an
door ansdriesen Jun 27, 2006 om 22:35
Huishouden & energie

Traptreden schuren

We hebben vloerbedekking op onze trap, die willen wij verwijderen en dan willen we de trap blank schuren en lakken.

Mijn vraag is hoe verwijder je op een makkelijke manier de lijmresten en de oude verflagen?

Ans Leushuis

59398 27 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 27, 2006 om 23:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

De makkelijkste manier is om het te laten doen, maar dat zult u wel niet bedoelen. Met afbijtmiddelen en plamuurmes / driehoek zal het meeste er af gehaald kunnen worden en de rest met de schuurmachine die ook goed in de hoeken kan komen.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2006 om 07:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

een echt gemakkelijke manier is er niet. Met een verfbrander (zijn te koop en aansluitbaar op een campinggaz busje) kom je een heel eind maar dat vraagt de nodige voorzichtigheid. Lijm schuren is lastig dus blijft er dan niet veel anders over dan werken met oplos resp. afbijtmiddelen. Vraag een verfhandelaar maar let op dat de middelen agressief zijn (wil het nut hebben).

ve
door verwijderd - Jun 28, 2006 om 10:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon afbranden en daarna goed schuren. niet gelijk beginnen met schuren of chemische middelen dat word dikke meuk dan. Een goede verfbrander op max en een verfschraper, haal je het er zo af. Ik ben net verhuist, en had ook dikke bagger op de trap door oude vloerbedekking, ik heb hem nu mooi geverft.

ve
door verwijderd - Jun 30, 2006 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben gewoon biotex gebruikt , heet water met Biotex

gaat prima

Gr Janny

ve
door verwijderd - Jun 30, 2006 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik had in verleden een caravan waar heugafelt tegels waren op gelijmd
met een soort bisonkit .kreeg toen deze tip: terpetine erover heen
gieten zodat de vloerbedekking vochtig is dan afdekken met plastic
vuilniszakken en dan de volgende dag zijn de tegels of vloerbedekking
vrij makkelijk  te verwijderen  .terpetine ruim gebruiken
.nadeel de lucht van terpetine voordeel is dat het vrij makkelijk
gaat  wel genoeg oude lappen en voldoende terpetine in huis hebben

ve
door verwijderd - Jun 30, 2006 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

het beste wat u kan doen is gewoon afbijt gebruiken even in laten trekken en met de verf krabber schoon krabben

ve
door verwijderd - Jun 30, 2006 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

In veel gevallen is trapvloerbedekking gelijmd met lijm op waterbasis. In dat geval zijn na het verwijderen van de vloerbedekking de lijmresten goed te verwijderen met veel water en met behulp van een (driehoekige) verfkrabber en/of plamuurmes.
Meestal lukt dit redelijk tot zeer goed.

In sommige gevallen wil een elektrische verfafbrander ook goed lukken. Pas dan wel op voor je handen want die dingen worden erg heet.

Is het lijm met oplosmiddel op terpentine basis oi.d.  dan goed oppassen met het gebruik van oplosmiddelen op basis van benzine of terpentine i.v.m. brand/explosiegevaar en zeker zeer tot extreem goed ventileren.

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Jun 30, 2006 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is van Alabastine een speciaal middel om tapijtlijm te verwijderen,het heet Tapijtlijmverwijderaar en is in iedere bouwmarkt of doe het zelf zaak te koop.

Let op wel goed ventileren.

Dan kun je met een krabber de weekgeworden lijmresten loskrabben.

Je kunt het ook met een hete verffohn doen maar let op dat het niet inbrand dan krijg je lelijke plekken in je hout.

Daarna zou je de verf met een verfafbeit middel kunnen behandelen of gewoon goed opschuren en opnieuw lakken met een slijtvaste lak.

Ik adviseer daarvoor een sikkens lak.

Dan weet je zeker dat je 5 jaar lang een mooi trap heb.

Wel minimaal 3 lagen aanbrengen.En ik zou een verf nemen op terpetine basis.De waterbasis verven hengen namelijk nogal wat vuil aan en moet je dus veelvuldig schoonmaken.Dit komt omdat deze verf wat poreuzer is.

een verkoopster in verf en behang......

ve
door verwijderd - Jun 30, 2006 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kreeg een tip van iemand die bij een woningbouw vereniging werkt. Gooi er Thinner overheen, even wachten en je kunt het met een plamuurmes zo afsteken. Heb zelf vorig jaar 2 trappen op deze manier schoongemaakt en het ging perfect. Is niet zo heel erg duur ook. Wel 1 nadeel. Het stinkt erg dus goed ventileren maar dat is met alle chemische middelen.

