im
door imw70 Feb 1, 2017 om 17:03
Huishouden & energie

Urgentie maar valt stteds buiten de boot terwijl op 1 staat

mijn ouders hebben urgentie staan nu weer op 1 maar eigen gemeente gaat voor ?
kan dit zo maar en is er wat aan tedoen?
anders komen ze nooit aan bod

1002 6 Rapporteer

jo
door joerieve - Feb 1, 2017 om 17:06
31 Antwoorden / 7 Vragen

Ik weet natuurlijk niet of het zo overal gaat. Maar wat ik begrepen heb is dat mensen met urgentie 100 punten krijgen op woningnet. Als er iemand met 120 punten op dezelfde woning reageerd. Gaat hij/zij voor.

fa
door familyman - Feb 1, 2017 om 17:20
888 Antwoorden / 1 Vragen

Er worden ook nog huizen gevorderd, lees verwacht omdat elke gemeente dit krijgt, voor vluchtelingen waar de gemeente geen nee tegen kan zeggen.

ha
door halex Feb 1, 2017 om 23:30
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Er worden helemaal geen huizen gevorderd.

fa
door familyman Feb 1, 2017 om 23:35
888 Antwoorden / 1 Vragen

Plicht voor gemeenten

Iedere gemeente moet vluchtelingen huisvesten. Het ministerie van Binnenlandse Zaken bepaalt hoeveel vluchtelingen dit per gemeente moeten zijn. Dit is afhankelijk van het aantal inwoners in een gemeente. Gemeenten moeten vluchtelingen binnen drie maanden huisvesting aanbieden, anders kan Provinciale Staten sancties opleggen.

Het COA bemiddelt

De gemeente geeft aan het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) door welke huizen er in de gemeente beschikbaar zijn. Deze woningen worden opgenomen in een landelijke database. Het COA gaat vervolgens op zoek naar vluchtelingen voor wie deze woningen geschikt zijn en draagt hen voor.

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2017 om 20:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien zijn er anderen nog urgenter.

Cookies
door Cookies - Feb 1, 2017 om 23:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat bedoel je precies met 'eigen gemeente' gaat voor? Veel gemeenten (maar niet allemaal) hebben als voorwaarde dat mensen economisch gebonden zijn aan de gemeente, oftewel werken in die gemeente. En ja, dat mag.

Hieronder een klein stukje uit de Huisvestingswet 2014, link http://wetten.overheid.nl/BWBR0035303/2017-01-01#Hoofdstuk2_Paragraaf1_Artikel8

  • In de huisvestingsverordening kan de gemeenteraad voor zover het een andere gemeente dan die, bedoeld in eerste lid, betreft, bepalen dat bij de verlening van huisvestingsvergunningen voor ten hoogste 50 procent van een of meer daarbij aangewezen categorieën woonruimte, voorrang wordt gegeven aan woningzoekenden die economisch of maatschappelijk gebonden zijn aan de woningmarktregio. Voor ten hoogste de helft van dat percentage mag bij de verlening van huisvestingsvergunningen voorrang worden gegeven aan woningzoekenden die economisch of maatschappelijk gebonden zijn aan een tot de gemeente behorende kern.

  • 3Voor de toepassing van het eerste en tweede lid is een woningzoekende:

    • a.economisch gebonden aan de woningmarktregio, de gemeente of de kern indien hij met het oog op de voorziening in het bestaan een redelijk belang heeft zich in die woningmarktregio, die gemeente of die kern te vestigen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 2, 2017 om 12:38
16887 Antwoorden / 202 Vragen

In deze is er maar één manier: navraag doen bij de betrokken gemeente of iets sterker: een klacht in dienen/bezwaar maken. (Vragen om de reden)

zoekster1
door zoekster1 - Feb 2, 2017 om 12:41
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Wat is dan de eigen gemeente van uw ouders? Daar zouden ze dan weer voor moeten gaan op andere urgenten die daar niet wonen/werken.