Ta
door Tagada Jan 30, 2016 om 11:49
Huishouden & energie

Installatiekosten keuken niet betaald..keuken is mee teruggenomen door winkel.

We hebben een keuken gekocht..Moesten totale bedrag vantevoren betalen. Dat hebben we geweigerd  wat irritatie opleverde wij keukenkampioen. Afgesproken dat we zouden betalen bij aflevering...afgelopen vrijdag. As maandag zouden ze komen installeren. We hebben dan ook gezegd dat we keuken totaal wilden betalen...rond 6000 euro..maar installatiekosten..a 375 euro as maandag na installatie. Gevolg...na overleg door chauffeurs met de baas hebben ze de keuken mee terug genomen. Wat nu te doen...we zijn natuurlijk woedend..liefst ontbindem we de koop. Ik lees op andere site ook dat wij eigenlijk maar 50% zouden hoeven betalen vrijdag omdat we keuken inclusief installatie gekocht hebben en dat pas maandag gebeurd. Heel graag advies!

6499 17 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 30, 2016 om 11:52
16887 Antwoorden / 202 Vragen

De keukenkampioen. Als ik u was, na dit te hebben gelezen zou ik de gehele aankoop als geannuleerd beschouwen maar bevestig dat dan ook zo aan deze kampioen. Dus bevestigen dat u door de handelwijze van Keukenkampioen en het terugnemen van de keuken als geanuleerd door hen beschouwd. Aantekenen met ontvangsbevestiging.

tenormin
door tenormin - Jan 30, 2016 om 12:07
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Oei, de Keukenkampioen. http://www.klacht.nl/keuken-kampioen

Succes met "het eronder uit komen". Hoewel, men heeft de keuken weer meegenomen, dat is dan in uw voordeel.

zoekster1
door zoekster1 - Jan 30, 2016 om 12:13
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als u de overeenkomst ontbindt, doe dat dan wel aangetekend schriftelijk en ook via de mail. Leg de situatie uit en de gemaakte afspraken. Verzoek om een antwoord binnen 14 dagen.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 30, 2016 om 12:29
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Zoekster@  in dit geval is het echt beter om te melden dat de overeenkomst als ontbonden wordt beschouwd door de handelwijze en niet zelf ontbinden. (tip)

Topantwoord

eclipse
door eclipse - Jan 30, 2016 om 12:31
1561 Antwoorden / 370 Vragen

Ze  wilden U dwingen de totale som te betalen ? had gelijk weggegaan, dat mag niet, een deel van de som wel. en als het installatiepersoneel met het baasje belt  buiten U om ?? hoop dat U al Uw  geld  nog  hebt  en laat ze lekker gaan. volg  het advies  van @ gerritaltena, zoek een betrouwbare kleine leverancier zijn veelal socialer. maar google altijd  aleer U in zee gaat met wie dan ook.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Jan 30, 2016 om 12:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En daar sta je dan met je principes van betalen bij levering. Geen keuken en hoe dan ook een hoop gezeik met de leverancier de komende tijd.

Dat gezegd hebbende denk ik dat Gerritaltena een goed advies geeft. Probeer daarbij de leverancier te laten bevestigen dat zij de aankoop geannuleerd hebben.

diumenge
door diumenge Jan 30, 2016 om 12:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Even deze omhoog halen.

getty
door getty - Jan 30, 2016 om 12:36
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U hebt bij aankoop waarschijnlijk uw handtekening onder deze betaalvoorwaarden gezet. Keukenkampioen staat dus in principe in hun recht. U had vooraf de voorwaarden over betalen moeten bespreken en vast moeten leggen

Topantwoord

ge
door gerrit57 - Jan 30, 2016 om 12:36
5 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk betaal je niet het volledige bedrag als je iets besteld. Met in je achterhoofd dat als een tent failliet gaat en je naar je centen kunt fluiten een goede beslissing. Boter bij de vis, dus bij aflevering gewoon betalen. Installatiekosten is toch bij de koop afgesproken? Dat staat niet helemaal duidelijk in je reactie.

Ta
door Tagada Jan 30, 2016 om 12:57
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, we hebben installatie bij de koop afgesproken

ph
door philip36 - Jan 30, 2016 om 13:45
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het lijkt me dat de baas van keukenkampioen in de veronderstelling was dat u het hele bedrag pas na de installatie wilde betalen.
Het is namelijk uit uw verhaal niet duidelijk wat u tegen de chauffeur gezegd heeft.

Wie laat er nu 6000 euro liggen alleen omdat de 375 euro pas na de installatie betaalt gaat worden.
Of u de keuken wilt laten installeren of niet maakt hem niet uit, daar is weinig aan verdiend.
Hij kon die vrijdag bij aflevering van de keuken gewoon 6000 euro innen, dan ga je de keuken toch niet mee terug nemen omdat je die 375 euro nog daarbij wilt hebben.
Op de koopovereenkomst zal toch wel staan wat er geleverd gaat worden en wat wanneer betaald moet worden.

