Hoe lang mag je zonder verwarming zitten?
Ruim zeven jaar geleden dacht ik heel veel geluk te hebben met een appartement. Dit appartement is gelegen aan het Bassin in Maastricht. Iedereen die Maastricht kent, is hier weleens langs gereden en heeft ooit gefantaseerd over hoe mooi het moet zijn om hier te kunnen wonen. Aan de voorkant ziet het er prachtig uit, helemaal met de jachthaven die aan de voet ligt ervan. Ik was nodig toe aan een eigen plekje en ik beschouwde dit dan ook als een buitenkans, die ik vervolgens met twee handen aangreep. Jammer genoeg duurde het nog geen jaar totdat ik onaangenaam werd verrast door mijn eerste naheffing voor de verwarming. Mijn appartement tocht nogal. Dat werd mij al op de eerste avond duidelijk overigens. M'n verwarming stond op 22 of 23 graden, maar het werd met moeite 21 hier binnen. Honderden euro's moest ik bijbetalen, terwijl ik in 2014 pas in november was ingetrokken. Over de duur van 2 maanden moest ik zo'n 400 euro bijbetalen. Ik bellen. Een heel lulverhaal volgde en het kwam erop neer dat ik het maar gewoon moest betalen.
Jaren verstreken en problemen stapelden zich op.
Iedere winter heb ik wel problemen met m'n verwarming. Een paar jaar terug was een leiding gesprongen. Ik maar bellen. En bellen. En bellen. En nog eens bellen. Niks gebeurde. Het was warmer in het trappenhuis dan in mijn huis en ik moest eruit. Gelukkig kon ik logeren bij vrienden en familie, maar leuk is anders natuurlijk. Weer een jaar verstreek en wederom problemen met de verwarming. Wederom kwam er niemand opdagen toen ik belde en ik moest gewoon wachten. Dit jaar hebben ze het nóg bonter gemaakt. Al sinds oktober doet m'n verwarming het niet. De retourmeter schijnt defect te zijn. In januari kreeg ik een heatertje van de energieleverancier. Ik weer wachten, want ik ging er vanuit dat ze op de hoogte waren van het probleem, maar wederom gebeurde niks. Een monteur komt, hij maakt een verkeerde probleemanalyse en nadat een derde partij kwam opdagen, constateerde ze dat er een meter defect was die zij niet mochten vervangen. Dat moest gebeuren door de energieleverancier (Volta Limburg), werd mij verteld. Ik weer wachten. Ik weer bellen. Er gebeurde weer niks. Nog een keer bellen. Nog een keer wachten. Je snapt het wel. Na weken kreeg ik telefoon van het monteursbedrijf dat in de eerst plaats zei dat ze de meter niet mochten vervangen, maar dat nu alsnog komen doen. Snap je het nog?
Ondertussen heb ik dus de hele winter zonder werkende verwarming gezeten. Heatertjes door m'n hele huis om het maar warm te hebben, maar het mocht eigenlijk niet baten. Waarom niet? Ik ben 3 keer ziek geworden in de afgelopen 3 maanden. Ik naar de huisarts. Hij vertelde me dat mijn ziekzijn wordt veroorzaakt door het gebrek aan verwarming en dat om die reden mijn weerstand is gekelderd.
Het is een drama. Niet alleen is de isolatie hier om van te janken. Ook heb ik houtrot, m'n warm water mag ik zelf opwarmen iedere dag. Er zijn lekkages en dan de problemen die ik al heb genoemd.
Als ik even Google dan lees ik iets over een warmtewet. Dat ze je binnen 4 uur moeten komen helpen en anders moeten betalen. Als ik dat zeg tegen mijn woonstichting dan zeggen ze domweg: De warmtewet is niet op ons van toepassing. Ook als ik vraag of ik recht heb op compensatie, dan krijg ik een dikke vette NEE te horen.
Weet iemand waar je dit kunt aankaarten? Moet ik naar een jurist? Moet ik naar de huurcommissie of gewoon naar allebei? De situatie is ondertussen dusdanig verergerd dat ik dit hele gat dat ze Maastricht noemen, nog het liefst zou verlaten.
Topantwoord
Eerst een vraag.
Huurt u particulier? of van een woningbouw vereniging.
dit is niet helemaal duidelijk aan uw verhaal.
