be
door bettymeijerhof Feb 27, 2014 om 16:08
Geldzaken & recht

Kadobonnen

DA Meindersma is Sneek is failliet. Nu heeft DA zelf een doorstart gemaakt, met als gevolg dat de komende 2 weken de nog in omloop zijnde kadobonnen ingeleverd mogen worden.
Echter voor de helft van de originele waarde.
Is dit wel officieel toegestaan, de kadobon is toch nog steeds een betaalmiddel??

9844 17 Rapporteer

door 14peter - Feb 27, 2014 om 16:21
567 Antwoorden / 2 Vragen

Ja dat mag. De kadobon is een vordering op de failliete onderneming. De DA die er nu zit is feitelijk een nieuw bedrijf die officieel niets te maken heeft met het oude bedrijf. Zij hoeven u dit aanbod zelfs niet eens te doen.

tenormin
door tenormin - Feb 27, 2014 om 16:24
16852 Antwoorden / 108 Vragen

Ik zou van de mogelijkheid om de bonnen om te wisselen voor de helft maar met beide handen aangrijpen. Over 14 dagen staat u met helemaal lege handen; nu heeft u nog iets, toch?

mahadma
door mahadma - Feb 27, 2014 om 16:40
11578 Antwoorden / 51 Vragen

Een kadobon is geen wettig betaalmiddel. Je krijgt tegen overleg van de kadobon van de winkel van uitgifte een te besteden bedrag, een bepaald artikel of een dienst naar de afgesproken waarde van de cadeau bon.

edrick3
door edrick3 - Feb 27, 2014 om 17:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo bettymeijerhof,

.....Is dit wel officieel toegestaan, de kadobon is toch nog steeds een betaalmiddel??.....
Ja en Nee
Een wettig betaalmiddel is volgens het Nederlandse ministerie van Financiën een middel waarmee je kunt betalen, zoals geld en chipknip. De wet verplicht niemand om alle soorten wettige betaalmiddelen altijd te accepteren. Zo mag een winkelier munten van 1 en 2 eurocent en biljetten van 100 euro en hoger weigeren, bijvoorbeeld als wisselgeld een probleem is of men niet het risico van vervalsingen wil lopen.
(Bron:Wikipedia)

Wees blij dat je nog de helft aangeboden krijgt.
Beter iets dan niets.

Met vr.gr.

Ja
door JanvanAlles - Feb 27, 2014 om 18:01
333 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals mijn voorgangers al zeggen: dat mag.
Het is toch al coulant dat u de helft van die bonnen nog mag besteden. Koop er iets leuks voor en wees blij dat die bonnen geen stuiver meer waard zijn wat normaliter bij een faillissement wel zo is..

audb
door audb - Feb 28, 2014 om 11:01
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Is het een cadeau bon die enkel voor deze winkel is bedoeld? dan is het aanpakken wat er nog te halen valt het is dan alleen geldig in de winkel van uitgifte en als er een nieuwe eigenaar is dan heeft deze geen enkele verantwoordelijkheid.
Anders ligt het als de eigenaar zelf een doorstart heeft gemaakt dan kan u wel degelijk eisen dat de waarde van de bon wordt uitgekeerd.
Is het echter een cadeau bon die door het DA concern is uit gegeven dan kan u beter naar een andere Da zaak gaan.

ha
door harryromijn - Feb 28, 2014 om 11:08
272 Antwoorden / 0 Vragen

Net als velen al boven zeggen: wees blij met de actie van deze NIEUWE DA. Is in feite natuurlijk een introductietrekker , maar dat zal u een worst wezen.

Overigens: ik werk alleen met cadeaubonnen van De Nederlands Bank en haar collega's in Euro Land. Zij haast onbeperkt in te wisselen, bij haast iedere winkel, zelfs voor een deel en net als bij een waardebon van een winkelketen staat de waarde er gewoon op.

