Mi
door Michael Smeer May 6, 2024 om 00:16
Huishouden & energie

Gaat de energiemij rekening houden met gehuurde zonnepannelen?

Ik heb een huurhuis van Ymere. Door hen werd mij zonnepannelen te huur aangeboden via Iederzon. Dat was de enige mogelijkheid om zonnepannelen te nemen. In het kader van de groene energie heb ik deze genomen. Dit is een wel  een contract van 30 jaar en daar betaal ik momenteel elke maand ruim 36 euro voor. Deze pannelen leveren overigens lang niet de beloofde opbrengst (Ik verwacht nog niet eens de helft). Nu gaat Vattenval ook nog naar verwachting ruim 300 euro terugleveringkosten in rekening brengen. Gaan ze bij de energiemaatschappijen rekening houden met mensen die hun zonnepannelen huren?

5984 17 Rapporteer
tenormin
door tenormin - May 6, 2024 om 00:42
16849 Antwoorden / 108 Vragen
hereistom
door hereistom - May 6, 2024 om 02:39
740 Antwoorden / 1 Vragen

Tja dat is het nadeel van huren. Voordeel is wel dat je zelf niet duizenden euro's hebt betaald voor de aankoop en installatie van de panelen.
Die hele terugleverheffing van de energiemaatschappijen is natuurlijk wel belachelijk.
Dus als je contract afloopt gaan vergelijken voor een zo voordelig mogelijk contract voor je.

in
door inno1 May 6, 2024 om 11:16
123 Antwoorden / Vragen

..in 2054 dus.. na betaling van ruim 13k aan huur.

hereistom
door hereistom May 6, 2024 om 11:19
740 Antwoorden / 1 Vragen

Tja dat is het nadeel van huren, je tekent zelf voor een contract van 30 jaar!
Ik zou het nooit doen, je verdient zo zo echt niet terug, het kost je zelfs geld.

Mabelle
door Mabelle - May 6, 2024 om 07:16
455 Antwoorden / 1 Vragen

Energiemaatschappijen weten alleen op welk adres er zonnepanelen liggen. Hoe ze gefinancierd zijn weten ze helemaal niet. Vervelend dat er terugleveringskosten in rekening worden gebracht, maar het zou niet eerlijk zijn deze kosten door te berekenen aan alle verbruikers.

Voordeel van huren is dat je niet zelf hebt hoeven investeren en als er problemen zijn met de panelen je wbv dit kosteloos op moet lossen.

hereistom
door hereistom May 6, 2024 om 15:07
740 Antwoorden / 1 Vragen

Door al die zonnepanelen is de stroom juist erg goedkoop voor iedereen, maar het gaat erom dat de energiebedrijven geen miljarden winst meer kunnen maken als veel mensen hun eigen stroom opwekken.

1paul
door 1paul - May 6, 2024 om 07:24
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Nee dat denk ik niet, heb je de beloofde opbrengst op papier? zo ja, kijk eens of je daar nog enige "winst" kunt halen door dit aan te vechten, liefst met meerdere mensen of misschien is de installatie wel niet oke in ieder geval, maak er melding vanen vraag wat men er aan gaat doen..

rj
door rjw May 6, 2024 om 11:26
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Als er al iets wordt gegarandeerd zal het hoogstens de opbrengst in kWh zijn. Nooit prijzen. Dan kan ook helemaal niet want niemand weet hoe de prijzen zich in de toekomst ontwikkelen.

1paul
door 1paul May 7, 2024 om 07:09
3173 Antwoorden / 0 Vragen

hmm nergens staat iets over een prijs toch??

sjjoppy
door sjjoppy - May 6, 2024 om 07:35
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Tips voor huurders met zonnepanelen

Ben je akkoord gegaan met het voorstel van je verhuurder voor zonnepanelen, dan is het verstandig om jaarlijks de aanbiedingen van energieleveranciers te checken:
Wissel bij voorkeur jaarlijks van energieleverancier: energieleveranciers geven hoge overstapbonussen.
Kijk op één van de energievergelijkingssites voor het beste aanbod voor jouw situatie. Zij houden rekening met de extra maatregelen die energieleveranciers treffen voor mensen met zonnepanelen, zoals terugleverkosten, lagere terugleververgoedingen en hogere tarieven voor stroom.

https://www.woonbond.nl/faq/zijn-zonnepanelen-mijn-huurwoning-voordelig/

ka
door kaartendraak May 8, 2024 om 11:42
184 Antwoorden / 2 Vragen

Of leg de extra rekening bij je verhuurder neer. Als je hierdoor duurder uit bent dan zonder panelen, dan zeg je de huur van die dingen op en laat je ze afsluiten/uitzetten. Uitzetten doen veel mensen al die ze gekocht hebben, of ze gaan veel meer verbruiken, allerlei apparaten extra aanzetten enz. Maar het is wel schunnig dat dit gebeurt. Worden ze ons min of meer door de strot geduwd, heb je ze dan eindelijk ,dan flikken ze dit soort geintjes

Thijs12
door Thijs12 - May 6, 2024 om 08:24
554 Antwoorden / Vragen

Gebruik vergelijkingssites om te zorgen dat je elk jaar er het beste uit rolt. Ik hebt al 12 jaar elk jaar een ander maatschappij.
Gaslicht.com houdt rekening met teruglevertarieven en de bonussen voor overstappen.
Je moet de bedragen wel correct invullen, niet schatten. Anders klopt de berekening niet. Er zijn nu weer enkele maatschappijen met zeer hoge bonussen van 240 Euro voor een jaarcontract. Dat zorgt dat je nog veel overhoudt ondanks de teruglevertarieven.

Mabelle
door Mabelle May 6, 2024 om 09:19
455 Antwoorden / 1 Vragen

Alleen als iemand ook gas verbruikt zijn er nog leuke bonussen. Klanten met zonnepanelen en alleen electriciteit, zitten ze niet om te springen. De tarieven zijn bij veel energieleveranciers ook hoger als je zonnepanelen hebt.

mahadma
door mahadma - May 6, 2024 om 08:58
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Nee, het is voor de energie verkopers totaal onmogelijk om voor elke vorm van financiering van de zonnepanelen een ander contract te maken. U heeft besloten van uw verhuurder de panelen te huren, voor 30(!) jaar. Dat is iets wat u besloten heeft en daarvoor zult u moeten betalen. Vrijwel zeker staat er niet in dat huurcontract een minimale opbrengst. Eventuele defecten zijn niet voor uw rekening, dat scheelt nog ............ U hoeft maar 12.960 te betalen, mits er geen verhoging komt.

Mi
door Michael Smeer May 6, 2024 om 19:44
2 Antwoorden / 1 Vragen

Allereerst dank voor uw reactie! Er staat inderdaad een minimum opbrengst in t contract. Dat is 85 procent van de door Iederzon berekende opbrengst van de panelen (2400 Kwu/jaar). dit was berekend op een verbruik van 2700 Kwu/jaar. De opbrengst is echter maximaal de helft! Dus voor alle procenten onder de 85 procent opbrengst krijg ik achteraf per jaar wel n vergoeding, maar helaas is die minimaal.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 6, 2024 om 09:32
2095 Antwoorden / Vragen

Wat ontbreekt is een berekening maar suggereert u nu dat u geld toelegt op uw  zonnepanelen?

Franske1958
door Franske1958 - May 6, 2024 om 10:59
433 Antwoorden / 2 Vragen

Hoe worden die terug leveringskosten berekend??    Is dat van de totale opbrengst van die panelen of wordt dat alleen
berekend over de opbrengst van die panelen minus de direct verbruikte stroom?  Als dat laatste het geval is dan zo veel
mogelijk stroom direct verbruiken. Dus overdag de wasmachine en de droger aanzetten, O  ja dat is waar ook, iemand die
overdag werkt kan dat dus niet doen omdat die overdag niet thuis is. Of uw E auto opladen overdag?  O ja dat is waar ook,
die auto staat overdag op de parkeerplaats van de baas, en als U thuis bent is die zon vrijwel verdwenen. Blijft er niets
anders over dan uit (laten?) rekenen wat het meest voordelig is. zo laten en die boete betalen of die dingen uit zetten.
Geen terug levering en dus ook geen boete betalen.  Of verhuizen naar een andere huurwoning zonder panelen.

Iv
door Ivo W - May 6, 2024 om 11:23
734 Antwoorden / Vragen

U kunt overstappen naar een leverancier die geen terugleveringskosten rekent.
Of zorgen dat u zoveel mogelijk de eigen energie overdag gebruikt, waardoor er fors minder teruggeleverd wordt en dus ook minder terugleveringskosten gerekend gaan worden.

Maar nee, de energieleveranciers houden geen rekening met hoe zonnepanelen gefinancierd zijn. Omgekeerd houden de zonnepanelen bezitters ook geen rekening met hoe de grote hoeveelheden zonnestroom doorverkocht moeten worden tegen zeer lage of zelfs negatieve prijzen.

Dus lekker overdag wassen, drogen, stofzuigen, de vaatwasser aan et cetera.
En in voor en naseizoen misschien zelfs met een infrarood paneel bijverwarmen als er overdag iemand thuis is en de zonnepanelen op dat moment genoeg produceren.

