaling premie Zorgverzekering

Heeft de zorgverzekeraar het recht om de datum van de premie betaling zelf te bepalen?
ik heb namelijk elke maand een probleem.
mijn aow en pensioen word de 25 e over gemaakt en de zorgverzekering wil het de 22 e er af halen.
ik krijg dus elke maand herinneringen over de betalingen daar raak ik door in de war
ik doe al mijn betalingen ( vaste lasten ) de 25 e van de maand

8056 22 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Sep 30, 2017 om 20:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wellicht kunt u contact opnemen met de zorgverzekeraar en vragen of de incasso een paar dagen later kan.

Cookies
door Cookies - Sep 30, 2017 om 20:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik weet niet bij welke verzekeraar je zit, maar bij FBTO wordt het in de eerste dagen van de nieuwe maand afgeschreven.

Of betaal je soms achteraf? Dus de premie voor bijv. september pas op 25 september? Dat is dan sowieso te laat.

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2017 om 20:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen een verzekeraar haalt de premie, voor de volgende maand, al van uw rekening af op de 22e van een maand.

Dus blijkbaar loopt u constant achter.

ge
door george321 Sep 30, 2017 om 20:58
390 Antwoorden / 1 Vragen

Wij lopen zeker niet achter, maar ze willen de 13 de al dat we binnen 10 dagen betalen ......... ipv de 30/31 ste

ge
door george321 - Sep 30, 2017 om 20:54
390 Antwoorden / 1 Vragen

Wij krijgen een email-acceptnota met ideaal optie van onze zorgverzekeraar. Met nadrukkelijk vermeld: "Aub betaling binnen 10 dagen". Op zich geen probleem, maar wel als zij die de 13 de van de maand versturen, dus zou het volgens die nota de 23 ste al betaalt moeten zijn, volgens de polis voorwaarden moet het de 1 ste van de maand betaald zijn. Dus een verschil van 30 - (13+10) = 7 dagen te vroeg volgens de nota t.o.v. de polis voorwaarden. Dit doen ze al 8 maanden ........... Alleen wij agenderen die nota's gewoon op de 30 ste of de 31 (de laatste dag van de maand). Zelfs de klantenservice zegt ook dat het niet klopt. Wij gaan daar ook weg met het hele gezin.

Advies voor de vraagsteller: Neem contact op met uw verzekeraar OF trek de machtiging in en betaal handmatig (in zijn geval) op de 25 ste.

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 30, 2017 om 22:30
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dan betaal je dus iedere maand te laat, want 't de 25e is te laat

ge
door george321 Sep 30, 2017 om 22:43
390 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, Diewilik, effe goed lezen: wij kregen de nota voor oktober 2017 op 13 september 2017 met een termijn van 10 dagen terwijl in de polis staat dat het (in dit geval) 1-10-2017 betaald moet zijn. Wij betalen alles op tijd, oké, misschien op de laatste dag, maar dat is nog steeds op tijd.

tijger1
door tijger1 Sep 30, 2017 om 22:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@geirge321. U hoeft ook hekemaal niet eerder te betalen dan het eind van de maand. U hebt alleen een "probleem" als de 30ste of 31ste een zaterdag of zondag is. Want dan is de betaling in principe te laat binnen.

ge
door george321 Sep 30, 2017 om 22:58
390 Antwoorden / 1 Vragen

Tijger1, dan heb je nog steeds een bankdatum van 30 of 31, dus op tijd. Vandaag, de 30 ste zijn ook alle betalingen gedaan. Zeg maar dat we niet op tijd zijn!

tijger1
door tijger1 Oct 1, 2017 om 00:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan hoeft het daar nog niet binnen te zijn, als zij een andere bank hebben dan u.

ge
door george321 Oct 1, 2017 om 00:10
390 Antwoorden / 1 Vragen

Daar heb je gelijk in, maar dat is het geval.
Los van alles, als iedereen zo betaalde als wij, dan hadden we geen incassoburo's.

sw
door swat1500 Oct 1, 2017 om 00:19
3789 Antwoorden / 0 Vragen

Een nota is pas betaald als het geld is ONTVANGEN en niet wanneer het geld is overgemaakt cq afgeschreven.

