co
door cori Jul 17, 2013 om 14:34
Huishouden & energie

Hoeveel honden in huurhuis

Wij wonen in een blok van 3 in het midden, rechts van ons wonen mensen die het nodig vinden om 4 honden in huis te houden(grote honden herders en schotse collies) 's morgens om 6.00 uur begint het geblaf al met het nodige kabaal op de trap van het heen en weer renen van die honden je word er gek van. Help kan dit zomaar en wat kan ik hier eventueel aan doen. M.vr.gr Richard cordes

16179 13 Rapporteer

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 17, 2013 om 14:37
937 Antwoorden / 2 Vragen

4 honden kan nog prima. Tenzij er sprake is van verwaarlozing. Het beste kun je het navragen bij de gemeente, die kunnen daar antwoord op geven en evt, stappen ondernemen. Heeft u het al eens besproken met de buren, misschien zijn zij niet op de hoogte van het leed.

zoekster
door zoekster - Jul 17, 2013 om 14:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Heeft u een koopwoning of een huurwoning? Eerst een gesprek met de hondenbezitters zelf en als dat niets oplevert zou u (indien huurhuis) bij de woningbouwvereniging een melding kunnen doen.
Zijn er meer mensen die last hebben van de honden? Hondengeblaf reikt ver. Samen sta je altijd veel sterker.

tenormin
door tenormin - Jul 17, 2013 om 14:55
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Denk wel dat men 4 honden mag hebben. U schrijft het onder huis & tuin, dus neem aan dat ze ook naar buiten kunnen? Ook neem ik zomaar aan dat u natuurlijk eerst met de buren hierover heeft gesproken vóór dit hier te plaatsen. Als het een blok van 3 is denk ik dat er niet veel mensen zijn die er hinder van ondervinden. Is lastig als het een WBV huis is (behalve wietplantages word er tegenwoordig wel veel door de vingers gezien) en nog problematischer wanneer het een koophuis betreft.

me
door mein33 - Jul 17, 2013 om 15:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 17 jul 2013, 14:47]Heeft u een koopwoning of een huurwoning? Eerst een gesprek met de hondenbezitters zelf en als dat niets oplevert zou u (indien huurhuis) bij de woningbouwvereniging een melding kunnen doen.
Zijn er meer mensen die last hebben van de honden? Hondengeblaf reikt ver. Samen sta je altijd veel sterker.

De kop van de vraag is : Hoeveel honden in huurhuis.

U heeft het, net als ik bij een andere vraag, net even niet goed genoeg gelezen. (grapje)

zoekster
door zoekster - Jul 17, 2013 om 15:18
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@mein33

Ha ha, je hebt helemaal gelijk!

er
door erikmulder - Jul 17, 2013 om 15:30
32 Antwoorden / 0 Vragen

Wat staat hierover in het huurkontrakt?
Als er geen bepaling is met betrekking tot huisdieren, dan wordt het moeilijk.

ekiem
door ekiem - Jul 17, 2013 om 16:12
676 Antwoorden / 100 Vragen

Ha ha volgens mij mag er veel, mits je een ander geen overlast of hinder bezorgd. Denk maar eens aan het klussen midden in de nacht of het bespelen van een muziek instrument.

Maar even serieus, ik denk dat je het beste met je buren kunt gaan praten. Misschien hebben anderen er ook last van.
En trouwens, last is een rekbaar begrip, waar jij last van hebt hoort een ander misschien niet eens.

Ik onderken je probleem maar denk ,dat als er geen regels zijn,vanuit de woningbouw of iets derglijks, dat het dan lastig kan worden.

gr. Ekiem

tenormin
door tenormin - Jul 17, 2013 om 16:24
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@cori, het zou een ietsje helpen om de gestelde vragen nog even te beantwoorden? Als je tijd hebt natuurlijk.

sw
door swat1500 - Jul 17, 2013 om 22:34
3795 Antwoorden / 0 Vragen

De Wet zegt niets over hoeveel honden men mag hebben. Als het een huurwoning betreft dan zou het kunnen dat de verhuurder een maximum aantal heeft vastgesteld.
Overlast mag men, ongeacht het aantal toegestane honden, nooit veroorzaken. Klachten hierover kunt u bij de verhuurder indienen. Betreft het een koopwoning dan wordt het lastiger en kunt wellicht terecht bij de politie.
De politie kan echter alleen optreden als zij daadwerkelijk overlast constateert. De politie kan echter behalve het geven van een boete verder niets doen om nieuwe overlast te voorkomen.
U zult dan naar de civiele rechter moeten stappen.

zoekster
door zoekster - Jul 17, 2013 om 23:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat klopt wat swat1500 zegt, het gaat om de mate van overlast. Een familielid van mij heeft via de kantonrechter en met behulp van de woningbouwvereniging en een heel dossier van de politie een hond weten te verwijderen bij haar bovenbuurvrouw. Maar dan moet het wel heel erg zijn en er gaat veel tijd inzitten.
De hond werd na de rechtszaak opgehaald door de hondenpolitie en ondergebracht in een asiel, een kleine keffer die helemaal op hol was geslagen. Ook was het die vrouw verboden daarna een nieuwe hond te nemen.

xi
door xilefsim - Jul 18, 2013 om 07:49
111 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is goed nieuws. Maar je kunt ook last van de geur hebben. Zo stinkt het in de portiek van een kennis omdat meerdere buren honden hebben zo erg dat je bijna weg zou blijven. Zou mij niet verbazen als mensen erdoor wegblijven. Honden horen niet in een rijtjeshuis of flat maar buiten op een boerderij.

tenormin
door tenormin - Jul 18, 2013 om 10:13
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, heb me ook schuldig gemaakt aan het niet 'huurhuis' lezen. @xilefsim, uw statement gaat wel wat erg ver; honden kunnen best (beter) in rijtjeshuis of flat; het ging de TS erom of er 4 grote, blaffende honden in flat mogen. En ook dat mag, tot op zekere hoogte. Maar aangezien de TS niet wat meer informatie kan verstrekken, houd het tot hier dan, op. Dus, Richard Cordes, laat, als u kunt nog even weten hoeveel andere mensen er ook last van hebben.

menno0
door menno0 - Jul 19, 2013 om 16:55
236 Antwoorden / 42 Vragen

Aantal honden is ondergeschikt. Stel dat iemand als hobby hondjes fokt of katten.
Wat U heeft is overlast en dát hoort niet omdat U recht heeft op ongestoord huur/woongenot.

Er zijn normen, geen specifieke wetten voor flat/huis bewoning. Nu U huurt kunt U het beste met verhuurder gaan praten. Zij hebben speciaal opgeleide mensen in dienst om langs te sturen voor een verhelderend gesprek én zij leggen meteen dossier aan.