JTA
door JTA May 14, 2024 om 12:22
Huishouden & energie

Servicecontract voor warmtepompverwarming kost E 481 pj ???

Waarom is een servicecontract voor een warmtepompverwarming van een appartement zo veel duurder dan dat ik ooit voor een cv-verwarming servicecontract  heb betaald?
Offerte gekrgen voor een 1 jaar jong nieuw opgeleverd appartement, kosten E 481,00 per jaar !!

Voor cv ketel betaalde ik ca. E 8,00 per maand... ( E 96,00 per jaar)
Is dit een nieuwe melkoe voor installatiebedrijven??
Volgens mij gaat er minder stuk aan een warmtepomp en is bijna niets aan te doen als controlle ivm veiligheid..

6681 10 Rapporteer
hereistom
door hereistom - May 14, 2024 om 12:32
743 Antwoorden / 1 Vragen

Ligt eraan wat voor warmtepomp het precies is? En wat zit er allemaal in dat service contract? En is de buitenunit makkelijk bereikbaar?
Normaal kost het onderhoud voor een warmtepomp 1x in de 2 jaar gemiddeld zo'n 10 euro per maand.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 14, 2024 om 12:45
2113 Antwoorden / Vragen

U doet er denk ik verstandig aan minstens drie offertes op te vragen. Hebt u ook een onderbouwing voor het feit dat er jaarlijks minder werk aan een CV dan aan een warmtepomp zit want dat is wel de input die je zoekt voor onderhandelen.

JMA2
door JMA2 May 16, 2024 om 21:58
128 Antwoorden / 2 Vragen

Als ts van een woningbouwvereniging huurt heeft ze weinig keuze, maar dat wordt hier niet duidelijk.

Mabelle
door Mabelle May 16, 2024 om 22:15
478 Antwoorden / 1 Vragen

De verhuurder zorgt voor onderhoud van o.a. warmtepomp en c.v. Dus TS is geen huurder.

sjjoppy
door sjjoppy - May 14, 2024 om 13:07
7223 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:

Wat zijn de onderhoudskosten voor een warmtepomp?
Natuurlijk heeft ook het type warmtepomp invloed op de prijs van het onderhoudscontract. De onderhoudskosten voor een compacte ventilatielucht/water warmtepomp of lucht/water warmtepomp liggen bijvoorbeeld lager dan de onderhoudskosten voor een water/water warmtepomp met een bron diep in de grond. Vraag jouw installateur naar de onderhoudskosten die passen bij jouw warmtepomp en wensen.

https://aardgasvrij.nibenl.eu/kosten-en-subsidie/onderhoud-en-onderhoudskosten-van-een-warmtepomp

Mabelle
door Mabelle - May 14, 2024 om 13:32
478 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals @Henk al zegt, vraag nog bij 2 andere bedrijven een offerte aan. Er zijn basis onderhoudscontracten en uitgebreide. Voor bijna € 500,- p.j. lijkt mij dit niet om een basiscontract te gaan.

Op Tweakers zitten veel warmtepompgebruikers, daar kun je ook je vraag stellen
https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/71

ro
door ronny530 - May 14, 2024 om 13:57
2799 Antwoorden / 41 Vragen

De meest geadverteerde warmtepomp servicecontracten betreffen een laagbouwwoning waarbij de buiten unit die ook onderhoud nodig heeft makelijker te bereiken is.
Bij een appartement wordt het al veel moeilijker want de buiten unit kan aan een buitengevel of op het dak geplaatst zijn mogelijk verklaart dat de hoge kosten.

1paul
door 1paul - May 15, 2024 om 11:43
3181 Antwoorden / 0 Vragen

ben geen fan van feenstra maar dit lijkt me meer in de lijn te liggen qua prijs!!

https://www.feenstra.com/shop/warmtepomp-onderhoud-basis.html#22030=63693

ze
door zeemannetje - May 15, 2024 om 15:29
121 Antwoorden / 0 Vragen

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=onderhoudskosten+voor+een+warmtepomp

rj
door rjw - May 16, 2024 om 15:35
3288 Antwoorden / 5 Vragen

Altijd meerdere offertes aanvragen. En dan de goedkoopste en de duurste weggooien en een keuze maken uit wat dan overblijft.

in
door inno1 - May 17, 2024 om 09:55
123 Antwoorden / Vragen

vraag het aan de aanbieder.

stefvn
door stefvn - May 18, 2024 om 12:21
3 Antwoorden / Vragen

Hoi,

Inderdaad een terechte vaststelling en ik denk dat de politiek dit dringend aan banden moet leggen.
Een servicecontract van 481 euro per jaar en dat is waarschijnlijk dan nog enkel voor de werkuren is buiten alle proporties.
Tijdens zo een onderhoudsbeurt moet je bij de technieker blijven dan merk je snel dat echt belachelijk duur is voor hetgene hij uitvoert!

Hou er rekening mee dat wanneer je warmtepompverwarming wat ouder wordt er nog meer kosten zullen zijn want dan zullen er af en toe onderdelen moeten vervangen worden....

In je huidige situatie betaal je dus 40 euro per maand zonder dat de warmtepomp aanstaat......dus je betaalt al evenveel als iemand die alle dagen een elektrisch vuurtje een  paar uur aanzet ...... en dan staat de warmtepompinstallatie nog niet aan.....