To
door Tomvh Feb 23, 2023 om 11:55
Huishouden & energie

Kan ik gedwongen worden te betalen via Tikkie voordat ik een factuur krijg?

Loodgieter gebeld, hij kon langskomen, eerste afspraak kwam hij niet opdagen. Hij rekende een flink uurloon, bleef extra diensten aan te smeren zonder onderbouwing alleen dat het een groot probleem leek. Heeft tijdens het werk vrij lang meer dan een kwartier zitten bellen over een auto die die wilde kopen maar rekende en verder erg veel afspraken met andere klanten gemaakt. Verder erg lang aan de koffie gezeten, we hebben toen gezegd dat de kruipruimte verder niet nodig was en of we een factuur mochten. Die zou hij later nog sturen maar wilde per direct dat we een tikkie betalen. Hij bleef dit vrij aggressief (half schreeuwend) afdwingen, met meteen dreiging van dure incasso bureaus. Hij heeft dit niet van te voren afgesproken, dus we vroegen of we eerst een factuur konden krijgen, en dat we het niet met de verleende dienst eens waren. Volgens hem kon dat niet en werd een factuur pas na betaling gestuurd, en hij wilde alleen betaling nu via tikkie. Kalm gevraagd of we geen oplossing konden bedenken, maar daar was zijn enige oplossing was nu met tikkie betalen of een duur incassobureau. Wat hij vrij onprofessioneel bracht. Maar iemand kan je niet dwingen zonder factuur/overzicht van de kosten toch? Is dit normaal hoe je met klanten omgaat? Als hij het normaal had gevraagd had ik zo betaald, maar vond dit niet kunnen. Kunnen we hier iets mee?

6757 9 Rapporteer

Topantwoord

marita5
door marita5 - Feb 23, 2023 om 12:03
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Tomvh ,

N.m.m. heeft u te maken met een louche loodgieter , goed dat u niet betaald heeft , laat u niet intimideren .

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://www.consuwijzer.nl/misleidende-verkoop/met-spoed-een-klusbedrijf-nodig-voorkom-hoge-kosten

https://www.consumentenbond.nl/verbouwen-en-klussen/een-goede-loodgieter-vinden

Topantwoord

borg queen
door borg queen - Feb 23, 2023 om 12:05
128 Antwoorden / 2 Vragen

Te belachelijk voor woorden. Zakelijke tikkies zijn er wel, maar daar hoort een factuur bij te zitten, voordat je betaald. Zeer onprofessioneel. Niet betalen totdat er een factuur is en is deze niet in proportie van het geleverde werk, er zelf een zaak van maken. Zou hier niet eens lukken zonder mobiele telefoon.

sira
door sira - Feb 23, 2023 om 12:31
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Net als Marita5 zegt mijn gevoel ook dat je met een oplichter te maken hebt. In ieder geval geen plaatselijke loodgieter, misschien doet hij zich wel als zodanig voor.
Om wat voor een bedrag gaat het? Of moet hij nog komen? In het laatste geval, zeg hem af en zoek via een plaatselijke winkelier of bouwmarkt naar een betrouwbare loodgieter in je woonplaats.

marita5
door marita5 Feb 23, 2023 om 12:36
11545 Antwoorden / 15 Vragen

@sira , de loodgieter is al bij Ts geweest , zie deze zin : Heeft tijdens het werk vrij lang meer dan een kwartier zitten bellen over een auto die die wilde kopen

sira
door sira Feb 23, 2023 om 12:37
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Dan is er waarschijnlijk ook al betaald, want eerder gaan ze niet weg. Zonde.

marita5
door marita5 Feb 23, 2023 om 12:44
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Ik maak uit deze zin op , dat Ts  hopelijk niet betaald heeft , en wacht op de factuur : Als hij het normaal had gevraagd had ik zo betaald, maar vond dit niet kunnen.

To
door Tomvh Feb 23, 2023 om 19:36
Antwoorden / 1 Vragen

Hij is al langs geweest en helaas hoor ik net dat de rekening via de app alsnog betaald is om verder aggressief gedoe te voorkomen, is er gekozen voor betalen om er maar vanaf te zijn. Moet zeggen dat mijn bloed nog kookt, maar daar kan ik helaas niks meer mee. Erg bedankt voor al het advies hier!

sira
door sira Feb 23, 2023 om 19:43
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Ja, heel vervelend.

Maak een noodlijstje thuis met een elektriciën, loodgieter, aannemer. Zoek ze allen in je eigen woonplaats, vraag eventueel bij winkels of bouwmarkten wie je het beste kunt bellen. Hang het lijstje in de meterkast.

Nu zul je denken dat je voorlopig niemand nodig hebt, maar als er bijv. na een storm dakpannen zijn afgewaaid, bel je in de haast weer een onbetrouwbare.

Ik vraag meestal mijn plaatselijke elektriciën advies over wie ik het beste kan benaderen.

To
door Tomvh Feb 23, 2023 om 19:57
Antwoorden / 1 Vragen

Dat is een goed idee, dit gaan we zeker gebruiken dankjewel!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 23, 2023 om 12:33
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tom,

Dit lijkt mij ook een malafide loodgieter....

Om welk bedrijf gaat het?

