Ro
door Roosje9310 Apr 11, 2021 om 18:47
Huishouden & energie

Hoe snel moet woningbouw deurreparatie regelen?

Vorige week kregen wij plots de voordeur niet meer van het slot. De sleutel wilde niet meer draaien. Gelukkig waren we binnen en niet in de kou, maar we konden alleen via het keukenraam naar buiten klimmen (we wonen 6 hoog dus geen achterdeur). Vrijdagmiddag om drie uur de woningbouw gebeld, die waren al dicht vanaf 12 uur, dus we kregen een centrale aan de lijn. Die zouden het doorgeven. Niks meer gehoord. Zaterdag weer meerdere keren gebeld maar de centrale kon niets anders doen dan de melding doorgeven. Uiteindelijk werden we gebeld dat er een monteur zou komen, die kwam niet. Uiteindelijk zondagmiddag kwam er een monteur die ons bevrijd heeft. In de tussentijd moest één van ons thuisblijven anders moest het ramen open blijven (vervelend, maar goed), maar waar ik me meer zorgen over maakte is de veiligheid! Wat als we niet mobiel genoeg waren geweest om uit het raam te klimmen? Of als er brand was uitgebroken?
Had de woningbouwvereniging sneller moeten reageren?
Alvast bedankt voor uw reactie!

4375 16 Rapporteer

getty
door getty - Apr 11, 2021 om 19:05
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik denk dat dit binnen een normale tijd is opgelost aangezien u niet buitengesloten was.

Vervelend jazeker,maar voor 2 dagen overkomelijk en acceptabel.

ne
door neodutchio - Apr 11, 2021 om 19:07
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Dus vrijdagmiddag het probleem gemeld en op zondagmiddag is het opgelost. Had het volgens u sneller gekunt? Gelukkig voor u mag je vrij weinig buiten de deur doen, dus vrijdagavond lekker op de bank, zaterdag alleen de boodschappen doen en zondag lekker uitslapen.
Als u verwacht dat een woningbouwvereniging een blik personeel heeft staan die ze direct kunnen inzetten, dan hebt u het mis. Er was geen nood, er zat niemand vast en u stond niet buiten. Waarom meent u dan dat er direct iemand had moeten komen?

tenormin
door tenormin - Apr 11, 2021 om 19:17
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Ik heb, in tegenstelling met de andere twee antwoorden, veel begrip voor uw vraag. "Stel dat er brand was uitgebroken". Ook weet ik zeker dat mijn WBV me c.q. iedere andere bewoner, veel sneller zou hebben geholpen. Heb twee weken geleden een lekkage gehad (door mensen die voor de WBV in de flat boven mij werkten); water stond tot rand in de douche; mijn twee net aangekochte wasser en droger totaal onder water plus, het "engste" het water liep in de lamp. Dat was op een Vrijdagmiddag. Reken maar: ze waren er binnen een paar uur. Plus de volgende dag schoonmakers om alle troep op te ruimen. Ik ben, zoals u ook stelt, niet mobiel: dus in deze had de WBV sneller moeten reageren.

ne
door neodutchio Apr 11, 2021 om 20:11
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Een waterlekkage valt dan weer wel onder een acute situatie. De kosten lopen immers alleen maar verder op als daar niets tegen gedaan wordt. TS kon naar binnen en buiten en er was geen nood waarbij direct ingrijpen noodzakelijk was.

tenormin
door tenormin Apr 11, 2021 om 20:29
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Zoiets weet niemand. Brand vindt ook, out of the blue, plaats. Helaas, ook al meegemaakt, maar toen was ik nog mobiel. Zijn toen 3 weken uit de flat geplaatst.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 11, 2021 om 20:37
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIN, bij brand of andere calamiteit 112 bellen! De branweer/ politie of ambulance zal er sneller zijn dan dan ienabnd nanems de verhuurder.

tenormin
door tenormin Apr 11, 2021 om 20:48
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Ik kan je uit eigen ervaring, helaas, vertellen dat, al zijn de brandblussers, ik bedoel natuurlijk de brandweermannen, snel ter plaatse: zeker in een flatgebouw: (uiteraard kan de WBV daar niets aan veranderen): als een brand woedt in een flat en ze moeten uiteraard zoeken: dat heel veel tijd kost. Als je als bewoner eerst buiten staat: voor je gevoel duurt het een eeuwigheid: vooral als de brand zowel aan de voorkant als de achterkant van "waar jij woont" de vlammen omhoog schieten. Maar goed, dat was gelukkig nu niet het geval voor de TS. Ik heb wel jaren (bij ons gebeurde het met Oud en Nieuw) op de die dagen een vluchttas in de hal neergezet: met medicijnen, de belangrijkste papieren en noem maar op. Ik zit trouwens nu weer met lekkages en kan de moed niet eens meer opbrengen om te claimen. Hoop zo dat iemand van boven me komt halen.

