Ar
door Armand Meertens May 4, 2020 om 10:14
Huishouden & energie

Huurverhoging per 1 Juli a.s. Is het wel gepast om die door te voeren in deze ti

Ik ben mantelzorger van een oom en tante en zij zijn opgenomen in een particuliere zorginsteling en huren daar een kamer. Nu vraag ik mij af, is dat in deze tijd wel gepast is. De verhoging is niet hoog, 2,6%, maar ik kan mij voorstellen, dat dit voor mensen toch een probleem kan opleveren.
In heel Limburg hebben alle verhuurders samen afgesproken om toch een verhoging per 1 juli door te voeren. Ik heb hierover al een aantal mails verstuurd, maar ik krijg steeds het antwoord, dat ze de verhoging nodig hebben. Van iedereen worden er offers gevraagd, maar blijkbaar wil dit machtsblok van verhuurders dit toch door zetten.
Ik vind dit totaal ongepast in deze tijd waarin we nu leven, de ergste crisis, buiten oorlogstijd en dan gewoon doen alsof er niets aan de hand is.

mvr
Armand Meertens

2451 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 4, 2020 om 10:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom zou dat niet gepast zijn? Zij zullen wel bejaard zijn dus dan wordt ook per 1 juli de AOW verhoogd.

Ook maar niet door laten gaan?

mr
door mrmoto May 4, 2020 om 11:45
167 Antwoorden / 4 Vragen

overal gezocht bij SVB maar geen bedragen gevonden voor AOW verhoging per 1 juli 2020 , zoek ik verkeerd ?

tenormin
door tenormin May 4, 2020 om 12:03
16859 Antwoorden / 108 Vragen

@mrmoto, dan heeft u verkeerd gekeken: gewoon op de site van de SVB te vinden. Niet veel, maar goed.

tijger1
door tijger1 May 4, 2020 om 12:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mrmoto

Het is pas begin mei. Zo vroeg worden de verhogingen niet bekend gemaakt.

Dan maar het vakantiegeld gebruiken daarvoor. Vakanties zijn toch geannuleerd.

panter22
door panter22 May 4, 2020 om 12:29
6599 Antwoorden / Vragen

Mensen in een verzorgingshuis gaan niet meer met vakantie. Het vakantiegeld is vaak voor de kinderen.

tijger1
door tijger1 May 4, 2020 om 12:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Weleens van de Zonnebloem gehoord, of het vakantieschip van het Rode Kruis? En de kinderen kunnen ook niet met vakantie.

mr
door mrmoto May 4, 2020 om 12:39
167 Antwoorden / 4 Vragen

dank U .

ro
door ron503 - May 4, 2020 om 10:38
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De verhuurder is niet verplicht om de huurverhoging uit te stellen en voor een grote groep huurders is dat ook niet nodig. Mensen met een vast inkomen komen door de crisis niet in financieel gevaar omdat de uitbetaling van loon of uitkering gegarandeerd is. Als alle verhuurders in Limburg één lijn trekken en besluiten geen uitstel te verlenen zal dat een reden hebben en die reden zou wel eens anders kunnen zijn dan macht uitoefenen.

marita5
door marita5 - May 4, 2020 om 10:41
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Armand Meertens ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.vastgoedmarkt.nl/financieel/nieuws/2020/04/kabinet-ziet-niets-in-bevriezing-woonhuren-101153271

edrick3
door edrick3 - May 4, 2020 om 10:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wees blij dat ze 'maar' een verhoging van 2,6% doorvoeren. Dat is alleen het inflatiepercentage.
Had ook meer kunnen zijn.
Ter info: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurverhoging/vraag-en-antwoord/wat-is-de-maximale-huurverhoging-in-2020

jm
door jmmvandongen - May 4, 2020 om 11:17
2 Antwoorden / Vragen

Die mevr, heeft het over 2,6 % huur verhoging dat is wel laag wij moeten 5,1 huurverhoging betalen voor een zonder verwarming

tenormin
door tenormin May 4, 2020 om 12:00
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Het gaat er niet of u al dan geen verwarming heeft maar hoeveel inkomen er is. U zit bijna aan het hoogste inkomen, dus zou maar niet mopperen.

tijger1
door tijger1 May 4, 2020 om 12:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

U bent abuis. De huur bij lage inkomens mag verhoogd worden met 5,1%, heb je een inkomen boven de grens mag dat met nog meer, en wel 6,6%.

