fl
door floristco Apr 25, 2017 om 13:33
Huishouden & energie

Enexis hanteert niet altijd dezelfde tarieven voor een meterkast verplaatsen

Enige tijd geleden heb ik van Enexis een offerte ontvangen voor werkzaamheden tbv het verplaatsen van onze meterkast.
In die offerte staat oa, dat, omdat de kabels hier zijn doorgelust tussen de huizen in de straat, wij ook voor een nieuwe invoerkabel voor de buren moeten betalen.

Ik heb eens nagevraagd bij andere buren in de straat die dezelfde verplaatsing hebben gedaan.
Daar heeft niemand voor de nieuwe invoerkabel van de buren moeten betalen. Sterker nog, iedereen heeft een heel ander tarief betaald, uiteenlopend van 800 tot 1800 euro.
Wij zouden 2400 euro moeten betalen. Het lijkt er een beetje op dat er een willekeur aan tarieven wordt gehanteerd.

Ik snap dat het niet voor 800 euro kan (al vraag ik me af hoe dat tarief tot stand is gekomen), maar het lijkt mij niet meer dan redelijk dat wij voor het verplaatsen van de meterkast het standaard tarief betalen dat daar voor staat. Dat er geen aparte invoerkabels zijn bij alle huizen lijkt mij de verantwoordelijkheid van de netbeheerder, die het heeft aangelegd, en niet van de bewoners zelf. Als er 50 huizen vanaf ons zouden zijn doorgeschakeld zouden we volgens jullie redenering 50 x 750 euro moeten betalen, dat zou toch te gek voor woorden zijn...
Van medewerkers van Enexis kreeg ik te horen dat er niks aan te doen is en dat het beleid ergens in de laatste jaren veranderd is.
Dat dat een kleine prijsverhoging tot gevolg heeft kan ik begrijpen, maar 750 euro vind ik nogal een bedrag.

Heeft iemand anders ervaring met dit soort zaken en is zo'n offerte aan te vechten?

1879 2 Rapporteer

ja
door janf43 - Apr 25, 2017 om 13:47
733 Antwoorden / 0 Vragen

De offerte zal gebaseerd zijn op de verwachte werkzaamheden. Dat er verschillen zijn lijkt me logisch. Bij het aanleggen van een netwerk wordt, uiteraard, geen rekening gehouden met een eventuele latere verplaatsing van de meterkast. Dat er daardoor verschillen in prijs ontstaan is vervelend voor u.