ne
door neodutchio Apr 11, 2021 om 20:53
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Tenormin, hoe treurig uw verhaal ook is, dat heeft niets met het probleem van TS te maken. Ook al zou er brand ontstaan, dan hadden ze kunnen wegvluchten.

tenormin
door tenormin Apr 11, 2021 om 22:58
16849 Antwoorden / 108 Vragen

neodutchio, je reageert altijd op beide forums hard. Ben blij dat deze zaken je niet (nog)  zijn overkomen. Zowel, ga je anders reageren. Laat ik het daar bij houden.

tijger1
door tijger1 Apr 12, 2021 om 00:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts was niet alleen en was mobiel. Dat dan even spookverhalen in je opkomen is begrijpelijk. Maar bij een brand, bel je de brandweer en niet de huisbaas. En de brandweer ramt een deur of raam wel in.

tenormin
door tenormin Apr 12, 2021 om 00:58
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, zo ging het dus helemaal niet hoor. In een mensenpakhuis merk je niet dat er brand is. Op dat moment dan. Je zit in knallers, klappers en vuurwerk, want daar had ik het over. Welterusten.

ne
door neodutchio Apr 12, 2021 om 07:00
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Maar wat maakt het dan uit of je via je voordeur of via het raam moet vluchten?

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 11, 2021 om 19:32
7210 Antwoorden / 3 Vragen

De reparatie had misschien niet sneller gekund hebben maar wat u is overkomen is het zaak om buren in te lichten zodat er bij gevaar aan u gedacht wordt.

Re
door Reinier182 - Apr 11, 2021 om 19:42
169 Antwoorden / Vragen

Er zijn bedrijven voor dit soort zaken die 24 uur werken 7 dagen in de week dus de woningbouw kan zeker dit probleem snel oplossen. Alleen weekend en avond kost hun meer geld en doen het daarom niet. Bonussen en hoge salarissen management is belangrijker. Het mag best in een korte tijd opgelost worden.

getty
door getty Apr 11, 2021 om 20:28
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ze zijn op zondag gekomen...

rj
door rjw Apr 11, 2021 om 21:59
3280 Antwoorden / 5 Vragen

"Bonussen en hoge salarissen management is belangrijker. "

TS heeft niet vermeld welk WBV het betreft. Blijkbaar weet jij dat wel en weet je ook hoe hoog de salarissen en bonussen van het management van de betreffende WBV zijn. Kan je die met ons delen?

tijger1
door tijger1 - Apr 11, 2021 om 19:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent mobiel en er is geen brand uitgebroken. Bovendien was u in ieder geval met zijn tweeën.

Donuts
door Donuts - Apr 11, 2021 om 19:50
1203 Antwoorden / 2 Vragen

De monteur hoefde jullie niet te bevrijden want jullie konden door het raam naar buiten. Jullie hadden ook een slotenmaker kunnen bellen, die was dan nog dezelfde dag gekomen. Maar ja, dat kost geld.

En er is geen brand uitgebroken en jullie zijn mobiel. Dat doemdenken is nergens voor nodig. Het is trouwens een illusie dat je bij brand altijd via de voordeur naar buiten kan. Vaak genoeg moeten mensen van het balkon gehaald worden.

Ik vind 2 dagen acceptabel voor deze kwestie.

tenormin
door tenormin Apr 11, 2021 om 23:05
16849 Antwoorden / 108 Vragen

En had je dat in "mijn"situatie" ook aanvaardbaar gevonden? Gelukkig kon TS wel raam uitklimmen: ik niet meer, helaas. Totaal off topic: kreeg gisteren een mail van Tros Radar: "ze gaan mijn case a.s. Maandag bespreken in een vergadering". Moet niet zotter worden. Hoop dat ze me weer toelaten. ☺ Kan ik even lekker afblazen.

tijger1
door tijger1 Apr 12, 2021 om 00:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik dacht dat u dan zou weigeren? U had 112 kunnen bellen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 11, 2021 om 20:35
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik sluit, helaas voor u, dat dit onder die kleinere zaken kan vallen waarvoor u zelf verantwoordelijk bent.  Zie o.a. https://www.haagsewetswinkel.nl/de-rechten-van-de-huurder-bij-reparaties/ en vooral ook deze https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/welke-kosten-zijn-voor-de-huurder-en-welke-voor-de-verhuurder

Hoe dan ook heeft uw verhuurder (toch) positief gerageerd door te regelon dat toch nog gedurende het weekeinde het probleem werd opgelost.
 Een verhuurder kan niet toveren en meteen 'de verlosser zenden' en indien er werkelijk sprake zou zijn geweest van een calamiteit: u kent het telefoonummer 112 toch?

