mb
door mb75 Apr 14, 2015 om 09:51
Geldzaken & recht

Originele verpakking bij retour beschadigd product

Ben je verplicht iets terug te sturen in de originele verpakking als iets in eerste instantie werkte (dus doos weggedaan), maar nog in de garantieperiode (na enkele dagen al) kapot gaat? BekendvanPC.nl (levering via Bol.com) weigert nu mijn geld terug te storten, omdat ik € 8,- moet betalen voor het opnieuw verpakken. Het gaat hier om een Smoothie to Go waar na enkele keren normaal gebruik opeens een barst in de (plastic) kan ontstond. Ik beroep me dan ook op het recht van retour en wil mijn geld inclusief verzendkosten (8,60 aangetekend) waarvan zij zeggen bij een ondeugdelijk product ook te retourneren gewoon terug ontvangen. Eenzelfde blender ontvangen is voor mij geen optie. Graag hoor ik wat mijn rechten zijn.

19153 9 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

pi
door pieterwolters - Apr 14, 2015 om 10:09
3610 Antwoorden / 0 Vragen
0

Een leveranciers mag eerst proberen het product te repareren. Zonder meer het geld retour geven kan, maar is geen recht van de consument.

mb
door mb75 - Apr 14, 2015 om 10:27
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

Zij willen wel het geld teruggeven, maar dan moet ik 8 euro verpakkingskosten betalen, omdat het niet in de originele doos zat. Na een aantal keren normaal gebruik ging de kan scheuren. Ik had de doos al weggegooid, aangezien het in eerste instantie gewoon allemaal werkte. Mijn vraag is dus vooral bedoeld om te weten te komen of ze wettelijk mogen eisen dat het om de originele verpakking gaat terwijl het product pas later dan bij ontvangst kapot ging.

reflecs
door reflecs - Apr 14, 2015 om 11:03
1859 Antwoorden / 4 Vragen
0

Wat betreft de kosten voor de originele verpakking:

....Ook wordt vaak gezegd dat producten alleen ongeopend of in de originele verpakking mogen worden geretourneerd. Ook dat is niet toegestaan, tenzij er sprake is van een verzegeling bij makkelijk te kopiëren spullen zoals software en cd’s. Een zo oorspronkelijk mogelijke staat van het product en onbeschadigd mag uiteraard wel verlangd worden...
Uit: https://ictrecht.nl/webwinkels/veelgemaakte-fouten-webwinkeliers-deel-4-het-herroepingsrecht/
En waarom kosten rekenen voor een originele verpakking van een defect product?

mb
door mb75 - Apr 14, 2015 om 11:31
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

Ik was inderdaad ook op deze site beland en had dit gelezen. Het bedrijf mailt echter dat ze het wettelijk wel mogen eisen (en geven mij in een aantal andere dingen die ik als wettelijk benoemde wel gelijk). Ik vond het niet duidelijk of deze regelgeving nog wel geldt op dit moment of dat het om oude regels gaat............... Zij mailen namelijk het volgende:

Dat u een deugdelijk product dient te krijgen is dan ook een feit. Dat u kiest voor retourneren van een artikel binnen de gestelde wettelijk bepaalde 14 kalenderdagen is geen probleem.
Wij betalen dan zelfs de retour kosten. Zie hiervoor rma.bralex.nl en kies voor retourneren defect artikel.

Wel mogen wij eisen dat u een artikel incl. alle toebehoren met daarbij de originele verpakking retourneert indien u kiest voor retourneren.
Dit doen wij omdat wij een artikel dan kunnen reclameren bij een leverancier. Dit laatste is niet goed gegaan en daarvoor rekenen wij de kosten en dat mag wettelijk gezien.

We hebben de volgende opties.

1. We kunnen dit oplossen door de verzendkosten te verrekenen met de kosten die wij maken voor het reclameren. U krijgt dan dus geen verzendkosten terug.

2. We kunnen uw artikel natuurlijk ook nog steeds vervangen voor een nieuwe. Kosteloos.

tenormin
door tenormin - Apr 14, 2015 om 12:17
16852 Antwoorden / 108 Vragen
0

@mb75, lees ik nu goed dat, als u het aangetekend terugstuurt voor €8.60 u dan wel een nieuw artikel? (uw punt 2) ontvangt? Dan doet u dat toch? En ja, meestal vraagt men om in de originele verpakking te retourneren. Heb daar zelf ook mijn lesje uit geleerd in het verleden en bewaar verpakkingen, plat gevouwen dozen etc. tegenwoordig tot de tijd van garantie voorbij is in de kelder.

mb
door mb75 - Apr 14, 2015 om 12:39
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

[quote=reflecs schreef op dinsdag 14 apr 2015, 11:03]Wat betreft de kosten voor de originele verpakking:

....Ook wordt vaak gezegd dat producten alleen ongeopend of in de originele verpakking mogen worden geretourneerd. Ook dat is niet toegestaan, tenzij er sprake is van een verzegeling bij makkelijk te kopiëren spullen zoals software en cd’s. Een zo oorspronkelijk mogelijke staat van het product en onbeschadigd mag uiteraard wel verlangd worden...
Uit: https://ictrecht.nl/webwinkels/veelgemaakte-fouten-webwinkeliers-deel-4-het-herroepingsrecht/
En waarom kosten rekenen voor een originele verpakking van een defect product?