ve
door verwijderd - Jun 30, 2006 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

nou afbijtmiddel om vloerbedekking te verwijderen  .waarom niet
gelijk een vlammemwerper  en de heletrap vervangen Het is voor mij
nieuw om afbijtmiddel te gebruiken om vloerbedekking te verwijderen

ve
door verwijderd - Jun 30, 2006 om 15:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is een oplosmiddel om de lijm te verwijderen. De verf kun je of af branden of ook met een middel instrijken en af krabben. Daarna met schuurapparaat trede mooi opschuren( verschillende korrels schuurpapier, laat je adviseren.Alles te verkrijgen bij een doe het zelf zaak ...Succes.

ve
door verwijderd - Jun 30, 2006 om 15:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet alleen iets over lijmresten , mijn man haalde ook de oude vloerbedekking eraf . Maar zweette heel erg , en tot zijn verwondering lieten daarbij de lijmresten ook los ? Vreemd maar echt gebeurd !
Het is het proberen waard ?????????

Succes

ve
door verwijderd - Jun 30, 2006 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon met een verfstripper eraf branden. Die andere middelen zijn:

1, erg slecht voor het milieu;

2, erg brandgevaarlijk;

3, erg slecht voor je gezondheid.

ve
door verwijderd - Jun 30, 2006 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toevallig hadden wij het er laatst over en toen was er iemand die het al jaar en dag doet door de volgende handelingen:

Vloerbedekking nat maken (zo nat mogelijk als kan ivm interieur), nachtje laten zitten en de volgende dag trek je het er zo vanaf zonder lijm resten (zei hij dan).

Kan ook met stoomapparaat nat maken, dan gaat het nog beter denk ik.

Belangrijk was: NAT en 1 NACHT WACHTEN

Succes

ve
door verwijderd - Jun 30, 2006 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook bij het afbranden met een verfstripper komen schadelijke dampen vrij. Die dampen zijn ook slecht voor het milieu.
Ook dan moet goed geventileerd worden.

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Jun 30, 2006 om 22:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Andriesen

Ik had ook dit probleem er bestaat iets waarvan je zult denken nee he,

namelijk behangplaksel, aanmaken met water niet te dik maken , en met een behangerskwast de traptreden goed insmeren, een tijdje in laten werken en dan met een plamuurmes erlangs en het meeste vliegt er zo vanaf , begin wel boven aan de trap met telkens 3 treden of zo  ik hoop dat je hier wat aan hebt. veel plezier met de schoonmaak groetjes Brenda

ve
door verwijderd - Jun 30, 2006 om 23:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ans,

Ik las de antwoorden en wil je waarschuwen voor Thinner en Terpentine.Het is ZEERgevaarlijk voor je gezondheid neem als je hier op in zou gaan goede voorzorgsmaatregelen( speciale mond kapjes  ) en zorg dat er nergens vuur is, zelfs geen geiser vlammetje!En ventileer goed.

Met vriendelijke groet Tobias

ve
door verwijderd - Jul 1, 2006 om 00:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt het met afbijt middel doen, dat werkt goed.

Ik heb het zelf ook gedaan.

Wens je veel succes

ve
door verwijderd - Jul 1, 2006 om 00:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt het met afbijt middel doen, dat werkt goed.

Ik heb het zelf ook gedaan.

Wens je veel succes

ve
door verwijderd - Jul 1, 2006 om 02:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

verf met Biotex, dat geloof je toch zeker zelf niet he.

anders zal het geen echte vewrf zijn geweest.   mischien de lijk wel. ook al dat ik dat ook nog betwijl.

ve
door verwijderd - Jul 1, 2006 om 10:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

mbt de thinner, vooral geen vuur in de buurt en dat geldt ook voor een brander van cv of geyser. Is er wel vuur, weet dan zeker dat de trap schoon brandt.p

ve
door verwijderd - Jul 2, 2006 om 12:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

wij hebben het mat verfspatel en afbrander gedaan hele klus maar goed

ve
door verwijderd - Jul 2, 2006 om 16:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

laatst een trap bij mijn kleindochter schoongemaakt van verfresten

Eerst geprobeert met verfoplosser geen sucses

daarna met een verfbrander en afkrabben met een driehoekige verfkrabber oppassen voor verbranden

Als laatste schuren.goed resultaat.

denk ook toepasbaar op lijmresten

rot klus

ger

ve
door verwijderd - Jul 2, 2006 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Thinner mag binnenshuis niet gebruikt worden staat op de gebruiksaanwijzing.
Het is zeker geen goedje om mee te experimenteren.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2006 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

ergo: op basis van de toips, als de vloerbedekking er nog op zit: goed nat maken en goed laten intrekken. Als het tapijt inderdaad verlijmd is met lijm op waterbasis.

ve
door verwijderd - Nov 15, 2008 om 22:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze tip was bij ons in de roos:
http://www.1epchulp.nl/trap_lijm_verwijderen_tapijt_verf_middel/trap_tapijt_verwijderen_schuren.htm

ve
door verwijderd - Nov 16, 2008 om 02:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik denk dat ze na twee jaar wel al klaar zijn met de trap.