tdehond
door tdehond Aug 13, 2011 om 12:47
Huishouden & energie

Formule omrekenen percentages in hondenvoer naar percentages droge stof

Ik ben bezig met een Excel blad waarin ik de percentages in voer die in diverse merken hondenvoer zitten.
Het vochtpercentage verschilt echter per voer. Dus zoek ik de formule waarmee ik het percentage in droog voer kan berekenen.
Voorbeeld:
eiwit: 20 %
vochtgehalte: 10%

Hoe hoog is dan het eiwitgehalte in de droge stof van het voer?

Graag de formule of hoe u het berekent hier neerzetten zodat ik het bij de andere voeders kan uitrekenen.

8364 6 Rapporteer

freya
door freya - Aug 13, 2011 om 13:17
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo tdehond,

Dat is toch niet zo heel erg moeilijk?
Je trekt het percentage vocht af van het totaal en stelt dat op 100%.
Het percentage eiwit gedeeld door 1% van dit nieuwe getal levert je dan het percentage eiwit van het vaste voer op.

Dus even naar jouw voorbeeld:

Het nieuwe percentage eiwit = (Oude percentage eiwit * 100)/(100% - percentage vocht)

oftewel:

Het nieuwe percentage eiwit = (20 * 100) / (100 - 10) = 22,22%

m.vr.gr. Freya

tdehond
door tdehond - Aug 13, 2011 om 13:35
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ Freya,

Voor mij is dat erg moeilijk omdat ik dyscalculie heb. Ik kan dus slecht rekenen. ALs het van belang is laat ik narekenen wat ik uitgerekend heb. :)

Als ik u goed begrijp, moet ik
eerst 20 maal 100, gedeeld door 100-10 doen.

Even controleren of ik het snap.

freya
door freya - Aug 13, 2011 om 14:06
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@tdehond:

Of neem een paar makkelijke getallen om het te controleren.

Stel je hebt 25% eiwit, 25% overigen en 50% vocht. Het mag duidelijk zijn dat eiwit dus 50% van het 'vaste deel' is als je het vocht weghaalt.

In de genoemde formule wordt dat dus:

Nieuw percentage eiwit = (25% * 100) / (100% - 50%) = 50%

Freya

tdehond
door tdehond - Aug 13, 2011 om 14:56
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Even ander voer berekening ter controle:

25 (%) x 100 = 2500 gedeeld door
100 - 9 = 91 = 27.4 % in droge stof van dit voer.

freya
door freya - Aug 13, 2011 om 15:01
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tdehond schreef op zaterdag 13 aug 2011, 14:56]Even ander voer berekening ter controle:

25 (%) x 100 = 2500 gedeeld door
100 - 9 = 91 = 27.4 % in droge stof van dit voer.
Klopt. En zoals je zal merken zal het nieuwe percentage altijd hoger zijn dan het oude percentage en zal de afwijking t.o.v. het oude percentage groter worden naarmate er méér vocht in het voer zit.

Freya

tdehond
door tdehond - Aug 13, 2011 om 15:17
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=freya schreef op zaterdag 13 aug 2011, 15:01][quote=tdehond schreef op zaterdag 13 aug 2011, 14:56]Even ander voer berekening ter controle:

25 (%) x 100 = 2500 gedeeld door
100 - 9 = 91 = 27.4 % in droge stof van dit voer.
Klopt. En zoals je zal merken zal het nieuwe percentage altijd hoger zijn dan het oude percentage en zal de afwijking t.o.v. het oude percentage groter worden naarmate er méér vocht in het voer zit.

Freya

Dat viel me zeker op en dit is van belang voor de hond waar voor we aan het bekijken welk voer het beste voor haar is. M.n. de mineralen zijn dan van belang omdat de hond struviet stenen gevormd heeft wat nu tijdelijk behandeld wordt met een speciaal dieet v.d. dierenarts.

Als het goed is kan ze daarna weer op gewoon voer, waarbij eiwit, mineraal gehalte en natuurlijk ook de calorische waarde van belang is.

Fijn dat jullie me op zo'n prettige manier geholpen hebben.