mathijs_b
door mathijs_b Jun 10, 2016 om 21:03
Huishouden & energie

Mag installatiebedrijf instructie leerling aan mij doorberekenen als werktijd?

Ik heb een lekke riolering en vroeg Wierts installatiebedrijf te Landgraaf om het probleem op te lossen.

Op hun site staat o.a. rioleringen en asbestsanering.

De rioolbuis bleek asbesthoudend te zijn. De monteur mocht dat niet vervangen maar ging over tot provisorisch repareren met vetband.
Een leerling, die meegekomen was, mocht het werk doen en de monteur gaf instructies. Er werd ongeveer 3m vetband gebruikt en klein uur gewerkt.
Na afloop probeerde de monteur zijn baas te bellen over vervangen asbest delen, maar kreeg die niet aan de lijn.

Later bleek op de rekening 2x 1,25 uur te staan en een hele rol vetband van 15m voor € 56 ex BTW. (winkelprijs zo'n € 25)
Totale rekening € 232
De monteur zou de klus met gemak in 3 kwartier hebben kunnen uitvoeren als hij het zelf gedaan had

Ik moest de extra instructietijd ook betalen.
Verder moest ik de tijd dat de leerling instructies kreeg ook betalen.
De tijd dat hij later in de auto zat om zijn baas te bellen werd ook aan mij doorberekend. Maal 2 dus want leerling zat ook in auto.
Ik heb niets meer gehoord over het asbest.
Vraag 1: Moet ik die instructietijd en wachttijd betalen? Als de monteur het zelf gedaan had zou dat 3 kwartier geweest zijn maar 2,5 uur werd berekend.
Vraag 2: Moet ik de hele vetband (hij begon met rest vorige klus, en het restant, zeker 13m wordt volgende klussen gebruikt) betalen?

1056 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 10, 2016 om 21:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar schrijven ze dus blijkbaar met een vork.

U dient mijns inziens de tijd van de monteur te betalen, ook de tijd dat hij zijn baas belde. Dat ging tenslotte over uw probleem.

Maar als die monteur alleen maar op zijn achterste heeft gezeten en aan die leerling heeft uitgelegd wat hij moest doen, zou ik dat zeker niet betalen.

Ook dat band zou ik niet volledig betalen.

ik zou maar een klacht indienen en zelf een voorstel doen. Dit is te gek.

Si
door Sije_vdv - Jun 11, 2016 om 12:55
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

Ik zou ook FLINK klagen of een voorstel doen.

Ma
door Mat Matheij - Jun 11, 2016 om 13:09
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ook voor een instructieleerling mag een vastgesteld uurtarief berekend worden. De instructeur/toezichthouder is erbij. Wanneer deze verder geen verrichtingen doet lijkt slechts een enkelvoudig uurtarief cq aangevuld met een lager tarief in rekening te moeten worden gebracht. Ook het gebruikte materiaal is overdreven. Een dergelijke rol kost verkoop nog geen 15€. Maak bezwaar tegen de hoogte van de factuur en geef aan dat de eenmansklus door een gediplomeerde loodgieter had kunnen worden uitgevoerd. Mvrgr.

zoekster1
door zoekster1 - Jun 11, 2016 om 13:34
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het beste kunt u aangetekend schriftelijk een voorstel doen wat u redelijk lijkt. Beargumenteer uw redelijke voorstel goed en betaal ook meteen datgene wat u voorstelt. Zo laat u zien dat het u geen wanbetaler bent die onder de rekening probeert uit te komen.
Verzoek om een schriftelijk antwoord binnen bijv. 14 dagen.

Als u voor de hele vetband heeft betaald, dan heeft u ook het recht om de hele vetband te behouden.  Dat kunt u allemaal meenemen in uw argumentatie.

gerbera
door gerbera - Jun 12, 2016 om 12:26
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Die leerling is gewoon een werknemer van het bedrijf en zal dus ook door het bedrijf betaald worden. Er had voor hetzelfde geld 2 ervaren monteurs kunnen komen waarbij de een toekijkt hoe de ander het vetverband aanbrengt. En hoe weet u dat de monteur het in 3 kwartier had gedaan ? Wat het vetverband betreft zou ik zeker bezwaar maken maar over de tijd die het alles bij elkaar heeft gekost wordt het een welles nietes spelletje.