diandra
door diandra Nov 3, 2016 om 14:54
Geldzaken & recht

ING blijft manen

Hallo, ik stel deze vraag voor mijn vriendin aangezien ze a technisch is kwa computer. Het gaat om het volgende: 12 jr geleden is ze gescheiden en hebben ze samen een papier ondertekend, bij een advocaat, dat hij de schulden op zich zou nemen. 1 schuld vd ING. Na de scheiding is hij de schuldsanering ingegaan. Binnen nog geen jaar is hij overleden. Nu komt om de 2 a 3 jaar een brief vd ING bij mijn vriendin binnen dat ze geld willen zien ivm de openstaande schulden, en steeds met een ander incasso bureau en natuurlijk de bijkomende kosten. Ze heeft een (kennis) advocaat (gespecialiseerd op scheidingen) die voor haar steeds contact zoekt naar de ING en probeerd een regeling te treffen. (Ik zelf zou geen regeling treffen aangezien haar ex getekend heeft maar ik ben maar een leek). Maar er word niet op geantwoord. Ze heeft er pas weer 1 gekregen. Ik weet wel dat ze het warm moeten houden anders verjaart het na 5 jr. Wie weet wat ze kan doen ? (hoop dat ik het goed heb uitgelegd)
Alvast bedankt voor jullie antwoorden !

1613 7 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Nov 3, 2016 om 14:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat ze kan doen is een afbetalingsregeling treffen. Twee schuldenaars kunnen niet zomaar bepalen dat één de schulden op zich neemt. Al helemaal niet als vervolgens de schuld niet wordt afgelost.

tijger1
door tijger1 - Nov 3, 2016 om 15:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat "papier" wat bij de advocaat getekend is, heeft alleen maar rechtskracht voor de partijen onderling. Dus tussen uw vriendin en haar ex. De Ing heeft daar helemaal geen boodschap aan.

Die schuld zullen ze tijdens het huwelijk zijn aangegaan en beiden zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de afdoening daarvan.

Dat haar ex is overleden, is voor de Ing ook niet relevant. Dus zij zal moeten betalen. Het enige dat ik niet begrijp, is dat de Ing niet reageert op een brief van haar advocaat.

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 3, 2016 om 15:08
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Hoe vervelend ook,  zij blijft verantwoordelijk voor het deel wat haar overleden ex niet heeft betaald .
Stel dat ik veel schulden zou hebben samen met mijn vriendin dan kan een advocaat wel opnemen in de akte dat 1 schuldenaar de betaling zal verrichten maar de, bank heeft daar niets mee van doen. Deze advocaat heeft puur om de scheiding te regelen deze afspraak opgenomen maar dat is verder geen zaak van de bank.
Diewilik

diandra
door diandra - Nov 3, 2016 om 16:29
32 Antwoorden / 24 Vragen

Waarom de ING niet reageert op een betalingsregeling is voor mij ook een vraag. Maar snap ook niet dat er steeds een ander incasso bureau word ingeschakeld. En als het al zolang duurt word er toch loonbeslag gelegd ?

zoekster1
door zoekster1 Nov 3, 2016 om 16:51
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Voor loonbeslag is een gang naar de rechter voor nodig, daar hebben ze zeker weinig zin in. Er zou wel conservatoir beslag gelegd kunnen worden op haar bankrekening, dat is een soort voorlopig beslag zonder vonnis, maar ook dat moet via de rechter aangevraagd worden en ook binnen 14 dagen in een gemotiveerde eis worden omgezet. Ik vermoed een soort luiigheid aan de ene kant en zorgen dat de vordering niet verjaard aan de andere kant.

diumenge
door diumenge - Nov 3, 2016 om 16:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het lijkt er op alsof ze er niet heel veel moeite in willen steken, maar wel steeds de termijn willen stuiten.

eclipse
door eclipse - Nov 3, 2016 om 17:01
1561 Antwoorden / 370 Vragen

fijne advocaad dan, zeker teveel in de kroeg gezeten met zn opleiding. als je trouwt  voor de wet (Kerk even niet ) en je neemt  samen de huwelijkse voorwaarden, dan ben je beiden gebonden na een scheiding  over alles wat jullie hebben opgebouwd.. stel er is een hypotheek, man /vrouw  krijg een enge ziekte , dan alles op naam zetten van degene die gaat overlijden ? nou zo werkt  het gelukkig niet ( maar daar kun je je nog tegen verzekeren, / zit  in de hypotheek)  koop een mooie wagen leen 15000 beiden tekenen, overlijdt ereen dan gaat alles naar de levende persoon.als het niet zo was, zou de middenstand  wel kunnen ophouden met bestaan
.als het zo simpel zou zijn als Uw  vrindin doet/deed ? was heel holland  niet aan het bakken maar aan het scheiden

tijger1
door tijger1 Nov 3, 2016 om 17:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Weer die "huwelijkse voorwaarden". Die zullen er juist niet geweest zijn in dit geval.

eclipse
door eclipse Nov 3, 2016 om 17:50
1561 Antwoorden / 370 Vragen

tijger1                zeg ik toch niet.