ge
door george321 Oct 1, 2017 om 00:28
390 Antwoorden / 1 Vragen

Swat: Wel als het op dezelfde dag van en naar dezelfde bank gaat. En dat is hier het geval. Gechecked dat het klopt. Maar zoals eerder gezegd:  als iedereen betaalt zoals wij bestaan er geen incassoburo's. Het lijkt wel of je medelijden hebt met die zielige arme behoeftige zorgverzekeraars .......................

panter22
door panter22 Oct 1, 2017 om 10:14
6599 Antwoorden / Vragen

@george321,
Is dit een principezaak?
De premie betalen moet je toch, of het nu een week eerder is of op de laatste dag van de maand.

ge
door george321 Oct 1, 2017 om 11:40
390 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, het was geen principe zaak, maar doordat ze 9 maanden lang te vroeg een betaal email stuurden, dus de 13 de verzenden met 10 dagen betaal termijn = de 23 ste i.p.v. eind van de maand volgens de polis, is het wel een principe zaak geworden. Vooral als ze zich gedragen zoals ze zich gedragen, gewoon wel zeggen dat de feiten kloppen, maar "het systreem" is nu eenmaal zo. Mijn visie is dat ze die email wel de 20 ste kunnen sturen, dan klopt het, maar ze deden er geen ene moer aan. Klantenservice? De NIET klanten service. En ik ga dit soort lieden niet te vroeg betalen, ik heb geen medelijden met ze, ze denken maar dat ze alles kunnen maken. Als iedereen dit zou accepteren dan sturen ze op 1 nov straks de nota al voor 1 dec (is dus van 1-12 tot 31-12). Om met MM woorden te stoppen: Ik ben toch niet gek!

ne
door neodutchio - Sep 30, 2017 om 20:56
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Hier wordt het standaard op de eerste van de maand geincasseerd. Voor u betekend het eenmalig wat extra geld op uw rekening zetten zodat u weer in de pas kan lopen.
Wat niet klopt is dat het op de 22ste geincasseerd wordt, wat niet lukt, dat u direct een herinnering erachter aan krijgt. Hier zit meer dan 3 dagen tussen. En dat u in de war raakt van deze herinnering heeft natuurlijk ook niks met de zorgverzekeraar te maken.
Ik heb het ook geprobeerd, ik wil graag mijn zorgverzekering betalen als ik de lotto gewonnen heb. Heb het gevraagd, maar helaas blijft het bij het oude.

Breng uw huishoudboekje op orde zodat iedereen op tijd betaald wordt.

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2017 om 22:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij  het Zilveren Kruis kan men zelfs uit vijf verschillende data kiezen om te betalen.

Ik weet niet waar u verzekerd bent, maar u hoeft beslist niet eerder dan het eind van de maand voor de volgende maand te betalen.

tenormin
door tenormin - Oct 1, 2017 om 00:20
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Wat mij opvalt in uw bericht is vooral: "mijn Aow wordt de 25ste overgemaakt"; is gewoon altijd even na te lezen op de SVB; kan me niet voorstellen dat u een uitzondering op de regel bent. Dat is meestal de 21ste, 22ste of 23ste. Over uw pensioen kan ik niet oordelen (hoewel mijn pensioen altijd gelijktijdig met de AOW komt). En het merendeel van de vaste lasten gaat er de eerste van de maand weer vanaf. Zoals de huur en Zorgverzekering: iedere eerste van de maand. Behalve zoals nu: is weekend, dus dat is dan a.s. Maandag. Zie:
https://www.svb.nl

marita5
door marita5 - Oct 1, 2017 om 07:07
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Aanvulling op @Tenormin ,

Betaal datum AOW ,

https://www.svb.nl/int/nl/aow/uitbetalen_aow/wanneer_overgemaakt/

panter22
door panter22 - Oct 1, 2017 om 10:20
6599 Antwoorden / Vragen

Elke maand gaat je AOW en pensioen schoon op zodat je geen geld hebt om de premie op de 22ste te betalen?
En de zorgtoeslag voor de volgende maand heb je dan ook al opgemaakt?
Probeer elke maand wat geld opzij te leggen voor onverwachte zaken.
Al met de verzekering gebeld over dit probleem?
Volgend jaar maar een andere zorgverzekering nemen die aan het eind van de maand de premie int. Dan is je probleem opgelost.