Wij hebben een warmtepomp die vooral overdag draait. November t/m maart hebben wij daardoor slechts enkele kWh teruglevering.

hereistom
door hereistom May 6, 2024 om 15:06
740 Antwoorden / 1 Vragen

November t/m maart heb je ook bijna geen opwek, maar van april t/m oktober wel en dan kun je het niet direct zelf verbruiken, dus schiet je er weinig mee op.
Wasmacchine e.d. verbruiken nog geen 1 kWh dus dat zet geen zoden aan de dijk.

Door al die zonnepanelen is de stroom juist erg goedkoop voor iedereen, maar het gaat erom dat de energiebedrijven geen miljarden winst meer kunnen maken als veel mensen hun eigen stroom opwekken.

Iv
door Ivo W May 6, 2024 om 21:47
734 Antwoorden / Vragen

Zomers is dan juist weer koeling nodig. Geheel gratis van eigen dak.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 6, 2024 om 17:54
2095 Antwoorden / Vragen

Ik stel de vraag nog maar een keer, zeker als mensen gaan suggereren de panelen dan maar uit te zetten, is er werkelijk iemand die geloofd dat je geld toe moet leggen op zonnepanelen of hebben we het over verminderde meeropbrengst en iets wat ik "Volksrethoriek" zou willen noemen?

Iv
door Ivo W May 6, 2024 om 21:46
734 Antwoorden / Vragen

Klopt, het is vooral net een klein beetje minder opbrengst.
In werkelijkheid valt het allemaal reuze mee.
Vooral ook omdat je een significant deel van de geproduceerde elektriciteit helemaal niet terug levert, maar direct zelf gebruikt. Op dat deel van de productie hebben veranderende regels 0,0 invloed. En met een beetje aanpassen van je verbruik door apparatuur zo veel mogelijk overdag aan te zetten, kan dat "direct eigen verbruik" makkelijk 35% of meer zijn.

Met een kleine thuisaccu die genoeg is om van april t/m oktober de donkere uren door te komen, kun je dat direct eigen verbruik nog veel verder opkrikken.

Thijs12
door Thijs12 - May 6, 2024 om 18:00
554 Antwoorden / Vragen

Het is zelfs zo dat de energieleveranciers met de meeste teruglevertarieven toch het goedkoopste zijn. Ze zijn op andere punten goedkoper.
Bijv bij mij is toch Budget energie momenteel de goedkoopste. Dankzij een bonus van 240 euro bij een nieuw contract.
Gaslicht.com

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 6, 2024 om 18:24
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, ga er maar vanuit dat dat in rekening wordt gebracht voor iedereen die tergglevert. Indien de panelen niet aan uw verwachting voldoen is het m.i. wel zaak om daarover contact op te nemen met uw verhuurder Ymereen/of bij het bestuur van uw huurdersbelangenorganisatie en zie daarvoor: https://www.ymere.nl/contact/huurdersorganisaties/  U kunt ook advies vragen bij https://www.ymere.nl/contact/huurdersorganisaties/ waar men wel zal vragen of u lid bent en mogelijk is uw huurdersbelangenorganisatie collectief lid bij de huurdersbond en is dat dan gratis indien u lid bent van de huurdersbelangenorganisatie. (Vaak zijn statutair alle (hoofd)huurders lid.

gossy
door gossy - May 8, 2024 om 14:57
36 Antwoorden / 1 Vragen

Zodra je weg kan bij Vattenval weg gaan bij deze gasten.
Kijk naar een leverancier die Dynamische tarieven heeft.
Ik zit bij Zonneplan en die hebben geen terug lever boete.
Betaal 24 euro per naand, (grootste gedeelte is de netwerk kosten)

HeinKooij
door HeinKooij - May 8, 2024 om 20:39
5 Antwoorden / Vragen

In het contract dat ik 5 jaar geleden met Iederzon heb gesloten, staat dat het bedrag voor de huur van de zonnepanelen nooit meer zal zijn dan het bedrag dat ik jaarlijks betaal aan de energieboer minus de huur van die panelen.
Diot staat zwart op wit.Overigens, het contract is 20 jaar.
Maar zoals het er nu uitziet wordt de zgn. winst totaal afgeroomd, dus ik zou toekomstige gebruikers dit syteem sterk ontraden.

Re
door Reinier182 - May 9, 2024 om 10:14
169 Antwoorden / Vragen

Nee een energie maatschappij weet niet eens of jij huurt of gekocht hebt. Jij levert en bent klant. Waar je huurt ligt het probleem. Je zou terug verdienen wat nu ineens veranderd is en huurcontract eigenlijk achterhaald is maar wel aan vast zit. Zo wordt je rijk. Verdienen over andere. Jij betaalt nu de kosten en tegenvallers. Verhuurder zonnepanelen en energie bedrijven verdienen flink en jij mag betalen.