Ik denk dat u de keukenkampioen maar moet bellen om duidelijk te maken dat u de keuken bij levering betaalt en de 375 euro na de installatie .
Als ik de baas van keukenkampioen was geweest zou ik tegen de chauffeur gezegt hebben, geef mij die meneer of mevrouw even aan de lijn.
Zou toch logisch geweest zijn, u had ook, toen duidelijk was dat ze de keuken mee terug gingen nemen, kunnen  zeggen,  geef mij de baas even.

Ta
door Tagada Jan 30, 2016 om 14:02
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dat vinden wij dus ook zo vreemd. Het was de keukenkampioen duidelijk dat we 6000 euro wilden betalen en 375 euro maandag. De chauffeur heeft dit aan zijn baas verteld. Die gaf als oplossing om dan een deel van de keuken (wasbak) mee terug te nemen. Daar gingen wij natuurlijk niet mee accoord omdat maandag dan de wasbak niet geinstalleerd kon worden + in die 6000 euro zit natuurlijk ook een wasbak. Daarnaast heb ik dit ook aan de verkoper van de keukenkampioen (die ik meteen gebeld heb) verteld. Wij vinden het dus ook ongelofelijk dat zij niet accoord zijn gegaan met 6000 euro: bedrag van de keuken zelf. En nabetaling maandag van 375 euro...
Daarnaast hebben wij  ook contact gehad met het hoofdkantoor en naar de baas gevraagd maar die was niet aanwezig.

ph
door philip36 Jan 30, 2016 om 14:29
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ze hebben inderdaad niets van de keuken mee te nemen waar u voor betaald hebt.
U heeft al contact opgenomen met de keukenkampioen en het zal zeker goed komen.

We horen graag de afloop.

ro
door ronny530 - Jan 30, 2016 om 14:19
2804 Antwoorden / 41 Vragen

U kunt wel woedend zijn maar dat is wel uw probleem, u heeft de keuken inclusief installatie gekocht maar u wil het bedrag dat daarvoor in rekening is gebracht pas betalen als de keuken is geplaatst. Bij daadwerkelijke levering van de keuken moet u het totale bedrag afrekenen. De levering van de keuken heeft op vrijdag plaats gevonden en kan niet eerder dan de volgende werkdag is maandag geplaatst worden. Zoals ik uw relaas lees was er over en weer al irritatie bij de aanschaf van de keuken en uiteindelijk is de keuken weer in de vrachtwagen geladen en retour Keukenkampioen gegaan. Maar toch aan de ene kant heeft u zich niet aan de algemene verkoopvoorwaarden gehouden door de keuken niet te accepteren aan de andere kant zal Keukenkampioen u ook niet meer als klant willen.
Off topic door uw handelen heeft geen keuken maar wel een boel trammelant en voor dat opgelost is ook geen middelen om een andere keuken aan te schaffen.

Ta
door Tagada Jan 30, 2016 om 14:22
1 Antwoorden / 2 Vragen

Wij wilden ook het totale bedrag van de keuken betalen; 6000 euro = bij aflevering afgelopen vrijdag.

Echter de installatie zou pas aanstaande maandag plaatsvinden, dus die dienst wordt pas maandag geleverd, en dus betaald (restsom van 375 euro)

getty
door getty Jan 31, 2016 om 09:01
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maar gaat u dan problemen maken voor dit kleine bedrag? U had dit vooraf moeten bespreken en vastleggen. Dit is niet handig van u geweest.

hutch
door hutch - Jan 30, 2016 om 14:26
4517 Antwoorden / 29 Vragen

De door u genoemde (maximaal) 50% klopt wel, echter staan in de voorwaarden dat u niets hoeft aan te betalen. Dus dan vervalt die (plicht van) 50% ook.

De afspraak is/was (als ik het goed begrijp): de keuken afleveren, betalen en de installatie zelf pas nadien betalen.
Afleveren wil zeggen: bezorgen (dus eerst afgeven) en onmiddellijk daarna betalen. Ook dat is, lijkt mij, niet gebeurd.

Meestal wordt er eerst betaald en dan pas worden de goederen afgegeven (dit allemaal ter plekke bij de klant thuis). Op zich ook wel begrijpelijk, gezien vanuit het standpunt van de verkoper, maar dat is geen afleveren/bezorgen.

