beatrix_1
door beatrix_1 Jan 13, 2012 om 20:02
Huishouden & energie

Batterijen voor rookmelder

Wij hebben nogal wat rookmelders in huis. Om de haverklap (zo lijkt het tenminste) is er wel weer een batterij leeg. Ik heb de Consumentenbond om advies gevraagd om 9V-batterijen die een jaar of 5 meegaan, maar kreeg als reactie dat zij dat niet getest hebben. Misschien krijg ik hier wel antwoord? Wie kent dergelijke batterijen of waar moet ik op letten?

40789 22 Rapporteer

freya
door freya - Jan 13, 2012 om 20:19
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Beatrix,

Heb zelf goede ervaringen met Duracell Plus batterijen. Er zijn ongetwijfeld ook andere goede merken, als je er maar op let dat het 'alkaline' batterijen zijn.

m.vr.gr. Freya

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Jan 13, 2012 om 20:38
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Met batterijen telt vaak: goedkoop is duurkoop! Welk merk gebruikt u nu?

Uitzondering hierop zijn overigens de batterijen van de Aldi: goedkoop, maar toch zeer goed!

poltol
door poltol - Jan 13, 2012 om 20:59
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

HEMA batterijen zijn altijd heel goed.

Vr.gr. poltol

beatrix_1
door beatrix_1 - Jan 13, 2012 om 21:19
10 Antwoorden / 7 Vragen

Bedankt voor jullie snelle reacties! Ik heb er van Philips (Powerlife) en van Duracell (Plus). Na een half jaar gingen er drie piepen...

tenormin
door tenormin - Jan 13, 2012 om 21:56
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt misschien een domme vraag maar na het piepen waren ze echt leeg? Bij ons zijn ook rookmelders geplaatst en de batterijen piepen en stoppen dan weer, ongeveer elke drie maanden. Ze zijn wel elektrisch aangesloten maar wel dus met die batterijen. Een groen lampje knippert dag en nacht en, werd ons gezegd, wordt het lampje rood pas dan moeten batterijen vervangen worden.

beatrix_1
door beatrix_1 - Jan 13, 2012 om 22:32
10 Antwoorden / 7 Vragen

Ooo, dat is nieuw voor mij!! Dus als ze piepen, zijn ze niet leeg??? Waarom piepen ze dan?

henson
door henson - Jan 13, 2012 om 22:40
338 Antwoorden / 36 Vragen

Rechts boven in deze site staat: " tests"; klik dit aan en tik in het zoekveld: batterijen....dan zie je dat de best geteste alkaline batterijen die van de Aldi zijn....., welliswaar betreft dit het type AA (penlite), maar de 9v blokjes van dezelfde winkel zijnook van goede kwaliteit is mijn ervaring; en ze zijn niet alleen zeer goed, maar ook veel, heel veel goedkoper dan die van bijv. het konijn ;-)

tenormin
door tenormin - Jan 13, 2012 om 22:46
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=beatrix schreef op vrijdag 13 jan 2012, 22:32]Ooo, dat is nieuw voor mij!! Dus als ze piepen, zijn ze niet leeg??? Waarom piepen ze dan?

Ja, daar moet ik het antwoord op schuldig blijven: de installateur (van 100den woningen) hebben dit zo geinstalleerd en bij de gebruiksaanwijzing staat dit. Als ze dus bij jou ook elektrisch aangesloten zijn en een groen lampje constant knippert, moet het een zelfde soort systeem zijn. Het om de zoveel tijd piepen is, volgens boekje, "test batterijen". Meer weet deze "oma" niet, sorry.

freya
door freya - Jan 13, 2012 om 23:03
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=beatrix schreef op vrijdag 13 jan 2012, 22:32]Ooo, dat is nieuw voor mij!! Dus als ze piepen, zijn ze niet leeg??? Waarom piepen ze dan?
Dat zal wellicht afhangen van merk/type melder. Ik zou er dus maar niet vanuit gaan dat 'als ze piepen' de batterij nog niet leeg is. Kortom, kijk het in de handleiding even na. Tenminste, als je die nog hebt....

Freya

de motormuis
door de motormuis - Jan 14, 2012 om 00:02
598 Antwoorden / 13 Vragen

Ik gebruik in mijn rookmelders oplaadbare batterijen. Zijn er ook in 9 volt blokken.
Heb er altijd een paar liggen als reserve. Is er een leeg dan vervang ik die en laad dan de andere weer op. Werkt goed op deze manier.

Groeten.

stacey
door stacey - Jan 14, 2012 om 00:14
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=beatrix schreef op vrijdag 13 jan 2012, 22:32]Ooo, dat is nieuw voor mij!! Dus als ze piepen, zijn ze niet leeg??? Waarom piepen ze dan?

Dat ligt aan (merk) melder..........
Mijn koolmonoxide/rookmelder gaat als batterij vervangen moet worden waarschuwen met een piepsignaal om de 3 of 5 minuten......
Ik gebruikte duracell die gaat wel minimaal jaar mee en heb nu op aanraden van verkoper een Varta die volgens hem beter (en ook nog goedkoper) zou zijn.

haarp
door haarp - Jan 14, 2012 om 00:35
514 Antwoorden / 62 Vragen

Ik gebruik deze Lithium 9v voor mijn rookmelders en CO2-gasmelders.

Lithium is de opvolger v/d alcaline batterij. Klik hier

wolfenjong
door wolfenjong - Jan 14, 2012 om 10:29
859 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=deinert schreef op vrijdag 13 jan 2012, 20:38]Met batterijen telt vaak: goedkoop is duurkoop! Welk merk gebruikt u nu?

Uitzondering hierop zijn overigens de batterijen van de Aldi: goedkoop, maar toch zeer goed!

Hallo

Bij deze mening sluit ik me graag aan, met drie brandmelders in huis, dat de blokbatterij van de Aldi lang mee gaan, zeker langer als een duracell, en tel daar nog bij op dat de aldi batterij het derde deel van de prijs kost tegenover de duracell, dan is de keus voor mij althans makelijk.

Succes met u keus verder.

gsm
door gsm - Jan 14, 2012 om 10:42
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Duracell vind ik zeker niet de beste batterij, maar misschien wel de duurste, vandaar misschien ook de naam ;).

De batterij van Aldi (TopCraft) is goed. Ikea heeft ook goede en goedkope batterijen, €2 per 9 Volt batterij.

Je kunt een "lege batterij" eens ergens laten testen of nameten om te controleren of de batterij echt leeg is.

zw
door zwaardvis - Jan 14, 2012 om 10:46
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Als haarp batterijen gebruikt voor een CO2 melder zullen de batterijen snel leeg zijn. Die blijft de hele dag aan het piepen....

freya
door freya - Jan 14, 2012 om 10:49
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op zaterdag 14 jan 2012, 10:46]Als haarp batterijen gebruikt voor een CO2 melder zullen de batterijen snel leeg zijn. Die blijft de hele dag aan het piepen....
Haha, héél goed opgemerkt! Was me volkomen ontgaan....

Freya

haarp
door haarp - Jan 14, 2012 om 14:47
514 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=freya schreef op zaterdag 14 jan 2012, 10:49][quote=zwaardvis schreef op zaterdag 14 jan 2012, 10:46]Als haarp batterijen gebruikt voor een CO2 melder zullen de batterijen snel leeg zijn. Die blijft de hele dag aan het piepen....
Haha, héél goed opgemerkt! Was me volkomen ontgaan....

Freya

LOL

marjon1
door marjon1 - Jan 14, 2012 om 16:40
284 Antwoorden / 3 Vragen

Ik gebruik al jaren die van de Hema, en bij doen die het zo lang dat ik af en toe gewoon de rookmelders test omdat ik denk dat ze allang leeg moeten zijn en dat ik de piepjes gemist heb. Gaan dus echt jaaaren mee.
Als de batterijen bij uw rookmelders zo snel leeg zijn ligt dat dan niet aan de rookmelders zelf. Of zoals u al zegt, lijkt het misschien zo. Zet de volgende keer ergens de datum op wanneer u vervangt (binnenkant rookmelder?) misschien valt het wel mee.

beatrix_1
door beatrix_1 - Jan 15, 2012 om 12:56
10 Antwoorden / 7 Vragen

Bedankt allemaal! Datum noteren vind ik een goede tip! En oplaadbare batterijen gebruiken ook, al worden die op diverse website juist weer afgeraden voor rookmelders...;-(

freya
door freya - Jan 15, 2012 om 15:15
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@beatrix:

Het voordeel van 'oplaadbare' is dat je ze steeds opnieuw kunt opladen en dat je niet steeds een nieuwe batterij hoeft te kopen. Het grote nadeel is dat ze veel sneller leeg zijn. Je doet er echt geen jaar mee, met één keer opladen.....

Freya

zw
door zwaardvis - Jan 15, 2012 om 15:56
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Als je oplaadbare batterijen gebruikt, dit geldt ook voor fotocamera's en zo, gebruik dan het nieuwe type: Duracell Staycharged of GP ReCyKo. Deze laatste is er ook als 9v blok. Ze zijn weliswaar duurder dan normale oplaadbare batterijen, maar hebben als voordeel dat ze 5x langer de energie vasthouden. Ze lopen niet zo snel spontaan leeg als normaal oplaadbare batterijen. Daarom kunnen ze ook al opgeladen vanaf fabriek geleverd worden omdat ze niet leeglopen in de winkel.

haarp
door haarp - Jan 15, 2012 om 16:18
514 Antwoorden / 62 Vragen

In de gebruiksaanwijzing van mijn rookmelders staat: rookmelders dienen regelmatig gereinigt te worden.

INSTANDHALTUNG: Ihr Rauchwarnmelder erfordert fast keine Instandhaltung oder Pflege.
In Räumen mit sehr hohem Staubaufkommen sollten Sie den Rauchwarnmelder ein- bis
zweimal monatlich
mit einem Staubsauger vorsichtig von Außen reinigen. In anderen Räumen
genügt eine Reinigung alle 5 bis 6 Monate.

Meer info klik hier.