Dan was er snel gereageerd en zou u niet uit een keukenraam hebben behoeven te klimmen..

Th
door Theawaalen - Apr 11, 2021 om 20:45
113 Antwoorden / 5 Vragen

Wat ook nog zou kunnen is dat degene die dienst had geen zin had om te komen is bij mijn dochter ook gebeurd na een lekkage van de boven buren waardoor haar hele gang onder water stond

mahadma
door mahadma - Apr 11, 2021 om 21:44
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Het is bepaald geen snelheidsrecord wat geleverd is, maar als u niet meer door een raam kan klimmen, tja, dat had het vrijdagmiddag/avond opgelost moeten zijn.

panter22
door panter22 - Apr 12, 2021 om 08:25
6599 Antwoorden / Vragen

Een woningstichting heeft een reparatiespoednummer. Als je dat nummer had gebeld dan had je advies gekregen hoe te handelen of er had in noodgevallen een monteur voor de deur gestaan.Je had even op de website moeten kijken.
Zoeken op internet, vragen aan mensen uit je naaste omgeving was ook een oplossing geweest. Want meestal kun je dit oplossen met een siliconenspray vanaf €0,99 tegen roest. Die spray gebruik je ook bij piepende deuren, roestende scharnieren, fietskettingen etc. Als je die standaard in huis hebt, dan hoef je de woningstichting niet meer plat te bellen.
Ik lees niet dat het slot vervangen is. Als het slot alleen gesmeerd is, is dat voor rekening van de huurder. Dus als je geen klein onderhoudscontract hebt, dan kun je een rekening verwachten.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/welke-kosten-zijn-voor-de-huurder-en-welke-voor-de-verhuurder

mo
door mof - Apr 12, 2021 om 11:17
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In principe is een defect voordeurslot een kleine reparatie waarvoor u een slotenmaker kunt inroepen. Afhankelijk van wat in uw huurcontract staat, of u daar via de huur tegen bent verzekerd bij de woningbouwvereniging, kunt u de rekening daarvan indienen bij de Woningbouwvereniging. Als de woningbouwvereniging geen nooddienst aanbiedt in het weekend dan
had u het zo kunnen oplossen.

gerbera
door gerbera - Apr 12, 2021 om 11:18
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft u toevallig het ook van de buitenkant geprobeerd het slot te draaien. Soms is het een kleinigheid waardoor het slot aan een kant "blokkeerd" want hoe heeft de monteur u bevrijd? lijkt mij dat het slot al eerder wat moeilijker ging. In tegenstelling wat geadviseerd wordt (siliconenspray) gebruik uitsluitend de speciale slotspray als een slot wat moeilijk gaat. Overige spray's of olie laten "vet" achter waardoor er makkelijk vuiligheid in de cylinder komt.

sira
door sira Apr 12, 2021 om 12:06
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb zojuist dezelfde tip gegeven. Jouw antwoord was niet zichtbaar, nu wel. Sorry

gerbera
door gerbera Apr 12, 2021 om 15:37
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Een bekend verschijnsel op deze site☺

sira
door sira - Apr 12, 2021 om 12:04
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Spuit eens een flinke hoeveelheid WD40 in het slot, laten inwerken en dan de sleutel proberen. Meestal ligt het euvel hier aan. Over het algemeen vergeet men om zo nu en dan de sloten te smeren.

rj
door rjw Apr 12, 2021 om 13:48
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Klopt. En als je dat niet doet dan krijg je problemen zoals TS dat heeft. Strikt genomen zou een verhuurder de kosten van een kapot slot op een huurder kunnen verhalen omdat de huurder zich niet aan de onderhoudsregels houdt.

jhogaarts
door jhogaarts - Apr 12, 2021 om 12:18
101 Antwoorden / 1 Vragen

Hang en sluitwerk is voor de huurder zelf

sira
door sira Apr 12, 2021 om 13:26
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Als het echt stuk is ja, maar 1 of 2x per jaar de sloten smeren, kan de huurder zelf ook, daar hoeft geen onderhoudsman voor te komen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Apr 12, 2021 om 14:08
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Bij brand mag je zelfs je eigen deur intrappen... dat is overmacht!

Maar stof en vuil in broekzak die  aan de sleutel bleef en  naar binnen geprakt is afgelopen jaren?
Nooit gesmeerd en bij zwaarder niet tijdig gemeld vermoedelijk.

En Moet?  Wilt u komen klinkt al vriendelijker, en  maar net welke medewerker dat bandje wat je vaak kunt inspreken afluisterde.
Een ik kan ook door 't raam, maar dan pak ik Biertje en  komt maandag wel!