lo
door lopaka Sep 4, 2022 om 14:55
Huishouden & energie

Heeft ieder huishouden recht op de energie toeslag van€400

Er wordt steeds gesproken over een energie toeslag van €1300 maar ieder huishouden heeft toch recht op minimaal €400 toeslag en de laagste inkomens krijgen er extra €800 bij.
wat is nu het juiste

11941 13 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Sep 4, 2022 om 16:16
856 Antwoorden / 3 Vragen

400euro is verlaging van de energiebelasti g en is generiek

De lage inkomens kregen 800 en 500 extra bovenop de verlaging energiebelasting

Theokouwenberg
door Theokouwenberg - Sep 5, 2022 om 13:00
1 Antwoorden / Vragen

Nee, alleen de laagste inkomens

Gr
door Grunn1 Sep 8, 2022 om 19:00
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Nee iedereen krijgt 400 euro verlaging op de energiebelasting

we
door weeskind - Sep 5, 2022 om 16:01
4 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen krijgt € 250,- + nog een bedrag afhankelijk van je verbruik dat samen op kan lopen tot max. € 400,-. Dit wordt verrekend met je jaarafrekening door de energieleverancier.
Daarnaast wordt via de gemeente voor de laagste inkomens nog € 1300,- als toeslag gegeven. Was eerst € 800,- en is verhoogd met € 500,- tot € 1300,-
De inkomensgrens verschilt kan verschillen per gemeente. Doe daarvoor navraag bij je eigen gemeente. Er wordt alleen naar inkomen gekeken, niet naar vermogen.

lo
door lovewinnie - Sep 5, 2022 om 16:25
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Die 400 is een extra korting energie belasting. zie je op je eindafrekening , soms maand overzicht staat een min bedrag. . Die max 400 ( kan ook minder zijn, ligt aan verbruik) krijgt iedereen . Ook laag inkomen . Bovenop de energietoeslag

Die korting is normaal op jaar basis laat zeggen -400 euro . Dat is nu dan max -800 euro ( weet precies bedragen niet).

Deze is voor iedereen maar krijg je niet cash zoals energietoeslag.  Heb je oude contract merk je dat omdat je minder per maand hoeft te betalen. Krijg je nieuwe contact merk je er echter weinig van door de zeer hoge tarieven en zit er al inbegrepen

Je krijgt dus niet cash zoals laag inkomens de 800+500 krijgen ( die ze ook krijgen in 2023 volgens berichten )

ME
door ME91 - Sep 5, 2022 om 16:38
8 Antwoorden / Vragen

Ik heb met een midden inkomen helemaal niks gehad?

ne
door neodutchio Sep 5, 2022 om 16:52
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Ook u hebt €400,- extra korting gekregen. Dat staat, zoals al eerder genoemd hier, op uw jaarrekening.

ME
door ME91 Sep 5, 2022 om 17:21
8 Antwoorden / Vragen

Aha, dank!

Fi
door Firmin - Sep 5, 2022 om 16:53
3 Antwoorden / Vragen

Hallo,

Ik denk dat iedereen recht heeft op 400 € en de laagste inkomens krijgen een extra bij van 800 €
In België krijgen de gepensioneerden met een lager dan 28065 € per jaar wettelijk pensioen krijgen.

rj
door rjw - Sep 5, 2022 om 19:13
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Als je inlogt bij je energieleverancier kan je zien dat de korting op de energiebelasting nu 400 euro hoger is. Was iets van 350 euro, is nu ca. 750 euro.

1paul
door 1paul - Sep 6, 2022 om 07:30
3155 Antwoorden / 0 Vragen

afhankelijk van waar je woont en van wat je inkomen is kun je 800 euro krijgen en daarnaast 500 extra als dat helemaal rond is.

Mikske10
door Mikske10 - Sep 7, 2022 om 13:54
10 Antwoorden / 1 Vragen

Dit verschilt per gemeente. Sommigen hanteren een hoger percentage.
Het is de bedoeling dat elk gezin met een minimaal inkomen tot 120% van het minimumloon 1300 euro (800 en 500 euro) van de gemeente krijgt.
Dit is extra.
Daarnaast krijgt elk huishouden per dag een bedrag van de regering en dat kan oplopen tot 300/400 euro.
Ligt aan het verbruik  en zie je pas terug op je jaarrekening.
Echter als je de afrekening in bv april kreeg dan kreeg je maar van januari t/m april terug. De rest ontvang je dan volgend jaar april op je volgende jaarafrekening.
En je ziet nergens een bedrag staan waarbij staat van de regering ... het is iets verstopt, omdat het per dag wordt berekend.
Beetje ingewikkeld zoals dit is geregeld ... was duidelijker geweest als er had gestaan: terug van de regering x bedrag en dan de periode en erbij vermelden dat de rest volgend jaar komt.

ja
door jannekeje - Sep 8, 2022 om 14:10
28 Antwoorden / 0 Vragen

De overheid neemt onderstaande maatregelen om de hoge energieprijzen te compenseren:

Ieder huishouden krijgt ongeveer € 545 korting bij een gemiddeld energieverbruik (1170 m3 gas en 2384 kWh stroom).
Dat komt door:
1. Lagere energiebelasting op elektriciteit (incl btw): € 170
2. Hogere teruggave energiebelasting (incl. btw): € 225
3. Lagere btw op gas, stroom en stadsverwarming: € 150

Bij een ander energieverbruik is het kortingsbedrag hoger of lager. Lees meer over energiebelasting op Gaslicht.com.

Daarnaast hebben huishoudens met een inkomen rond het sociaal minimum recht op de energietoeslag van ongeveer € 1300. Zie Hoe vraag ik de energietoeslag aan van ongeveer € 1.300? op Rijksoverheid.nl.

Ag
door Agamemnon - Sep 8, 2022 om 17:52
82 Antwoorden / 7 Vragen

Per 1 juli 2022 is de BTW 6 maanden lang verlaagd van 21% naar 9%. Dat is effectief 10% over het halve jaar en dus 5% op jaarbasis en geldt op de hele energierekening.
Dat betekent ook een korting op de heffingskorting van 10% waardoor het voordeel van 400 euro ook iets minder is geworden. Bijv, de heffingskorting gaat voor 6 maanden 825 euro op jaarbasis naar 743 op jaarbasis (10% lagere korting). Effectief zal van die 400 euro dus 380 overblijven, maar daar staat een korting van 10% BTW op alle andere posten van de rekening tegenover. Ingewikkeld hè? Dat is de Haagse specialiteit.