cyberbabe
door cyberbabe Dec 20, 2009 om 15:16
Geldzaken & recht

Bijbetalen met terugwerkende kracht

Mijn schoonmoeder woont in een serviceflat. Per 1 januari 2009 is de flat overgenomen. Nu, op 20 december 2009, krijgt zij bericht dat de dagelijkse maaltijden €2,00 per dag duurder zijn geworden en de huishoudelijke hulp €10,00 per uur. Allemaal met terugwerkende kracht per 1 januari 2009. Dat kost haar dus 365x€2,00=€730 voor de maaltijden. Voor de huishoudelijke hulp die haar 5 uur per maand helpt 5x12x€10,00 = €600,00. Bij elkaar dus even €1300 euro bijbetalen. Een enorm bedrag voor mijn schoonmoeder. Wij vinden dit een rare gang van zaken, zo achteraf. Daarom onze vraag: mag dat zomaar? Zo niet, hoe kunnen we hier iets tegen ondernemen?

1683 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 20, 2009 om 15:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft ze voor de maaltijden en de hulp rekeningen gehad?

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 20, 2009 om 15:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is het zo dat in eerste instantie gesproken wordt over voorschot betalingen. welke aan het eind van het kalender jaar worden verekend.
Is dat terug te vinden in de voorwaarden van het gebruik van die diensten?

Vr.groet Valerius

ve
door verwijderd - Dec 20, 2009 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat gaan we allebei even bij haar navragen.

ve
door verwijderd - Dec 20, 2009 om 17:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij serviceflats is vrijwel altijd sprake van te betalen voorschotten. Aan het eind van het jaar volgt dan een afrekening.

ve
door verwijderd - Dec 20, 2009 om 18:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maaltijden en hulp vallen niet onder de normale servicekosten.

Ik heb meer de indruk dat hier een organisatie bezig is met kwetsbare mensen even wat geld uit de zak te kloppen. Misschien moet er iemand nog een bonus bij elkaar schrapen of een ander een leuke oprotpremie mee krijgen.

De loonkosten van een hulp zijn bekend: het salaris staat vast en de verdere opslagkosten als vakantiegeld, vakantiedagen, ziekteverzuim etc. zijn vooraf te calculeren. De hulp krijgt ook haar loon niet op basis van nacalculatie uitbetaald. En als een slechte boekhouder verkeerd gecalculeerd heeft, dan valt dat onder het ondernemersrisico. Had ie maar een betere boekhouder moeten inhuren of zijn sommetjes moeten narekenen.

De maaltijdprijs achteraf (na bijna een jaar) aanpassen, is uiterst dubieus. Dat "verlies" had dan al veel eerder opgemerkt moeten worden.

Voor een idee over servicekosten, zie ook : website van vrom

Leg het eens voor aan het juridische loket:Zie hier...

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 20, 2009 om 18:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Vladja

Je verwoordt precies zoals wij het voelen.
We gaan moe vragen om (een kopie van) haar overeenkomst met het huis.
En dan eens kijken wat er allemaal instaat en wat de mogelijkheden zijn.
Dank voor het idee van het juridisch loket. Gaan we ook kijken.

ve
door verwijderd - Dec 20, 2009 om 19:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Cyberbabe,

Jaren geleden zat mijn moeder ook in zo'n groot privé-complex. Onderdeel van een zeer groot bedrijf met diverse belangen. Mislukte dure figuren in één van de andere ondernemingen werden gedropt bij het bejaardencomplex als directeur. Dan bleek de man niet te functioneren (tegen zijn riante salaris) en kreeg hij een gouden handdruk mee vanuit het bejaardencomplex. En die ouwetjes maar betalen.

Op een krankzinnige servicekosten-afrekening heb ik mijn moeder laten zeggen dat zij de onderliggende stukken wilde zien om te kijken of dat wel gerechtvaardigd was. Daar wilde het management geen inzage in geven. Nadat mijn moeder zei dat ze dat dan wel in de vergadering met de andere bewoners ter tafel zou brengen en een stemming zou vragen over inzage in de onderbouwing, hoefde zij niet meer te betalen., op voorwaarde dat ze er niet over zou praten. Een paar maanden later ging er weer een gesjeeste (eerder geloosde) directeur met een handdruk de deur uit. Ze waren alvast aan collecteren, is mijn mening.

In de tijd dat zij daar en later in de buurt in een ander complex zat (en regelmatig nog oude buurtjes bezocht) zijn daar vier directeuren "prettig geloosd".

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 20, 2009 om 19:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vladja,

Ik weet niet of het zo triest gesteld is bij mijn schoonmoeder, maar het zou met niets verbazen. Een tijdje terug is de hele boel al omgegooid toen ze onder 'Tante Louise' vielen. En nu blijkt het hele pand dus verkocht. Heel verwarrend allemaal.

Gelukkig is moe nog wel heel erg bij de tijd en zeker niet te beroerd om voor wat röring te zorgen. Dit verhaal is nog niet klaar.

Ik houd je op de hoogte.

