LC
door LCW Mar 21, 2021 om 23:03
Huishouden & energie

Liander

Beste,

Ik hoop dat u mij verder kunt helpen met mijn vraag.

Ik wil mijn gasmeter 60 cm verplaatsen naar de meterkast. Die hangt er nu net buiten, waardoor het een simpele verplaatsing is. De huidige gas-aanvoer-leiding loopt al door de meterkast.

De kosten volgens Liander (mijn netbeheerder) zijn € 1.914,98 (incl. BTW). Volgens Liander is dit een redelijke prijs voor de te verrichten werkzaamheden en noemt dit een standaard tarief. Ook verwijzen ze door naar de Geschillencommissie Energie, die volgens hun ook heeft aangegeven dat een netbeheerder de tarieven op deze wijze mag vaststellen en toepassen.

Als ik echter op de site van Enexis (een andere netbeheerder) kijk, zie ik voor dezelfde werkzaamheden een tarief staan van € 782,00 (incl. BTW). Hoe kunnen deze tarieven zo van elkaar verschillen? Hoe kan Liander € 1.914,98 in rekening brengen verwijzend naar een standaard tarief door netbeheerders terwijl de concullega meer dan de helft minder in rekening brengt?

Als consument zit ik klem want ik ben afhankelijk van de netbeheerder in mijn regio en ik kan zelf niet kiezen voor wie, en in dit geval tegen welke kosten, de werkzaamheden worden uitgevoerd.

Met vriendelijke groet,

Laura

6421 12 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 21, 2021 om 23:10
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte LCW,

Een soortgelijke vraag is al eens gesteld op dit forum : even zoeken via het menu.

Gaat het om een slimme meter?

ne
door neodutchio Mar 22, 2021 om 07:22
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Want een slimme meter is goedkoper of duurder om te verplaatsen? Ongeacht de meter, het werk blijft hetzelfde.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 22, 2021 om 11:33
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Als de oude gasmeter vervangen wordt door een slimme meter, zijn er geen kosten aan verbonden.

Donuts
door Donuts Mar 22, 2021 om 11:41
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@GA: natuurlijk zijn er kosten aan verbonden als je de slimme meter meteen wilt laten verplaatsen. Kosteloos vervangen gebeurt alleen als de meter op dezelfde plaats komt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 22, 2021 om 11:46
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@Sprietje,

Bijna 2000 euro vragen voor 60 centimeter is echter buiten proporties....

En waarom niet alle slimme meters bij elkaar plaatsen in de meterkast?

Donuts
door Donuts Mar 22, 2021 om 11:51
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ook ik vind het buiten proporties, maar Liander mag die prijs vragen. Zelf zou ik besluiten de meter maar daar te laten waar hij nu zit.

ne
door neodutchio Mar 22, 2021 om 13:09
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Amsterdammer, of de meter nu 60cm verplaatst moet worden of 150cm, dat maakt voor de kosten echt niet zoveel uit. Het werk blijft hetzelfde.

sw
door swat1500 - Mar 21, 2021 om 23:16
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, een standaardtarief bestaat niet. Waarom is de ene loodgieter goedkoper dan de ander?

tenormin
door tenormin Mar 22, 2021 om 00:16
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Omdat de ene loodgieter beter is dan de ander? Zoiets als een vrije-tijds klusser en een professional.

Analoog
door Analoog - Mar 22, 2021 om 08:51
137 Antwoorden / Vragen

Dik 1900 euro is natuurlijk een idoot hoog bedrag, ook al omdat de leiding al door de meterkast loopt zoals je zegt, maar ze denken, je kunt het nemen of laten, dus keus heb je niet.....

panter22
door panter22 - Mar 22, 2021 om 08:59
6599 Antwoorden / Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 22, 2021 om 10:29
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ts. zal dan wel van het gas af moeten kunnen en niet bijv. nog gas benutten voor verwarming etc. Het vervangen van de gasinstallatie zal meer kosten.

Iv
door Ivo W - Mar 22, 2021 om 09:06
734 Antwoorden / Vragen

Het gaat om werkzaamheden waarvoor de netbeheerder een gestandaardiseerd tarief mag rekenen.