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 3, 2016 om 19:03
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Eclipse ik zie die huwelijkse voorwaarden toch ook staan. Maar dan gaat het hele verhaal juist niet op. Wel als ze in gemeenschap van goederen zijn getrouwd.
Diewilik

eclipse
door eclipse Nov 3, 2016 om 19:52
1561 Antwoorden / 370 Vragen

diewilik             VOOR DE SCHEIDING  ZIJN ZE GETROUWD  ONDER HUWELIJKSE VOORWAARDEN, NA DE SCHEIDING  NEEMT  DE MAN ALLE SCHULDEN OP ZICH VIA EEN ADVOCAAT? DAN BLIJVEN DE HUWELIJKSE VOORWAARDEN NOG  WEL BESTAAN AL GA JE TIG  KEER DOOD OF ER MOET STAAN DAT ER GEEN HUWELIJKSE VOORWAARDEN  ZIJN , MAAR DAT ZIE IK DUS  NERGENS  TERUG, DUS GA ER VANUIT O WE ZIJN ZOOOO VERLIEFD  WE TROUWEN EN DELEN  ALLES . LEG MIJ DAN EENS UIT WAAROM  EEN STERVENDE ALLE SCHULDEN OP ZICH ZOU NEMEN ?? eN WAT HEEFT DE ADVOCAAT VOOR FUNCTIE ? ANDERS  DAN CRIMINEELTJES  VRIJ-KLETSEN. LIJKT MIJ DAT EEN NOTARIS  HIER EEN BESLISSEND SCHRIFT  HAD KUNNEN OPSTELLEN, een advocaat is  helemaal niet gerechtigt  dergelijke  documenten rechtsgeldig te maken , ze  schrijft  dat hij is gespecialiseert in echtscheidingen, Dat de ing  nu achter haar aanzit  is toch normaal en begrijpelijk, diewilik leg mij dan eens uit om welke reden de ing  niet achter deze vrouw  aan gaat zitten ivm de schuld ?? die in het huwelijk is aangegaan, of hebben ze dr naam uit  de hoge hoed  getoverd ? man man   denk toch na ..de vrouw  beweert zelf  dat ze gezamelijke schulden hebben, en dat nu het mannetje  de wereld  doei doei gaat zeggen hij de schulden wel op zich neemt ?? of  hebben ze een onverschuldigde betaling  van de ing  genoten ?? waarom neemt  de stervende ONZE schulden op zich, dat impliceert dat de schulden gezamelijk waren anders  hoeft  hij het toch niet op zijn naam te zetten  als hij was blijven leven , nou tof  dat die alle schulden wil betalen, nu die is  overlden ( waaraan) ziekte  ongeluk, natuurlijke.  als je ziek bent  en stervende zou je dus zonder meer de boel kunnen belazeren door alle schulden op je te nemen ?? En waarom komt  er geen verdere info van de zgn   vrindin diandra      ze krijgt alle reacties  binnen maar weigert te reageren, vraag me af waarom ze dan de vraag kwam stellen , ik regeer niet meer verdr aleer  er een reactie van        diandra                    komt  andrs  blijven we gissen. en tijd  verspelen.

tijger1
door tijger1 Nov 3, 2016 om 19:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent aan het raaskallen. En al die hoofdletters hoeven niet. En niemand zegt dat de Ing onterecht achter haar aan zit. Juist het tegendeel.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 6, 2016 om 15:12
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Het is hier aan de addvocate om adequate actie te nemen en indien uw vriendin van mening is dat de advocate niet adequaat handelt kan zijn een klacht indienen bij de Deken van de Orde van Advocaten in haar arrondissment.
Helaas zijn de al gegeven reacties juist. ING heeft alle rechten om bij uw vriendin te vorderen.

Als het om een substantieel groot vorderingsbedrag gaat is het het overwegen waard om, via de advocate, faillissement aan te vragen en vervolgens WNSP!. (schuldsanering)

diumenge
door diumenge Nov 6, 2016 om 15:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je kan niet faillissement aanvragen én de WSNP in. Appels en peren.