Cyberbabe

ve
door verwijderd - Dec 20, 2009 om 20:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Pand verkocht en het terug leasen, is een bekende constructie om geld binnen te halen.

Is het een privé verzorgingstehuis of eentje, waarvoor je indicatie nodig hebt om opgenomen te moeten worden via het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg). ?

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 20, 2009 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, geen indicatie nodig.
Is een redelijk luxe serviceflat. In Bergen op Zoom, als dat wat zegt.

ve
door verwijderd - Dec 20, 2009 om 20:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan is het een privé onderneming. Precies zoals mijn moeder een koopflat had in een dergelijk complex. Door een indicatiestelling is mijn moeder doorverhuisd. Aan de verkoop van de flat hebben ze heel vet verdient, omdat ze vrije verkoop wisten te blokkeren zodat we tenslotte maar terugverkocht hebben aan de organisatie tegen een schijntje.

Dan mag ze wel op haar tellen (en portemonnee) gaan passen. De organisatie, die het overgenomen heeft, is kennelijk uit op geld. Verkoop en terug leasen is KASSA. Allerlei dingen herberekenen KASSA. Let maar op, alles wordt razendsnel verhoogd. De aasgieren zijn binnen.

Niet echt een vrolijk bericht, Sorry

ve
door verwijderd - Dec 20, 2009 om 20:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb deze gevonden:

tantelouise...

Gaat het daarom?

Of is tantelouise in andere handen overgegaan?

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 20, 2009 om 21:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, deze is het. Mijn schoonmoeder woont in de Meilustflat. De zorg wordt nog wel verleend door Tante Louise, maar schijnbaar is het pand verkocht aan iets of iemand anders dan voorheen. Mijn schoonmoeder betaalt huur, dus het is geen koopflat.
Mijn man vertelt mij net dat het de bedoeling was van de nieuwe eigenaar/verhuurder om de eerder genoemde services duurder te maken en ter compensatie de huur te verlagen. Op zo'n manier dat het bijna quitte spelen zou zijn voor de huurders. Maar dit hele verhaal is door Tante Louise tegengehouden. Tot nu toe.
Dus netto gaat schoonmama er niet op achteruit. Dit jaar. Verwacht ze. Want ze heeft de eindafrekening van dit jaar nog niet gezien.
Sorry, dit van die huurverlaging wist ik nog niet. Foutje, bedankt.
Maar het belooft niet veel goeds, want daar zal toch ook wel een addertje onder het gras zitten. Nu zal de huur waarschijnlijk niet echt meer omhoog mogen, met huurpunten enzo in het achterhoofd. Maar als ze de huur nu verlagen en dat compenseren met hogere kosten voor service, dan hebben ze volgend jaar weer ruimte voor huurverhoing, zodat over een paar jaar de huur weer op het oude niveau zit en ze dus alsnog veel meer betalen per jaar. Zoiets.
Bah, krijg er een heel naar gevoel bij. Want zo'n dame van 80 gaat niet uit onvrede even verhuizen. Die zal het wel moeten slikken, want waar kan ze heen?

ve
door verwijderd - Dec 20, 2009 om 21:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat is het precies. Ze hebben die ouwetjes dus in de tang. Daar maken dus grof misbruik van.

Een huurverlaging is een mooi lokkertje, dan blijft het budget neutraal dit jaar. Maar huurverhogingen zijn (als het geen vrije huren zijn) elk jaar wettelijk in de hand te houden. Zorgkosten en weet ik veel wat voor andere kosten ze doorberekenen of erbij verzinnen, daarmee ben je vogelvrij, ook met verhogingen vaststellen daarvan.

Ik krijg sterk de indruk dat Tante Louise er een Oompje Nooitgenoeg bij heeft gekregen.

ve
door verwijderd - Dec 20, 2009 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat gevoel hebben wij ook.
Dus nu de hamvraag: is er iets aan/tegen te doen?

ve
door verwijderd - Dec 20, 2009 om 21:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tegen die herberekeningen van de maaltijden en hulp achteraf wel.

Als ze de huur collectief verlagen, daar kan je niets aan doen. Tegen het verhogen van door te berekenen kosten voor diensten per een bepaalde datum is ook niets te doen. Je bent niet verplicht om die af te nemen (ze gokken erop dat je dat toch wel doet).

Mijn moeder had eerst ook zogenaamde 4 sterren maaltijden van het huis. Die waren de prijs niet waard en vaak niet te (vr)eten. Heel veel kippengehakt (bleek achteraf) (voor de ouwetjes met een gebitje/zonder tanden). Een andere mogelijkheid is om een leverancier te zoeken van diepvriesmaaltijden aan particulieren. Bij een bepaald bedrag per bestelling worden die gratis thuisbezorgd en een magnetron stellen zo ook vaak gratis ter beschikking. Een klein diepvrieskastje en ze had weer fatsoenlijk te eten.