Daarnaast als dit probleem al een jaar of 2 loopt kunt u het beste contact opnemen met het Juridisch loket
https://www.juridischloket.nl/
Ik huur via de woningbouw. Dit is een sociale huurwoning met een gezamelijke ketel. Stadsverwarming noemen ze dat volgens mij.
Topantwoord
Topantwoord
Doordat u steeds belt, kunt u geen dossier opbouwen, want u heeft niets zwart op wit. Dergelijke zaken moet u schriftelijk doen, per brief of email. Tevens eisen dat u voor die en die datum schriftelijk antwoord wilt hebben.
Zoals Miennaamishaaz al vraagt, is het koop of huur?
Is het alleen uw appartement of hebben anderen er ook last van? Als anderen hetzelfde probleem hebben, kunt u er samen een zaak van maken. U kunt ook een onafhankelijke deskundige laten komen en indien er een verhuurder is aan hem schriftelijk mededelen dat de kosten voor hem zijn als u in het gelijk wordt gesteld.
Goed punt, maar als ik mail krijg ik helemaal geen reactie. Hoe wil ik dan een dossier opbouwen? Ik heb een aantal verzonden berichten in m'n mailbox staan, maar zij kunnen gewoon doodleuk beweren dat ze die nooit hebben gehad... Ik vertrouw het allemaal niet meer zo, zal ik je zeggen.
Dan nog moet u de onbeantwoorde mailtjes bewaren, liefst in een map. Op de mailtjes aantekening "geen reactie" zetten. U staat daarmee altijd sterker, zeker als ze onbetrouwbaar blijken. Altijd in de mailtjes refereren aan de voorgaande data van de mailtjes en de gevoerde telefoongesprekken. Desnoods telefoongesprekken ook per mail bevestigen.
Krijg je geen belhistorie van je telefoonmaatschappij. Hoe vaak en hoe lang je gebeld hebt.
Dat is toch ook bewijs,
Topantwoord
U hebt het over een woonsticbting en nergens spreekt u over een VvE, dus neem ik aan dat u dit huis huurt.
U ervaart al heel lang geen woongenot en dat kan natuurlijk niet.
Neem contact op met de huurcommissie, zo raad ik u aan. Het kan zelfs zijn dat u huurverlaging krijgt zolang dit niet verholpen is. Vraag ook advies omtrent het inhouden van een bepaald deel van de huur. Zet dit ergens op een bankrekening en maak het niet op. Mocht u het later alsnog moeten betalen dan vormt dat geen probleem. Succes.
Topantwoord
Hallo Mercurious ,
Lees deze informatie eens door ,
https://aedes.nl/governance-en-integriteit/hoe-dien-ik-als-huurder-een-klacht-over-mijn-woningcorporatie
Je hebt stadsverwarming en er is iets defect. Je hebt een monteur in huis gehad en die kon het defect niet repareren. De energieleverancier, eigenaar van de verwarming moet repareren maar om een of andere reden kan dit niet direct.
Om niet in de kou te zitten heb je kacheltjes in bruikleen gekregen. Dus je zit niet in de kou.
Wanneer komen ze de verwarming maken.
Geen isolatie of houtrot is een ander verhaal.Houtrot moet de woningstichting maken. En voor tocht koop je zelf tochtstrip bij de bouwmarkt of de Lidl. Als je dan als een dolle gaat stoken, moet je bijbetalen. Trek een trui aan.
Dit is er wel erg kort door de bocht. Ik heb tochtstrip, maar je zou de kozijnen eens moeten zien. Ja, ik heb kacheltjes, maar je zou de indeling van m'n studio eens moeten zien. Aangezien dit een loft is, is mijn plafond erg hoog. Een meter of 6, schat ik. Ik kan stoken met die kacheltjes wat ik wil, maar de warmte gaat gewoon omhoog, hè? Ergo, ik krijg m'n appartement niet warm. Daarnaast wil ik die dingen niet 's nachts aan laten staan. Brandgevaar en zo... Ook de kosten zit ik niet bepaald op te wachten. Dus als ik slaap, slaap ik in de kou en daar word je echt niet blij van.
Wil je iets aan je situatie veranderen, dan moet je feiten hebben, geen emoties.
En hou een deel van de huur niet in, want dan kan je je loft kwijtraken en sta je op straat.
Uitzettingsprocedures zijn binnen een paar maanden gepiept.