En ja, netbeheerders zijn gewend om met gouden pen de factuur te schrijven. Helaas is daar in deze weinig aan te doen, want het betreft hier een 'vrij' tarief wat niet door de ACM gemaximaliseerd is.

Donuts
door Donuts - Mar 22, 2021 om 10:04
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote: Hoe kan Liander € 1.914,98 in rekening brengen verwijzend naar een standaard tarief door netbeheerders terwijl de concullega meer dan de helft minder in rekening brengt?

Om dat het mag en omdat het kan. Voor dat kostenplaatje zou ik overwegen of het verplaatsen van de meter wel noodzakelijk of zeer gewenst is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 22, 2021 om 10:34
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, helaas is dit hetgeen men bij Liander aanrekent

Nieuwe tarieven 2021 voor consumenten en MKB - Liander

https://www.liander.nl/uwtarieven

Tarief incl. btw; Verplaatsen aansluitkast G4 t/m G25 binnen de bestaande meterkast: € 1.130,33: Verplaatsen bestaande gasaansluiting G4 t/m G25 naar nieuwe meterkast: € 1.914,99: Verplaatsen aansluitleiding G4 t/m G25 (perceel klant) incl. 25m: € 1.565,96: Aansluitingen groter dan …

maar het is mogelijk wel zinvol om uw opmerking te melden
De meldingen bij ConsuWijzer helpen de ACM te signaleren waar het mis is en snel op te treden tegen ondernemers die de regels overtreden. De ACM doet dat onder meer via een zogenaamde lik-op-stukaanpak.
www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/16915/Melden-bij-ConsuWijzer-loont

jhogaarts
door jhogaarts - Mar 22, 2021 om 13:01
101 Antwoorden / 1 Vragen

de vraag gaat over een gasmeter verplaatsen en niet over een slimme meter. Zijn twee totaal verschillende  dingen.

me
door mein33 Mar 22, 2021 om 13:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@jhogaartst,

Als er een 'slimme'  electrameter is geplaatst, dan is er ook een 'slimme' gasmeter geplaatst !
Hoe zou die gasmeter anders op afstand uitleesbaar zijn ? ;-))

Ja
door Jagm - Mar 22, 2021 om 17:45
1 Antwoorden / Vragen

Niet alleen voor een gasmeter.
Ik heb mijn elektriciteitaansluiting laten verplaatsen naar een nieuwe meterkast.
Montage tijd 3 uur.

Kosten Liander: € 1.815

Kosten Enexis: € 800

Ook zijn de kosten bij Liander voor het derde jaar op rij met 15% verhoogd!

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 22, 2021 om 19:25
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Dit is ook de reden waarom  ik bij  slopen oude woning en later nieuwe bouwen alleen de meterkast liet staan... plastic  erover en  slopen maar en  weer nieuw huis bouwen....    Ik moest anders  Gas,  Stroom,  Telefoon,  Ziggo en  Water  betalen voor af en aansluiten!

Gewoon bouwtekening aangepast  en   de gemeente vond dit ook prima.
Alleen de  230 Volt  naar   3 fase laten omzetten en die kosten vielen  best mee.

1paul
door 1paul - Mar 23, 2021 om 09:31
3173 Antwoorden / 0 Vragen

kun je de meter niet zelf verplaatsen door middel van de gasaanvoer in een bocht te leggen?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Mar 23, 2021 om 09:55
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Deze  buigen mag niet,  je moet  dikke buigijzer hebben en  kreeg een vreemde hoogte en als ze zien,  ze mogen afsluiten...
ook  oude leidingen buigen is risico,  had ooit koperen pijpje en die ging lek  na  ruim 20 jaren even gebogen....

1paul
door 1paul Mar 24, 2021 om 14:38
3173 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb jaren in dit werk gezeten en een keer buigen kan geen last zolang je het maar met beleid doet en een ruime bocht aanhoud, de gele pijp zit gegloeid koper in, met een buigijzer bereik je daar niets....

prima als je advies geven wilt oms maar lees je in en geef het juiste advies....