kc
door kcdb - Oct 1, 2017 om 10:44
113 Antwoorden / 2 Vragen

U moet, als u uw AOW op of rond de 25e van de maand ontvangt, geen probleem maken met uw zorgverzekering. Zet op de 26e van de maand de betaling in uw bankprogramma, met de herhaalfunctie 'iedere maand'. Elke maand wordt dan op de 26e de premie uw zorgverzekering betaald en is het voor de 1e van de maand bij hen binnen.

Trek u niets aan van die betalingsherinneringen op de 13e van de maand. Dat is niets meer dan bluf van uw zorgverzekeraar, maar juridisch, als het op de 1e van de nieuwe maand binnen moet zijn, hebben ze geen poot om op te staan.

Ze zullen dat bij vele van hun duizenden verzekerden waarschijnlijk proberen te doen en daardoor hun geld eerder binnen krijgen. Daarbij denken ze een stukje rentevoordeel te behalen. Met de huidige lage rentestand gaat die vlieger natuurlijk nauwelijks meer op. De kosten van die betalingsherinneringen, brieven, enveloppen, manuren, administratie en porto, er ook nog vanaf moeten. Een beetje een domme actie dus van die zorgverzekeraar.

Als u die "26e" actie uitvoert en u weet zeker dat iedere 26e van de maand het saldo op uw betaalrekening voldoende is, dan kunt u die betalingsherinneringen gewoon negeren en in de prullenbak doen belanden.

tijger1
door tijger1 Oct 1, 2017 om 10:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt bij de Ts automatisch geincasseerd. En hij krijgt ook geen betalingsherinnering op de 13e.

diumenge
door diumenge Oct 1, 2017 om 10:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Grappig hoe u in één alinea een stelling deponeert en die gelijk ook weer onderuit haalt. Uiteraard doen ze dat niet voor de rente, maar voor de cashflow is het wel prettig als het geld optijd ontvangen wordt. Als ze hiermee er dus voor kunnen zorgen dat het merendeel van de premies netjes op de 1e van de maand binnen is, dan is dat doel bereikt. Helemaal geen domme actie van de verzekeraar dus.

ar
door arie.brouwerlive.nl - Oct 4, 2017 om 21:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zorg en Zekerheid is de zorgverzekeraar
ze zeggen steeds dat de computer die herinneringen verstuurd
maar in hun folder staat dat ze menselijk zijn
en ze hebben zelf ook hun administratie niet in orde
maar je kan er weinig aan doen je praat tegen een muur als je suggesties heb

tijger1
door tijger1 - Oct 4, 2017 om 22:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat is nou verder het probleem? U doet uw betalingen de 25ste, ik kan mij niet voorstelken dat er dan al herinneringen op de mat vallen.

Trek uw machtiging tot automatische incasso in en u bent klaar.

marita5
door marita5 Oct 4, 2017 om 23:48
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , lijkt mij dat Ts niet automatisch betaald maar met acceptgiro , zie hier onder

tijger1
door tijger1 Oct 4, 2017 om 23:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts schrijft: "ze willen het de 22ste er af halen". Als de Ts zelf de 25ste met een acceptgiro betaalt, komt er echt geen herinnering, waardoor hij in de war raakt.

marita5
door marita5 Oct 5, 2017 om 00:03
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Als Ts met een acceptgiro betaalt , dan moet het geld op de rekening staan de 20 ste , alles wat na deze datum binnenkomt krijgt Ts automatisch een herinnering , staat toch duidelijk op de site , ik vermoed eerder dat Ts een probleem heeft omdat het saldo ontoereikend is .

tijger1
door tijger1 Oct 5, 2017 om 00:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hoezo proberen ze het dan de 22ste er af te halen?

marita5
door marita5 Oct 5, 2017 om 00:14
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Dat begrijp ik dus ook niet , betaalt Ts automatisch dan gebeurd de afschrijving de laatste werkdag van de maand .

tijger1
door tijger1 Oct 5, 2017 om 00:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ja, de Ts is foetsie.:-)) Zoals gebruikelijk.

marita5
door marita5 - Oct 4, 2017 om 23:41
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@arie brouwer ,

Premiebetaling via automatische incasso

Als u met automatische incasso betaalt, incasseren wij uw premie op de laatste werkdag van de maand , voor de maand wat komen gaat U betaalt dus vooruit. Mocht de incasso niet lukken, dan sturen wij u een brief met het verzoek om het bedrag alsnog over te maken naar onze rekening.

Premiebetaling via acceptgiro

Nieuw! Betalen via iDeal

U kunt uw premie, eigen risico of eigen bijdrage vanaf nu met iDeal betalen in MijnZZ. Daarnaast heeft u in MijnZZ inzage in uw openstaande saldo. Het betalen van een nota is snel en gemakkelijk geregeld.

Betalen met iDeal in MijnZZ

Betaalt u uw premie met acceptgiro, dan heeft u tot de 20e van de maand de tijd om te zorgen dat het bedrag op onze rekening staat. Voor de betalingen die binnenkomen op de 20e of na de 20e van de maand maakt het systeem automatisch een herinnering aan. Heeft u voor de 20e betaald en ontvangt u toch een herinnering? Dan kunt u deze als niet verzonden beschouwen, u hoeft niets te doen.

Het IBAN van Zorg en Zekerheid is NL28INGB0000128526.

Gespreid betalen eigen risico

Wanneer u uw eigen risico gespreid betaalt met onze gratis service betaalgemak, worden de termijnbedragen automatisch geïncasseerd. Deze maandelijkse incasso vindt plaats in de eerste week van de nieuwe maand, los van de automatische incasso van de premie.

Heeft u nog geen betaalgemak?
Zet betaalgemak direct aan via MijnZZ

sinypots
door sinypots - Oct 5, 2017 om 07:00
55 Antwoorden / 1 Vragen

Een vaste lastenrekening is misschien een oplossing? Elke maand hetzelfde en altijd geld op de rekening, dan maakt het niet uit wanneer het geincasseerd wordt. Alle vaste lasten optellen : 12 maanden, wel elke maand overboeken naar die rekening. Ook bv. huur- en zorgtoeslag kun je daarop binnen laten komen. En.... eigen risico ziektekostenverzekering (385:12) is handig. Heb je het niet nodig, heb je iets extra's eind van het jaar.

panter22
door panter22 Oct 5, 2017 om 09:06
6599 Antwoorden / Vragen

Een extra rekening is een goed idee, maar kost weer extra per maand.
Met automatische incasso betalen van de vaste lasten is vaak het handigst als je snel het overzicht kwijt bent.
Die rekeningen moet je toch betalen. Veranderen de bedragen, bv. bij huurverhoging, dan hoef je zelf niets te doen.
Vaak moet je voor een acceptgiro ook nog extra betalen.

sr
door srkooy Oct 6, 2017 om 12:17
22 Antwoorden / 4 Vragen

Lijkt mij ook een prima oplossing !

be
door bettyg - Oct 6, 2017 om 12:10
14 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben bij het zilveren kruis en daar houden ze de 24 ste van mijn rekening
maar als je belt en het uitlegt begrijpen ze het wel mijn aow komt de 23 ste tenzij het weekend er tussen zit

sr
door srkooy - Oct 6, 2017 om 12:15
22 Antwoorden / 4 Vragen

Ik krijg ALTIJD mijn AOW en aanvullend Pensioen op de 21e, 22e of 23e op mijn bankrekening bijgeschreven. Dus absoluut niet op de 25e ! Dat moet bij u dus ook het geval zijn. Kunt u vinden na inlog (DigiD) op de website van SVB. Als U achteraf betaalt is het waarschijnlijk uw probleem en niet van de verzekeringsmaatschappij.