En als je een inhoudelijke reactie wil geven, mag je je vooroordelen bij je houden.
Je schrijft dat je al 7 jaar problemen hebt met je loft. Het enige wat je doet is klagen. Dit is tot nu toe niet succesvol gebleken. Dan zul je je probleem anders moeten aanpakken . Of wil je horen: O wat is hij/zielig?
Daar bereik je niets mee. Benader je iedereen zoals je hier doet, dan staat niemand meer te springen om je te helpen.
Ik begrijp dat het eenzaam is op Troll Mountain, en dat moet vervelend zijn voor je. Houd moed, knul. Er loopt vast ook voor jou een mevrouw troll rond ergens!
Dat bedoel ik dus, die houding.
Je lokt het zelf uit met je eigen houding, hoor. Hahaha.
Je meent het allemaal beter te weten, maar tegelijkertijd ben je de enige hier zonder een inhoudelijk en constructief antwoord. Veel succes in het leven met je ego.
^^
Topantwoord
U geeft aan dat u een sociale huurwoning heeft en conform de huur/overlegwet moet iedere corporatie een HuurdersBelangenOrganisatie hebben (verder te noemen HBO) en waarvan het bestuur het wettelijke recht heeft om dit aan te kaarten bij het bestuur van corporatie en te bemiddelen. Verder is het zo dat HBO's in de regel voor hun leden collectief zijn aangesloten bij de woonbond en gelet op het probleem dat u kennelijk al veel langer heeft kunt u zich ook nog wenden tot de huurcommissie-inschakelen (eventuele huurverlaging m.en m.b.t. de servicekosten) en zie dan ook nog o.a. deze info m.b.t. huurcommissie en servicekosten https://www.woonbond.nl/nieuws/servicekostenprocedure-huurcommissie-gewijzigd
Zie ook nog Juridisch advies volgens kassa:
Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:
- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl en eventueel
- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl
Ps. Er zijn HBO's waarvan alle huurders statutair lid zijn maar het kan ook zijn dat dat bij uw HBO niet het geval is en men lid is na aanmelden. Voor zelfstandige juridische hulp van de Woonbond dient u ook lid te zijn en als al gezegd, bij veel HBO's is dat collectrief geregeld voor de leden van die HBO dus mogelijk ook bij de HBO van uw verhuurder.
Topantwoord
Sinds oktober vorig jaar doet je verwarming het niet. Je hebt geen heet water en kunt niet douchen?
Het enige wat je gekregen hebt zijn een paar elektrische kacheltjes die de loft van 6 meter hoog niet voldoende kunnen verwarmen.
Je bent bang en zet de kacheltjes 's nachts uit en je vindt het dan te koud.
Je bent al 3 keer bij de huisarts geweest met koudeklachten.
De energieleverancier doet niets. Geeft geen informatie en er is geen zicht op dat de verwarming hersteld wordt.
De woningstichting doet ook niets.
Dan is het zaak voor een advocaat.
Topantwoord
Nog een aanvulling: ik vergat gisteren te verwijzen naar het gegeven dat (ook) op basis van de huur/overlegwet het complex waar u woont een bewonerscommissie kan hebben die over rechten beschikken inzake overleg met de verhuurder: zie Om te beginnen dat de verhuurder verplicht is een bewonerscommissie te informeren over alle zaken die van belang zijn voor de huurders in het complex. Bij die zaken horen zeker sloop, renovatie en groot-onderhoud. De bewonerscommissie heeft ook het recht over die zaken met de verhuurder overleg te voeren.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Wie heeft ervaring met een beeldschermbril?
zijn er verziende mensen (leesbrildragers) die een beeldscherm- of computerbril hebben? Ik heb sinds kort een leesbril maar die werkt niet voor mijn laptopscherm, vandaar de vraag. Lees meer
Lekkage bij de buren via onze schoorsteen?
Onze buren hebben lekkage in de nok van hun huis. Volgens hen komt dit water via onze schoorsteen.
Nu heb ik een appje gekregen waarin de buren mij vragen om hier wat aan te laten doen omdat het onze schoorsteen is.
Maar wie is nu verantwoordelijk. Zou de lekkage via mijn schoorsteen kunnen komen? Slecht voegwerk.
Of moeten de buren dit oplossen? Loodslabben van hun dak?
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer