si
door sievie Apr 18, 2008 om 16:21
Huishouden & energie

Bijvullen hr combiketel Remeha

Mijn nieuwe Remeha combiketel moet in tegenstelling tot mijn oude cv regelmatig bijgevuld worden met water. Binnen een maand of 7/8 loopt de druk van ruim 2,2 terug naar 1,2. Volgens de leverancier en onderhoudsbedrijf is dit voor deze nieuwe ketels normaal is dit zo? tevens fluit de ketel met regelmaar als hij draait. Ik kan geen waterverlies in het buizenstysteem vinden en de oude ketel hoefde zelden of nooit bijgevuld. Wie kan mij zeggen of dit inderdaad normaal is.

5627 3 Rapporteer

wi
door wilmpke - Apr 18, 2008 om 16:58
1 Antwoorden / 0 Vragen

Graag wil ik even antwoorden op jou vraag.

Het is zeer zeker niet normaal dat je zo vaak bij moet vullen,maar ten eerste moet de (bedrijfs)druk in een normaal systeem hooguit 1.5 bar zijn,en moet je er op letten dat de druk niet onder de 0.8 bar komt want dan valt ie automatisch in de beveiliging.

Verder is het van enkele factoren afhankelijk nl. is je drukvat vervangen toen ze deze ketel geplaatst hebben?

Is je drukvat leiding in de juiste leiding geplaatst nl.in de retourleiding en niet zoals normaal in de aanvoerleiding(dit wordt nl. door remeha voorgeschreven)

Als alles klopt kun je zelf kijken of de ketel misschien lek is.

Er zit onderaan de ketel een syphon met een flex.slang(pvc) als het goed is ,is deze in een andere syphon geplaatst, deze slang kun je er zo uit halen en in een emmer hangen.

Vervolgens trek je de stekker van de ketel uit het stopcontact, je wacht een aantal uren en als er dan water in je emmer staat kun je met zekerheid zeggen dat  je ketel lek is.

Veel suc6

edwardus
door edwardus - Apr 18, 2008 om 17:48
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Bij een nieuwe ketel kan er nog veel lucht in het systeem zitten. Deze gaat er via de automatische ontluchter uit en zul je dus moeten bijvullen. Na een paar weken moet de toetand wel stabiliseren, anders aankloppen bij de installateur.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 19, 2008 om 01:44
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag sievie,

Bij een warme installatie verdampt weinig lekwater direct. Dan zie je een lek niet gemakkelijk. Loop de koppelingen eens na als de installatie koud is. Bij knelfittingwerk kan ook een dunwandige buis middenin spontaan doorroesten. Had ik al bij een 1" dunwandige buis na 7 jaar. Dus ook langs de leidingen naar lekjes zoeken.

Verder zijn de adviezen die je kreeg goed, behalve mogelijk de druk. Het ligt er maar aan hoe hoog de hoogste radiator t.o.v. het meetpunt staat. 1 bar = 10 meter waterkolom.

Je moet meten als de pomp niet draait en het circuit koud is.

Het kan ook nog zijn dat je drukvat (=expansievat) binnenin lek is. Daar kun je zo 10 liter extra in kwijt. Dat kun je op 2 manieren constateren:
1. Bij circuit op druk. De dop aan de onderzijde van het drukvat afdraaien en het autoventiel middenpiefje even indrukken. Je hoort een pufje. Als er water mee uit komt is het vat lek. Komt er geen water, dan kun je het vat met een voetpomp voor autoventilen weer op 0,8 bar brengen. Lek =: vervangen.
2. Bij circuit op druk, koud. Bij verwarming loopt de druk in  het circuit sterk op. Dan zit het vat vol water, =lek. Lek =: vervangen.

Mijn ketel is het hoogste punt in het cicuit en de druk heb ik al jaren op 0,2 bar, op de ketel koud gemeten.

Als ik de ketel in de kelder had staan, had ik aan 1 baar niet genoeg.

Als in je instructieboekje staat 2,2 bar dan vul je dat toch op die druk?
In de meeste huizen is 1,5 bar ook genoeg. Houd dat aan als minimum druk, dan zit je altijd goed.

Dat gieren zal van de brander kunnen komen. Ligt aan het ontwerp. Let maar op: het zal beginnen als de hoofdbrander aangaat. De cirdilatiepomp draait dan al voordien. Dat inschakelmoment van de pomp kun je zien aan het ineens iets oplopen van de waterdruk.

Vaillant geisers gieren ook en Fasto/Nefit niet. Op letten bij de volgende ketel over 15 - 20 jaar. Onthoud dan --->
Hardware ERror MAN.