Ik weet niet hoeveel ze voor de hulp moet betalen. Maar er worden vaak huishoudelijke hulpen aangeboden op kaartjes bij de supermarkt. Ook een meisje (15 jaar of zo) uit de buurt wil wel wat bijverdienen en graag twee uurtjes per week komen helpen. (Kaartje met babysitter aangeboden). Die heeft wel wat begeleiding nodig en dat moet wel passen bij uw schoonmoeder.

En verder de echte servicekosten scherp in de gaten houden en inzage eisen in de verantwoording (geef dat bij de eerste verhoging gelijk aan), zoals een en ander op de site van VROM staat.

Mensen van 80 kun je niet verkassen. Alleen voor hun rechten opkomen.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 20, 2009 om 22:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Over het eten:
Voorheen werd er in het huis gekookt. Kregen de bewoners eten dat die ochtend bereid was tussen de middag warm aangeleverd.
Een paar jaar geleden is besloten die service om te gooien. Het eten werd centraal gekookt (toevalligerwijs in de keuken van het huis waar zij woont), daar wordt het gekoeld en de volgende ochtend wordt het dan verdeeld over de diverse huizen. Zij krijgt het dus ook de volgende dag. Maar ze hebben inderdaad wel een magnetron gekregen om het op te warmen. Het eten op zich is wel van goede kwaliteit, geloof ik.
Aan het begin van de week krijgen ze een keuzemenu, kunnen ze zelf kiezen wat ze willen eten.
Overigens is die service niet verplicht. Alle appartementen hebben een iepeklein keukentje en wil je zelf koken (en boodschappen doen), dan kan dat gewoon.

We gaan haar morgen bellen met de vraag of ze het contract wil toesturen.

Over de hulp:
De hulp die ze nu heeft is niet een meiske. Dat is een echte schoonmaakster. Doet het al jaaaaaren bij mijn schoonmoeder, ze gaat zelf al bijna met pensioen. Ik denk niet dat schoonmama zin heeft in een deerne van 15 of 16 ;-)
Overigens is het plan nu dat het uurloon van de huishoudelijke hulp nu van €18 naar €28 euro gaat. Maar of de dame in kwestie daar weet van heeft .... ?

ve
door verwijderd - Dec 20, 2009 om 22:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan de herberekening van maaltijden en hulp wel. Niet betalen. Het is gefactureerd voor een afgesproken bedrag.

Diensten en maaltijden zelf regelen. Er zijn organisaties die diepvriesmaaltijden aan particulieren leveren bij een bepaald besteld bedrag. Vaak leveren ze er een leen-magnetron bij. Dat heb ik voor mijn moeder geregeld, omdat de 4 sterren maaltijden van het huis de prijs niet waard waren en ook niet te (vr)eten. Klein diepvrieskastje erbij en klaar is kees.

Verlaging van huur kan je niet tegenhouden. Ook prijsverhogingen voor diensten niet. Je bent niet verplicht om ze af te nemen. Ze gokken erop dat je ze toch wel zult afnemen. Kijk eens in de supermarkt in de buurt voor huishoudelijk hulp aangeboden of een meisje uit de buurt, die zich aanbiedt als oppas. Die wil wel wat bijverdienen. Ze doet er wat langer over, maar staat een lager uurloon tegenover. Wel moet uw schoonmoeder vriendelijk begeleiding geven.

Verder de echte servicekosten goed in de gaten houden. Zie daarvoor VROM-verwijzing. En aangeven dat je de afrekening zult checken met onderliggende papieren.

Mensen van 80 moet je niet verkassen, daar gokken ze dus ook op. Die hebben ze dus in de tang. Je kunt ze alleen zoveel mogelijk beschermen tegen Oompje nooit genoeg.

ve
door verwijderd - Dec 20, 2009 om 22:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry dubbel geplaatst, ik wat mijn rectie even kwijt. Had niet an pagina 2 gedacht.

ve
door verwijderd - Dec 20, 2009 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

€ 28,-- per uur, daar heb je een "zwarte werkster" 2 uur (of 2,5 uur) voor aan het werk en een buur(t)meisje ruim een halve dag.

Daar blijft flink wat aan de strijkstok hangen.

ve
door verwijderd - Dec 25, 2009 om 12:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, overlegd met mijn schoonmoeder, maar we gaan geen actie ondernemen. Ze heeft er allemaal geen zin in, die sores. Voorlopig gaat ze er netto niet of nauwelijks op achteruit en wat er in de toekomst gebeurt, ach, dat zal haar tijd wel duren.

Helaas, maar wel begrijpelijk.

ve
door verwijderd - Dec 25, 2009 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat is nu precies waar die hyena's op gokken, die oude mensen willen geen sores, dus betalen ze wel. Triest, dat er zo misbruik wordt gemaakt !!

Sterkte ermee.

ve
door verwijderd - Dec 25, 2009 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Precies. Mijn handen jeuken om er tegenin te gaan, maar moet de wensen dan moe respecteren.

ve
door verwijderd - Dec 25, 2009 om 15:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

maaltijden en/of bepaalde hulp vallen niet onder de gewone serviceskosten. hier is duidelijk iets niet in de haak en vraagt dus duidelijk om een grondig onderzoek.