To
door Tomvh Feb 23, 2023 om 19:36
Antwoorden / 1 Vragen

Loodgieter van Veluwen, erg shady websites, maar dit lijkt hetzelfde bedrijf te zijn: https://deloodgieteramstelveen.nl/ kvk staat op een adress in Amsterdam, werkt in Amstelveen, adress op de website is weer wat anders en we wonen totaal niet in de buurt maar kwam wel als lokaal aanbod via een andere website. Duidelijk te weinig gekeken met wie er zaken is gedaan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 23, 2023 om 23:15
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tom,

Gaat het om de volgende loodgieter:

https://loodgietervanveluwen.nl/

Franske1958
door Franske1958 - Feb 23, 2023 om 12:34
435 Antwoorden / 2 Vragen

Die loodgieter had bij mij een groot probleem gehad. Ik heb namelijk geen smartphone en doe niet aan internepbankieren.

ju
door juliomariner Feb 24, 2023 om 11:48
1339 Antwoorden / 2 Vragen

Mag hopen dat het tikfoutje is want die grap is wel erg afgezaagd

Iv
door Ivo W - Feb 23, 2023 om 17:39
737 Antwoorden / Vragen

Een factuur is voorafgaand aan de betaling is meestal verplicht.

Daarop is één uitzondering: wanneer de te betalen som volgt uit een eerder gesloten overeenkomst (dit kan in geval van klussen aan huis een door de klant goedgekeurde offerte zijn), dan volgt de betalingsverplichting uit de overeenkomst waarin het eindbedrag reeds vastligt.

Laat ze maar komen met een duur incassobureau. Die extra kosten zijn voor de loodgieter. Eerst moet immers de factuur verstuurd worden en dan op zijn vroegst na 14 dagen een 'gratis' betalingsherinnering waarin benoemd kan worden dat het opnieuw niet betalen leidt tot het inschakelen van een incassobureau met bijbehorende kosten. Die bijbehorende kosten zijn in eerste instantie nog relatief beperkt (€40 bij kleinere bedragen). Pas wanneer u ook niet aan het incassobureau betaalt, komt er een dure deurwaarder om de hoek kijken.

To
door Tomvh Feb 23, 2023 om 19:40
Antwoorden / 1 Vragen

De uitzondering is totaal niet van toepassing al probeerde hij het te gooien op, maar dit is zo afgesproken via de telefoon, terwijl dit nooit ter sprake is gekomen. Gevraagd of hij dat toevallig had opgenomen, waarop het antwoord was dat hij dat normaal wel deed maar nu helaas niet. De mafklapper

Iv
door Ivo W Feb 23, 2023 om 21:45
737 Antwoorden / Vragen

De uitzondering geldt ook niet voor een telefonische mededeling. Alleen voor een schriftelijke offerte waarop akkoord gegeven is.

Als u nog niet betaald heeft, hoeft u zich dus niet druk te maken over het incassobureau of de deurwaarder. Die gaan u niets extra kosten.

Wel moet u zich druk maken over de hoogte van de factuur. Die zal vermoedelijk zéér hoog worden.

ju
door juliomariner Feb 24, 2023 om 11:50
1339 Antwoorden / 2 Vragen

In een reactie hierboven van TS staat dat er toch betaald is.

mo
door mof - Feb 24, 2023 om 12:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Via een tikkie betalen kan alleen maar als dat van te voren is gemeld. U kunt gewoon zeggen: "ik heb geen smartphone, dus kan niet met een tikkie betalen". Desondanks verdient het aanbeveling om vooraf afspraken te maken voordat u de loodgieter bestelt.  U kunt gewoon het gesprek met of zonder medeweten van het bedrijf op telefoon of ipad of anders opnemen. Gewoon de telefoon op luid zetten een een andere telefoon/ipad of zo ernaast houden. Dan kunt u uw afspraken registreren en later het bedrijf confronteren.

ka
door kaartendraak - Feb 24, 2023 om 14:04
184 Antwoorden / 2 Vragen

Tsssss, met tikkie betalen? Ik weet niet eens wat dat is, dus ze zouden het bij mij dan ook heel erg lastig krijgen.
Eerst vooraf op papier zetten wat de werkzaamheden zijn en wat het kost, een offerte dus, eventueel meteen op het moment dat ie komt kijken en gelijk aan het werk wil/moet. Betalen per uur voor de klus? Prima, maar als ze daartussendoor gaan zitten bellen wat er niks mee te maken heeft, dan zet ik de timer aan, doen ze bij voetbal ook voor de blessuretijd...........
Dit soort onbeschofterikken denken de wereld te bezitten.

1paul
door 1paul - Feb 24, 2023 om 15:58
3188 Antwoorden / 0 Vragen

ja zeker, niet betalen en eerst factuur afwachten, dan kunt u zien of deze terecht is en wat u gaat betalen van deze factuur.

dit zijn gasten die u willen "flikken"en zo ik begrijp bent u daar niet ingetrapt, good for you.

straks komt de factuur, kijk wat er allemaal opstaat, betaal enkel voorrijkosten, uren die daadwerkelijk ook gewerkt zijn en uiteraard materiaal welk gebruikt is maar dan wel normale prijs hiervoor.

LET OP, er moet wel vooraf gemeld zijn dat er extra kosten in rekening gebracht zullen worden zoals voorrijkposten, is dit niet gedaan dan hoeft u deze niet te betalen!!!!

komt men later met incasso en u bent er van overtuigd dat u het juist heeft betaald laat dan meteen weten dat u ze voor de rechter zult treffen en dat u niet het meerdere zult voldoen, let wel, documenteer alles goed, maak foto's van het gedane werk bijvoorbeeld, zodat u later bewijs heeft!!!!