Dat veel wbv's dat niet doen is een ander verhaal.

rj
door rjw - May 4, 2020 om 11:17
3293 Antwoorden / 5 Vragen

Prima, maar dan wel consequent zijn. Alle lonen bevriezen, geen indexering van AOW en andere uitkeringen, etc. Is dan immers ook ongepast volgens jouw redenering. Eens kijken hoe mensen dan reageren. En de vergelijking is niet zo heel gek: de huren stijgen omdat de kosten stijgen, voor een groot deel voor loonstijgingen bij verhuurders en hun leveranciers.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 4, 2020 om 12:02
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Er zijn woningbouwcorperaties die de huurverhoging hebben uitgesteld tot 1 oktoberr a.s. Op zich jammer dat niet alle verhuurders van woningen sociale woningen een huurverhoging toepassen van max. 2,6% zoals het geval is bij woninbouwcorperaties op basis van een onderlinge afspraak binnen AEDES.  En zoals @TIJGER1 en @RJW aangeven, er zijn ook zaken zie worden verhoogd zoals o.a. de AOW. Mogelijk kan de verhoging ook een positieve aanpassing van huurtoeslag betekenen (indien het inkomen niet hoger wordt). Vraagsteller heeft het ook over 2,6 %.

tijger1
door tijger1 May 4, 2020 om 12:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De maximale huurverhoging is 5,1 tot 6,6%. En geen 2,6%.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 4, 2020 om 12:33
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ok. Ik was niet duidelijk en heb mijn reactie aangepast. De 2,6 max geldt voor woningbouwcorperaties.

tijger1
door tijger1 May 4, 2020 om 12:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook dat is niet juist. Ook een wbv mag met 5,1 tot 6,6 verhogen. De inflatie is 2,6%.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 4, 2020 om 12:51
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Tjonge jonge, laat ik nu toch ook secretaris zijn van een Huurdersbelangenorganisatie van een Woningbouwcorparatie en dus exact op de hoogte zijn van de wetgeving zoals die geldt en de binnen AEDES kring gemaakte afspraken: En dan dus toch helaas maar weer eens een leshttps://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2019/12/19/gemiddelde-huurverhoging-woningcorporaties-in-2020-maximaal-26  met aantekening dat u dat zelf ook had kunnen vinden.

edrick3
door edrick3 May 4, 2020 om 13:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@heremietkreeft: dan toch maar eens beter lezen:
Woningcorporaties mogen hun huren over het kalenderjaar 2020 gemiddeld met maximaal inflatie (2,6%) verhogen. Dat is exclusief huurharmonisatie en exclusief huurverhogingen wegens woningverbetering

Ter info: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurverhoging/vraag-en-antwoord/wat-is-de-maximale-huurverhoging-in-2020

heremietkreeft
door heremietkreeft May 4, 2020 om 13:34
16887 Antwoorden / 202 Vragen

@EDRICK3, ook hier dan maar herhaald: ik ben secretaris van een wettelijk verplichte Huurders Belangen Organisatie en het is mij dus ook uitermate goed bekend hoe de wetgeving in deze is! En dan ook hier maar een les m.b.t. het begrip huurharmonisatie aangezien dat geldt bij wisselen van huurder. De verhuurder kan en mag dan zowel verhogere maar ook verlagen op basis van deze regelgeving: https://www.ensie.nl/cbs/huurharmonisatie en deze waarin is geregeld dat een huurverhoging op basis van woningverbetering eerst mag plaatsvinden na de woningverbetering en dat dan dus normaliter (net als bij harmonisatie) niet op 1 juni is. Indien er sprake is van een nieuwe huurder per 1 juni zal de nieuwe huur in de huurovereenkomst zijn genoemd (en dus onderling overeengekomen).  (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurverhoging/vraag-en-antwoord/hoe-vaak-huurverhogingKijk ook eens naar de andere zoals ook deze: https://www.huurcommissie.nl/faq/huurverhoging-na-woningverbetering/

We hebben het dus over de huurverhoging per 1 juni en niet een verhoging (of verlaging) die ook op andere tijdstippen kan op basis van harmonisatie en/of woningverbetering!!!

edrick3
door edrick3 May 4, 2020 om 14:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wat is de maximale huurverhoging in 2020?

