jo
door jonniecadksjc Jun 1, 2018 om 18:43
Geldzaken & recht

Macdonalds zonder contract stage

Hallo iedreen,

Ik heb 4 uur in een McDonalds restaurant gewerkt in Nederland. Nu ben ik niet aangenomen, eerst zeiden ze dat ze zouden bellen maar het bleef bij een simpel mailtje. Maar even naar mijn vraag, ik heb dus een contract getekend maar nooit hoeven in te leveren bij de Macdondalds, nu heb ik dit gelezen 'Het komt niet vaak voor, maar soms wordt er geen arbeidscontract tussen werkgever en werknemer gesloten. Dit kan uit onwetendheid zijn, maar ook met opzet om bepaalde wetten en regels te omzeilen. Voor beide partijen kan dit ongunstig uitpakken. De werkgever kan in de problemen komen wanneer hij de werknemer wil ontslaan. Het lijkt heel makkelijk: zonder contract ook geen opzegtermijn. Maar wanneer er geen contract schriftelijk is opgesteld gaat de wet ervan uit dat er sprake is van een mondelinge overeenkomst. In deze gevallen zal de werkgever de normale ontslagprocedure moeten volgen. Omdat er geen contractsduur is aangegaan, is de werknemer volgens de wet voor onbepaalde tijd in dienst.'
Betekend het dus inprinciepe niet dat ik aangenomen ben en dat ik dus recht zou hebben op mijn 4uur werk (ik wil er niet meer werken dus daar hoeven geen reacties over te komen) of lees ik dit verkeerd? Ik heb deze week ook dit naar de McDonalds gestuurd, nog geen reactie en benn van plan als ik ook geen reactie krijg dit bij McDonalds Nederlands neer te leggen.

2409 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 1, 2018 om 18:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u ergens vier uur gewerkt hebt, hebt u recht op betaling van die vier uur.

Maar u hebt het over een stage. Zou u een stagevergoeding krijgen volgens dat contract?

tenormin
door tenormin - Jun 1, 2018 om 18:54
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Wel, je hebt in ieder geval 4 uur gewerkt, dus daar moeten enige euro's tegenover staan. Neem aan dat je "getuigen" hebt die je
eventjes aan het werk hebben gezien. Stuur inderdaad maar een brief naar McDonald Hoofdkantoor in Nederland.

Paasheuvelweg 14
1105 BH
Amsterdam Zuidoost.
Succes.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 1, 2018 om 19:03
7225 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt een brief sturen naar het Postadres:

McDonald's Nederland B.V.

Postbus 22753

1100 DG Amsterdam

Remco78
door Remco78 - Jun 1, 2018 om 20:03
2 Antwoorden / Vragen

Je hebt gewoon recht op vergoeding over je gewerkte uren, bij gebrek aan contract die anders aangeeft zal mcdonalds de gewone procedure moeten volgen om je te ontslaan. DIt kan natuurlijk wel bij wederzijds goed vinden per direct beeindigd worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 2, 2018 om 13:35
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Zie het proeftijd beding in het BW.

ne
door neodutchio - Jun 2, 2018 om 08:53
5173 Antwoorden / 12 Vragen

U praat over stage en werk. Wat was er afgeproken tussen u en de vestiging? Ging het om een stage, of een betaalde baan? Liep u een paar uurtjes mee om te kijken of het klikt van beide kanten, of zijn alle gesprekken al geweest en had u het contract gekregen voor een betaalde baan en was dit uw officiele eerste werkdag?

Het stukje dat u schreef is niet van toepassing. Een normale ontslagperiode is niet van toepassing hier. Als u aangenomen was en dus al officieel aan het werk was zat u nog in uw proeftijd. In de proeftijd kunnen beide partijen, zonder opgaaf van redenen, de overeenkomt ontbinden.

panter22
door panter22 - Jun 2, 2018 om 09:05
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt stage gelopen in het restaurant.Met de mogelijkheid van een stagecontract. Dat contract heb je alvast gekregen. Kon je het even doorlezen voordat je zou tekenen.
Maar het beviel van beide kanten niet, dus het stagecontract ging niet door. Klaar zou je zeggen.
Mooi niet, je wilt nu in ieder geval die 4 uur stage uitbetaald hebben en daarnaast denk je dat je ook nog een contract voor onbepaalde tijd hebt gekregen. Dus MacDonalds zit nog minimaal 1 maand opzegtermijn aan je vast.
Lijkt mij wat te ver gezocht. Je had wel gratis je buikje rond kunnen eten in de pauze.
http://www.stagebijmcdonalds.nl/stage-vergoeding.html

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 2, 2018 om 11:08
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas komt het bij veel organisaties voor dat stage niet wordt vergoed of slechts een kleine vergoeding plaats vindt.

Nu komt een stageperiode van slechts 4 uren feiitelijk niet voor en ga ik er van uit dat u 4 uren op proef heeft gewerkt. In dat geval dient er formeel wel te worden uitbetaald maar ja, wat te doen als dat niet het geval is?

Uit hetgeen u stelt leid ik in ieder geval af dat hier sprake was van proefwerken en dat proefwerken kan ook niet anders dan hebben plaatsgevonden op basis van een overeenkomst.In dat geval een mondelinge overeenkomst die echter wettelijk ook een overeenkomst is. U heeft een schriftelijke overeenkomst gehad en die is door u ondertkend. Dat is een bevestiging van de mondelinge overeenkomst, aannemend dat in de overeenkomst die u heeft getekend sprake is van een salaris en het gratis proefwerken daar niet in is genoemd.
Wel is het volgens het arbeidsrecht zo dat bijnnen de proeftijd de overeenkomst zonder opgave van reden per direct beëindigd kan worden. Men dient u dan echter wel uit te betalen.

 'Aan de bvel trekken' zoals u heeft gedaan maar of dat zoden aan de dijk zet is de vraag. Hierover gaan procederen is te kostbaar maar u zou op zijn minst nader advies kunnen inwinnen bij een juridisch loket in uw ressort.

ne
door neodutchio Jun 2, 2018 om 13:24
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Gokken naar wat iemand bedoeld is niet slim om daar een advies op te geven. Laat TS eerst maar eens uitleggen of het een betaalde baan zou zijn of een stageplek.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 2, 2018 om 13:34
16887 Antwoorden / 202 Vragen

NEODUTCHIO@ mijn aanvulling van 1 minuut later niet gezien?
En op basis van mijn ervaring was het geen gok.

Bij stage heb je een stageovereenkomst maar, tenzij ts anders meldt is hier sprakie van proefwerken, ook te vertalen als snuffelstage zij het dat er een overeenkomst op schrift is.

ne
door neodutchio Jun 2, 2018 om 16:32
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Binnen een uur kunt u gewoon aanpassingen doen in uw verhaal. Dat is makkelijker en duidelijker dan een nieuwe reactie te schrijven.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 2, 2018 om 11:09
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. Let dus op dat er wel degelijk sprake is van een overeenkomst. Was di9e ook door/namens Mc Donals ondertekend?

Dan nog een aspect: de vestiging waarvan sprake is kan ook een franchisevestiging zijn en dan is de franchisenemer degene die aansprakelijk is.

me
door mein33 - Jun 2, 2018 om 18:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Correctie:

@panter22 was duidelijk eerder op dan ik en had  de 'link' naar de stagevergoeding reeds gegeven.  ;-))