He
door Hendrika Johanna Mar 9, 2023 om 09:59
Huishouden & energie

Annulering ivm overlijden

Mijn moeder heeft een sta op stoel besteld op 13 februari jl. Er zat een levertijd op van 6 tot 16 weken. Kosten € 4.299,00. Nu is mijn moeder heel plotseling afgelopen dinsdag overleden en heb ik gelijk Meubelzorg gebeld. Vandaag opnieuw omdat ik niet was teruggebeld. Er werd mij verteld dat de stoel al onderweg was en spoedig geleverd kon worden. In de koopovereenkomst staat 50% bij annulering. Geldt dit ook bij overlijden, dat staat er namelijk niet bij. Dit moet er betaald worden voor een stoel dit zij gewoon houden. Ik vind dit bizar.

2999 8 Rapporteer

sira
door sira - Mar 9, 2023 om 10:11
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Van harte gecondoleerd met het overlijden van uw moeder.

Ik vrees dat u de stoel toch moet afnemen of, wanneer u annuleert, 50% van de kosten moet betalen, mits dat inderdaad in de koopovereenkomst staat aangegeven. De stoel is waarschijnlijk op maat gemaakt volgens de wens van uw moeder.

Die annuleringskosten gelden ook bij overlijden, hoe wrang ook.

Aanvulling: u kunt eventueel de stoel zelf proberen te verkopen. U krijgt een factuur en plaatst deze tezamen met een foto van de stoel op Marktplaats met 20 of 30% korting.

Thecla58
door Thecla58 - Mar 9, 2023 om 10:24
862 Antwoorden / 3 Vragen

Heel veel sterkte met het overgaan van je moeder naar haar nieuwe leven.

Ik ben ook bang, net als @Sira, dat je gehouden bent aan het betalen van de helft van de kosten van de stoel. Misschien zou je Meubelzorg nog eens kunnen benaderen en vragen of ze toch niet een uitzondering willen maken.

ne
door neodutchio - Mar 9, 2023 om 10:29
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe hard het ook klinkt, overlijden is geen wettelijke reden om te annuleren. Alle lusten en lasten gaan dan over naar de erfgenamen. Er zijn bedrijven die wel annuleren bij overlijden, maar dat is een gunst.
De keuze is inderdaad annuleren tegen 50%, de stoel zelf houden of doorverkopen.

Sterkte met het verlies van uw moeder.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 9, 2023 om 12:29
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Hendrika,

Ook van mij allereerst gecondoleerd.

Ik lees inderdaad niets in de algemene voorwaarden over annulering bij overlijden.

Bij dit soort bedragen is het verstandig om een advocaat in te schakelen, die gespecialiseerd is in consumentenrecht.

mahadma
door mahadma - Mar 9, 2023 om 12:53
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Formeel is elk contract door overlijden van de contractant ontbonden, de erven zullen een en ander moeten afhandelen. Probeer in een fairplay gesprek de schade te beperken.

Alle strekte met uw verlies gewenst.

Iv
door Ivo W Mar 9, 2023 om 20:40
734 Antwoorden / Vragen

Wat je hier schrijft is volstrekt onjuist.

Financiële verplichtingen die volgen uit contracten die zijn gesloten door de overledene gaan eigenlijk altijd over op de erfgenamen. Het zou leuk zijn als bijvoorbeeld een flinke openstaande hypotheek niet meer afgelost hoeft te worden door de erfgenamen indien iemand komt te overlijden. Maar nee, de financiële verplichtingen blijven gewoon bestaan.

Wel is er het recht voor de erfgenamen om alle duur-overeenkomsten (abonnementen) op te zeggen. Ook als er eigenlijk nog een lange minimale looptijd was.

Franske1958
door Franske1958 - Mar 9, 2023 om 14:59
433 Antwoorden / 2 Vragen

Allereerst gecondoleerd met het verlies van uw moeder. Ik persoonlijk denk dat de beste oplossing is om deze stoel niet te annuleren maar deze zelf proberen te verkopen, mogelijk dat een advertentie in een senioren magazine ervoor zorgt dat U een geel grpoot gedeelte van dat bedrag terug ontvangt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 9, 2023 om 19:12
1781 Antwoorden / 31 Vragen
Ad
door Ad S - Mar 13, 2023 om 12:00
2 Antwoorden / Vragen

Hallo Hendrika Johanna,

De koopovereenkomst is rechtsgeldig.
Er zit niks anders op dan de stoel te accepteren.
Sterkte verder