Als u het goed uitgelegd heeft aan die bezorgers, hebben zij dat mogelijk (zoals u zelf ook al aangeeft) verkeerd doorgegeven.
Maar wat nu te doen: als u aangeeft de koop, door voornoemd handelen, als ontbonden te beschouwen, krijgt u een hoop (terecht of niet) 'geouwehoer' aan u hoofd. In uw geval zou ik z.s.m. contact opnemen met de Keukenkampioen om die keuken a.s. maandagochtend alsnog af te leveren/bezorgen, waarna u dat aankoopbedrag meteen betaald. Tevens dat u, zoals in principe is afgesproken, de installatiekosten pas betaald als alles naar wens geïnstalleerd is.

En wat die 'baas' over de wasbak aangeeft is totale onzin en ook niet eens toegestaan.

Suuces verder.......

ph
door philip36 - Jan 30, 2016 om 14:48
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ik neem aan dat de installatie voor maandag gewoon doorgaat en is het probleem vanzelf opgelost.
De keukenboer heeft nu wat meer werk gehad door de boel weer mee terug te nemen.
Veel plezier met de nieuwe keuken.

Ta
door Tagada Jan 31, 2016 om 13:08
1 Antwoorden / 2 Vragen

Nee hoor, helaas, de installatie gaat niet door aanstaande maandag. Ik zou niet weten hoe..
keuken is er niet.. de verkoper die ik aan de telefoon had zei dat het hoofdkantoor installatie zou cancellen?!

ph
door philip36 Jan 31, 2016 om 13:25
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het moet toch zo te regelen zijn dat de keuken bezorgd wordt maandagmorgen vroeg en de monteurs meteen aan de slag kunnen.
Zou dan maandagmorgen zeker hoofdkantoor bellen om het zeker te weten en eventueel een nieuwe afspraak.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 31, 2016 om 00:54
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Tja waar zijn ze nu eigenlijk kampioen in? In ieder geval met mensen fantastische deals voorhouden zodat ze snel tekenen en het gevoel hebben de deal van hun leven te hebben gemaakt.
Een lokale keukenboer vraagt vaak niet eens een aanbetaling en levert en installeert op 1 dag. Helaas geen inbouwapparatuur met 50% korting geen megamaxi koopavonden maar wel een echt goed advies en ook service jaren na aankoop.

ro
door ronny530 - Jan 31, 2016 om 10:29
2804 Antwoorden / 41 Vragen

Voor de keuken is een totaalprijs gemaakt die bij aflevering voldaan dient te worden éénzijdig een deel van die prijs inhouden is dan geen optie. Contractueel bent u gehouden de keuken af te nemen maar omdat u zich niet aan de gemaakte afspraken heeft gehouden is de keuken retour gegaan en zal niet eerder gelevert worden voordat u de totaalprijs heeft voldaan. Voldoet u hier niet aan dan pleegt u contractbreuk en zal Keukenkampioen hoge kosten in rekening gaan brengen.

Ta
door Tagada - Jan 31, 2016 om 13:03
1 Antwoorden / 2 Vragen

Beste allen,

Dank voor jullie antwoorden en adviezen tot dusver. Toch nog een aanvulling omdat ik niet helemaal duidelijk ben geweest..
We hebben een keuken gekocht (overigens hebben we onze vorige keuken ook bij de keukenkampioen gekocht, staan dus in hun bestand, vorige keer is alles gewoon netjes gegaan). Keuken ook deze keer naar tevredenheid gekocht; we hebben zelfs op verzoek een mooie recensie geschreven over verkoper Maurice die in het filiaal op een groot bord hing. So far so good. Afgelopen vrijdag bij levering van de keuken stonden wij klaar om de keuken te betalen (voordat ie over de drempel getild zou worden, want dat eist de keukenkampioen) met 6000 euro in de hand (per pin). De chauffeurs hadden echter opdracht om ook de aansluitkosten te innen (375 euro). Echter, die dienst zou pas aanstaande maandag geleverd worden. Dus dat hebben we ook verteld. "We betalen nu de keuken 100% en maandag de monteur als hij de keuken zou komen aansluiten". Daarover moest overleg komen. MIjn man heeft het hoofdkantoor van de keukenkampioen aan de telefoon gehad; een vrouw die vertelde dat wij ook de aansluitkosten NU moesten betalen. Opnieuw verteld dat wij NU de keuken wilden betalen, maandag de aansluitkosten. Keukenkampioen reageerde met dat dat niet kon, nu alles betalen anders zouden zij de keuken mee terug nemen. Ondertussen heb ik 'onze' lokale verkoper, Maurice, gebeld en verhaal uitgelegd (hij was overigens al op de hoogte gesteld) en hij kon niets doen zei hij. Hij volgde ondertussen wel het verdere verloop.. MIjn man heeft de baas op het hoofdkantoor aan de telefoon gevraagd maar die was er niet. De mevrouw van het hoofdkantoor wilde de chauffeurs terug aan de telefoon en zij kregen als oplossing aan ons  om een deel van de keuken mee terug te nemen als wij niet alles nu wilden betalen. Daar gingen wij niet mee akkoord. Daarop kregen de chauffeurs opdracht om de keuken in te laden en mee terug te nemen. Aldus geschiedde.. En nu?  Sommigen van u vinden dat wij contractbreuk plegen, maar waarom? Wij stonden klaar om het hele bedrag te betalen? En is toch niet raar dat wij aansluitkosten pas betalen op het moment dat die dienst geleverd/bezorgd wordt? Ik neig er dan ook meer naar om de keukenkampioen een brief te sturen met mededeling dat ik er, helaas, van uit moet gaan dat zij de koop ontbonden hebben.....