Cookies
door Cookies Oct 6, 2017 om 12:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Om de betaaldagen te zien, hoef je helemaal niet in te loggen.

tijger1
door tijger1 Oct 6, 2017 om 14:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@srkooy. In juli werd de AOW "pas" op de 24ste betaald en in april ook.

dr
door dragstar - Oct 6, 2017 om 12:22
35 Antwoorden / 2 Vragen

Hebt u al contact opgenomenmet de zorgverzekeraar hierover? Het lijkt mij sterk dat ze u niet terwille zullen zijn. U kunt de automatische incasso ook stopzetten en zelf bij uw bank de betaling elke maand op de 25ste zetten zodat uw bank elke maand op precies de 25ste de betaling automatisch uitvoeten. U bent nimmer verplicht tot het verlenen van een automatische incasso.

Cookies
door Cookies - Oct 6, 2017 om 12:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Fijn dat TS even ingaat op gestelde vragen. NOT!

Bj
door BjS - Oct 6, 2017 om 14:45
13 Antwoorden / Vragen

Ja, dat deed Anderzorg ook altijd. Blijkbaar was UITSLUITEND automatische incasso mogelijk, aan het begin van het jaar een incasso afgegeven en deze mocht van Anderzorg ook niet meer opgezegd worden. "Betalingen doen wij altijd middels incasso". Dit werd ook de 22e afgehouden en als dit niet lukte kwam er een "herinnering" zonder extra kosten dat je binnen tien dagen moest betalen.

Ik zorgde dan bij de bank voor een incassoblokkade zodat Anderzorg geen geld kon incasseren van mijn rekening. Ik heb wel direct een betaalopdracht welke 12 keer herhaald werd op de 25e ingepland in het internetbankieren. Mijn betaling was dus elke maand netjes gedaan vóór de herinnering binnen kwam via de post. Deze herinneringen gingen dus automatisch in de prullenbak, ik raak hier niet van in de war...

Ma
door Mathala - Oct 6, 2017 om 17:35
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb de laatste jaren verschillede zorgverzekeringen gehad .
En heb altijd een betaald regeling kunnen treffen en zelfs de datum

Mathala

bi
door bieslook - Oct 6, 2017 om 18:02
4 Antwoorden / 10 Vragen

Wat maakt het nu uit of de premie de 22e of de 25e van de maand wordt afgeschreven. In wezen hoeft er maar één maand overbrugd te worden. Gewoon zorgen dat de 22e van de maand de verschuldigde premie op de rekening staat.

besseldekker
door besseldekker - Oct 10, 2017 om 17:54
123 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Arie Brouwer,

Ik kan me erg goed voorstellen dat u in de war raakt, en ook dat u tot dusver weinig verder bent gekomen. Laat u niet ontmoedigen! Volgens mij is de toedracht zo:
1. U bent verzekerd bij Zorg en Zekerheid.
2. U betaalt maandelijks.

3. In de praktijk wil ZZ uw betaling op de 22e ontvangen.
4. Dat komt u niet goed uit, doordat u uw inkomen rond de 25e ontvangt.

5. U probeert hier met ZZ uit te komen, maar nog zonder succes.

Het  doet er niet toe waar dat inkomen vandaan komt, of hoeveel het is: wat ertoe doet, is dat u dit niet goed uitkomt.
Welnu, op de site van ZZ lees ik met name:

Premiebetaling via automatische incasso

Als u met automatische incasso betaalt, incasseren wij uw premie op de laatste werkdag van de maand voor de maand die komen gaat. U betaalt dus vooruit.
Mocht de incasso niet lukken, dan sturen wij u een brief met het verzoek om het bedrag alsnog over te maken naar onze rekening.

Het lijkt er dus op dt u per acceptgiro betaalt, en niet per automatische incasso. Want als u per automatische incasso betaalde, dan zou dat toch op de laatste dag van de maand gebeuren?

a.       Als ik het tot zover goed begrepen heb, dan zou u dus het volgende kunnen doen: ga over op automatische incasso.

b.       Of raakt u daarvan ook in de war? Dan zie ik maar één andere oplossing: stap volgend jaar over naar een zorgverzekeraar waar verschillende betaaldata mogelijk zijn. Dat is even zoeken.

Misschien wilt u nog even reageren? Ik hoop dat u niet ál te ontmoedigd bent geraakt van sommige reacties hier!