Mensen, die dus beperkt geldige waardebonnen accepteren voor de inruil van deze onbeperkte waardebonnen, ook wel genoemd: "cash" of "geld", heb ik nog nooit gesnapt.

wi
door witje46 - Feb 28, 2014 om 11:17
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had een cadeaubon van een restaurant dat failliet ging. Weg 75 euro. Ik zeg altijd, de mooiste cadeaubon is een geldbedrag, verpakt in een leuk envelopje met desnoods een strikje. Je kan het overal besteden en hebt niets met een datum te maken dat het verloopt. Want daar profiteren die winkels en organisaties van. Je moest eens weten wat er niet ingeleverd wordt.
Dus, bettymeijerhof, snel naar de winkel nu het nog kan.

labren
door labren - Feb 28, 2014 om 11:41
862 Antwoorden / 0 Vragen

als de bon op DA staat dan kan je hem ook gebruiken bij andere winkels van DA en dan blijft de waarde gelijk aan de bon

ar
door aram - Feb 28, 2014 om 11:53
136 Antwoorden / 1 Vragen

Ben het met Witje46 helemaal eens .
Van mijn part gaan ze naar de groenteboer of kopen ze er een stukje kaas van .
Zijn ze toch vrij in het besteden ervan .

ch
door chevyrolf - Feb 28, 2014 om 11:55
60 Antwoorden / 12 Vragen

sorry maar mijn ervaring is heel anders dan vele beweren , heb het zelf mee gemaakt , ik had er zelfs 1 in de gulden tijd perk, de winkelier zij zelfs dat hij dat aan moest nemen , en rekende netjes naar de euro, heb dit eens neer gelegd bij rechtswinkel en die zij zelf het is een rechtmatig betaal middel en de waarde zal nooit dalen of stijgen, je hebt het betaald!!!!!!! ook centen mag een winkel niet weigeren , ook al doen ze dat vak wel , het is een betaal middel geen nep geld !!!!

eclipse
door eclipse - Feb 28, 2014 om 12:14
1561 Antwoorden / 370 Vragen

als je 10euro moet betalen en je leg er voor 10 euro centen en stuivers neer , moeten ze het nemen, wel kunnen ze vragen het in een verpakking te leveren zoals je ze ook bij de bank verkrijgt..

an
door anna13 - Feb 28, 2014 om 13:18
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kreeg deze week een mail, volgens mij kun je deze twee weken nog gewoon het volledige bedrag vergoed krijgen (alhoewel er staat tot 100%). Ik zou hem mooi gaan inleveren, dan krijg je er in elk geval nog iets voor terug, alhoewel je hem misschien nog niet had willen inleveren. Het is wel jammer dat het zo moet, aangezien het gewoon DA blijft. Succes ermee.

ma
door mahonie - Feb 28, 2014 om 22:04
11 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Betty, er bestaat een Autoriteit Consument en Markt. Deze overheidsinstantie kan je over consumentenvragen informeren. Kijk eens hun site (www.acm.nl). Dan ben je ook van deverschillende privé-opvattingen af.
Succes.
M.

tenormin
door tenormin - Feb 28, 2014 om 22:09
16852 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=mahonie schreef op vrijdag 28 feb 2014, 22:04]Beste Betty, er bestaat een Autoriteit Consument en Markt. Deze overheidsinstantie kan je over consumentenvragen informeren. Kijk eens hun site (www.acm.nl). Dan ben je ook van de verschillende privé-opvattingen af.
Succes.
M.

verwijzing mahonie. Dan ben je van de prive'-opvattingen af?. Dat is toch meestal op fora; dat men een mening kan geven over één en ander?

mahadma
door mahadma - Feb 28, 2014 om 22:12
11578 Antwoorden / 51 Vragen

Welja, begin een rechtszaak voor die 50 % .............. Wel een dure advocaat nemen .........

Als de winkel verder gaat als DA na een failliet van de vorige eigenaar die als DA failliet gegaan is, kan je natuurlijk ook in de rij gaan staan en naar de curator gaan, maar dan krijg je waarschijnlijk niets.

@Mahonie, er staan voldoende gegronde antwoorden.

Ja
door JanvanAlles - Feb 28, 2014 om 22:59
333 Antwoorden / 1 Vragen

No way dat ik iemand een "plezier" zou kunnen/willen doen met de cadeaubon. Dat is geen cadeau, dat is afwimpelen van je verantwoording moeite te doen voor een zelf gekozen cadeau. En áls het moeilijk is dan liever de onpersoonlijke enveloppe met inhoud, liever dat dat gezeik.