kloske
door kloske Jun 27, 2012 om 13:51
Huishouden & energie

Garantie op een papegaai die niet ziek is?

Mijn kweker heeft mij gevraagd of ik op deze vraag een antwoord op kan vinden, aangezien zij zelf geen internet hebben. Zij hebben vorige week een papegaai verkocht aan een vrouw die er eerst samen met haar man een had, maar na de scheiding is het beestje bij haar ex achtergebleven, dus wilde zij er nu zelf een. Normaal kweekt deze kweker dwergpapegaaitjes maar deze grotere hebben zij gekregen van iemand die m kwijt wilde om bepaalde redenen. Het dier was rustig en maakte weinig kabaal. Ik kom er zelf best regelmatig en inderdaad hoorde ik t beestje weinig. Nu, na een week, belt de vrouw op met het verzoek het dier terug te nemen omdat hij zoveel lawaai zou maken. Is de kweker nu verplicht het dier terug te nemen? Hij is niet ziek, hij maakt alleen 'teveel lawaai'. Naar mijn idee dus een zgn spijtaankoop. Garantie hoeft toch naar mijn mening hooguit gegeven te worden als het dier ziek blijkt te zijn binnen een half jaar?

904 9 Rapporteer

stacey
door stacey - Jun 27, 2012 om 13:56
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Koop=koop en nee verkoper hoeft het beestje dus niet terug te nemen als koper naar het lijkt spijt heeft van de aankoop.
En als je een hond koopt en hij blaft harder of vaker dan je zou willen heb je ook pech........ daar zijn geen specificaties voor waar je dier of verkoper aan kunt houden ;-)

zoekster
door zoekster - Jun 27, 2012 om 14:25
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Koop is koop, wel heel zielig voor de papegaai, want die is nu ergens waar hij niet (meer) gewenst is.

he
door henk51 - Jun 27, 2012 om 14:55
90 Antwoorden / 0 Vragen

Logisch dat een pappagaai de eerste week rustig is, nieuwe omgeving moet dus wennen.Hij voelt zich nu thuis en laat zich graag horen wil gewoon aandacht
Oplossing breng hem naar een opvang centrum.
Koop is nu eenmaal koop.Ik heb buren gehad met van die lawaaimakers blij dat hij vertrokken is en met mij alle flat bewoners.

gr Henk

kloske
door kloske - Jun 27, 2012 om 15:35
150 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=henk51 schreef op woensdag 27 jun 2012, 14:55]Logisch dat een pappagaai de eerste week rustig is, nieuwe omgeving moet dus wennen.Hij voelt zich nu thuis en laat zich graag horen wil gewoon aandacht
Oplossing breng hem naar een opvang centrum.
Koop is nu eenmaal koop.Ik heb buren gehad met van die lawaaimakers blij dat hij vertrokken is en met mij alle flat bewoners.

gr Henk

Hij is niet de eerste week rustig, hij was rustig het hele jaar bij de kweker en nu in de nieuwe omgeving niet meer. Maar kan uiteraard ook net andersom werken, altijd rustig en juist in een nieuwe omgeving, waar nu ook nog een drietal kinderen rondloopt, druk.

snah
door snah - Jun 27, 2012 om 16:07
654 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo kloske ,

Zoals gemeld hoeft de kweker de papagaai niet terug te nemen .
Ikzelf ben ook een kweker en een beetje kweker wil toch het beste voor zijn vogels , dus ook al staat de kweker in zijn recht mijn advies is de vogel terugnemen .

Het advies van Henk51 raad ik af want dit is zeker niet het beste voor de vogel .

De oorzaak van het lawaai kan van alles zijn denk hierbij aan een verkeerde standplaats , te stil in huis , te druk in huis , heimwee enz.
De vrouw wou waarschijnlijk net zo'n papagaai als degeen die haar man nu heeft , en deze maakt meer herrie als het niet klikt kan de papagaai het beste terug naar de kweker .

Hans

tdehond
door tdehond - Jun 27, 2012 om 16:19
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Kweker is niet verplicht de papegaai terug te nemen, maar dat lijkt mij niet in het belang van de papegaai.

Wil koper het volle bedrag voor de papegaai terug?

kloske
door kloske - Jun 27, 2012 om 16:23
150 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=tdehond schreef op woensdag 27 jun 2012, 16:19]Kweker is niet verplicht de papegaai terug te nemen, maar dat lijkt mij niet in het belang van de papegaai.

Wil koper het volle bedrag voor de papegaai terug?

Dat weet ik niet, daar zal nog niet over gesproken zijn denk ik.
Ik heb de kweker gebeld en zij vertelde dat de vrouw vandaag nog niet teruggebeld heeft. Dus hopelijk is óf het beest toch rustiger geworden óf ze zoekt er zelf een goed adres voor. Ik neem aan dat ze te veel hart voor t beest heeft om m naar een opvang te doen. Ze heeft er tenslotte al eerder een gehad waar ze behoorlijk aan gehecht was.

ri
door rissiejjj - Jun 27, 2012 om 18:08
26 Antwoorden / 6 Vragen

Zoals hierboven ook al een keer beschreven.
De kweker hoeft het diertje niet terug te nemen.
Maar precies zoals daar verteld word, (ik ben zelf ook kweker maar dan van grote parkieten) ik zou het diertje terugnemen. Het hoeft niet, maar liever dat dan dat zo'n diertje in de handel beland. Of wat voor ander soort leven dan ook wel niet.

Maar het is dus inderdaad niet verplicht.
Is puur wat de kweker wil, heeft hij zoiets van, goh hij is weg, mooi. Tja dan niet terugnemen, Maar heeft hij gevoel voor het diertje en gunt hij het diertje het beste, dan terugnemen en zelf een nieuw huisje voor zoeken. En het aankoopbedrag, maak daar een mooie prijs van met minderen van of iets. Zodat die mensen het niet normaal gaan vinden om te kopen en weer weg te doen, zou niet 100% aankoopbedrag teruggeven.

snah
door snah - Jun 27, 2012 om 18:30
654 Antwoorden / 61 Vragen

Dan nog een tip voor deze vrouw , na een week kan je het gedrag van deze gaai nog niet echt kennen , daarom kijk het nog een paar weken aan , zet de gaai op een plaats waar veel afleiding is bv voor het raam en zet als het erg stil is een radio aan .
Papagaaien moeten net als mensen elkaar leren kenen .