getty
door getty Jan 31, 2016 om 13:40
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nogmaals als in uw contract staat dat u ALLES bij levering betaald, had u ook de instalatiekosten moeten betalen. Als u dit anders had willen hebben, had u dit vooraf moeten bespreken en vastleggen in de afspraken. Kijk dus maar eens goed na wat er in de voorwaarden staat. Als er geen uitzondering is gemaakt tav betalen van installatiekosten vooraf, dan heeft u geen poot om op te staan en pleegt u contractbreuk, met hoge kosten tot gevolg.

ma
door marnix1 - Jan 31, 2016 om 14:00
256 Antwoorden / 22 Vragen

U bent heel duidelijk geweest in uw openingsbericht, misschien heeft u wettelijk gezien nog wel gelijk ook, maar ik vraag me af waarom u zo moeilijk doet over het direct afrekenen van die aansluitkosten. U was dus wel bereid om die 6000 euri af te rekenen terwijl de boel nog ingepakt was. Er had makkelijk iets kunnen ontbreken of ergens een hoekje af geweest zijn.
Ik bedoel hier mee te zeggen dat je ook wel een beetje vertrouwen mag hebben in de keukenboer. En dat ie eventuele problemen gewoon oplost.
U kiest er echter voor op uw (terechte) strepen te staan, mooi!
Maar waarom de boel zo op de spits drijven?
Ik zie het al voor me, die chauffeurs kwamen na een dag werken ook moe op de zaak terug en konden uw keuken weer gaan uitladen/opslaan. Zullen ze vast heel zorgvuldig mee omgaan...

Ta
door Tagada Jan 31, 2016 om 14:25
1 Antwoorden / 2 Vragen

Allereerst is het, na lezen van allerlei berichten op internet en gezien onze ervaringen, moeilijk om nog volledig vertrouwen te hebben in deze keukenboer. Daarnaast moet me toch wel van het hart dat ik als bestaande klant (ook onze vorige keuken hebben we bij de keukenkampioen gekocht en dat wisten ze bij aankoop van deze keuken. We stonden nog steeds in het systeem) toch ook wel recht heb op enig vertrouwen. En dat voelt absoluut niet zo!
wat de chauffeurs betreft; ja, we vonden het ontzettend vervelend voor hen en dat hebben we hen ook meerdere malen gezegd. We hebben gelukkig met een stevige handdruk goed afscheid kunnen nemen van deze chauffeurs die zich uiterst correct hebben opgesteld. Complimenten dan ook voor deze mannen!!

reflecs
door reflecs - Jan 31, 2016 om 14:04
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Volgens CBW is er een verschil tussen de aankoop van de keuken + montage of alleen montage:

Restant bedrag
Het (...) bedrag dient u op de dag dat de (af)levering van het product plaatsvindt (montagekosten zijn hierbij inbegrepen). Dit betekent dat:

De volgende algemene betalingsconditie geldt bij een overeenkomst voor uitsluitend aanneming van werk:
  • bij het geven van de opdracht 25% resp. 15% van de overeengekomen som afhankelijk van het van toepassing zijnde maximum aanbetalingspercentage als neergelegd in artikel 5 van de Algemene voorwaarden (deze staan ook uitgelegd onder bovenstaande vraag).
  • na de aanvoer van de materialen 45% resp. 55%
  • onmiddellijk na de oplevering 20% en
  • binnen 14 dagen na de oplevering de resterende 10%.
  • http://wonen.cbw-erkend.nl/pages/5/sg-cbw/veelgestelde-vragen.html?faqthema=246#1207

Ta
door Tagada Jan 31, 2016 om 14:21
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dag,
Ja dat heb ik ook gelezen inderdaad.
Het gaat bij ons om montagekosten (a 1 euro die we inderdaad samen met keuken wilden betalen) en daarnaast om aansluitkosten (375 euro) die we dus maandag wilden betalen. En die aansluitkosten hebben we afgesproken NADAT we de keuken hadden gekocht, namelijk bij het inmeten van de reeds gekochte keuken.