De huur van uw huis mag vanaf 1 juli 2020 maximaal 5,1% tot 6,6% omhoog. De stijging hangt af van uw inkomen in 2018 en geldt alleen voor sociale-huurwoningen. Huurt u in de vrije sector? Dan geldt er géén maximum huurverhoging. De meeste verhuurders verhogen de huur per 1 juli.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 4, 2020 om 15:38
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Nou, dat is toch duidelijk, of niet dan. Dat staat in onder meer de regelgeving waar ik naar verwees. En dan ook dan nog deze: deze: https://www.woonbond.nl/vraagbaak/mijn-huurprijs-geliberaliseerd en deze: eveneens 1 x per jaar terwijl hetgeen is vastgelegd in de huurovereenkomst ook van toepassing is: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurverhoging/vraag-en-antwoord/huurverhoging-vrije-sector

De vraag in kwestie betrof nog steeds de verhoging van 2,6%. En dat betreft de verhoging in de soiciale sector waar vraagsteller de vraag over stelt.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 4, 2020 om 15:46
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Toch even dit: als ik wordt gewezen op een fout of onduidelijkheid pas ik dat aan of verwijder de reactie. Ik heb een tijdje gewacht of deze onjuiste reactie: citaat: 'Ook dat is niet juist. Ook een wbv mag met 5,1 tot 6,6 verhogen. De inflatie is 2,6%.'. Helaas neen, niet geheel onverwacht maar toch?

edrick3
door edrick3 May 4, 2020 om 16:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat is géén onjuiste reactie van tijger1, maar een correcte. Zou je als secretaris van een huurdersbelangenorganisatie toch moeten weten.
En anders nog maar eens goed hier lezen, want dat heb je blijkbaar niet gedaan.
I rest my case.

tijger1
door tijger1 May 4, 2020 om 16:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

U schijnt niet te snapoen dat onderlinge afspraken bij Aedes helemaal geen wet zijn.

Magnum007
door Magnum007 - May 4, 2020 om 12:15
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Armand,

Het antwoord is : nee (het is niet gepast).

Door de marktwerking zijn de huren van sociale huurwoningen veel te hoog.

Met als klap op de vuurpijl: een verplichte verhuurdersheffing door de overheid voor de woningbouwverenigingen: zij moeten dit door berekenen aan de huurders.

Wij moeten nog even volhouden, het einde van het kapitalisme is nabij.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 4, 2020 om 12:41
16887 Antwoorden / 202 Vragen

@MAGNUM, voor de wonongbouwcorperaties is op basis van afspraak de verhoging max 2,6 %.

M.b.t. sociale woningen van andere verhuurders ok! Dat dan ook in de zin dat er veel verhuurders zijn die bij leegkomen van een woning die binnen de sociale sector valt deze aan de sociale woningmarkt ontrekken door verkoop aan pariculieren.

En een vraag: wenst u dan communistische dictatuur! Wij leven m.i. in een sociaal liberale leefomgeving in ons land waar we nog altijd mnet elkaar als kiezer 'de dienst' uitmaken.

Of bedoelt u dat het einde van de kapitalistisch ingestelde leiders van een aantal z.g. socialistische landen in zicht is?
S.v.p. geen reactie want dit is geen discussie forum.

tijger1
door tijger1 May 4, 2020 om 12:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Het staat een wbv vrij om de huur met 5,1 tot 6,6% te verhogen, afhankelijk van inkomen, leeftijd en aantal bewoners. Dus niet maximaal 2,6%.

rj
door rjw May 4, 2020 om 21:01
3293 Antwoorden / 5 Vragen

@MAGNUM007: dan vind je het zeker ook niet gepast dat lonen en uitkeringen stijgen?