Ik denk ook dat het bovenstaande klopt, maar geldt dit nog wel op dit moment? Mijn vraag is dus vooral bedoeld om te weten te komen of ze wettelijk mogen eisen dat het om de originele verpakking gaat terwijl het product pas later dan bij ontvangst kapot ging.

reflecs
door reflecs - Apr 14, 2015 om 15:42
1859 Antwoorden / 4 Vragen
0

Ik kom er eerlijk gezegd niet uit; de verkoper wil het product wel terugnemen, maar vraagt een vergoeding voor de ontbrekende originele verpakking. Of dat laatste mag?
Ik zie bij andere webwinkels wel vaak "liefst in ongeopende verpakking"...
Misschien een idee om consuwijzer te bellen:
088 - 0 70 70 70
Men kan u daar informeren over uw rechten.

zoekster
door zoekster - Apr 14, 2015 om 15:58
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

Ik denk dat ik het begrijp.
Of de blender wordt vervangen, dan wordt het apparaat als een ondeugdelijk product behandeld. Vervanging moet geheel kosteloos zijn.

Of u krijgt uw geld terug en dan gaat men uit van het herroepingsrecht, ongeacht of de blender werkt of niet werkt. Dan mag de verkoper er vanuit gaan dat de retourkosten voor de klant zijn, die nu worden verrekend met de verpakkingskosten.

Het is nl zo, dat de ondernemer de koop niet hoeft te ontbinden, hij mag u een nieuw product toesturen. Is dat dan weer een misser, dan mag u de blender kosteloos retourneren. Ongeacht of u daar dan de verpakking nog van heeft of niet.

U kunt nl geen beroep doen op het ontbinden van de overeenkomst als u de ondernemer geen kans geeft om het gebrek te herstellen.
U kunt wel een beroep doen op uw herroepingsrecht.

Om nog duidelijker te zijn, was dit apparaat na drie weken kapot gegaan, dan had u een vervanger moeten accepteren en had u geen recht gehad op ontbinding.

reflecs
door reflecs - Apr 14, 2015 om 15:59
1859 Antwoorden / 4 Vragen
0

Herstel: "liefst in ongeopende verpakking" moet natuurlijk zijn "liefst in originele verpakking".

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

To
Ton2000 - May 24, 2024 om 00:29
Geldzaken & recht

Wat kan ik doen wanneer de Hogeschool voor de Kunsten Den Haag haar eigen geschillenregeling niet uitvoert?

De Hdk heeft een geschilenregeling.https://www.hogeschoolderkunsten.nl/storage/documents/Geschillenregeling-HdK.pdf

Ik heb via het adres klachtenloket@hdk.denhaag.nl een klacht ingediend maar deze is nooit in behandeling genomen door deze hogeschool. Ik heb mijn klacht gerappelleerd maar de klacht is na maanden nog steeds niet in behandeling genomen? Mijn klacht voldoen aan de vormeisen ... Lees meer

jd
jdbeste1 - May 22, 2024 om 17:06
Vrije tijd & tuin

Zonnebril zakt steeds af van neus...

Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om mijn zonnebril vaster op mijn neus te krijgen. Neusvleugels zijn al afgesteld maar helpt niet. Wie weet hier een oplossing voor. Vooral als het warm is glijdt deze steeds af......... Lees meer

Wi

Mag de website van de Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren (DBNL.org) van de Taalunie, de Vlaamse Erfgoedbibliotheken en de KB, nationale bibliotheek weigeren mijn profiel met fouten te verwijderen op haar website dbnl.org?

Ik heb een auteurs profiel op deze websie gekregen zonder mijn toestemming te vragen. https://www.dbnl.org/overdbnl/index.php
Mijn profiel daar staat vol fouten. De DBNL wil mijn profiel niet weghalen, maar ook de fouten niet corrigeren.
Als ik google zie ik dat ik niet het enige slachtoffer ben van fouten op deze site https://neerlandistiek.nl

Is hier iets aan de doe beste l ... Lees meer