Magnum007
door Magnum007 May 4, 2020 om 23:58
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo RJW,

In deze huidige economische crisis is geen enkele stijging gepast.

Mijn huur gaat in juli met 40 euro omhoog.

Ik gebruik deze 40 euro voor een bezoek aan het theater of een restaurant.

Nu kan dat dus niet meer.

Wat schiet de overheid hier nu mee op?

Het huidige woonsysteem is gewoon verrot.

tijger1
door tijger1 - May 4, 2020 om 12:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor een kamer is de maximale huurverhoging maximaal 4,1%.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 4, 2020 om 13:01
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Hierbij de info https://www.woonbond.nl/vraagbaak/wat-huurverhoging-kamers waar @TIJGER1 deze opmerking op baseert.

tijger1
door tijger1 May 4, 2020 om 13:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Staat gewoon in de link van de overheid.

panter22
door panter22 - May 4, 2020 om 12:36
6599 Antwoorden / Vragen

Elk jaar worden de huren verhoogd. De coronacrisis heeft er niets mee te maken.

ma
door marnix1 May 4, 2020 om 12:56
256 Antwoorden / 22 Vragen

Ik lees ook niet in de opening dat de oom en tante extra kosten hebben door de corona-crisis,
dus waarom zou om die reden de verhoging niet moeten doorgaan?

(ik ben vast raar, maar wij zijn door het thuiszitten goedkoper uit)

heremietkreeft
door heremietkreeft May 4, 2020 om 13:04
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Het crisis aspect is wel aanleiding voor verschillende woningcorperaties om de huurverhoging uit te stellen tot 1 oktober a.s.

panter22
door panter22 May 4, 2020 om 13:24
6599 Antwoorden / Vragen

De meeste mensen hebben hun werk nog en werken vanuit huis. Je leest niets in de krant of hoort op tv over enorme werkloosheid en armoede. Dat zal best nog kunnen komen, ,maar nu nog niet Oom en tante hebben hun uitkering en hun eventuele pensioen is nog niet verlaagd.

ro
door ron503 - May 4, 2020 om 13:20
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als woningcorporaties de verhoging tot 1 oktober uitstellen is dat een keuze en geen maatschappelijke plicht. De woningcorporatie waarvan ik een woning huur heeft wel besloten om de verplichte huurverhoging tot oktober uit te stellen terwijl ik aan de crisis geen financiele schade lijd maar sommige huurders kunnen wel in de problemen komen. Het is dan makkelijker om de huurverhoging voor alle huurders uit te stellen dan elk geval apart te gaan beoordelen.

1paul
door 1paul - May 4, 2020 om 14:35
3188 Antwoorden / 0 Vragen

regering heeft bepaald dat huurverhogingen mogen, ook in deze tijd....

rj
door rjw May 4, 2020 om 21:02
3293 Antwoorden / 5 Vragen

Prima toch? Niemand weet nog hoe we er over een half jaar voor staan. Dus om nu al zaken aan te passen die jarenlang impact blijven hebben lijkt een beetje paniekvoetbal. Zeker over de situatie waar TS het over heeft. De mensen waar het over gaat hebben de grootste inkomenszekerheid die er bestaat, inclusief bij wet geregeld indexering.

Magnum007
door Magnum007 May 5, 2020 om 00:04
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo RJW,

Jij hebt een neoliberaal standpunt : laten we nog wat geld weghalen bij de armsten van de samenleving.

Het huidige kapitalistische systeem werkt niet tijdens een pandemie.

Het is gewoon asociaal om de huren van sociale huurwoningen te verhogen tijdens een econimische crisis.

Laten we de hypotheekrente aftrek stoppen.

Magnum007
door Magnum007 May 5, 2020 om 00:10
594 Antwoorden / 2 Vragen

- -

marita5
door marita5 - May 4, 2020 om 14:57
11545 Antwoorden / 15 Vragen

@Armand meesters ,

Nog een aanvulling , lees ook alle informatie benedenaan .

https://www.aedes.nl/artikelen/klant-en-wonen/huurbeleid/huurprijsbeleid/huurbeleid-in-2020.html